[TI] Welke hengst voor jouw merrie in 2009 ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Welke hengst voor jouw merrie in 2009 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:53

het is nog steeds een prachtige hengst, maar dan in de vut Haha!

heb je en foto van je merrie nielsd,

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:56

thanks dobbel

als Qannick goed door dr dracht en veulenen heen komt word het weer Chakotay x Qannick

ja hee, hij moet zn kwakkie toch ergens kwijt hihi

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 18:37

Je hebt groot gelijk hoor, TM !

Leuke keuzes komen er al voorbij hier !!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:11

Nou dan hier ook mijn voorlopige overpeinzingen maar... Haha!

Katinka met de VUT (maar dat zeg ik nu). Ze is vrij laat volgend jaar (eind juli) en omdat ze eigenlijk nooit op de veulenhengstigheid drachtig wordt, zou het voor 2010 nog later worden..
Ciara hangt helemaal af van hoe het dit jaar gaat. Vorig jaar was ik haar bijna verloren door een zeer zware bevalling (veulen lag totaal verkeerd). Dit jaar dekken was al een flinke afweging van de voors en tegens en goed overleggen met de veearts. Mocht ze de bevalling goed trekken, dan zit ik er over te denken haar met Rob Roy te dekken.
Bij Fagan is het ook helemaal afhankelijk van hoe het gaat, of ik haar leeg laat en aan het werk ga zetten, of dat ik haar weer laat dekken. Ook voor haar zou Rob Roy wel een leuke keuze zijn, of anders misschien Spike. (Dan krijg je dus O`Malley x Thunder). Maar dit is nu, en wie weet wat er nog allemaal kan gebeuren in de tussentijd Haha!.
Met welke hengsten zouden jullie mijn merries gedekt hebben?? Haha!

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:02

Als alles goed gaat gaan Tirzah en Zoe" weer gedekt worden door Forrest ,Roos laat ik een jaartje leeg denk ik.

hetboterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:16

Wij hebben net the offspring gekocht, dus die gaat een paar van onze merries dekken, en misschien voor derden, verder ga ik afwachten wat voor veulentjes ik dit jaar krijg, heb een paar combi's waar ik veel van verwacht, maarja dat zegt niet altijd alles......

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:16

Leuk topic! Haha!

Hier worden de merrie's gewoon door Bryan gedekt.. Maar ik weet nog niet wie er allemaal gedekt gaan worden. Bloempje blijft leeg aankomend jaar. Die gaan we volgend jaar inrijden. Ja
Bij Spirit ligt het eraan hoe ze het dit jaar trekt. 2 jaar geleden met Niamh had ze het heel erg zwaar, ook nadat het veulen geboren was. Ze heeft een jaar rust gehad, en is nu dus weer drachtig. Als ze het dit jaar weer zo zwaar krijgt, dan is dit haar laatste veulen. Lachen Ze is nu bijna 8 maanden en het gaat nu nog helemaal goed gelukkig.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:27

En Meagan en Missy?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:59

In principe wel. Ja
Maar het ligt er helemaal aan hoe ze het allemaal doen dit jaar. Lachen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:16

In principe wil ik Fenore in 2009 laten dekken (moeten er wel centjes overblijven na onze verhuizing Haha! ). Ben er alleen nog niet uit door welke hengst. Misschien toch maar de lange reis naar Limburg maken. Taffy, Sandokan en Douglas spreken me erg aan, al heb ik alleen Sandokan in real gezien..........

Wat ik niet snap is dat ik her en der lees over de prachtige bovenlijn van Forrest? Ik vind het een mooie hengst, zeker qua type, maar de bovenlijn is toch niet heel erg sterk. Uit het juryrapport: "de rug valt weg achter de schoft en hij is overbouwd."

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:22

Ik heb Forrest nog nooit in het echt gezien maar op de foto´s die ik heb gezien vond ik hem wel een mooie bovenlijn hebben. Maar ik doel daarbij denk ik meer op de mooie boog in zijn hals. Die zie je niet zo vaak. Doelt de jury met het commentaar niet op een weke rug en hellende croupe vraag ik me af...
Maar hoe dan ook, dat wist ik niet Diny! Wil hem toch wel een keertje zien, hopelijk komt hij naar de HS

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:41

Bij jou merries kan hij denk ik zonder probleem gebruikt worden. Die hebben beide een goede rug, maar Fenore bijvoorbeeld is lang in de rug dus voor haar zou ik hem niet gebruiken. In het juryrapport staat ook expliciet: "Fokkers dienen er rekening mee te houden." In het commentaar van de jury op de 1e keuring (hierboven is commentaar op de herkeuring) staat:" De rug valt wat weg achter de schoft en de rug zou sterker mogen. Zijn kruis zou langer mogen."

Het is zeker zeer terecht dat deze hengst is goedgekeurd want het is een plaatje, maar wel goed om met dit mindere punt rekening te houden. Ook uit het rapport:" Forrest is een hengst met uitstraling en heeft een mooie oprichting."

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:33

Oproep aan alle merries met weke ruggen en die overbouwd zijn ,blijf uit de buurt van Forrest !!!!! Vork Haha! Knipoog
Ik zie Forrest zijn mindere punten wel ,maar het is natuurlijk niet gezegt dat hij het doorfokt ,zijn moeder had nl een super mooi ruggetje,dus dat word nog even afwachten hoe zijn komende veulens gaan uitgroeien.
@ nuage ,het is wel de bedoeling dat hij naar de hengstenshow gaat in april.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:38

Wij wachten nog even de wintertijd af, maar zoals het er naar uitziet is Chayenne bezig met een inhaalspurt in ontwikkeling.... dus wij zitten er toch aan te denken om haar in 2009 te laten dekken door Taffy.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:55

Ik wil eerst afwachten hoe straks alles verloopt met mijn verhuizing en met Amy dr bevalling, maar als het bevalt en alles goed gaat wil ik haar misschien nog wel eens laten dekken..
Ben er alleen nog niet uit door welke hengst.. Lachen

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:32

Ik ben er ook nog niet helemaal uit... Ik wilde Muddy volgend jaar in ieder geval nog één keer laten dekken en daarna zeker weten een jaartje rust en lekker aan het werk. Dus ik wil er graag uit met een grote knal, maar ik heb er nog niet één gevonden waarvan echt ik kippevel krijg.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:58

Ga eerst de bevalling van Luna afwachten, maar Hugo Boss staat sowieso wel hoog op mijn lijstje... Verder zou ik graag nog een keer Luna willen laten dekken door Douglas... Maar als de hengst uit Engeland die momenteel bij mijn vrienden er nog staat, dan wordt hij de date met Luna. Maar ik ben bang dat hij dan weer terug is naar Engeland... Verdrietig

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:02

Welke hengst is dat?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:35

Voor Lady denk ik dat het Silas word mocht alles goed gaan en ze het goed aankunnen. Ze is nu drachtig van Venco en wil volgend jaar graag een wat zwaarder veulen fokken.
Denk dat Silas haar mindere punten goed kan aanvullen zoals haar wat mindere bovenlijn en gangenwerk.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:45

Waarschijnlijk wordt het volgend jaar voor beide damens een keer wat anders! Nieuwe hengst Tosca.. (Gister wezen kijken.. Erg leuke brave borst!)

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:49

Muds schreef:
Welke hengst is dat?

Heb er nog geen mooie foto van.... Maar is iig een onbekende hengst hier in Nederland...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:01

Chubby is pas uitgerekend medio juni, dus ik denk dat we 2009 overslaan. Waarschijnlijk wil ik in de toekomst eens kijken naar een zwaardere hengst die niet veel dekt in NL, dus mogelijk afreizen naar Duitsland, Zuid Belgie of Frankrijk. Maar dat beoordeel ik tzt maar Knipoog

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:39

Nuage schreef:
Ik vind het voor volgend jaar enorm moeilijk...

Ik heb dankzij afgelopen jaar eigenlijk heel weinig trek om mijn merries nog ver weg te brengen om te laten dekken.
Ook heb ik last van een KI kater, voornamelijk omdat Nuala het vreselijk vond/vind die veearts.

Maddox zou haar 4e veulen op rij krijgen als ik haar volgend jaar laat dekken (ja echt, tel maar na) en dat is best veel.
Aan de andere kant gaat het goed met haar, ook toen ze vorig jaar haar veulen verloor. Heb het niet voor niks niet meteen doorgehad.

Maar ik wil ook graag een hengst gebruiken die nog niet zoveel gebruikt is eigenlijk... Buitenlands bloed...

Ook budget speelt mee, 2x dekgeld ophoesten inclusief vervoer, veearts e.d. is best veel geld.

Maar vooralsnog is dit mijn lijstje en zoals je zult zien is er totaal geen lijn in te vinden... allerlei types door elkaar heen. Mijn fokdoel is dus net zo wazig momenteel Clown

Nuala:
* Ryon O Malley (ze delen de arrogante uitstraling, hij is homozygoot, de rug vererft niet dan durf ik het aan)
* ITS Benson (vind hem prachtig en gewoon op alle punten bij Nuala passen, is alleen KI en ben bang voor effen veulen)
* Forrest (Prachtige bovenlijn, enorm ver weg en ook bang voor effen)
* Tolkien van Weremere (hele jonge hengst van Zippo, is homozygoot en vind de ouders prachtig)
* Hugo Boss (buitenlands bloed, mooie hengst, wel ver weg en geloof ik niet homozygoot?)
* Silas (lijkt me een coole combi, geweldige bovenlijn)

Maddox
* ITS Spike (vind hem erg veel van Maddox weghebben en hij kan haar hoofd verbeteren. Bruin bont veulen lijkt me een droom! Hij is alleen KI en wat lichter qua type)
* Silas (vond de eerste combi toch vrij goed gelukt)
* Tolkien van Weremere (zelfde reden als hierboven)
* Thunder (lekker zwaar, kan Maddox wel hebben. Pablo X Thunder vind ik ook leuk. Wel grote kans op effen)

even een vraagje,wat is er met ryon zn rug(heb er niet super veel kijk op)?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:48

Hier ook een boel twijfels. Grainey wil ik leeglaten, gezien haar leeftijd.. en wil sowieso ff kijken hoe het aankomende veulen wordt.
Bonita wil ik graag weer laten dekken. Maar door wie??? pff geen idee. Misschien wederom Jordy, afhankelijk van dit veulen. En ik zou haar toch ook graag eens door een homozygoot bonte hengst laten dekken, lijkt me ook wel leuk.
Moes of bloc vind ik ook wel wat....

Maar volgend jaar hebben we 5 tinkies als alles goed gaat, en helaas hebben we daar gewoonweg geen plaats voor, dus dan wordt het selecteren. Wellicht dat we een veulen aanhouden oid. Of opfokmogelijkheid in de nabije omgeving Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:09

Ik wil voorkomen dat het topic de kant opgaat waarbij hengsten worden afgekraakt want dat is totaal niet mijn bedoeling. Ryon staat op mijn lijstje omdat ik hem juist geweldig vind!
Maar zijn rug is nogal lang (wat niet persé slecht is, maar mijn merries hebben dit ook) en is behoorlijk week. Maar dit kan dus ook door externe factoren zijn veroorzaakt.