Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Berdien schreef:Wat voor prik is dat dat? Want schurft en mijt zijn hetzelfde, maar iets héél anders dan mok!!
Het heeft te maken met het opslaan van afvalstoffen in de benen, waardoor deze 'slechter' worden en gevoeliger voor zaken als mok. Jessie wordt bevattelijker voor mijt als ze op eiwitrijk voor staat, dus die staat alleen nog maar op eiwitarm voer.
Mok heb ik dus nog niet mee gemaakt, maar dat komt vanuit het lichaam, en kan een reactie zijn op overvoeren.
Pellie schreef:suleilitha schreef:Paarden met flink ontwikkelde sokken zijn gevoeliger voor mok dan paarden die dit niet hebben. Met name met Friezen en Tinkers moet je uitkijken als ze bijvoorbeeld in een natte bak of weide staan en zorgdragen voor een schone en droge box.
Het heeft niet alleen met voeding te maken maar dus ook wel degelijk met natte omstandigheden.
sorry maar tinkers met flink ontwikkelde sokken hebben juist altijd een droge huid en dringt er geen vocht door de vetlaag heen. Ik heb hier 3 tinkers met verschillende diktes van sok maar geen enkele van hun heeft mok door vocht etc. gekregen.
eentje heeft het chronisch en heeft te maken met het lymfesysteem, die hou ik zo schoon mogelijk met mokthee, de ander is super gevoelig voor voer (hooi, brok) en zelfs slootwater en de jaarling heeft mok van mijt gehad. dus ik ga totaal niet met bovenstaande mee.

en hij heeft een redelijk droog been
gam en gwenn blijven mokvrij ondanks de blubber. dobbel schreef:tja hier staan ze altijd in de blubber swinters, hoogstens heeft er 1 wat last van rap. maar heeft niets met nattigheid te maken, hoog zomers heeft ze dat ook,