[TI] Welke hengst voor 2010 en waarom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:06

Luna laat ik dekken door Billy the Kid dit jaar. Hij komt ongeveer 1 mei naar mij toe. Ben heel benieuwd naar deze combi. En ook ik hoop stiekum ooit nog eens een merrieveulentje te fokken :D Hoewel een gezond veulen en moeder bij mij bovenaan staat....

Billy vind ik een mooie compacte zware hengst. Mooi klein koppie en bergen behang. Super fijn karakter. Toch wel een beetje mijn ideaalbeeld van een tinker. Van Hugo zou ik ook nog wel eens een veulen willen. Maar omdat Billy strakjes weer terug gaat naar Engeland, vind ik het wel leuk om hem nu te gebruiken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:14

och luuc, jij krijgt regelmatig zoveel lekkers bij je op het land, lijkt me echt gaaf, en je hebt smaak ;)

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:26

Wij laten Melby en Gryffindor misschien dit jaar dekken(, omdat ze met pensioen zijn := :P )

Voor Gryffindor lijkt Rob Roy een goede keuze. Maar voor Melby weten we het nog niet. Dus als iemand nog een idee heeft? Melby heeft een lange rug, maar wel veel behang.
4 jaar geleden heeft ze een veulen van O'Malley gekregen (Kanyana). Kanyana is Nederlands kampioen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:51

leonoor: merries van 2 jaar worden bij ics als volwassen paard gezien, dus veulens uit die merries krijgen een vol papier (indien met ggk dekhengst gedekt)
dekken als ze 2 zijn vind ik sterk van de merrie afhangen
edit: neem nou 2 volle zussen: Baileys en Galadriël, Baileys begint nu pas met 4 eindelijk uit te zwaren, die zou als 2jarige absoluut niet klaar zijn geweest, terwijl Galadriël al veel meer paard is als jaarling nu

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:58

Ik ben het met Leonoor eens, ik zou nooit een twee-jarige merrie laten dekken.
Waarom zou je ervoor kiezen om dat wel te doen? Ongeacht hoe de merrie er op twee-jarige leeftijd uitziet. Is dat een kwestie van ongeduldig zijn, of wil je zo snel mogelijk aan een merrie verdienen (of zijn er nog andere redenen voor?)?

(ik twijfel overigens ook over een drie-jarige merrie :o ; wij hebben zelf twee drie-jarige merries die we in eerste instantie op 3-jarige leeftijd wilden laten dekken maar ik heb toch echt sterk mijn twijfels terwijl 1 van de merrie's er behoorlijk "af" uitziet, ben daar dan ook nog niet uit.)

Een twee-jarige is zowel geestelijk als lichamelijk absoluut niet volwassen. Het kost natuurlijk best heel veel van een merrie om drachtig te zijn zowel op geestelijk maar voornamelijk ook op lichamelijk gebied;

Waarom zou je een pubermerrie niet lekker laten genieten van haar pubertijd en jeugd, er blijven nog genoeg jaren over om met haar te fokken en ze dus ook geacht wordt een volwassen paard te zijn :D

Wat de hengstenkeuze betreft;
Ik zou voor een jonge merrie (zeker voor een eerste veulen) kijken naar de nakomelingen van de hengsten die in mijn visie bij haar zouden passen (ook qua formaat) en dan voornamelijk ook naar de groottes van deze veulens; ik zou mezelf namelijk wel voor mijn hoofd kunnen slaan als ik daar niet op zou letten en daarna zou zitten met een zeer zware 1e bevalling met een groot veulen (met alle gevolgen van dien..)
Maar dat geldt overigens ook voor oudere (meer) ervaren merrie's. Ook daar zou ik zeer goed kijken naar de verhouding grootte/zwaarte van de merrie en van de hengst en diens nakomelingen. (Dat klinkt misschien heel logisch maar in de praktijk zie ik toch vaak anders helaas)

Welke hengst ik dan zou uitkiezen? Geen idee eigenlijk, eerlijk gezegd vind ik de meeste hengsten niet echt indrukwekkend of niet passend bij mijn merrie :o (maar dat heeft natuurlijk met persoonlijke smaak te maken; ik hou van niet te grote maar wel zware hengsten met een elegant hoofdje, veeeeeeel sok, manen en staart en hoe witter, hoe beter :D )

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:58

Citaat:
hermes schreef:
Ik ben het met Leonoor eens, ik zou nooit een twee-jarige merrie laten dekken.
Waarom zou je ervoor kiezen om dat wel te doen? Ongeacht hoe de merrie er op twee-jarige leeftijd uitziet. Is dat een kwestie van ongeduldig zijn, of wil je zo snel mogelijk aan een merrie verdienen (of zijn er nog andere redenen voor?)?

Ja er zijn nog andere redenen: Kijk maar in ierland en whales wat doen ze daar?!
Daar laten ze ze deken met 2 omdat hun zeggen dat ze daar niks van krijgen en als 3 jarige dan niet moddervet worden
Volgens de fokkers en eigenaren in whales en ierland kan het dus geen kwaad.
Uiteraard kijk ik volgend jaar wel hij marietje in conditie staat of ze gedekt wordt maar inprincipe wel.

Hengstenhouders die zeggen dat:
2 jarige merries weiger ik ook gewoonweg bij mijn hengst
Ja kan je doen!!
Als je merrie 2 jaar is bij het dekken zal het veulen bij het NSvT ook geen vol papier krijgen. Ik weet niet hoe dat is met het ICS?
NSvT: dan is ze 3 als het veulen geboren is en uiteraard een goedgekeurde hengst en dus een VOL papier.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:05

Dat lijkt mij een sterk verhaal eerlijk gezegd...
Ten eerste weet ik niet wat voor fokkers dat zijn, waarschijnlijk fokkers die niet het geduld hebben om hun merrie's eerst te laten uitgroeien maar snel aan hun merrie's willen verdienen (broodfokkers?)..
Ten tweede hoeft een merrie echt niet dik te worden op 3-jarige leeftijd als ze niet drachtig is, dat zou niet best zijn zeg, wat zouden er dan ontzettend veel dikke 3-jarigen zijn ;)

Marjolein

Re: Welke hengst voor 2010 en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:14

Ik zou nooit afgaan op een hun zeggen dat... Ik zie liever bewijs.
Ik ken een merrie die als 3jarige haar eerste veulen kreeg, merrie was geestelijk helemaal van het pad af en alleen maar in de staak of van zich afslaan. Ken ook genoeg oudere tinkers die door te vroege belasting nu met problemen in de benen zitten. Nee met 2 noem ik echt nog niet in de buurt van volwassen.

En of een paard dik wordt of niet daar ben je altijd zelf bij. Als ik zie hoe eerder de tinkers uit engeland/ierland naar nederland kwamen heb ik niet heel veel vertrouwen in hun manier van met paarden omgaan.

NSvT keurt volgens mij geen stamboekveulens van 3jarige merries... Dat zou dan een register zijn ook al is de vader goedgekeurd.

Het zou mijn keuze niet zijn om een 2jarige te dekken.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:22

Er komen TEveel 3 jarige bevangen pony's voor!!!!
Vooral in NL.

Ik vind het veel erger dat mensen een bijna 3 jarige inrijden en gelijk naar de herrie rijden (geestelijk en lichaamlijk)

Verder reageer ik maar niet meer....

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:28

Tja, dat is het makkelijkste natuurlijk als je tegengesproken wordt :+ . Er kan toch gewoon normaal een discussie gevoerd worden over het wel of niet dekken op 2-jarige leeftijd ?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:34

Dat lijkt me inderdaad beter moor :)

Ik zou het zelf ook nooit doen. Maddox was precies 3 jaar toen ze werd gedekt en daar heb ik ook lang over getwijfeld.

Over een veel bredere hengst dan de merrie kiezen... tja aan de ene kant geloof ik niet dat de grootte van de hengst ook maar iets te maken heeft met de grootte van het veulen. De natuur hoort dit soort dingen te regelen. Als je een shet bevrucht met een tinkerhengst komt er ook een veulen uit in shetformaat. Er zijn meerdere fokkers die kunnen bevestigen dat van dezelfde hengst heel verschillende veulens worden geboren, ook uit dezelfde combinatie.

Aan de andere kant denk ik ook dat als jouw merrie enorm veel scheelt qua zwaarte van de hengst dat je je moet afvragen of je eigenlijk wel met die merrie wilt fokken. Want als er zóveel dingen gecorrigeerd moeten worden, is het dan wel een goede fokmerrie voor wat jij zoekt?

Bij mij is de hengstentwijfel wederom teruggekomen... heeft te maken met KI hengsten die ik toch wel interessant vind. Maar het dekgeld is gewoon behoorlijk hoog en dus laat ik het er maar van afhangen of ik het me kan veroorloven of niet. Ik ga toch pas in juni/juli beginnen met dekken dus ik heb nog even :)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:53

moor schreef:
Er komen TEveel 3 jarige bevangen pony's voor!!!!
Vooral in NL.

Ik vind het veel erger dat mensen een bijna 3 jarige inrijden en gelijk naar de herrie rijden (geestelijk en lichaamlijk)

Tja ik ben ook geen voorstander van naar de herrie rijden. Maar dat maakt het dekken van een 2jarige niet anders.

En voor bevangen ponies raad ik aan om goed op te letten met wat je voert en niet door ze allemaal maar drachtig te maken.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:57

Nuage schreef:
Aan de andere kant denk ik ook dat als jouw merrie enorm veel scheelt qua zwaarte van de hengst dat je je moet afvragen of je eigenlijk wel met die merrie wilt fokken. Want als er zóveel dingen gecorrigeerd moeten worden, is het dan wel een goede fokmerrie voor wat jij zoekt?

Voorgaande stukje begrijp ik niet helemaal geloof ik ;)
Voor zover ik weet, zijn er verschillende groottes en types binnen zowel het tinkerstamboek als het ICS en dus in ieder geval in de Nederlandse tinkerwereld (of je daar nou voor of tegen bent :+ ). Dus wat zou er dan gecorrigeerd moeten worden in jouw ogen? Of bedoel je te zeggen "hoe zwaarder hoe beter" en als de betreffende merrie daar niet aan voldoet, dan kan je beter niet met deze merrie fokken?
Het is toch niet meer dan logisch dat je eerst naar het type en de grootte van je merrie kijkt om daar vervolgens een juiste hengst bij te zoeken?

Ik denk dat weinig mensen over de perfecte tinker/cob beschikken (in hun eigen ogen natuurlijk wel maar uit rastypische oogpunten, whatever that me be ;) :D ) en met fokken probeer je toch de juiste/correcte (of de graag door jezelf geziene) eigenschappen te benadrukken en de wat mindere punten te verbeteren?

En je laaste zin is natuurlijk ook persoonlijk "een goede merrie voor wat jij zoekt"; de een vindt het belangrijker hoe de nakomeling eruit ziet, voor de ander zijn gebruikerseigenschappen misschien weer belangrijker, persoonlijk dus (even los gezien van het rastypische verhaal)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:16

Euhh volgens mij ging dit topic over welke hengst je (misschien) wil gaan gebruiken dit jaar, en niet over hoe iedereen denkt over het wel of niet dekken van een 2 jarige?

Maar stel dat Ciara`s bevalling enzo goed zou gaan dit jaar, wat denken jullie dan van de combi Ciara x Rocky Mountain? Ik ben aan de ene kant wat huiverig, nog steeds na die ene bevalling 2 jaar terug denk ik, terwijl dit toch niet aan de grofheid van het veulen lag.. Maar aan de andere kant zie ik een boel mooie RM veulens, die de extra grofheid in benen en behang hebben die Ciara wat mist. Of haar bij Robbie Roy, zijn ruglijn zou die van haar misschien iets kunnen verbeteren, en qua sokken zit ik dan ook niet verkeerd.. maarja de centen he.. En met Fagan, tja dat hangt al helemaal af van hoe het nu gaat.. Soms denk ik er aan om haar te gaan verkopen na dit veulen, de wei is eigenlijk te vol en qua type spreekt ze me wat minder aan.. Nou ja eerst maar eens dit veulen afwachtten..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:24

Volgens mij begreep je mijn stukje idd niet Hermes. Als je een merrie hebt en je gaat er een hengst opzetten die 3x zo breed is. Waarom doe je dat dan? Waarschijnlijk omdat jouw fokdoel nogal ver afligt van wat jouw merrie is. Dan zeg ik dus: heb je dan wel de goede merrie? Waar ben je dan mee bezig als fokker?
Ik zeg helemaal niks over hoe zwaarder hoe beter..

De combi Ciara X Rocky Mountain zou in principe gewoon moete kunnen Mariska. Vind het ook wel een leuke combi. Maar ik begrijp heel goed dat je huiverig bent... idd eerst maar even deze bevalling afwachten.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:55

Mariska_28 schreef:
Euhh volgens mij ging dit topic over welke hengst je (misschien) wil gaan gebruiken dit jaar, en niet over hoe iedereen denkt over het wel of niet dekken van een 2 jarige?

zo inderdaad, *zucht* krijgen we die discussie weer.
Volgens mij is het onderhand duidelijk wie wat daarvan vindt :)

Wij hebben idd onze 2 jarige laten dekken om er lekker veel geld aan te verdienen. Ik heb die merrie niet voor niks, moet wel geld opbrengen, kost mij toch ook geld dat ze hier op de wei loopt. Vandaar dekken met 2 jaar.... }:0 :+ smileys staan er niet voor niks achter, voordat half bokt weer in m'n nek springt..

ontopic; ik heb werkelijk waar nog geen idee, zat voor Bonita aan Ryon te denken, wil sowieso bont en qua sok en beenwerk zou het imo ook geen gekke combi zijn.
Daarnaast is bonita's minpunt echt haar hoofd, die van Ryon vind ik wel erg mooi :j
maar wacht eerst ff de combi van dit jaar af.

Grain blijft denk ik leeg, en Kytha zeker weten, die is veeeel te jeugdig, heel anders als Grain vorig jaar.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:18

Kytha schreef:
Wij hebben idd onze 2 jarige laten dekken om er lekker veel geld aan te verdienen. Ik heb die merrie niet voor niks, moet wel geld opbrengen, kost mij toch ook geld dat ze hier op de wei loopt. Vandaar dekken met 2 jaar.... }:0 :+ smileys staan er niet voor niks achter, voordat half bokt weer in m'n nek springt..

_O- daarom loopt mijn Noa ook mee in de lessen, is drachtig en gaat weer drachtig worden. Ik werken voor mijn geld zij ook hahahahaha

Nou voor Noa wordt het dus Red. Dit omdat ik het type gewoon erg mooi vindt en het een veelbelovende hengst vindt. Veel behang, mooie gangen en compacte bouw zonder heel groot te zijn.

Ik wilde dit jaar kijken of een kleinere hengst ook kleinere veulens geeft (ja ik weet dat het veulen zich aanpast, maar misschien dat het toch iets scheelt, een kruising Shet/tinker is toch iets grover dan een gewoon shet veulen volgens mij, alleen dan niet zo groot als een normaal shetveulen, snappen jullie hem nog?)

Ook wilde ik dit keer een 1-kleurige hengst, kijken of er alsnog bont uit komt :P Bries is homozygoot, ik denk Noa ook. Dus ben benieuwd.

Het karakter van Red spreekt me erg aan, dat is ook belangrijk en ik was gewoon helemaal verkocht toen ik hem op de keuring zag (al vanaf de eerste foto's) en ik ben dan ook zeer benieuwd naar zijn eerste veulens, dus Fagan zet hem op :P

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:31

Ik zeg alleen voor mezelf dat ik 2 jarige merries weiger. Dat is mijn eigen keuze, mijn eigen principe.
Als een merriehouder een 2 jarige wil laten dekken, is dat hun keuze en ik zal geen voorstander maar ook geen tegenstander zijn. Ik ken de merrie namelijk niet in real live, de eigenaar doorgaans wel en die kan beter inschatten of de merrie er zowel lichamelijk als geestelijk aan toe is.

Een merrie die op 2 jarige leeftijd wordt gedekt krijgt bij NSvT geen vol papier (het veulen dan), die dient dus minimaal 4 te zijn bij de keuring van het veulen. Dit is mij heel duidelijk uitgelegd en staat volgens mij ook wel ergens op de site.

Maar goed, het ging inderdaad over de hengstenkeuze voor dit jaar ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:43

hengstenkeuze van dit jaar:

mijn lijstjes:

Angel:
- Lexx van Tinkerstal Foubert
- Cillbarra Curran
(lange lijst he :+ )

Tinkerbell:
- Meadows Selwyn
- Longacre Bro
- Moes
- Winnetou

Voor Tink is het gewoon veel makkelijk hengsten vinden ;)

Zoals het er nu naar uitziet, wordt Tinkerbell dit jaar gedekt door Selwyn :j Selwyn is ook de oudste zoon van Angel :P dat speelt natuurlijk wel mee ;) maar hij stond eerder ook wel al in de lijst.
Het stond eigenlijk vast dat ze dan in 2010 weer naar Bro ging, maar door omstandigheden twijfel ik daar nu sterk aan, en wordt het waarschijnlijk Moes.
Moes krijgt de voorkeur boven Winnetou, omdat Moes stukken ouder is én ik zeer gelukkig ben met dochter Illian dit jaar.
Eigenlijk zou ik Curran ook best wel eens willen proberen in combi met Tink... hoewel ik schrik heb voor een groot en lang hoofd, maar dat is met Moes ook meegevallen, dus...

Angel wil maar niet hengstig worden, dus dat wordt dan ook pas in 2010 weer kijken,...Lexx heeft dan eerste voorkeur weer!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:03