[TI] Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:48

Nou ze is ook niet geheel bomproof, maar ze is inderdaad stronteigenwijs en is blijkbaar van huis uit gewend om lekker te kunnen crossen als ze daar zin in had, en tsja, daar heeft ze dus een probleem. Maar gelukkig ben ik eigenwijzer dan zij is ;).

Heb haar alvast maar doorgegeven dat ze toch ook aan andere rassen moet gaan denken, dat dit misschien toch niet zo geschikt is.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:26

wij hebben op stal drie volwassen tinkers staan. Twee daar van kun je zo op stappen en beginners net zo. Zijn heel braaf en lief! Maar die andere die is zo verschrikkelijk eigenwijs die gaat vaak stil staan en kan af en toe flink bokken. Er zit dus veel verschil in!

Prijzen liggen idd vrij hoog!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 17:27

Even tussendoor, ik vond dit stukje in de bokt wiki:
Citaat:
De Tinker is rustig, koelbloedig en heeft een goed en eerlijk karakter. Daarnaast zijn ze zeer nieuwsgierig en dapper. Tinkers hebben een goed uithoudingsvermogen. De Tinker is van oorsprong een koudbloedras. Tinkers zijn vanwege deze eigenschappen geschikt voor beginners. Vanwege hun grote kracht zijn ze echter niet geschikt als kinderpony maar daar staat tegenover dat ze ondanks hun kleinere maat met gemak een zwaardere volwassene kunnen dragen.

Heb ik mijn idee toch niet helemaal uit de lucht gegrepen :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:35

Ik weet niet wie die Wiki tekst heeft geschreven, maar het lijkt me geen tinkereigenaar :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:37

Volgens mij hebben ze dat stukje rechtstreeks uit het tinkerboek gekopieerd :+

Door dat zelfde stukje uit het tinkerboek wilde ik 5 jaar geleden ook perse een tinker :P
Uiteindelijk was mijn tinker zo'n beetje het tegenovergestelde haha

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:40

pfff nee idd niet!
ze hebben trouwens alle goede punten wel omschreven, maar een paar dingetjes achterwege gelaten!
wat ze schrijven klopt wel, maar het is ietsie te veel opgehemeld...

overigens staan ze wel aangegeven voor beginers maar niet als kinderpony :+
uhhh jahh kinderen zijn natuurlijk geen beginers maar kinder. uuhhh ofzo.
veel volwassenen hebben ook moeite met de grote kracht(ook lekker duidelijk omschreven)
niet alleen de lichamelijk kracht van een tinker, maar zeker ook de geestelijke kracht van de tinker!

edit: het begint er trouwens wel een beetje op te lijken dat alle tinkergekken hun tinkertjes een beetje in de steek beginnen te laten..
zouden we die koppige schatjes niet zo negatief moeten schetsen?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:42

misschien is een leuk boerenpaard een optie? :)
is toch ook wat barok :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:07

Whaha, die is iets te groot denk ik :D.

Citaat:
edit: het begint er trouwens wel een beetje op te lijken dat alle tinkergekken hun tinkertjes een beetje in de steek beginnen te laten..
zouden we die koppige schatjes niet zo negatief moeten schetsen?

Uhuh, nogal ja :j! Ik zie altijd overal van die reacties als: 'neem een tinker, die zijn hartstikke braaf etc.'... daar is nu weinig van over. Monsters zijn het zo te horen! _O-

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:23

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:30

Het zou misschien wat kunnen zijn, ze zit in ieder geval wat meer in de prijsklasse waar ik aan gedacht had, maar dat geeft me meteen weer te denken, zou er niet iets aan haar mankeren dan? En ze is al een tijd niet gereden, weet niet of dat gunstig is. Evengoed bedankt!

Maar we gaan sowieso eerst uitgebreid alle opties bekijken. Ze vroeg me of ik nog wat wist van dei quarters, dus dat ga ik ook nog even uitzoeken. Heb ze wel eens gereden, maar daar houdt het wel een beetje mee op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:44

Ik zie dat die tinker in België staat, daar zijn de tinkers gemiddeld wat goedkoper. Ook in Duitsland staan best veel goedkopere tinkers.
http://www.pferde.de/pferdesuche.php (even bij rassen de tinker aanklikken)
Toch geef je daar ook nog rond de 3000 euro voor een goed bereden en goed gebouwde tinker tussen de 3 en 10 jaar..

Quarters zijn braaf, maar dat komt vooral doordat ze heel consequent worden opgevoed. De meeste quarters zijn van zichzelf toch best pittig, en bij een beginner komt dat vaak weer boven.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:34

wat me ook vaak opvalt en ik ook persoonlijk meegemaakt heb met een tinker die ik gehad heb, op het moment dat je gaat kijken en proefrijden en de eerste paar weken als je ze net hebt zijn vele stikbraaf. als ze dan eenmaal wat gewend zijn gaan ze uitproberen en hun neus in de wind steken, je moet dan echt ff sterk in je schoenen staan en geduld hebben om daar doorheen te komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:37

ik reageer alleen op de beginpost :)
2000 euro voor een goed paard ?????????

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:50

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, mijn ervaring is dat paarden juist vaak wat voorzichtiger zijn bij beginnende ruiters. Het hangt er ook vanaf wat je van ze vraagt. Bovendien worden quarters juist gebruikt omdat ze over de goede eigenschappen beschikken. En dat consequent ermee omgaan dat zal blijven gebeuren.

Maar misschien moeten we maar gewoon op zoek naar een wat oudere kwpn-er met een goed karakter, die niet al te groot is.

@kiwiko, 2000 euro voor een paard zonder papier, prestaties en vanaf 10 jaar oud, is best mogelijk, ook gezond, maar zoals ik ook gezegd heb, had ik geen idee hoe dat bij tinkers zat.
Een beginnerspaard die alleen voor een paar buitenritjes gebruikt gaat worden gaan we natuurlijk sowieso geen gigantische bedragen betalen. We zoeken geen superpaard....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:07

Ik weet nog wel een leuk trekpaard van 1.65m ;)

Waarom word de tinker hier een barok paard genoemd? Ik zie dan een andalusier of lippizander voor me.

Overigens vind ik dat je met 1.80m en 70 kilo nog makkelijk op een fatsoenlijke tinker van 1.40m kan hoor!

Owja, de Wiki zuigt echt vwb het tinker-onderwerp.... maar er is niemand van TI die zich er aan durft te wagen geloof ik.
Laatst bijgewerkt door snowdon op 30-01-09 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:09

natuurlijk heb je genoeg goede paarden voor 2000.-
misschien een ander ras, maar ze zijn er heus wel.

hier ook een paar eigenwijsjes :j maar in het rijden lijkt het soms eigenwijs maar dat heeft meestal een oorzaak toch? hier merk ik dat het vooral weinig zelfvertrouwen is en bijv. iets onbekends tegenkomen.

mijn vriend van 1.90, 78 kilo past ook netjes op die van 1.52 :j

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:30

ik vind het tekstje van de wiki wel juist hoor ;)
mijn dames zijn eerlijk, rechtdoorzee (soms iets té recht :+ ), bomproof, vriendelijk, rustig,... :j

alleen vergeten ze er wat eigenschappen bij te vermelden: verdomme sterk, verschrikkelijk eigenwijs, koppig, een tikkeltje lomp,... := :+

de gemiddelde tinker is geen beginnerspaard en zéker geen kinderpony
hoewel ik wél denk dat vele tinkers wel goede beginnerspaarden kunnen zijn, mits die beginner de juiste begeleiding heeft

ikzelf ben 1m81 en rijd op eentje van 1m45: past prima :j
vriendlief is daar wel iets te groot voor (1m93) maar die kan wel op mn merrie van 1m51 hoor :j

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:40

mijn merrie is ook maar 1.42 en mijn vriend van 1.85 past daar ook prima op. Maar ze is ook wel erg breedgebouwd en rondgeribt.

Voor een goede tinker geschikt voor beginners en met maat betaal je voor een ruin al gauw 3500-4000 euro, voor een merrie 4000-6000 euro. de 3000 euro is al een ouderwetse prijs voor tinkers :=

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:53

mijn vriendin zei altijd; een tinker is geen paard maar is iets apparts. :+
snapte het nooit,tot ik zelf ook een tinker kocht. _O-

de mijne is doodbraaf,in de bak.
buiten is hij zeker cool maar als jij niet sterk in je schoentjes zou staan is het toch ''dank je wel''.

ik zag ook al een quarter voorbij komen,weet dat die niet goedkoop zijn.
meestal nog duurder dan een tinker. ;)

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 00:00

waarom denk je niet aan een haflinger op leeftijd 10+?
wij hebben er eentje op stal staan die is zo lief!
daar kun je achterstevoren op zitten, via de zn kont erop springen, loopt zo tussen vrachtwagens door en het dochtertje (9) van de eigenaresse ging er laatst mee springen en maakte een inschattingsfoutje :D ze zat toen op zn nek, (bijna hoofd) paardje bleef heel rustig staan en wachte tot ze weer in het zadel zat :j
heb zelf ook een haflinger net 5 en zo gek als een deur maar voor de rest zijn het superpaarden!
suc6 met het vinden van een geschikt paard

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:05

Goed zoeken en geluk hebben.

Afgelopen zomer heb ik Vince gekocht. Tinkerruin, 156 cm, 10 jaar, vrolijk, voorwaarts en braaf. Gekocht bij een particulier voor 2500 euro.
Vooralsnog geen mankementen kunnen ontdekken en ben superblij met hem :D .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:13

@TS Misschien kun je beter zoeken naar een klein gebleven KWPN'er? Zo rond de 1,50, rond de 10 jaar, leuk recreatiepaardje. Dan kun je best wat leuks vinden onder 3000.

Overigens vind ik de prijzen die hier genoemd zijn ook vrij hoog, 6000 voor een merrie? Dan heeft ze toch zeker wel een hoop potentie? Daar heb je ook een gemiddeld sportpaard voor.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:17

Tinkers zijn niet vergelijkbaar met een sportpaard, totaal ander genre. De prijzen moet je dus ook niet vergelijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:19

2,5 jaar terug heb ik mijn Tinker verkocht en toen lagen de prijzen nog niet zo hoog. Zijn ze soms gestegen dankzij de kredietcrisis?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 01:20

Nee niet daardoor, meer de inflatie van de kwaliteitsinzichten.