[TI] Tinkers met staart/maneneczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Tinkers met staart/maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:14

Zou je me kunnen pb-en wat voor kuren, injecties, smeersels etc?
Met smeersels en dekens kan ik echt niks, sorry, het zal wel wat helpen maar geneest niks.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:15

Probeer eens PCS COJOSOL huidlotion creme, daar hoor ik hele goede verhalen over. Kenissen hebben een KWPNer en die kan nu toch zonder deken naar buiten Lachen

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:21

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:26

detour, kan je niet gewoon hier neerzetten wat jouw oplossing is dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:00

snowdon schreef:
Staat er echt daadwerkelijk ergens vermeld dat zomerexceem weinig voorkomt bij tinkers?
Ik ken er echt véélsteveel die de kenmerken vertonen en/of ook daadwerkelijk gediagnosticeerd zijn.... dat weinig voorkomen kan men echt wel vergeten.

Ja, het boek: Tinkers, bonte paarden uit Ierland van Christiane Slawik, daar staat in: Ze krijgen bijvoorbeeld nooit het gevreesde zomereczeem, maar andere probleempjes brengen ze wel uit Ierland mee. Bladzijde 55, halverwege de eerste kolom.

Aan het voer valt niet zo veel te sleutelen, hij krijgt hooi en een handje liga.

Ik zie de eczeem ook niet, alleen zijn er manen afgeschuurd en nog niet eens helemaal tot op de manenkam, hij heeft er ongeveer nog 5 cm van over en op andere plekken alles nog. Het beperkt zich tot een plek. Zijn staart daar schuurt ie de zijkanten van de wortel af. Hij heeft van de zomer nergens last van gehad.

Ik smeer in met jeukstillende middeltjes en geef wat knoflookolie.

@ikkebenmar, kan je dat gewoon bij de drogist halen?

Ik zal even foto's maken vanmiddag.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:26

snowdon schreef:

Het is niet mijn oplossing maar die van Josefien, en zij stuurt de middelen, zij is paraveterinair, maar de kuur duurt 10 weken waarvan drie weken wat intensiever.
Daarna 1 x per twee weken.

ZIj is een erg aardig mens, waag een poging. Knipoog

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:31

Ze verkopen het wel in een aantal ruiterwinkels, ze hebben geloof ik ook een site waar je het kunt bestellen, moet je maar even googelen

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:44

detour schreef:
snowdon schreef:

Het is niet mijn oplossing maar die van Josefien, en zij stuurt de middelen, zij is paraveterinair, maar de kuur duurt 10 weken waarvan drie weken wat intensiever.
Daarna 1 x per twee weken.

ZIj is een erg aardig mens, waag een poging. Knipoog

Wie is in hemelsnaam Josefien? Of ben ik nu Blond

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:44

Zij zit op bokt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:45

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:58

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:37

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:37

Hallo,
Onze Tinker kruising, had in Groningen waar we haar gekocht hebben volgens zeggen geen zomereczeem.
Hier in Duitsland dus wel! Ineens ergens juni halve manenkam afgeschuurd. En een grote rose wond.
Ik ben begonnen met een olie van wiemerskamper.de en binnen 6 dagen was haar wond genezen dankzij de sensitief öl
Toen de pflege öil die je dus dagelijks of om de dag moet smeren, en onze Mel heeft bijna niet meer geschuurd. Moet wel zeggen dat ik haar op de warme dagen om 4 uur op stal zet en om half tien tien uur weer naar buiten om 1 uur weer naar binnen.
vanaf september heb ik dat niet meer gedaan omdat ze dan met de schemer op stal blijft. wel met warme dagen elke dag smeren maar vanaf oktober smeer ik niet meer. In maart ga ik dan weer om de twee dagen beginnen en ben benieuwd omdat ik vanaf juni heb ondekt dat ze dus eczeem heeft. De olie is betaalbaar en via mail of telefoon kun je om advies vragen bij wiemerkamper, kost niets. Ik ben suoer enthousiast. Deze mensen hebben een olie ontwikkeld omdat ze zelf een eczeempaard hebben. Het is een olie op natuurlijke basis en op de site lees je veel mensen die zeer teverden zijn over de olie.

Neem eens een kijkje op hun site zou ik zeggen.

http://www.wiemerskamper.de

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:52

Mindim schreef:
De veearts is geweest voor entingen vandaag en ik heb hem even naar Flint laten kijken. In twee nachten heeft hij zowat zijn halve manenkam er afgeschuurd Huilen en ook zijn staart begint hij mee.
De dierenarts heeft staart en manen eczeem geconstateerd. Nu las ik in een boek, dat dit zelden bij tinkers voorkomt.
Voorheen heeft hij nooit geschuurd ook afgelopen zomer heeft hij niet geschuurd, alleen 2 nachten en de halve manenkam is foetsie. Ik heb zelf dan ook niet aan dit eczeem gedacht. Hij staat in de nachten sinds 3 weken met een vriendinnetje in een stal met een grote uitloop, maar daar schuurdfe hij eerst niet.
Zijn er nog meer mensen met een tinker met dit probleem, hoe beperken jullie de schade? Ik zou er flink van balen als ook zijn staart helemaal weg gaat. Vlechten jullie, smeren jullie anti jeuk zalf? Ik moest het even aankijken van de DA, als dit blijft, moet ik even weer bellen. Vaccins en medicijnen schijnen in de maak te zijn.

Pak eens een vergrootglas en ga kijken of je paardje geen luis heeft.

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:14

Ik ken een paard dat zomerexeem heeft, volgens mij is er moelijk vanaf te komen. Ik heb wel gehoord dat betadine helpt als je hem daarmee wast misschien hebbben jullie daar wat aan. Het is wel heel erg vervelend denk ik als je paard dat heeft.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:04

http://www.pavo.nl/gezondheid/zomereczeem-een-lastig-probleem.html

Zo ziet het er bij Flint ook uit, evenbeeld.

Afgelopen zomer heeft Flint wel veel gerold en af en toe met zijn hoeven zijn manenkam proberen te kammen. Maar er was totaal geen onrust of tekenen van een dier dat wanhopig last heeft van jeuk. Hij zit wel eens met zijn snuit in zijn sokken te wroeten, maar dat is meer uitzondering dan regel, Sophie daarentegen stampt wat af.
We hebben op stal een uitloop met stal voor de tinkers en aan het einde van de uitloop ligt de mestbult. Kan het zijn dat het daar misschien van komt? Overdag in de wei schuurt hij helemaal niet.

Ik woon in het noorden van de provincie Groningen, Flint staat rond de tien km van de zee.

Ik ga maar eens naar luizen zoeken. En dan maar eens zien wat het voorjaar brengt.

Kan iemand me vertellen hoe een paard met zomereczeem reageert als hij op een plek staat waar hij niet kan schuren? Worden ze chaggie, rusteloos of iets?

@ Cheveyo, het is met het blote oog gedaan en niet met een bloedtest. Kan je dat vragen aan een VA of het het wil bevestigen met een bloedtest? Waar kan ik het best op zoek gaan naar de luis? Op de manenkam (bij de oren of schoft) of de staart?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:42

Mindim schreef:
Kan iemand me vertellen hoe een paard met zomereczeem reageert als hij op een plek staat waar hij niet kan schuren? Worden ze chaggie, rusteloos of iets?

Dat kan je doen, maar dan wel met een eczeemdeken op Knipoog
Een paard met eczeem zonder bescherming (lees deken) op een plaats zetten waar hij niet kan jeuken neigt naar dierenmishandeling Bloos
Jeuk is erger dan pijn wordt vaak gezegd, dus reken maar dat zo'n dier sjaggie en gefrustreerd wordt als 'ie jeuk heeft en niet kan schuren.....
Hoewel hij dan altijd manieren zal zoeken om van de jeuk af te komen door rollen, krabben met z'n hoeven e.d.
Beter het probleem op een andere manier oplossen dan door de jeuk mogelijkheden te beperken.
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 26-10-08 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:46

kelly de tinker bij ons op stal jeukt alleen als ze zwanger is en ik smeer haar hals dan dagelijks in met sweet itch.

wat detour zegt is ook absoluut een aanrader!
ik heb vorig jaar als test via josefien bioresonantiedruppels gekregen en pony heeft minimaal jeuk gehad.
wel in combinatie met heel schraal gras en uit het gras vanaf 7 uur savonds..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:24

kinsealy schreef:
Mindim schreef:

Dat kan je doen, maar dan wel met een eczeemdeken op Knipoog
Een paard met eczeem zonder bescherming (lees deken) op een plaats zetten waar hij niet kan jeuken neigt naar dierenmishandeling Bloos
Jeuk is erger dan pijn wordt vaak gezegd, dus reken maar dat zo'n dier sjaggie en gefrustreerd wordt als 'ie jeuk heeft en niet kan schuren.....
Hoewel hij dan altijd manieren zal zoeken om van de jeuk af te komen door rollen, krabben met z'n hoeven e.d.
Beter het probleem op een andere manier oplossen dan door de jeuk mogelijkheden te beperken.

Ik bedoel ook niet dat ik dat ga doen hoor!
Ik probeer na te gaan of hij afgelopen zomer jeuk heeft gehad. In de weide heeft hij namelijk geen plek om te schuren. Maar hij rolt wel en krabt af en toe ook wel eens met zijn hoef achter zijn oren, maar niet overdreven. De anderen doen dat ook wel. Hij was ook niet chaggie of rusteloos, gefrustreerd en zag er niet uit als een gekweld dier dat jeuk heeft. Bij mij kwam de diagnose zomereczeem afgelopen dinsdag namelijk als donderslag bij heldere hemel, omdat hij afgelopen zomer altijd kalm en tevreden stond te grazen en geen tekenen van jeuk vertoond heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:30

@ ellepel

Ik zal die optie zeker overwegen, ik wil hem eerst onderzoeken op luizen en dergelijke.
Bij ons staan ze ook vrij schraal, alleen kunnen ze in de avond niet naar binnen. Het einde van de uitloop grenst aan de mestplaat en dat is in de winter niet zo erg, als er geen vliegen zijn, maar in de zomer wel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:43

indi heeft het ook, en in het centrale topic over zomereczeem zie ik wel meer tinkers voorbij komen die het hebben. misschien moet je daar eens kijken voor tips en ervaringen van anderen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:49

mindim:
mijt of luis kan heel goed hoor, afgelopen voorjaar had ook een van onze tinkers op stal zomaar last van luis, hij had vreselijk jeuk aan zijn hoofd en hals.
wij dachten eerst dat het van verharen kwam maar was dus wel degelijk luis.
na een paar keer wassen met sebacil was het gelukkig wel weg

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:51

Mindim, je DA trekt bloed en dan kan hij testen op specifiek zomerexceem, laat ik zeggen, het vliegje de knut, daar kan hij op testen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:50

Wat ik me afvraag schuurt ie nog steeds?
En toen ie van de zomer in het land stond daar kon ie niet schuren zeg je, maar je hebt hem er ook wel eens uit gehaald lijkt me en ging ie dan als je hem bijv vast had staan, ook extreem schuren aan de muur of waar je hem maar aan vast zette?

Weet niet hoe andere paarden met zomerexceem reageren maar zodra Shathu in een stal gezet werd ging ie toch gelijk schuren enzo....liet zich soms letterlijk vallen tegen de muren.......Shathu heeft wel een deken met hoofdkap op maar die wil ie nog weleens eraf werken, waardoor ie dan weer geprikt werd en dan gelijk meerdere dagen last van had......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:16

Het ergste schuren is er af. Ik ben net geweest en er is iets van zijn voorpluk af, maar verder was het gelijk. We kunnen ook geen haren vinden in de stal? Ik heb al zitten denken dat wanneer Flint ligt, de geiten er aan zitten te vreten, maar dat zal wel niet.

Hij schuurde nooit, niet als ik hem vast had staan, hij schuurde niet aan de muur, niet aan mij, nergens aan. Hij liep ook niet gefrustreerd in de wei, van: oe ik heb jeuk, maar kan nergens schuren.
Nu ook niet, ook niet als ik hem er uit haal. Hij staat overdag van af een uur of 8 in de wei en ook daar schuurt hij niet en vertoont geen tekenen van jeuk. Hij staat zoals altijd rustig te grazen. Hij vind het lekker als ik hem op zijn schoft krab, maar dat vinden ze allemaal en krabben op de rest van zijn manenkam vindt hij niets, dan doet hij een stap naar voren, zodat mijn hand weer op schofthoogte zit.
Hij schuurt pas sinds een week en hij staat al vanaf 1-10 in de nachten binnen.

Ik ga morgen checken op luis en dan een shampoo bestellen en hem daar mee wassen. Anders kijk ik het nog even aan, advies van DA, omdat het kouder wordt en wordt het niet minder dan laat ik bloed testen. In het ergste geval, krijgt ie komende zomer een eczeemdeken op.

Wel erg zonde van dat mooi behang, gelukkig heeft ie zijn dikke staat nog wel, alleen een reepje aan de zijkant van de staartwortel is verdwenen. Hij heeft trouwens een schilferende huid op de staartwortel en manenkam.