[TI] Doe mij een lol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:39

Hoefsmid had inderdaad niets gemerkt.... althans..de afgelopen keren zeker niet..Vond ik ook wel raar, maar ikzelf heb me ook de hele tijd verscholen achter de sokken:
Ziet er goed uit DUS het zal wel goed zijn..

of betadine scrub genoeg is weet ik niet; bij mij bleek dat dus niet zo. Ik vermoed ook dat de betadine wel prima was, maar ik kreeg zijn sokken dus nooit droog genoeg; en dan gaat t lekker broeien.

CPL ..ik vind het vreselijk om toe te moeten geven, maar dit zou nog best kunnen. Ik hoop het werkelijk niet ,want volgens mij is er niets tegen te doen en dat idee alleen al jaagt me in de gordijnen. Ik ga het wel uitprinten en iniedergeval neerleggen bij mn DA: of ze eens wil kijken of we dat uit kunnen sluiten.
Die 'olifanten poten' met plooien en groeven is al een symptoom als ik het goed begrijp. Hij heeft alleen die knobbels niet én hij valt niet af :D

ik focus nu eerst op dit hele gebeuren van de benen, de antibiotica en de schuftmijt; zodra daarbij het eind in zicht is ga ik me concentreren op het preventieve plaatje; hoe is hij er ooit aan gekomen en wat moet ik doen om te zorgen dat ie het niet meer (zo erg) krijgt.

ik moet m ook gaan wennen aan een scheerapparaat; als iemand daar nog tips voor heeft... Nu is het dus onder een roesje gebeurd. Maar dat wordt een kansloos verhaal.

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:39

repede schreef:
satmpen is 9 van de 10 keer jeuk of pijn :)
op stal staat er 1 met ernstige mok die met regelmaat stampt

ja, ik sprak ook iemand met friezen die zei; zodra ze stampen is het mok of mijt; geen twijfel mogelijk
brrrr

Nuage

Re: Doe mij een lol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:46

Ik zou toch het liefst geen scheerapparaat gebruiken. Het gebeurd namelijk ook wel dat juist de korte haren die weer aangroeien enorm veel irritatie en jeuk veroorzaken in de kootholte. Als je het voorlopig echt zichtbaar wilt houden zou ik het zelf kortknippen.

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 20:58

het is nu wel vorige week geschoren door de DA he..ik weet niet of ik het zo kort houd met een schaar..
en een handscheer apparaat..kent iemand dat??

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:50

Ik zou het dus ook ietsje langer laten worden weer, misschien een centimeter. Ken je zelf de jeuk als je je bikinilijn hebt geschoren en het groeit terug? Zo voelt het dus een beetje.
Maar als het echt noodzakelijk is voor de behandeling dan moet je het idd even helemaal afscheren. Misschien is een gewoon scheermesje dan een idee?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:07

Stampen is eigenlijk altijd mijt. Ik zie soms paarden in de wei staan, waar mijn haar van overeind gaat staan, zo staan die de hele dag te jeuken...
Mijn trekpaard heeft ook CPL, en met goede been/sokhygiene is er best mee te leven. In de trekpaardenwereld is het al zo ingeburgerd, dat je er niet snel van opkijkt als er weer wat schilfers in de sok zitten.
Bij CPL valt je paard overigens niet af hoor, ik zie dat net ergens staan. Het is puur een verstoring van de afvoer in de lymfevaten.
Eline, vraag je DA om cydectin pour on voor rundvee, een heel erg effectief middeltje tegen mijt!
http://www.trekpaarden.eu/forum?func=vi ... 23&id=1381 Hier heb je vast wat aan!

Ik heb overigens ook genoeg Friezen en Tinkers in de sokken gevoeld en die hadden bijna allemaal ook ribbels aan de achterkant van de benen. De mijten versterken het probleem aanzienlijk en zijn in combi met aanleg dus echt killing voor sokkenpaarden. Probeer je paard dus ten alle tijden mijtvrij te houden. Wassen met betadine, mokzalf enz enz hebben allemaal geen zin, zolang de mijten leven, worden de benen steeds dikker.

Tinker32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:20

Wat erg! Ik zal het tegen een kennis zeggen die een tinker heeft (en shire en een clydesdale). Ik zal dit niet meer vergeten!

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:25

ik krijg inderdaad de pore on voor koeien. Te vergelijken met de anti vlo/teek druppels voor honden en poezen.
Alleen moet je niet direct willen rijden, want het zadel glibbert er dan zó af begreep ik :-)
en ik moet wel gaan scheren, want voorlopig moet het zo kort mogelijk blijven om de groeven en plooien in de gaten te houden. Zijn benen zijn nu ook nog dik he..

ohja. en ik kan ook nog kiezen om de komende maand prednison capsules te geven.tegen ontsteking en om de benen wat rustiger te krijgen...heeft iemand daar ervaring mee??

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:28

Wij hebben hetzelfde meegemaakt met een trekpaard. Was ook al veel te laat ontdekt, Dit paard hebben we moeten afmaken, was geen redden meer aan. Idd, controleer het!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:16

Eline, ik behandel altijd direct op de benen, niet op de rug. Mijn paard kroelt veel met de anderen en die kunnen het binnen krijgen. Aan de achterkant van de benen kan je paard er zelf bijna niet aanzitten en krijgen de kuddegenoten het niet binnen. Bovendien behandel je dan veel meer op de plek waar het nodig is, namelijk de sok. Beenschurft zit alleen maar op, je raad het al, de benen :D
Succes met de behandelingen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:13

Scheren is eigen keuze maar hoeft absoluut niet!! Zoals ik zei, mijn tinker met olifanten-, en puspoten heb ik weer goed gekregen door mokthee van Chevalcare. Het heet Chevadonyll. Voor ik dit gebruikte heb ik zijn lichaam door een homeopate laten reinigen. Zijn bloed was gigantisch vervuild, even als zijn lymfesysteem.
Je hoeft je dus niet te laten beperken door de reguliere medicijnen en middeltjes.

3 Benen kreeg ik weer vlot op orde, been 4 blijf kwakkelen. Toen dit op z'n ergst was heb ik rondom de plekken de haren weg geknipt, tot een centimeter lengte. Hij kon zijn sokken behouden en kreeg het genoeg frisse lucht. Voor been 4 blijf ik hem de thee voeren. Sokken dienen ook als bescherming tegen invloeden van buitenaf. Als je alles er af haalt werkt dat ook weer tegen.

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:48

dat is ook wel zo, maar daar moet ik echt nog iets van gaan vinden.
Mijn eerste prioriteit ligt bij het behandelen nu en daar wil ik zeker wel gaan scheren.
ik wil het kunnen zien en voelen.
Dat lukt me écht minder als zijn sokken lang zijn.

ik vermoed dat ik ook op iets uit kom als thee, of kruiden (ik was gecharmeerd van huppa mokkruiden)
maar nu even niet.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:48

Pfff, wat een naar verhaal zeg. Mijn Tinker heeft niet zo veel sok (gelukkig wat dit soort dingen betreft) maar ik ga vanavond toch maar eens goed kijken hoe het er daar uit ziet en het in de gaten houden.

Bedankt voor de waarschuwing.

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:26

Jeetje! ga vanavond zeker controleren bij die van mij!

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 21:50

Bij mij blijkt hij chronische mijt infectie te hebben..dat heeft hij al een hele tijd en dat gaat ook niet meer over. Mijten hebben als het ware zijn defensie aan gort geschoten en dus heeft hij ook de hele tijd secundaire infecties.
Erg lastig. Bovendien heeft hij nu zoveel plooien en littekenweefsel dat het schier onmogelijk is om dat allemaal super goed te krijgen.
Maarrrr...ik was op tijd.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:58

Jeetje wat een verhaal, die zal er veel last van hebben.
Hopelijk geneest het snel!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:40

Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van iedere week benen wassen terwijl er niets aan de hand is... zeker niet met shampoo's en dat soort dingen... je ontvet de sok waardoor dus ook de huis nat gaat worden en dus gaat broeien met alle gevolgen van dien... Dus is check mijn paarden droog... als er niets aan de hand is (al 4 jaar bij m'n tinkers) doe ik er ook niks aan... dan maar geen spierwitte sokken!! ;-)

nonnetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:49

hallo

vreselijk zeg !!! mijn tinker wordt standaard ieder jaar geent tegen mijt!! uit voorzorg !! ik weet dat ze erg gevoeling hiervoor zijn dus!!
wel vreselijk dat de ouwe eigenaar zegt dat dat stampen een manier van communieseren is zeg!!! maar goed dat ie bij jou is gekomen iemand die wel oplet !!!! super je hebt wel een beest gered!!!
laat weten hoe het verder gaat!!!

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:28

Wat ergg!!!!!
Hoop dat je tink er snel van geneest!!
Wij borstelen 1 keer per week grondig de sokken uit en ondekken daarmee gelukkig
altijd op tijd bijv mok. En mijt idd als ze stampen dan wassen we ze uit met sebacil..
Wel jammer dat je de sokjes er af moet halen maar in zon geval had ik dat denk ik ook wel gedaan.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:54

Ik knip alleen de onderlaag weg, zo krijgt het iets meer lucht, kan ik er beter bij
wassen doe ik met sebacil

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:55

Oud topic.