[TI] Verkoopprijs veulen 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Verkoopprijs veulen 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:06

nee dat is zeker waar, (gelukkig ben ik zeker van bont)
en tuurlijk zul je wel wat goedkopere veulens zien, maar dat zag ik vorig jaar en het jaar er voor ook al wel, en dan inderdaad zeker de wat mindere veulens, maar ik denk dat je als fokker nu ook gewoon moet nadenken wat je wilt, wellicht een jaartje wachten met fokken, of misschien wel 2 jaartjes wachten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:42

ik persoonlijk zou eerlijk gezegd niet fokken als ik geen mogelijkheid had om het veulen langer aan te houden, ik ga gewoon geen veulens versch..ten omdat het weg moet, dan zie ik het wel als hij/zij een jaar of 3 is.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:16

Crisis speelt zeker wel mee.... Nu vraag ik ook altijd veel voor de paarden die ik te koop heb staan, maar als ik een geschikte koper vind die er goed voor zorgt en er voor wilt gaan, dan gaan ze hier toch wel goedkoper weg hoor. Voor mij is een goed baas nog altijd heel belangrijk voor mijn veulens.
Wil er opzich niet op toeleggen, maar als ik weet dat ze het goed krijgen doe ik wel water bij de wijn.
Komt ook bij dat je aan een snelle gulden meer hebt, dan aan een langzame riksdaalder. Als je het veulen zelf aanhoudt totdat die 3 is, wil je ook niet weten wat die dan uiteindelijk op moet brengen. Zeker als je dan ook nog een keer pech krijgt dat ze echt ziek worden ofzo....

Voor mij is de koper gewoon heel belangrijk. En voor een bekende ben ik zeker bereid om te zakken met de prijs, voor een onbekende wat minder.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:21

lucy: daar kan ik idd wel inkomen, maar anderzijds heb ik met scha en schande moeten leren dat je eigen indruk niet altijd de juiste is :o dus wat dan? Nee, ik denk dat ik voor niemand in prijs zou zakken, behalve bij echte bekenden dan.
(bv: mensen waarbij ik een héél goed gevoel had, bleken achteraf de slechtste keuze, de man die Galadriël gekocht heeft, sja, daar hoopte ik eerst van dat die mijn prijs te hoog zou vinden, had daar eigenlijk zelfs op gerekend, nu achteraf gezien, ben ik ontzettend blij dat hij haar gekocht heeft, ze had het niet beter kunnen treffen!!!)

ik denk wel dat de crisis wat invloed zal hebben
maar anderzijds: meestal heb je toch op voorhand wat bijeen gespaard voor de aankoop van een paard, je beslist niet van vandaag op morgen.
Dus voor de kwalitatief hoogwaardige veulens zal het weinig uitmaken.
Ik denk echter wel dat er misschien (hopelijk!) een duidelijkere belijning in prijzen naargelang kwaliteit ontstaat.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:48

frenia... Begrijp heel goed wat je bedoelt hoor. Maar moet zeggen dat mijn gevoel tot nu toe redelijk is geweest t.o.v. de kopers. Ze doen het niet zoals ik het zou willen, maar ze zijn allemaal gelukkig met hun paard. En dat wil niet zeggen dat de kopers allemaal mijn vrienden zijn hoor. Heb er tot nu toe maar 1 waar ik enorme spijt van heb gehad. Helaas heb ik dat los moeten laten. Maar nog steeds snijd me dat door mijn ziel en heb ik weleens zoiets van : had ik maar meer gevraagd, dan was de koop waarschijnlijk niet door gegaan....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:35

Er stonden idd wat tinkerveulens erg lang te koop, maar volgens mij vroegen die mensen niet de prijzen die wij hier noemden, maar nog veel meer. Soms overdrijven mensen een beetje met inschatten hoeveel hun veulen wel niet waard is ;) Als je ruim 3000 euro voor een veulen vraagt dan kan je er vanuit gaan dat deze niet snel verkocht wordt.

Ik ben benieuwd hoeveel effect de crisis heeft op de verkoop. Ik denk wel dat er minder veulens verkocht zullen worden dit jaar.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:37

vind het een hoop geld voor een veulen moet ik je zeggen je kan toch nog niet zeggen wat ie kan en hoe goed ie wel niet word

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:38

Nee dat klopt bobolien. Maar zodra je dat wel kunt zijn ze nog duurder :D

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:42

Nuage schreef:
Nee dat klopt bobolien. Maar zodra je dat wel kunt zijn ze nog duurder :D

Maar in verhouding maar weinig, kijk je eigen lijstje maar eens na :D 8-)

Zoals ik het zie kan je het in categorieen indelen. Van duur naar minder duur

1. Goedgekeurde dekhengsten van het zware type (6000 - the sky is the limit zo'n beetje)
2. Volwassen merries met prestaties als fokmerrie, keuringsresultaten of bijzondere afstamming (5000-8000)
3. Grotere ruinen die zwaar in het type staan en zeer braaf zijn (4500 - 5500)
4. Grotere merries die zwaar in het type staan en zeer braaf zijn (3500 - 5000)

5. Goedgekeurde dekhengsten van het lichte type (en dan bedoel ik een serieus licht type!) of zwaardere hengsten nggk (3000 - 5000)
6. Normale merries (2500 - 4000)
7 Normale ruinen ( 2000 - 4000)

8. Merries twenters en jaarlingen van bijzondere foklijnen met veel toekomstbelofte (2500 - 3500)
9 Hengsten twenters en jaarlingen van bijzondere foklijnen met veel toekomstbelofte (2500 - 3500)

10 Veulens uit bijzondere foklijnen e.d. (2000 - 3000)
11 Veulens (1200 - 2000)
12 Oudere of zieke tinkers (1000 - 2000)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:49

Lien, de jaarlingen en twenters uit categorie 8 en 9 horen later in categorie 1 en 2 te vallen. Als je pech hebt is het niet zo, maar dat is wel de bedoeling en nou juist de potentie waar je voor betaald.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:19

Nuage schreef:
Lien, de jaarlingen en twenters uit categorie 8 en 9 horen later in categorie 1 en 2 te vallen. Als je pech hebt is het niet zo, maar dat is wel de bedoeling en nou juist de potentie waar je voor betaald.

Oke, jij (bijvoorbeeld) betaald dus 2000 tot 3000 euro voor zo'n veulen.

Als jaarling of twenter vraag je er 2500 tot 3500 voor (moet je een niet al te dure opfok hebben en geen enkele tegenslag)

Voordat ze goedgekeurde hengst of merrie met prestaties zijn (en dan heb ik het niet over die ster van het NTS vind dat nog altijd nergens op slaan) maak je nog vele kosten en loop je risico op allerlei tegenslag.

Ik vind dan dus de verhoudingen in de prijs niet zo enorm en en zou dan dus niet de gok nemen een veulen te kopen, en met mij zo velen, verwacht ik.
Vandaar dat ik de veulenprijzen best overtrokken vind.

Maar goed, het blijft ook altijd nog wat de gek er voor geeft en ik ga wat dat betreft ook helemaal met Lucy mee, voelt het goed dan is de hoofdprijs niet nodig voor mij, de opbrengst van het veulen minus de extra kosten (en die zijn hier echt niet schrikbarend) word hier gebruikt om de moeder te onderhouden :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:23

Ja maar nu geef je zelf al aan geen waarde te hechten aan een ster van het NTS. Dat is dan jouw persoonlijke mening want er zijn mensen die daar wél waarde aan hechten.

Als je een veulen bij mij koopt, merrie, voor 2500 euro en die merrie is 3/4 jaar later 6000-7000 waard dan denk ik dat je een heel redelijke prijs hebt betaald hoor voor het veulen.

En het is niet zo dat verkoopprijs als veulen + kosten onderhoud tot volwassen paard = prijs volwassen paard natuurlijk.

[edit] Mijn merries zijn ook allebei ster. DAt vind je dus ook onzin? [/edit]

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:25

ik denk dat je er ook rekening moet mee houden dat dat bij alle rassen zo is, voor een veulen betaal je verhoudingsgewijs meer

is overigens niet alleen bij paarden zo: beste leeftijd om cavia's, konijntjes, geitjes, enz te verkopen is: hoe kleiner hoe beter, hoe schattiger, liever,...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:29

Ja ik vind de ster van het NTS onzin....
Je merrie krijgt een keer een eerste premie en **boem** ze is ster 8-)

Daarmee bedoel ik dus aan te geven dat het langer duurt dan 3 jaar voordat een merrie bewezen premiewaardig is.
Zoals jij schrijft 2500 euro voor een veulen en 3 jaar later is ze er 7000 waard gaat voor mij dus niet op *D

Ik vind dat een merrie minimaal twee keer moet bewijzen dat ze sterwaardig zijn, dat hebben de jouwe toch? :D
Vat het ook niet aanvallend op of zo hè, ik probeer alleen logisch te rederneren.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:33

Ja oké ik volg je een beetje.
Maar... ik baseerde mijn prijs ook niet alleen op ster. En dat deed ik ook niet in categorie 2.
Als een merrie uit een specifieke bloedlijn komt, en dan ook nog eens keuringsresultaten heeft dan is ze dit waard.
Ik heb merries gezien die nog niet eens op een keuring waren geweest en die kostten 8000 euro puur op de bloedlijn erachter. Nog nooit een veulen gehad niks.

Dat soort paarden doel ik een beetje op die in de hogere prijsklasse horen.

Even heel cru gezegd; maar een "standaard" veulen van "standaard" afstamming die een leuke 1e premie haalt op een keuring is niet meteen 3500 euro waard maar valt nog steeds in de normale categorie.

Maddox als veulen stond te koop voor 1000 euro bijvoorbeeld ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:34

ik begrijp lien wel :j
ik hecht persoonlijk ook minder waarde aan de nst-premies, zeker de ster
vind idd de regeling van de ster nogal bizar, maar vind dat nog erger zelfs bij het FPS :+ daar vind ik het ronduit belachelijk :+

toch zou ik die premie in waardebepaling laten meetellen in sommige gevallen, bv jouw merries nuage, omwille van het feit dat zij, in mijn ogen, die ster wel waard zijn. ik geef toe dat dat dan vaak met het type te maken heeft.
bv is anouk ook ster en ned kampioen, maar die klasseer ik toch automatisch heel wat rangen lager dan bv nuala
pfffff valt moeilijk uit te leggen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:37

Ik weet wat je bedoeld Frenia :D Mijn merries passen meer in het ICS plaatje dan bijvoorbeeld een Anouk. En aangezien dat is waar jij waarde aan hecht, en Lien ook volgens mij, is dat automatisch ook meer waard. Klinkt logisch.
En ik hou trouwens van hetzelfde type :D

Ik kijk uit naar het predikaat: keurmerrie :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:40

Nuage schreef:
Even heel cru gezegd; maar een "standaard" veulen van "standaard" afstamming die een leuke 1e premie haalt op een keuring is niet meteen 3500 euro waard maar valt nog steeds in de normale categorie.

daar ga ik in mee :j had Fantaghiro vorig jaar voor meer dan 4000 euro kunnen verkopen (vraagt zich af hoeveel die dan als volwassene zou zijn waard geweest :? :+ )
denk echter dat dat een "gewoon" iemand met een "gewone" merrie niet zou geboden zijn.
Hoe meer je erin zit, hoe beter natuurlijk, (sja, ook de naam verkoopt)
2de belangrijk criterium is toch een moeder die tot de verbeelding spreekt
en als 3de criterium is het een pluspunt als je veulen echt uitblinkt in iets of een speciaal kenmerk heeft (even buiten beschouwing gelaten dat de bouw ook gewoon goed moet zijn, daar ga ik nu eenmaal van uit)
het valt me persoonlijk op dat de meeste mensen de vader uiteindelijk minder belangrijk vinden...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:40

We begrijpen elkaar gewoon prima volgens mij :D
En ik weet ook zeker dat veulens van Maddox of Nuala, Tinkerbell of Angel in een andere prijsklasse vallen dan ons veulen.

Mochten mijn plannen omtrent de nieuwe dekking van Tess echter waarheid worden dan heb ik denk ik volgend jaar een exemplaar gefokt wat meer waard is :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:41

Ja nu wil ik meer weten Lien :D

Fok een aantal superveulens uit je merrie en je groeit vanzelf in prijsklasse qua veulens.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:42

ha! nu maak je ons toch benieuwd! :):)

wilde idd zeggen wat nuage ook zegt :j

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:03

Ja, nu wordt ik toch ook nieuwsgierig hoor :D

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:06

Lucy_1 schreef:
Ja, nu wordt ik toch ook nieuwsgierig hoor :D

:D uhuuu tuurlijk :P

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:15

Billy the Kid? :P

Om niet offtopic te gaan, zo'n Engelse hengst die hier leuk geprimeerd is... kan inderdaad een leuk geprijsd veulen opleveren!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:21

Leon wint alweer een koelkast :D

Veulenprijzen van volgend jaar vind ik dan weer minder interessant, die nakomeling word misschien wel een blijverdje, ligt er maar net aan hoe en waar zus en zwager dan wonen :D