[TI] jeukende wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:57

Het staat als het goed is op de fles, maar meestal zijn het flessen met een soort houder dus dan moet je hem 1x naar achteren doen en dan terug naar voren en dan heb je een bepaalde dosering. Je kunt dit gewoon geven, een overdosering zou geen ramp zijn want het is niet gevaarlijk ofzo ;)

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:59

Evelyne79 schreef:
ik gebruik de gekartelde kant van het zweetmes om losse haren eruit te krijgen, als je dat bij elke poetsbeurt doet zijn ze er vrij snel uit.

Zo doe ik dat ook! Met de zweetmes, komt lekker veel haar van af...

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:04

Royen schreef:
Het staat als het goed is op de fles, maar meestal zijn het flessen met een soort houder dus dan moet je hem 1x naar achteren doen en dan terug naar voren en dan heb je een bepaalde dosering. Je kunt dit gewoon geven, een overdosering zou geen ramp zijn want het is niet gevaarlijk ofzo ;)

xxxdonja schreef:
Zo doe ik dat ook! Met de zweetmes, komt lekker veel haar van af...

Ga dit allemaal eens uitproberen... *D

Boncho

Re: jeukende wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:28

Ik geef mijn tinker al vanaf oktober of november lijnzaadolie om hem te helpen met het verharen. Ik merk echt verschil met vorig jaar. Toen had hij de binnenkant van zijn achterbenen kapot gebeten van de jeuk! Ik denk wel dat lijnzaadolie beter helpt als je al vroeg begint met geven.....

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:59

Ik zal inderdaad volgend jaar ook sneller zijn met het geven van lijnzaadolie, of misschien zelf het hele jaar geven (goed voor glanzende vacht ;))
Ik wist ook niet dat ze zo'n last zou hebben van het verharen, daar ik haar pas in december 2008 heb gekocht... Volgend jaar zal ik toch wat sneller iets bijgeven...

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:08

Ondertussen net terug van de manege...
Ben lijnzaadolie gaan halen en heb dit gemengd met haar look en klein beetje eten...
Heb dan ook ineens een zweetmes meegebracht en ik moet zeggen, het haar kwam er veel makkelijker af dan met elke andere borstel dat ik al geprobeerd heb... Nu lekker in de wei gezet met haar vriendinnetje...

Wat mij wel opviel was dat ze na enkele gekke sprongen meteen tamelijk hard bezweet was... Dit kan natuurlijk ook ten gevolge zijn van de zon... Want ze heeft nochtans wel een goede conditie...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:26

daar heeft mijn tink ook last van, ik heb vandaag zijn manen gevlochten, hij was zo aan het zweten onder zijn manen!

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 20:54

dekoezegtboe schreef:
daar heeft mijn tink ook last van, ik heb vandaag zijn manen gevlochten, hij was zo aan het zweten onder zijn manen!

Die had ik laatst al gevlochten... was eerder aan zijn borst en schouders... ;)
Zonnetje heeft soms toch ook nadelen blijkbaar 8-)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:55

je zou hem met azijn kunnen behandelen, dit neemt de jeuk weg.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:04

Hte is al gezegd maar het is wat mij betreft ook dé oplossing! Ik begin in februari al met een scheutje (lijnzaad)olie door het voer. Hij heeft dan verschillende verhaarrondes, twee of drie heel hevige en daartussendoor behapbaar haarverlies. Liever regelmatig een klein scheutje dan een paar keer heel veel ;)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:59

Ik borstel Patrick dagelijks goed.
Zodat ik het ergste losse haar eraf kan halen.

Ik geef hem geen lijnzaadolie ofzo.
Hij heeft wel een vitaminespuit gehad.

Bij Ouke hielp lijnzaadolie goed toen hij 2 jaar terug niet goed uit zijn wintervacht kwam.

De ene is nu eenmaal sneller met loslaten van de wintervacht dan de ander.
En dat ze zweten is ook niet zo vreemd met het warme weer.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:54

Ik geef Devon altijd na het rijden een scheut zonnebloemolie door zijn brokken heen. dat doe ik door het hele jaar heen en dan zo 2 tot 4x per week

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 09:39

Ondertussen krijgt ze nu ook lijnzaadolie, bijna dagelijks, en de vacht begint toch beter los te laten... Kam haar nu ook met de getande kant van het zweetmes en moet zeggen, dit haalt echt wel veel af...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:46

Ik zou naast het zweetmes gebruik er voor zorgen dat je goed en stevig blijft rosborstelen. De meeste tinkers zijn van het principe hoe harder hoe beter. Dit werkt erg goed voor de doorbloeding, dat ook nodig is voor het sneller verliezen van de haren.

Wassen en lijnzaadolie zijn ook 2haarverlies bevorderende middelen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:18

Evelyne79 schreef:
ik gebruik de gekartelde kant van het zweetmes om losse haren eruit te krijgen, als je dat bij elke poetsbeurt doet zijn ze er vrij snel uit.

dat werkt inderdaad heel goed zo'n gekartelde zweetmes. goede tip!! en verder zou ik zo'n poestblokje gebruiken. daar haal je ook enorm veel haar mee weg

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:25

Het nadeel vind ik als je ze wast en ze hebben een hele erge dikke vacht hebben,zoals bij sommige veulens/jaarlingen nu dat ze zo lang nat blijven.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:41

Zo'n poetsblokje heb ik ook al gebruikt, maar dat ging enkel goed voor de lange dekharen, nu is het meer de dikke ondervacht en die gaat niet goed uit...
Gewassen heb ik ook al gedaan, maar hielp ook niet zo erg... Nu ja, ze begint er toch door te komen...