[TI] Hengsten röntgenlogisch gekeurd, en de merries dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:22

Het laatste dat ik hoorde was dat een rontgenlogische keuring rond de E500,-- koste
maar dat is alweer even geleden.

Ik zal de dierenkliniek eens bellen om te vragen wat dat tegnwoordig kost.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:37

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:07

Wat ik veel belangrijker vind dan röntchen keuringen is:

Karakter fokken !!

Iedereen zit naar lichamelijke gezondheid te kijken.
Maar wordt er wel eens naar het gedrag gekeken van de ouder dieren.
Ik ken verschillende hengsten die veulens geven en dat die ook het vervelende gedrag van hun vader meekrijgen.
En dat is in alle stamboeken gebeurd.

Met inteelt rassen zoals de Fries, moet je heel voorzichtig zijn op erfelijke afwijkingen en dood geboortes.

Is de Bonte Tinker / Cob eigenlijk wel een inteelt ras ???
Ik geloof dat niet, er worden steeds weer hele mooie paarden gevonden in Ierland en Engeland.

Een voorbeeld. OCD was vroeger voor 100% een erfelijke afwijking.
Tegenwoordig is het een afwijking die ontstaat door de trut behoefte van de eigenaar.
Veel voeren en vooral op stal houden !!

Een ander puntje:
Sperma kwaliteit.
Waar ligt de norm ?
Het NSvT heeft de norm een heel stuk lager gelegd.

Ik ga ervan uit dat een jong paard wat goede gangen vertoond niets mankeerd.
Geef dat paardje de ruimte en een goede voeding dan is en blijft het een gezond paard.

Soms denk ik wel eens,

We moesten in de mensen wereld eens gaan selecteren op erfelijke en geestelijke afwijkingen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:24

Ariebren schreef:
Wat ik veel belangrijker vind dan röntchen keuringen is:

Karakter fokken !!
.....
Ik ga ervan uit dat een jong paard wat goede gangen vertoond niets mankeerd.
Geef dat paardje de ruimte en een goede voeding dan is en blijft het een gezond paard.

Dus niet.. Aan Dipsy zie je niets, tot je haar op de foto laat zetten. En die heeft toch echt de beste jeugd gehad die er is (lekker op een wei opgegroeid, pas met ruim 3,5 rustig ingereden met vooral bosritten). En ze heeft nog een super karakter ook.

En wat vind jij een fout karakter? Paarden worden niet met een fout karakter geboren. Bij 99% van de "karakterfouten" ligt de fout bij de opvoeding of de onzekerheid van de eigenaar. Zo`n eigenaar die te onzeker is voor een warmbloed, en daarom maar een Tinker neemt. Terwijl die Tinker veel slimmer is, en al snel doorheeft dat ie de baas is.. Elk paard zoekt in zijn baas een leider.

Nee, ik denk dat op karakter fokken niets op zal leveren..
Maar bij afwijkingen waarvan bekend is dat ze erfelijk (kunnen) zijn (zoals zomerexceem en HKO etc) en die door oa rontgenfoto`s aangetoond kunnen worden, is er wel winst te behalen denk ik. Want ik ben bang dat als we de Tinkerstapel hier in Nederland op de foto zetten, we een boel ellende aan zullen treffen..

Ariebren schreef:
We moesten in de mensen wereld eens gaan selecteren op erfelijke en geestelijke afwijkingen.

>;) :Z

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:40

Ben het niet helemaal eens met je.
Karakter wordt ook heel erg bepaald door afstamming.
Heb daar ervaring mee.
En wil voor diverse Bokt lezers niet gaan uitwijden.

KootMiraDrum

Re: Hengsten röntgenlogisch gekeurd, en de merries dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:06

Is wel zo, maar soms slaat het ook 1 of meerdere generaties over. Dat heb ik in 12 jaar katten fokken wel gezien.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:31

Ik ga gedeeltelijk wel met Henk mee, maar nog zie ik het nut van röntgen wel in :j

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:14

in henk zijn gedachten meegaande:
dan ook meteen maar KI en dekken aan de hand verbieden. geef paarden de vrijwillige keuze of ze met elkaar willen paren of niet. wij n**ken ook niet zo maar met de eerste de beste, er bestaat altijd nog zoiets als natuurlijke selectie. :j

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:56

Natuurlijke selectie, ja dat kan ook. Maar dan ook geen zorg meer dragen voor alle zwakken ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:14

Ik denk dat op karakter fokken gewoon een compleet andere discussie is. Wat mij betreft hebben ze niks met elkaar te maken. Je fokkeuzes moeten gebaseerd zijn op een aantal factoren. Karakter is er eentje van, maar we hebben het nu over röntgen.

Ik heb ook nog niet een duidelijke mening over het nut van merries op de foto. Misschien moeten we eerst voor onszelf bepalen wat de resultaten betekenen en wat acceptabel is of niet. Over het algemeen is toch de opinie dat iedere bemerking op een foto erg negatief is. Dat maakt merriehouders natuurlijk huiverig om het te doen, zeker als het niet verplicht is. Ze hoeven maar een klein dingetje te vinden en je kan geen veulen meer verkopen.

Maddox en Fagan staan allebei niet op de foto. Heb er bij Fagan nog wel over zitten denken, ook i.v.m. Dipsy natuurlijk. Het is wel iets wat ik zou willen doen, maar de kosten voor het geintje houden mij ook tegen. Daarbij is toch ook wat ik eerder zei wel waar; ik ben als merriehouder wat huiverig ervoor. Zolang het niet verplicht is, kopers er niet naar vragen en je niet meer geld voor een veulen krijgt, wat is dan de toegevoegde waarde.
Natuurlijk snap ik wel dat de toegevoegde waarde is dat je zeker weet waar je mee fokt, maar als je geen liggende gelden hebt is het niet zo'n makkelijke beslissing.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:35

dus dan is het toch :struisvogel politiek:: wat ik niet weet deert me niet ,
sorry het nut van rongtenfoto is op zich wel oke en de koste tja daar zal je dan even door heen moeten bijten,want ik zou het wel op rekeing stellen als ik wist in dit geval van ""dipsy"" toch een erfelijke factor bij is ,
het hoeft niet dat het zich vererft ,maar toch .
want zelf zeg je ik het er over na zitten denken maar vindt het duur ,
en als kopers niet erna vragen de medische achtergrond zeg ik niks.
maar das ieder voor zich ik na 2 paarden met erge been problemen te hebben gehad had het wel willen weten,
daarom heb ik wel fotos laten maken van haar benen ,
de uitkomst is op dit monent voor mij ,MAAR mocht ze ooit weg gaan IS DIT HET EERSTE WAT IK DE MENSEN ZAL VERTELLEN .

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:38

maar daar ze niet weg gaat is het iets voor mij de fotos .
maar dat moet iedereen voor zich beslissen.
ik veroordeel niemand ,maar als ierdeen zo dacht en niks zegt hoe kan je dan een ras '"gezond ""houden of roep ik nu een hefftige disussie over me heen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:50

Moet ik nou uit jouw verhaal halen dat je merrie dus wel een bemerking had?

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:05

nee de mijne heeft een trauma van een trap ,maar de paarden die ik voor had kwpn ers die hadden wel slechte benen,
had ik dat toen gewten dan had ik me veel ellende kunnen besparen en veeeeel geld .
maar dit is geen verwijt naar jouw toe mariska ik vindt jou eerlijkheid een verfrissing ,
was die man toen eerlijk tegen me met mijn eerste paard dan had ik die nooit gekocht ,2de gekocht en ook weer een miskoop .
mijn merrie die ik nu heb is niks mis mee maar door een trap ,trauma gekregen zoals arts zegt.
maar mijn merrie is niet voor de verkoop en ook niet voor de fok
eerst veulen is en blijft voor mij,
maar als ze fotos had waar iets erg op te zien was dan zou ik er niet mee gaan fokken .
daarom vindt ik het ook fijn dat jij zo eerlijk bent over dipsy,
zoals je zegt het is aan het licht6 gekomen door een keuring en als jij een broodfokker was had je gewoon niks gezegt ,
maar zo ben je niet en die eerlijkheid is super .
hoop dat je je niet persoonlijk voelt aan gevallen want dit is niet zo.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:08

dus nog eens mijn paard had nooit een bemerking gehad en ook nu niet ,mocht het wel zo zijn dan had ik niet gefokt met haar .

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:39

+:)+ Prima topic! Wat eerlijk van je mariska, dat je dit bespreekbaar en openbaar maakt van Dipsy. Dat zouden meer mensen moeten doen en al helemaal en vooral en de promotors van rassen. Die moeten een extra sterk gevoel van ethiek en verantwoordelijkheidsgevoel bezitten i.m.o.
Ikzelf heb een merrie laten rontgenen n.a.v. de aankoopkeuring van een andere merrie, die er op de foto's niet doorheen kwam. Mijn eigen merrie had ook slechte foto's, zo slecht dat de 2 dierenartsen die de foto's beoordeelden me vertelden dat ze niet door een aankoop keuring heengekomen zou zijn. Die ik niet had laten doen.

Later las ik op internet dat ze nogeens gerontgend was en de foto's waren beoordeeld als 'niet slecht voor een merrie van die leeftijd'. Wat is wijsheid in deze? Je kunt dus wel in d'r paspoort zetten dat de foto's niet goed zijn maar wat als een andere arts nog eens rontgend en een andere mening geeft en er dus wel met het verkochte paard wordt doorgefokt? Het kan ook zijn dat jouw en mijn dierenartsen het mis hadden. Ook kan het zijn dat de dieren, jouw en mijn merrie als voorbeeld nemend, niets laten zien. Wat niet wegneemt dat ik van mening ben dat fokmerries ook gekeurd moeten worden.

Over karakter: ook daarvan geloof ik dat er wel degelijk sprake is van nature/nurture. Aangeboren ofwel geleerd of een combi dus. Ik zou niet fokken met een paard dat een slecht karakter heeft. In die zin, dat het een niet voor veel mensen hanteerbaar karakter is. Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan toen ik na een aantal veulens van een van mijn fokmerries hoorde dat ze op volwassen leeftijd 'moeilijk' waren. Super eerlijk, dat wel maar nerveus op het randje van gevaarlijk af. Het waren stuk voor stuk ingeprente, stabiele veulens. Als dat bij verschillende eigenaren gebeurd moet er wel een erfelijke factor in het geding zijn, denk ik. Ik zou er nu nooit meer mee gefokt hebben.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:17

heb vroeger ook een merrie gehad die had een karakter van lik me het vestje ,
mannen argh die most ze niet (oke kan altijd )maar naar iedereen zo gevaarlijk doen en mijn klien zoontje toen 2jaar oud echt bewust dood willen trappen ,tja daar zou ik dus nooit mee fokken ,is ook nooit gebeurd en na dit voor val is ze weg gegaan naar een goede vriendin die ervan wist van ""haar"" voor keur naar bepaalde mensen toe .
met deze merrie is nooit gefokt bij ons en ik zou er ook nooit voor gekozen hebben of het nou erfelijk was of niet zo''n veulen neemt toch van mamma iets over en dat hoeft niet want dan heet het weer wat een k*t veulen en straks stomme merrie of hengst.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:49

loulou1 schreef:
want zelf zeg je ik het er over na zitten denken maar vindt het duur ,
en als kopers niet erna vragen de medische achtergrond zeg ik niks.

Ik vind je nogal kort door de bocht hoor maar misschien is dat de manier waarop je typt.

Als je bij mij een paard koopt ben je toch vrij om zelf eerst röntgenfoto's te laten maken?
En mocht ik weten dat een merrie iets heeft dan ben ik de eerste die iets zegt en stopt met fokken met deze merrie.
Ik zou never nooit een paard verkopen waarvan ik weet dat er iets niet goed is.
Jij laat het nu klinken alsof ik dingen zou verzwijgen, en dat is niet waar.

Er zijn nauwelijks merriehouders die hun merries op de foto hebben gezet. Ook de grote fokkers niet.

Natuurlijk is het op een bepaald punt struisvogelpolitiek maar ik denk dat je ook niet roomser dan de paus moet proberen te zijn.
Er is voor mij geen toegevoegde waarde om mijn fokmerries op de foto te zetten op dit moment.

Als de foto's laten zien dat er niks aan de hand is. Wat heb ik dan bereikt?
De kopers van de veulen interesseert het niet.
Niemand betaald een paar honderd euro meer voor een veulen waarvan de moeder op de foto staat.
Dus voor mij blijft de situatie hetzelfde, ik heb alleen honderden euro's betaald voor röntgenfoto's.

En stel er komt wél een bemerking uit. Wat heb ik dan bereikt?
Mijn merrie is niks meer waard en niemand wil nog veulens kopen.
En ik ben een paar honderd euro kwijt.
En dan blijft maar de vraag of die bemerking ook echt iets betekent voor het paard.
Het gaat hier om tinkers. Moeten die voldoen aan de eisen van sportpaarden bijvoorbeeld?

Kijk als een merrie echt een enorme afwijking heeft, dan had ze allang kreupel gelopen denk ik dan.
Dus dan is het een ander geval en wordt er echt niet mee gefokt en komen er foto's.

Ik zal wel mensen over me heen krijgen hiervoor, maar puntje bij paaltje zie je eigenlijk vrijwel niemand zijn merries zomaar zonder indiciatie op de foto zetten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:59

Ik denk op dit moment hetzelfde Nuage.
Maar vind het nog een moeilijke kwestie.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:07

Tja, en als je dit dan leest over de verbening die Dipsy heeft
Citaat:
Tot slot nog aandacht voor verbening van het hoefkraakbeen bij de Fries. Verbening is een ongewenste eigenschap die bij ongeveer 25% van de Friezen voorkomt. Geringe verbening leidt eigenlijk nooit tot kreupelheid, forse verbening wil nog wel eens vage klachten geven: stijf lopen op een harde bodem, soms echte kreupelheid

Bron: http://www.paardenkliniekgarijp.nl/index.php

Als het al bij 25% van de Friezen voorkomt, hoe zit het dan bij de Tinkers? Nobody knows.. En zolang het maar sporadisch tot echte kreupeheid leidt, is het ook de vraag of het idd de kosten waard is om het te weten.. en wat doe je met die kennis.. Ze kunnen er kreupel van worden, het kan erfelijk zijn.. Kortom, niets is zeker, behalve dat het je een boel geld kost om er achter te komen, en mocht ie het hebben het je nog veel meer geld kost qua verkoopwaarde..

En als ik dan zoals vanavond in galop door het bos rij met Dipsy en er echt helemaal 0,0% iets te merken is, tja dan is het weten me helemaal niets waard eigenlijk.. Dipsy is er niet anders door.. :D

Maar dekken met dieren waarvan je weet dat ze niet goed zijn (spat bijv. of hele erge zomerexceem) vind ik absoluut NOTDONE!
Of neem die stakker van een Zidane..

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:15

Nou esme zoals jij het verwoord daar kan ik me wel in vinden eigenlijk,
maar je weet het neit aan de ene kant is het foktechnisch gezien natuurlijk wel een punt om te weten dat alles goed is. Maar dan nog, je kunt wel bezig blijven dan zou je alles wel kunnen laten testen. (en dan bedoel ik dus als je er verder niets aan ziet)
Waar leg je dan de "grens"

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:54

wil niemand op de tenen trappen ,en als ik kort door de bocht kom tja da als je het typt en niet kunt zeggen .
dan is het altijd even raar .
maar ik vindt oke waar is de grens ,
maar de eerlijheid van marissa is echt heel super dat zou ik dus ook doen als ik haar was want wat heb je eraan om je liefste bezit weg te doen odat je weet dat er iets is en andere ermee opzadelen .
nee super mariska.
en inderdaad zomer exceem das pas erg als je jeuk hebt en tot bloedens toe moet krabben.
en inderdaad nieman zal vrijwillig zijn paar op d foto zetten doe je bij je zelf ook niet asl er niks aan de hand is ga je toch ook niet naar dokter en zegt
ochja wil vandaag eens rongtenfotos omdat het e leuk lijkt ,die zien je al aan komen
dus waarom zou je dan je paard op foto zetten als je niks merkt aan je paard?
en gelijk hebben jullie mocht je iets weten over je paard wat doe je dan .
in mijn geval van mijn 1st paard heb ik alleen maar 2jaar gehuild omdat ik hele slechte fotos van hem had en rijden tja altijd acht ik eraan
hij staat nu in duitsland op een boederij en hij doet het goed daar ,maar je blijft altijd aan die fotos denken .

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:35

Loulou1: ik zie jouw punt ook wel, dacht ook even zo en ik denk dat het heel menselijk is om zo te denken. Maar daarna ga ik weer met Mariska mee, met zo'n paard zou ik niet meer fokken. Kwestie van ethiek vind ik persoonlijk.
Het paard dat ik liet keuren had ik al. Reden van keuren was een andere merrie van hetzelfde ras die op de foto's niet door de aankoopkeuring heen kwam. Jeetje, wat deed dat zeer zeg want het was een onwijs leuk paard. Tijdens de testrit was ze nauwelijks merkbaar onregelmatig. Toen ze dus afgekeurd werd werd ik ongerust want ik had al 2 veulens bij mijn eigen merrie gehad. Dus liet ik haar keuren, had ik ook niet kunnen doen en de verleiding om het niet te doen was erg groot. Maar ik deed het wel. Zelfde uitslag, ze zou een aankoopkeuring niet gehaald hebben |( . Althans niet bij de twee veeartsen die de foto's bekeken hebben. And the rest is history.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:37

Ik heb van de week eens aan onze veeartse gevraagd wat foto's zouden kosten, het ligt natuurlijk allereerst aan het aantal, met 12 goed genomen foto's kun je al heel veel uitsluiten, 20 foto's vertellen je alles.
De prijzen liggen erg uiteen, hier in de praktijk zou je zo'n 350 á 400 euro per paard kwijt zijn, ik heb vorig jaar geinformeerd bij de röntgenfoto op locatie (Edigit) en die hadden het toen over 175 of 275 euro per paard heb je alles gelijk op dvd enzovoorts.
In die tijd liep er overigens ook al een soorgelijk (door mij gestart) topic over :) [TI] röntgenfoto's tenminste, we kwamen uiteindleijk op de merries terecht :D (edit; ooh nee dat was weer ergens anders waar het over rontgen ging, een topic gestart door Teuntje)
De veearts vroeg zich wel af of het werkelijk nut had om dit te doen bij recreatiepaarden.....
Laatst bijgewerkt door desillies op 18-08-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:42

E-digit is duidelijk goedkoper zeg...
Jouw veearts denkt hetzelfde als mijn veearts dus...