[TI] tinker snel mok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: tinker snel mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:20

Wat voor prik is dat dat? Want schurft en mijt zijn hetzelfde, maar iets héél anders dan mok!!

Het heeft te maken met het opslaan van afvalstoffen in de benen, waardoor deze 'slechter' worden en gevoeliger voor zaken als mok. Jessie wordt bevattelijker voor mijt als ze op eiwitrijk voor staat, dus die staat alleen nog maar op eiwitarm voer.

Mok heb ik dus nog niet mee gemaakt, maar dat komt vanuit het lichaam, en kan een reactie zijn op overvoeren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:35

Berdien schreef:
Wat voor prik is dat dat? Want schurft en mijt zijn hetzelfde, maar iets héél anders dan mok!!

Het heeft te maken met het opslaan van afvalstoffen in de benen, waardoor deze 'slechter' worden en gevoeliger voor zaken als mok. Jessie wordt bevattelijker voor mijt als ze op eiwitrijk voor staat, dus die staat alleen nog maar op eiwitarm voer.

Mok heb ik dus nog niet mee gemaakt, maar dat komt vanuit het lichaam, en kan een reactie zijn op overvoeren.

Mee eens dat het heel wat anders is, maar een schurftmijtje kan wel een indirekte oorzaak zijn van mok. De huid is dan toch aangetast en dus kwetsbaarder voor bacteriën en schimmels.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:42

't meende ik vooral ivermectine wat er in zat. gam heeft ze ooit ook eens gehad, na de 2e spuit hielp het al niet meer.... dus bij hem lag de mok niet aan de mijt. later kwam ik er achter dat het aan 't voer lag (kuil/voordroog, biks)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:48

Spuiten met ivermectine is inderdaad een no-go wat mij betreft.
De huid is dan wel kwetsbaarder, maar ik zou toch wel heel voorzichtig zijn met het in laten spuiten van ivermectine. Dat helpt sowieso niet tegen mok voor zover ik weet, en de risico's zijn dusdanig groot dat ik het ook niet tegen mijt zou gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:59

de tinkers bij mij op stal zijn gelukkig alle vier vrij van mok.
terwijl ze in de winter echt behoorlijk in de blubber kunnen staan.

ze worden bij ons ook wat schraler gevoerd, graszaadhooi en wat voordroogkuil en niet te veel brok.
is 1 tinker die behoorlijk wat kilometers maakt per week en die krijgt dan ietsje meer,maar de rest krijgt een halve schep onderhoudsbrok,om de dag.daar doen ze het allemaal prima op

de sokken blijven we vanaf, heeft toch ook geen enkel nut om ze te poetsen als ze toch weer vol met blub komen.
ik voel wel es,maar ze zijn altijd kurkdroog op de huid..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:08

Pellie schreef:
suleilitha schreef:
Paarden met flink ontwikkelde sokken zijn gevoeliger voor mok dan paarden die dit niet hebben. Met name met Friezen en Tinkers moet je uitkijken als ze bijvoorbeeld in een natte bak of weide staan en zorgdragen voor een schone en droge box.
Het heeft niet alleen met voeding te maken maar dus ook wel degelijk met natte omstandigheden.

sorry maar tinkers met flink ontwikkelde sokken hebben juist altijd een droge huid en dringt er geen vocht door de vetlaag heen. Ik heb hier 3 tinkers met verschillende diktes van sok maar geen enkele van hun heeft mok door vocht etc. gekregen.

eentje heeft het chronisch en heeft te maken met het lymfesysteem, die hou ik zo schoon mogelijk met mokthee, de ander is super gevoelig voor voer (hooi, brok) en zelfs slootwater en de jaarling heeft mok van mijt gehad. dus ik ga totaal niet met bovenstaande mee. Lachen

hier ga ik helemaal in mee!
mijn ervaring is ook: hoe meer sok, hoe droger die benen, hoe minder mok door natte weersomstandigheden Ja
we hebben al alle soorten paarden gehad, van paarden met geen sok over paarden met wat meer haar, over friezen tot tinkers.
Eigenlijk hebben bij ons alleen de haarlozen ooit al last gehad van mok Clown

Paarden staan swinters tot bijna hun buik in de diepe blub, snachts gaan ze op stal.
In de winter kom ik nooit aan de sokken, ik was of borstel ze zeker niet uit, de modder dringt niet door tot op de huid, als je echter gaat wassen ed breek je de vetlaag af en gebeurt dat wel
Angel (met minste sok) heeft bovenaan het pijpbeen tegen het einde van de winter wel lichtjes roze huid, daar komt het vocht dus wel tot op de huid op de duur en daar blijft de modder ook meer zitten snachts, omdat mijn stallen weliswaar dik gestrooid zijn, maar niet tot een meter hoog Clown

Tinkerbell heeft aan 1 been korstjes in haar sok, maar is ook geen mok en heeft ze zowel szomers als swinters, het is bij haar een combi van steeds terugkerende, hartnekkige mijt en een lymfe-probleem.
Ik heb voor haar eens gedacht aan die mokthee, heb het alleen nog niet tot uitvoering gebracht.

Angel heeft 1x korstjes gehad, zaten tot op haar borst en buik en was door mijtinfectie, behandeld tegen mijt en hup, weg waren de korstjes
Onze Fries idem.

Ik voer behoorlijk veel, momenteel 3kg/paard/dag mix van gerstemix en vezelrijke mix + portie vitaminen en mineralen granulaat, onbeperkt voordroog van zeer goede kwaliteit (dus niet van dat pampig natte spul) en 1 scheut olie eroverheen en swinters 1 emmer wortelen.
Ze kunnen overigens momenteel appels vreten tot in het oneindige, grond ligt helemaal bezaaid, maar geen van allen is er echt verzot op en ze eten ze dus maar heel af en toe.

Mijn paarden kunnen wat hun ademhaling betreft niet tegen gewoon hooi, dus dat is geen optie en bovendien doen ze het gewoon beter op voordroog. Echte kuil of pulp ben ik geen fan van, das koeienvoer en geen paardeneten Clown

Ik blijf er overigens van overtuigd dat eiwitten NIET de boosdoener zijn van zovele kwaaltjes die er wel aan worden geweten. Belangrijk is ze in de juiste verhouding te geven naargelang het paard en zijn behoefte.
(uitzonderingen van paarden met verhoogde gevoeligheid daargelaten!)

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:31

Ik heb het even voor jullie opgezocht op de rekening,
de prik heet ; dectomax!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:48

dectomax is een ivermectine houdend middel wat wordt ingespoten ter bestrijding van wormen en worminfecties, alsook uitwendige parasieten (zoals schurftmijt)

ivermectine zit ook in vele wormpasta's voor paarden overigens, werkt oa tegen horzellarven Knipoog

je kan ook ivermectine houdende pour-ons gebruiken (noromectin, ivomec) deze bestaan ook van ander merken inspuitbaar (oa die ivomec)

onze hond is oa behandeld met ivomec inspuitbaar tegen demodex (soort schurftmijt zeg maar)

zou het niet gauw gaan gebruiken tegen mok aldaar, uiteraard wel tegen schruft die mok eventueel in de hand werkt Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:50

Dectomax is op olie-basis, en er zijn paarden die hier dusdanig heftig op reageren dat ze dood neervallen. Mijn DA weigert dus ook pertinent om dit middel te gebruiken. Niet dat ik het zelf zou willen Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:50

dectomax gebruiken we bij de bels om de mijt onder controle te houden. Tegen mok werkt het absoluut niet

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:38

bij king was het helemaal weg, en sinds een maand is het weer terug. We gebruiken nog steeds chavadonnyl.
en we hadden het voer helemaal aan gepast maar blijkbaar was dat alleen voor de zomer en nu komt het weer terug. Het is dit keer wel minder wat korreliger. dus als king mee werkt kan je het er zo uitkamen en der af vrijven.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:31

hier ook nog steeds chevadonyll mokthee voor nappie Cool en hij heeft een redelijk droog been Ja gam en gwenn blijven mokvrij ondanks de blubber.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:54

waar haal je die mokthee?

vriendin van me zoekt het al een tijdje, maar kunnen het niet vinden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:10

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:13

dank je wel

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:32

Mijn idee: sober voeren (ik kan het niet onderbouwen maar mijn tinker heeft alleen even mok gehad toen hij wat brok kreeg) en zoveel mogelijk van de sokken afblijven. het is me opgevallen dat zelfs bij kletsnatte voeten de huid nog steeds droog is.
Borstelen kan de huid toch wat beschadigen en daardoor gevoeliger maken.

alberti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:28

die van ons staat ook de hele dag buiten en hij krijgt er helaas wel vrij snel last van!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:49

in mijn onderschrift staat ook een link naar een goedwerkende mokthee, geen last meer van gehad. Klik op het woordje MOK

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:51

dobbel schreef:
tja hier staan ze altijd in de blubber swinters, hoogstens heeft er 1 wat last van rap. maar heeft niets met nattigheid te maken, hoog zomers heeft ze dat ook,

dat kan zomermok zijn...vooral lichte paarden hebben daar last van. Deze kun je beschermen door een SPF erop te smeren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:54

wat is in godesnaam zomermok?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:00

je hebt zoveel verschillende soorten oorzaken wat mok kan veroorzaken. De zon kan ook een beschadeging op de huid teweeg brengen en daardoor kan ook mok ontstaan...

Tinkers en Friezen kunnen inderdaad wat gevoeliger zijn voor mok maar ook bloedpaarden kunnen inderdaad een overgevoeligheid voor bv .eiwitten hebben waardoor de huid in het been vatbaar kan worden voor Mok. Er zijn tal van oorzaken van mok, en tal van vormen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:21

Super topic.

Mijn (vz) tink heeft ook enorme mok.
Ik heb nu weer wat dingen bij kunnen lezen.
Hopen dat we nu DE oplossing vinden.