[TI] Welke tinkerhengst voor mijn shire merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:43

Ja, je hebt gelijk, ik was eerst te veel gefoccust op kleur, later toch gekeken naar de bouw van de hengsten en hoogte.

Qua hoogte hebben alledrie de hengsten naar mijn idee de goede hoogte toch?
En ik vind ze ook alledrie grover qua bouw, als jullie begrijpen wat ik bedoel, het zijn geen ielipieli hengsten(hoe moet ik het toch uitleggen! :o )
Grovere bouw is denk beter voor een shire merrie

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 17:48

Tuurlijk hebben vriendjes wel inbreng! ......een beetje inbreng :D

Uiteindelijk zal het veulen puur voor recreatief rijden gebruikt worden, een paar keer in de week strandrit. We zijn niet van de keuringen, niet van de mooie papieren, alleen van het lekker buitenrijden, meer niet eigenlijk, klinkt saai he!

We zullen zeker eerst bij de hengsten gaan kijken, dan krijg je toch de beste indruk

snowdon

Re: Welke tinkerhengst voor mijn shire merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:10

Wat zijn jouw gedachtes bij afstand eigenlijk?
En wijze van dekken?

Ga in elk geval eens bij wat hengsten kijken, dan zie je A) of je daar je merrie achter wilt laten en B) of de hengst qua bouw, uitstraling en karakter je echt aanstaat.

Foto's kunnen behoorlijk vertekenen soms.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 21:20

Ik ga inderdaad eerst kijken bij de verschillende hengsten.

En qua afstand, het zal zowiezo minimaal uur rijden worden en dus met trailer, lekker rustig minimaal anderhalf uur. Bij ons in de buurt zijn eigenlijk geen grotere hengsten, dus ik moet hoe dan ook een eind gaan rijden, helaas.
Als het ver rijden is, zal ik, als het mogelijk is, haar wel een paar dagen daar laten(of langer, wat voor Rendel en de dekking het beste is), dan is ze tenminste niet helemaal kapot door de rit.

Ik had zelf in gedachte om haar op de natuurlijke manier te laten dekken. K.I. heb ik me niet echt in verdiept :o Heeft uiteraard ook zijn voordelen, dan kan ze lekker op haar plek blijven.

Is het nadelig als je 2,5 uur zou moeten rijden naar de hengst?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:25

uiteraard is dat niet nadelig.... gewoon de hengst van je keuze nemen ook al is dat iets verder reizen, over het algemeen zal je dame ongeveer een week weg zijn (wanneer ze op de eerste dag van haar hengstigheid wordt weggebracht naar de hengst)
Je kan ook op eisprong dekken dan kan je in 1x op en neer rijden voor een wip. (uiteraard gebeurd dit onder toezicht van een veearts die het juiste moment bepaalt) Heb al 2x een merrie in 1x drachtig gehad met 1 wip(de merrie kwam dus voor 1 wip op en neer gereden...)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:30

Boris staat wel vlakbij jullie en is groot, maar hij zal ook dit jaar wel niet dekken...

Fijn dat je er voor open staat gerust een afstandje te rijden :j

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 21:32

Had inderdaad Boris al bekeken, erg mooi! maar dekt inderdaad dit jaar niet

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:33

Ik zou gaan voor Millish Milo.
Mooie grote hengst met mooi behang en geeft erg mooie veulens.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 21:35

Grappig! Ik zit nu net op de site van de hertoghoeve te kijken!
Volgens mij ben jij helderziend! ;)

Is ook een knapperd om te zien

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:37

Vandaag in Wormer twee mooie knapperds van zonen van hem gezien :j

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:39

heb je foto's leon?? ben wel benieuwd... Vind het best een knapperd

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:40

Nee, maar die zullen vast vandaag of morgen wel online komen in het topic over de Wormer-keuring :j
(had zelf geen camera mee)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 21:41

Het is toch mega moeilijk om uberhaupt een keuze te maken uit al die mooie mannen!

Ik ga nu ook even kijken hoe de karakters zijn van de hengsten die ik mooi vind. Bij de bezichtiging kijken hoe ze overkomen. We willen een makkelijk, rustig karakter

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:07

Milo heeft een super karakter.
Loopt gewoon lekker tussen de merries en dat geeft met werken totaal geen problemen.
Ook pakt hij alles gewoon lekker makkelijk op en ook onder het zadel is hij erg braaf.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 22:10

Dat zoek ik in een hengst, je weet het natuurlijk nooit hoe het veuelen zal zijn, maar Rendel zelf het ook een lief karakter, knuffelig, snel lerend, dus dat scheelt al

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:12

Rendel schreef:
Het is toch mega moeilijk om uberhaupt een keuze te maken uit al die mooie mannen!

Ik ga nu ook even kijken hoe de karakters zijn van de hengsten die ik mooi vind. Bij de bezichtiging kijken hoe ze overkomen. We willen een makkelijk, rustig karakter

Enorm verstandig :j Vooral als je het veulen wenst te houden.

Afstand inderdaad niet meerekenen met de keuze van je hengst, wat je van ver haalt ;)
Heb zelf destijds Baggio letterlijk aan de andere kant van Nederland gehaald, nooit spijt van gehad.

Succes met je keuze!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:03

Ik zou trouwens ook kijken hoe er met de hengst gedekt wordt..
Zo zou ik zelf nooit willen dat mijn merrie los gedekt wordt (d.w.z. samen los in een wei). Aan de hand of KI (nog makkelijker, hoeft je paard het erf niet af, geen risico op verwonding/vervuiling etc) zou bij mij de voorkeur hebben.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 07:13

hier ook regelmatig 1x op eisprong gedekt, dan met de hengst naar de merrie toe, alle keren merrie in 1x drachtig omdat je dan echt op het goede moment dekt.

persoonlijk zou ik bij een shiremerrie en wat groffere hengst kiezen, ik vind de shirextinkernakomelingen van tommie heel leuk maar zeker ook die van ryon van dit jaar.

dit is de ryon x shiremerrie baby van dit jaar.

http://img19.imageshack.us/i/44865740.jpg/

http://img19.imageshack.us/img19/2704/46315640.jpg

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:15

He sas, je was me voor!
Ryon heeft idd ook een merrie veulen uit een shire merrie. De merrie is 1.84 en is natuurlijk gedekt. De eigenaar heeft eerder 2 veulens uit deze merrie gehad van Trademark (shirehengst) maar is helemaal blij met deze kruising! Groter dan een tinker, gangen van de shire maar wel lekkere ronde vormen. En altijd bont met Ryon :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:37

verander je onderschrift ff :D

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:36

Mocht je voor Tommie kiezen dan zou ik iets moeten regelen ivm stallen, ik ben zelf redelijk klein behuisd en een Shire is nogal wat.
Ik zou kunnen vragen of ze dan bij mijn kennissen met Shires mag staan, daar is alles namelijk Shire proef :D een en ander heeft wel even overleg nodig dus, maar ik begrijp dat je toch eerst even wil komen kennismaken met Tommie, en groot gelijk heb je!

Volgend jaar staat Tommie trouwens in Diemen ter dekking, is misschien ook nog een idee.

Verder vind ik Ryon een geweldige uitstraling hebben die hij vaak doorgeeft in zijn kinderen, en je bent verzekerd van een bont veulen :D
Silas is natuulijk ook een heel goede optie, prachtige hengst!

Dekken op het ei vind ik een prachtige oplossing voor merries die van verder komen :j

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:30

Wat denken jullie zelf wat uiterlijke datum zou zijn voor een dekking? Dan weet ik ongeveer hoeveel tijd ik heb om een hengst uit te zoeken. Neem aan dat ik toch wel moet zorgen dat ze uiterlijk in augustus gedekt is??

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:37

ik dacht trouwens dat Ryon is te klein was, hij is 1.52cm toch?
Maar als hij een shire merrie van 1.84m natuurlijk heeft gedekt, dan valt Rendel nog wel mee met haar 1.75m :D

Ik neem aan dat er wel een minimale hoogte is wat de hengst moet zijn bij een natuurlijke hengst? Of komen ze er wel bij? Ik hoorde al dat anders de merrie wordt 'ingegraven', in een kuil staan of zoiets?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:41

Rendel schreef:
Wat denken jullie zelf wat uiterlijke datum zou zijn voor een dekking? Dan weet ik ongeveer hoeveel tijd ik heb om een hengst uit te zoeken. Neem aan dat ik toch wel moet zorgen dat ze uiterlijk in augustus gedekt is??

Dat is heel persoonlijk.
Ik heb het liefst mijn veulens eind april/begin mei geboren.
Fayette is de vorige 2 keer altijd eind mei gedekt, beide keren gelijk drachtig en de veulens zijn op 21 en 25 april geboren. Voordeel hiervan vindt ik dat ze gelijk het goede seizoen meekrijgen: vers gras en warmer weer zodat ze snel 24/7 naar buiten kunnen. En de veulens kunnen al begin oktober afgespeend worden op ca. 5.5 maand.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:14

ik zou idd zeggen gewoon langs gaan bij degene die je leuk vind
ze eens lekker in het echt bekijken want het karakter kan je niet op de foto zien.

en met dekken tja t is wat je wilt