[TI] Extra ledenvergadering NSvT op 18 april 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Extra ledenvergadering NSvT op 18 april 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:39

Maar dan is je paard ondertussen 5 jaar ouder hahaha dus model halen is dan vanzelf moeilijk.
Maddox is dan 8 dus dat is nog te doen, maar denk dat de overige paarden dan tegen de 13 aanzitten.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:28

Ja ragna zit dan tegen de 14 dus die wordt nooit meer model!!

Alle kampioenen zo model geven daar wat voor te vinden?( die hebben hun toch al bewezen!)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:15

Ja daar zou ik ook wel iets voor kunnen zeggen idd...
Alleen is die 7,5 gebaseerd op een andere manier van punten geven dan 5 of 10 jaar geleden. Maar ach, gaat ook niet om heel veel paarden uiteindelijk.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:18

dat is waar !!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:02

ikzelf vind dat met die sportpredikaten ook krom geregeld. vooral omdat de types soms zo dicht bijelkaar liggen en dan zo'n groot verschil om het predikaat te halen. met Lowara zou dit betekenen dat als het een Vanner was geweest, we nu al het predikaat hadden, terwijl als we in het huidige systeem blijven, het voor haar absoluut onhaalbaar zal zijn.
trek het ene wat omhoog en het andere omlaag, het moet realistisch blijven, maar ook weer niet te makkelijk
( L2+1 is lijkt mij niet al te moeilijk te halen met een beetje een handige ruiter, wat zou betekenen dat we straks overspoeld gaan raken met predikaten)
Misschien de lijn recht trekken op bv M1+1 of M2+1 ?

Nu gaat het mij echt niet okm dat predikaat te halen, ik rij m'n concoursjes toch wel, maar op een paar dekhengsten of flik getalenteerde en goed bewegende dieren na denk ik dat er bijster weinig sportpredikaten binnen de Grai gehaald gaan worden in de toekomst.
( of dat er zodanig gefokt wordt dat het type Tinker een rijpaard wordt, puur om toch die beweging en bouw te krijgen om wel aan de eisen te voldoen --> heej... een soort KWPN met sokken krijg je dan :+ )

Niet alleen denken aan nu.. maar ook aan de toekomst en wat mensen zullen doen om die predikaten toch te halen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:03

Ik persoonlijk zelf vind de vanner ook te laag, had gewoon naar mijn mening gelijk moeten zijn met de cobs. grais omlaag, nee echt niet naar mijn mening.

tuurlijk haalt niet elke grai het, net als dat lang niet elke kwpn-er het haalt, dat is lochies.

maar ik heb hier verder niets mee te maken, wellicht dus toch komen en dan aageven wat je niet goed vind, het is een vereneging en dat betekend dat iedereen een stem heeft. als je die alleen hier laat horen weet je zeker dat er niets veranderd aan wordt.
dat is mijn bescheiden mening.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:53

Ik denk er daarom ook sterk aan om te gaan.

Ik ben wel van meningen dat het sportpredikaat ook echt verdiend meot worden en dus niet te laag ingeschaald hoeft te zijn.

Verder ben ik benieuwd wat er gedaan is met de bevindingen die zij opgedaan hebben door de Abop bij de fjorden af te leggen.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:43

Ik vind het persoonlijk een heel leuk initiatief *D
Je zal het per paard moeten bekijken, de een heeft nu eenmaal meer in z'n mars dan de ander.
De ene Vanner kan misschien wel tot Z, en de ander zal niet verder komen dan L niveau (de L van levenslang zeggen wij :D )
En zo zal het ook bij de cob en grai ook wel zijn . :o
Als bv een vanner een predicaat haalt wanneer hij M niveau gepresteerd heeft,en hij haalt zelf Z niveau is dat toch alleen maar hartstikke mooi.

Inderdaad net als bij kwpn sport paarden die halen het ook heus niet allemaal om op hoog niveau te lopen :n

Ik denk dat ieder voor zich wel zou moeten kunnen bepalen hoever zijn of haar tinker zou kunnen komen.
En in ieder geval eerlijk blijven tegen over je paard, daar bedoel ik mee, niet koste wat het kost om dat fel begeerde predicaat te halen, terwijl je tinker er echt veel moeite mee heeft. :n

Ik denk ook niet dat het bedoeld is om de mensen hun paard boven hun kunnen te laten presteren alleen om dat predicaat te halen.
Het is gewoon bedoeld om mensen te belonen die fanatiek met, in dit geval, dressuur bezig zijn.
De mensen die met tinkers in de wedstrijdsport mee draaien, promoten op deze manier natuurlijk ook ons ras, en laten aan andere zien dat je best meer kunt met een tinker.
en dat wordt in mijn ogen gewoon een soort van beloont met zo'n sportpredicaat+:)+

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:27

Ik begrijp helemaal niet waarom je een ras als een tinker, die van oorsprong absoluut niet gefokt is om in de dressuurring te verschijnen, moet beoordelen of beter gezegd moet belonen met een predicaat als hij/zij "hoog in de sport" meedraait.

Wat heeft dat voor toegevoegde waarde voor dat paard?
Krijgt hij daar betere nakomelingen van of is dat misschien belangrijk voor het behoud van het ras? Lijkt mij niet echt.

Ik zie dus echt niet de toegevoegde waarde voor het toekenen van een sportpredikaat, sterker nog mijns inziens stimuleert het mensen alleen maar om meer sportgerichte tinkers (kwpn-ers met sokken zoals dat al eerder door iemand genoemd werd) te fokken omdat mensen toch graag dat door hun felbegeerde predikaat in de wacht willen slepen.

Ik blijf erbij dat een tinker van oorsprong niet gefokt is om (hoog) in de sport te presteren en ik vind ook niet dat je dat vanuit een stamboek moet belonen of zelfs stimuleren ;).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:43

Ben het met je eens, hermes.
Maar dit stamboek kiest er voor. En als men er dan toch voor kiest, heeft men meer aan mensen die meedenken dan aan mensen die het idee an sich weerleggen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:52

Het ICS heeft volgens mij ook sportpredikaten?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:53

Ik vin het een meerwaarde als een hengst in de sport gelopen heeft. Het zegt wat over de bewegingen, souplesse en werkwilligheid van de hengst.
Het stamboek biedt een mogelijkheid voor de eigenaar, buiten alleen de exterieur en fok predikaten. Je hoeft natuurlijk niet voor het predikaat te gaan, dat is je eigen keuze. En waarom zou een tinker niet sporttypischer gefokt kunnen worden? zeker de grai heeft daartoe mogelijkheden binnen het rastype.

Ik blijf nog wel een voorstander van een gebruiksproef voor mensen die niet zo fanatiek zijn en eenmalig de bruikbaarheid aan willen tonen van hun paard.

fraske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:02

hermes schreef:
Ik begrijp helemaal niet waarom je een ras als een tinker, die van oorsprong absoluut niet gefokt is om in de dressuurring te verschijnen, moet beoordelen of beter gezegd moet belonen met een predicaat als hij/zij "hoog in de sport" meedraait.

Wat heeft dat voor toegevoegde waarde voor dat paard?
Krijgt hij daar betere nakomelingen van of is dat misschien belangrijk voor het behoud van het ras? Lijkt mij niet echt.

Ik zie dus echt niet de toegevoegde waarde voor het toekenen van een sportpredikaat, sterker nog mijns inziens stimuleert het mensen alleen maar om meer sportgerichte tinkers (kwpn-ers met sokken zoals dat al eerder door iemand genoemd werd) te fokken omdat mensen toch graag dat door hun felbegeerde predikaat in de wacht willen slepen.

Ik blijf erbij dat een tinker van oorsprong niet gefokt is om (hoog) in de sport te presteren en ik vind ook niet dat je dat vanuit een stamboek moet belonen of zelfs stimuleren ;).

er staat toch ook niet dat je het MOET halen omdat je er anders niet mee mag fokken .
het is puur een xtra beloning voor de mensen die het wel leuk vinden om er wat meer mee te doen dan alleen maar recreatief rijden.
ik denk dat een hoop mensen hun tinkertje juist onderschatten ze kunnen echt wel een leuke proef lopen hoor met juiste training en geduld komen ze er wel, het hoeft toch ook niet in een rap tempo allemaal er staat toch geen tijdsdruk achter.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:45

fraske schreef:
er staat toch ook niet dat je het MOET halen omdat je er anders niet mee mag fokken .

Heb ik dat gezegd dan? ;)

Ik zie niet in waarom een stamboek mensen die aan de "sport" doen moet belonen. De beloning die die mensen krijgen bestaat toch al uit het krijgen van winstpunten en prijzen (als ze goed genoeg zijn tenminste) en voldoening?

Ik zie hier al mensen zeggen dat ze sportprestaties bij een tinkerhengst wel belangrijk vinden, kan dat dan niet betekenen dat sommige mensen meer naar sportprestaties gaan kijken (zeker als dit door een stamboek wordt beloond) dan naar het feit of de hengst wel goed genoeg bij de merrie past? Oftewel: stel je hebt twee hengsten; de een past net iets minder bij de merrie (of heeft een mindere rastypische bouw) maar heeft een sportpredikaat de andere hengst past beter bij de merrie (of is rastypischer) maar heeft geen sportpredikaat, welke kies je dan?

Bewegingen en souplesse zijn eigenschappen die in de "sport" belangrijk zijn, maar passen deze eigenschappen eigenlijk wel echt bij de oorspronkelijke tinker? En dan bedoel ik met bewegingen natuurlijk de bewegingen die graag gezien worden in de dressuurring, ik snap ook wel dat ieder paard bewegingen heeft :P

Ik ben bang dat wanneer een stamboek sportprestaties bij een tinker gaat belonen, zij toch een grote groep leden kan afschrikken of afstoten die dan vervolgens overschakelen op een stamboek waar dit niet gewaardeerd wordt. Ik denk namelijk dat het grootste aantal tinkereigenaren het helemaal niet zo heeft op hoge sportprestaties van hun paarden omdat ze anders wel een ander ras hadden uitgekozen. (zoals Snowdon eigenlijk een beetje impliceert ;) )

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:49

Ik vind het een minpunt als een hengst hoog in de sport heeft gelopen. Dat betekent dat hij zeer waarschijnlijk niet binnen mijn fokdoel past.
Binnen de tinkerfokkerij zijn er verschillende types en verschillende fokdoelen. Voor de grai vind ik sportgericht fokken prima.

Cobs kun je niet sportgericht fokken. Dan worden het namelijk vanzelf grais...

ansje325

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:57

zoveel mensen, zoveel meningen..... maar iedereen kan er toch mee doen wat je zelf wil. Als mensen het leuk vinden om in de sport te presteren, dan is het leuk om daar ook een predikaat in te behalen. En wie het niet wil, gaat toch lekker recreatief verder. Maar dat de mogelijkheid er is om een predikaat te halen is toch leuk? En voor de fokkerij lijkt het me alleen maar voordeel. Nog meer keuze :D

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:54

Het zou idd jammer zijn als er mensen zijn die echt sport gericht gaan fokken, want dat vind ik ook de bedoeling niet :n en zonde van het ras.
Maar helaas zullen die er altijd wel zijn. _-:(
Ik snap ook wel dat je met een zware cob minder makkelijk ,of zelf s in sommige gevallen geen proefje kan lopen, maar dat hoeft en geeft toch niet . Niet iedereen wil met zijn of haar tinker in de wedstrijdsport uitkomen.
Maar voor diegene die dat wel willen is het sportpredicaat een leuke opsteker als je je tinker op dat niveau weet te krijgen, (mits hij het aan kan , ik vind nl wel dat je niet tot het uiterste moet gaan omdat je perse dat predicaat wil hebben, maar zulke mensen zullen er helaas ook bij zitten :n )

Of het een meer waarde voor je paard is weet ik niet , dat is denk ik heel persoonlijk, en de eisen die je aan een paard stelt.

ff of topic
Ik heb deze ontwikkeling ook in de haflingers meegemaakt.
Voordat ik Bing had , had ik een haflinger van het oude model, het zwaardere grovere type.
Dit type willen ze nu eigenlijk liever niet meer zien, het meeste wat ik nu zie lopen zijn blonde sportpaarden, en dat vind ik ook eeuwig zonde van dat ras ;( ,

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:17

Zelf denk ik dat er veel te veel liefhebbers van het zware type zijn om de populatie van de tinkers te 'verluxen'. Je ziet juist steeds meer fokkers naar zwaardere fokdieren grijpen.

Máár, als dan iemand het lef heeft om een (goed) bewegende cob uit te brengen en het tot bijvoorbeeld de M1 of M2 brengt, vind ik best dat dat mag beloond :j

Esmeralda, jouw Maddox zou het bijvoorbeeld helemaal niet slecht doen in de dressuur. Ze heeft prima gangwerk immers. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Silas.
Natuurlijk zul je wel tegen andere moeilijkheden lopen, maar dat heb je volgens mij met elk paard.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:20

Met mij erop zal ze het iig niet ver brengen :+

Nee hoor hihihi alle gekheid op een stokje, ik heb ook echt wel plannen om haar eens in de sport uit te brengen, maar dan niet door mijzelf uiteraard ;)

Maar ook bij Maddox geldt wat ik zei; ik vind haar eigenlijk te licht.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 01:01

Ben geen lid meer, dus zal niet meer aanwezig zijn op de vergaderingen.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:01

Op 18 april ben ik jarig, dus ook wij zullen er niet bij zijn.

Ook ik denk dat er genoeg liefhebbers zijn van de zware types om het ras te verluxen.
Melby hebben wij gekocht toen zij 2.5 jaar was. We hebben haar niet zien bewegen en we wisten niet eens dat zij een Tinker was. Op de keuring heeft Melby een hele lage 2e premie gehad (bijna een 3e), maar ze loopt wel Z1. Naar mijn mening heb je die "bewegingen" niet nodig om ver te komen. Ik krijg standaard op mijn tempowisselingen een 5 en soms een 6je, maar ik haal mijn cijfers dan weer op met de andere onderdelen zoals de zijgangen en figuren. Als je zorgt dat die goed zijn dan kom je er ook wel.
Gryffindor hebben wij ook gekocht omdat we haar zo leuk vonden en omdat we weg waren van haar kleur. Wij hebben haar óok niet zien bewegen. Wij hebben onze paarden dan ook zeker niet gekocht voor de sport.

Dressuur is het gymnastiseren van je paard en ieder paard is te gymnastiseren of hij nou zwaar of licht is, je doet er misschien wat langer over maar het lukt wel. Ik heb met mijn ponies binnen 2.5 en 3 jaar de Z1 en de Z2 bereikt en ik weet zeker dat het nóg sneller kan met een Tinker. Als je je paard op de juiste manier traint en een goede instructeur hebt, dan kan je de Z bereiken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:05

Aangezien mijn eigenlijke geplande tripje dat weekend niet doorgaat zijn zowel Ilona (POLLO) als ik aanwezig op de vergadering en zullen we hopelijk mee kunnen praten over de sportpredicaten.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:51

Wij zijn vandaag geweest. Jammer maar er waren niet veel gegadigden aanwezig.
Diegene die er wel waren hebben lekker gediscuseerd op een schappelijke manier. Vond het gezellig zoals het ging.
Belangrijk voor ons was het punt sportpredikaat.
Daar is nu het volgende in besloten.
De volgende types krijgen een predikaat bij: Grai Z1+5 , Cob M2+5 , Vanner M1+5.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:01

En is er nog veel veranderd aan de ras-omschrijvingen, Ilona ?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:18

De rasomschrijvingen blijven zoals aangegeven in het artikel 14 (wat meegestuurd is bij de laatste Battie). Daar is dus niets aan veranderd.

Wel is het sterpredikaat ook gewijzigd. Om deze te behalen dient er minimaal 210 punten te worden behaald (1e premie) en een minimale 7 op type om ster te kunnen krijgen.
1e premie is dus niet meer automatisch ster ;)