[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:23

SuperRoos schreef:
Fiek zijn koker was enorm en kan een typisch kenmerk zijn van IR..
Het kan echter ook een vochtophoping zijn die naar voren komt wanneer de doorbloeding wat slechter is... Heeft hij ook sneller wat vocht in zijn benen of dat absoluut niet?

als hij winters net op stal komt heeft hij zeker de eerste 3 weken dikke benen.
en ik heb het zomers ook wel gezien als hij toch op wat te lang gras stond.

heza yankee, kun je je paard niet op een kaal stuk land zetten met wat hooi?
zo doen wij het ook met de paarden die niet tegen gras kunnen,gaat nog het allerbeste

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:01

Hebben jullie nog wat typische foto's dan, of eventueel de linken van websites naar jullie voer of supplementen...

Ik heb nu marstall vito erin staan en van mezelf de agrobs...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:09

Ik had nog een vraagje dat ik hier graag wilde stellen.
Drie weken geleden stond mijn BWP-merrie van bijna 22 lichtjes bevangen. Ik vermoed dat de grote dader twee pakken voordroog raaigras eerste snede zijn die ik net als aanvulling voor mijn voorraad gekocht had. Het was hier bovendien ook modderig waardoor de merrie op de paddocks weinig bewoog.
Zij staat nu al drie weken apart van de rest en krijgt enkel hooi en wat geweekte kruidenbrokken (Equiherbs = Agrobs Wiesencobs) om haar poedertjes in te doen. Zij doet het prima. Vorige vrijdag kwam de smid en die kon niks voelen van de bevangenheid tijdens zijn werk (vierkant beslaan)...
Om de merrie te doen vermageren staat zij apart en krijgt ze dagelijks een halve baal hooi (van zo'n klein draagbaar baaltje maar ze wegen wel vrij zwaar). Ik verdeel dat over meerdere porties natuurlijk.
Aanvankelijk was dat allemaal snel op maar de laatste dagen merk ik dat ze met die hoeveelheid mooi rond komt. Ze staat regelmatig te slapen en gaat dan terug wat eten en vanmorgen was het laatste schijfje van de halve baal zelfs nog niet op...
Sinds een twee weken krijgt ze dagelijks ook magnesium bij.
Nu vroeg ik me af of het door dat supplement kan komen dat ze zich minder hongerig voelt of zou ze gewoon ondertussen gewend geraakt zijn aan kleinere hoeveelheden?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:35

Dat kan beiden...

Wanneer een paard tekorten heeft kan dit een soort chemische reactie in de hersenen opwekken die een enorme eetlust met zich meebrengt, net zoals mensen dit hebben..
Je gaat dan in elk eten op zoek om deze behoefte te kunnen vervullen maar slaagt daar niet in en eet dus meer en meer..

Wanneer deze behoefte ineens goed vervult wordt met bijvoorbeeld een supplement (je hebt geluk dat de eerste gelijk goed lijkt te werken) dan kan dit stoppen..

Maar ook is het logisch wanneer je langzaam laat wennen aan kleinere porties dat een paard hier snel op reageert. Wanneer mensen op die manier af willen vallen werkt dat vaak ook erg goed, helemaal wanneer het verminderen per dag nauwelijks opvalt..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:02

Geerke: is het misschien een idee om naast de foto van extreem dikke Fiek deze foto van jouw paard te nemen...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AVYIY8J4.jpg
Dit omdat ze er zo verschillend uit zien maar het toch beiden hebben, en dat we dus iets erbij zetten van ondanks dat dit paard een net gewicht heeft laat het wel de typerende vet ophoping bij de staartaanzet zien..
Of heb je een andere idee voor tekst erbij als je dit goed vind?

Andere mensen nog die hun foto's erbij willen hebben staan? Aangezien we bijna pagina 100 bereiken

Of nog voer dat ik vergeet en supplementen???

Heb bokker Hieke_81 al om toestemming voor deze foto gevraagd: http://i3.photobucket.com/albums/y75/hi ... 07-01A.jpg

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:21

Hoi allemaal,

Na lang twijfelen wil ik toch mijn verhaal hier even neerzetten in de hoop (en ergens ook angst) dat iemand het herkent.

Het begon allemaal 8 jaar geleden met een verzorghaflingermerrie. Zo trof ik haar op de wei aan,
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... GP0525.jpg

Dat ze nog geen hoefbevangenheid heeft gehad in die tijd mag een wonder heten... De eigenaar ('boer') gebruikte haar als grasmaaier en het zou niet lang meer duren voor ook dit paard ten onder zou gaan aan de hoefbevangenheid.

Vanaf dat moment heeft ze een (ondanks dat de eigenaar het er niet mee eens was) een strenger voerregime gekregen. Desondanks is ze altijd te dik gebleven.

een paar jaar later hebben we haar van de eigenaar overgenomen en is ze direct verhuisd naar een plaats waar het voerregime door mijzelf bepaald kon worden. Dit resulteerde al in een paard wat lekkerder in haar vel zat. Voorheen leek ze nooit zoveel lust in werken te hebben, altijd een zweepje mee want mevrouw 'vond het maar niets'. Dit veranderde wel en ze begon lol te krijgen in het werk. Het gebruik van haar achterhand was de eerste 6 jaar ook echt een ramp. Ze leek de boel er gewoon niet onder te kunnen krijgen. Uiteraard kan dit ook goed te maken hebben gehad met haar overgewicht.

Maar toch was er iets geks aan de hand. Ze staat op de wei bij een andere intensief bereden haflinger en die is superslank, WAAROM is mijn paard dan altijd te dik?! Eerlijk gezegd werd ik elke keer nogal in mijn hart geraakt als er op wedstrijd wordt gevraagd: "wanneer is ze uitgerekend?" Die tijd is voorbij, maar het is wel erg pijnlijk als ik er alles (voor mijn gevoel) aan doe om mijn paard slank te krijgen en dan nog zulke vragen krijg.

Ik moet natuurlijk ook even toelichten wat ze krijgt: 2 tot 3x per dag hooi en 's avonds een handje granenmix en een handje basisbrok. Verder staan ze momenteel in de bak/paddock om de wei een beetje op te laten komen na het sneeuwpak van deze winter.

Zodra ik haar op de weide zou laten zie ik haar met de dag groeien. Elke grasspriet staat bij haar gelijk aan 5 kilo aankomen. En ze eet letterlijk tot ze er ziek van wordt... Als ik haar ook maar 5 minuten in de berm laat grazen is ze de volgende dag aan de dunne en mag je niet aan haar flanken komen (echt buikpijn). Dit heb ik al eens aan de DA voorgelegd maar die kon me daar geen duidelijke verklaring voor geven. Zolang ze geen gras eet gaat het prima, niets aan de hand. Maarja ik kan een paard (een grazer) niet zijn leven lang in een zandbak stoppen,...

Verder voldoet ze niet aan alle kenmerken van insuline resistentie denk ik. Uiteraard weet ik ze niet allemaal en daarom wil ik het jullie hier voorleggen. Ze heeft al sinds ik haar ken (zie eerste foto=eerste kennismaking) een hele dikke/harde nek. Menig paardenmens heeft mij daarom ook al gevraagd of dit paard toevallig hoefbevangen is geweest (nee dus). De vetophoping bij de staart heeft ze niet, maar wel een vetophoping op de ribben waar ze niet vanaf kan komen. Ondanks dat ze op M2/Z1 niveau getraind wordt krijgen we het er niet af. Schuren doet ze ook niet, maar ze was van het winter wel wat mokkig.

Nu is het voor een oude blessure belangrijk dat ik haar op gewicht houdt. Met wat ik haar nu voer heb ik bijna het gevoel dat ze honger lijdt. Ze is altijd een 'hongerig' paard geweest, maar het is niet leuk om haar elke keer teleur te moeten stellen. Onze andere haflinger (doet ook wel wat meer hoor) krijgt prestatiebrok met granen (1/4 granenmix + kilo brok ongeveer) en doet het daar prima op. Uiteraard moet die van mij dan toekijken hoe zij staat te eten en dat vindt ze eigenlijk maar niets :P

Hier een foto van hoe ze nu is. De nek is vrij duidelijk.
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... G_0084.jpg

Ik ben heel benieuwd wat jullie zeggen en wat ik eventueel zou kunnen proberen. Ik ga mijn DA bellen voor advies om eventueel een test te laten doen.
Als jullie meer moeten weten hoor ik het wel :)
Alvast bedankt!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:48

Denk dat de hormoon huis houding flink op de kop staat(en wat al niet meer),en vaak krijg je dat niet goed met alleen een dieet.
Kijk maar naar fiek.(misschien kan Superroos toelichten wat er allemaal met fiekje was)
Die stond en kreeg ook bijna niks alleen wat hooi,en echt goed afvallen deed hij niet.
En daar redden sommige paarden het gewoon niet mee,omdat er meer aan de hand kan zijn.
Ik zou haar door een holistisch DA laten nakijken.
De reguliere DA gaat dat denk ik niet vinden wat er met jou paardje mankeerd.(een insuline test maar verder kijken denk ik niet)
Afvallen is prima,maar denk dat jou paard daar ondersteuning in moet gaan hebben.
Het bij de wortels aan pakken,en dat kan een goeie holist.
Die kan helpen je paard zijn lichaam schoon te maken,helpen opruimen en alles weer in balans krijgen.
Want iets in het lichaam doet de weegschaal door slaan,en dat kan zo veel zijn...dingen waar je totaal niet aan zou denken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:47

mait,waar heeft je dier die vetophoping op de ribben zitten?

een test voor insulineresistentie is wel zinvol om te laten doen en ik zou ook zeker naar de selenium/vitamine E laten kijken.
het is namelijk vaak zo dat paarden die erg sober gehouden worden op voer daar tekorten aan kunnen hebben,
een dikke nek,sloomheid en vetophopingen zijn daar het gevolg van.

superroos heeft nog het meeste ervaring met IR,maar ik wil toch zeker zeggen dat je er wel voor moet zorgen dat je dier wel alle benodigde mineralen/vitamines binnen krijgt die het nodig heeft.
die zijn wel nodig voor een goede stofwisseling wat bij IR paarden niet helemaal goed werkt

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:59

@ ellepel: echt 'op' de rug, de ruggengraat kan je voelen en zien maar daarnaast heeft ze 2 kussentjes zitten. Ze is van zichzelf ook wel rondgeribt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:57

@ SuperRoos, ik voer mijn IR pony Safe & Sound van Dodson and Horrel, erg tevreden over moet ik zeggen. Daarbij geef ik ook nog een voedingssuplement van Vitamine E en selenium, dit wel in overleg met mijn veearts en is ook tijdelijk.

Heb geen duidelijke IR herkennings foto....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:36

mait schreef:
Ik ben heel benieuwd wat jullie zeggen en wat ik eventueel zou kunnen proberen. Ik ga mijn DA bellen voor advies om eventueel een test te laten doen.
Als jullie meer moeten weten hoor ik het wel :)
Alvast bedankt!

Allereerst, goed dat je je verhaal hier plaatst!
De laatste foto heeft wel de typerende nek hoewel ze verder niet heel extreem dik is..
Enige manier om erachter te komen is bloedonderzoek laten doen (op de vorige pagina staat een voorbeeldopening van het nieuwe topic.. Daar staat al die info in). Je kan ervoor kiezen alleen te laten onderzoek op insuline en glucose maar bij een algeheel beeld kun je ook tekorten qua magnesium en dergelijke opsporen en een goed supplement kan dan al voor veel verbetering van die hals zorgen..

Verder is je verhaal gewoon heel herkenbaar maar hebben we ons hier vaak ook vergist in foto's en bleek een paard na een bloedtest hele andere problemen te hebben en was het absoluut niet IR... Dat zou erg zonde zijn..
Velen van ons hier hebben goede ervaringen met holistische artsen van Erik Laarakker..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:39

Crista schreef:
@ SuperRoos, ik voer mijn IR pony Safe & Sound van Dodson and Horrel, erg tevreden over moet ik zeggen. Daarbij geef ik ook nog een voedingssuplement van Vitamine E en selenium, dit wel in overleg met mijn veearts en is ook tijdelijk.

Heb je wel een goede link naar het voer?

@ iedereen ik twijfel erg op ik een supplement met selenium en vitamine E moet benoemen in de openingstest aangezien er nog steeds veel mensen rondlopen (en dat zal altijd zo blijven) die kwakkeloos overnemen wat er vermeld wordt.. Of die alles uitproberen..
Omdat selenium dodelijk kan zijn wanneer het niet juist gebruikt wordt ben ik er geen voorstander van dit zo in het topic te noemen..
Eerder dan een stuk dat het ook verstandig is het paard te laten testen op magnesium, selenium en vitamine E om te onderzoeken of het hier tekorten aan heeft en deze eventueel in samenwerking met een arts te behandelen..

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:14

Via de DA in bodegraven kreeg ik ook te horen dat ik Magnesium, Selenium en Vitamine E moet toevoegen aan zijn voer. Mij werd verteld dat ik over een half jaar pas weer op controle terug hoef te komen en dat ze hem dan weer zijn bloed gaan afnemen. Ikzelf vind een half jaar erg lang om deze supplementen bij te voeren zonder tussentijds te weten hoe hij ervoor staat. Vanaf begin februari weet ik pas dat mijn paard IR heeft en vanaf toen ben ik zijn hele voer en beweegschema gaan aanpassen. Nu bijna 3 maanden verder ga ik eind van de maand naar mijn eigen DA om te vragen of hij Yankee zijn bloed wil afnemen en zijn Insuline en Glucosewaarden wil controleren. Tevens laat ik hem nakijken of hij nog ergens tekorten in heeft zoals Selenium of Magnesium.

Dat Selenium dodelijk kan zijn bij verkeerd gebruik dat wist ik dus ook niet. Op aanraden van Bodegraven ben ik het gaan geven. Maar wat wordt verstaan onder verkeerd gebruik? Op de verpakking staat 2x 1 schep over het voer en dat is dus ook wat ik doe. Waar kan het dan verkeerd gaan?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:24

Bij verkeerd gebruik is behoorlijke overdosis. Als jij je houdt aan wat op de verpakking staat gaat het goed. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je geen andere supplementen gaat geven waar ook selenium in zit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:36

Er zijn ook bikssoorten waar mee ik een hogere dosering selenium in zit dan gemiddeld, ga je daar bovenop nog een supplement geven van selenium dan ga je dus ook al snel over de dagelijkse hoeveelheid heen..
Hoewel die dan misschien niet direct zulke zware gevolgen heeft kan het wel schade veroorzaken aan organen..

Om die reden noem ik het dus liever niet, daar mag een dierenarts zich aan branden, anders is het straks een stuk dat ik geschreven heb waar iemand vanuit gaat etc..

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:48

Dank je wel voor de uitleg. Ik geef geen andere supplementen erbij behalve magnesium, dus dan gaat het goed. Kan je Selenium ook te lang blijven geven?

Edit: Ik heb net even gecheckt, maar in Marstall Vito zit 0,60 mg selenium per kg. Hij krijgt als supplement 2x 25 gram per dag en hij krijgt ook geen kilo maar 3x per dag 2 handjes Vito. Dus bij elkaar geen overdosis selenium gelukkig!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:17

@ SuperRoos
Hier de link van het voer wat ik geef, is niet bij veel Nederlandse verkooppunten te krijgen maar ik heb het geluk dat er toevallig in Zoetermeer wel een zit :)
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... sound.html

en wat je idd zegt over vit. e en selenium, misschien idd gewoon zeggen dat mensen daar ook op moeten testen omdat het vaak in combinatie met elkaar voorkomt....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:21

SuperRoos schreef:
Crista schreef:

Heb je wel een goede link naar het voer?

@ iedereen ik twijfel erg op ik een supplement met selenium en vitamine E moet benoemen in de openingstest aangezien er nog steeds veel mensen rondlopen (en dat zal altijd zo blijven) die kwakkeloos overnemen wat er vermeld wordt.. Of die alles uitproberen..
Omdat selenium dodelijk kan zijn wanneer het niet juist gebruikt wordt ben ik er geen voorstander van dit zo in het topic te noemen..
Eerder dan een stuk dat het ook verstandig is het paard te laten testen op magnesium, selenium en vitamine E om te onderzoeken of het hier tekorten aan heeft en deze eventueel in samenwerking met een arts te behandelen..

idd eerst bloedonderzoek,dan heb je een redelijke indicatie.....
ik moest een maand lang selenium bij gaan geven en dan weer bloed laten prikken om te kijken hoe de waarde was.
dan heb je een idee of het aanzet of niet en of je dosering goed is.
en selenium is pas vanaf ongeveer 7mg per dag dodelijk, en zo gauw voer je dat niet.
voer bevat meestal maar 0,50-0,80mg per kilo en ruwvoer maar 0,005-0,010mg mg per kilo...dus dat valt mee.

maar beter toch een compleet supplement te voeren, bij IR is dat wel nodig,want er zijn meer mineralen die helpen kunnen

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:38

lees met belangstelling de stukjes over Selenium/magnesium etc.
Shathu zijn bloed is niet getest op IR. Hij is behandeld door holistisch arts, volgens haar duidelijk IR. Krijgt er nu GlucoBalance voor.
Shathu krijgt 2x daags een kilo Pavo Nature's Best met daarbij dus z'n Gluco Balance EN iedere dag een schep Multivit die ik ook van de da gekregen heb (hij had destijds ook een erg vitaminegebrek).
Hij glimt over het algemeen goed momenteel. Shathu is een IR-"patientje" die juist moeilijk op gewicht te houden is.
Hij krijgt onbeperkt hooi.
Al met al denk ik nu "zou het in het geval van Shathu nu WEL of NIET raadzaam zijn om TOCH ook nog eens een algeheel bloedonderzoek te laten doen"?? Wat denken/vinden jullie???
Wat zijn duidelijke symptomen bijv van een paard met een gebrek aan Selenium/magnesium??
(en kan het nu hier op werk niet zien, maar zitten dit soort dingen niet in bijv de Multivit?)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:41

even snel gegoogled...dit zit er in :

9600 IE Vitamine A (als retinolpalmitaat), 24 mg vitamine B1 (als thiamine HCL), 24 mg vitamine B2 (riboflavine), 96 mg vitamine B3 (nicotinamide), 24 mg vitamine B5 (als calciumpantothenaat), 52,8 mg vitamine B6 (als pyridoxine HCL), 624 µg vitamine B12 (als cyanocobalamine), 96 mg vitamine C (als ascorbinezuur), 960 IE vitamine D (cholecalfiferol), 53,64 IE Vitamine E (als D-alfa-tocoferol-acid-succinaat), 19,2 µg Biotine, 33,6 mg Bioflavonoïden (95% Hesperidine), 96 µg Foliumzuur, 182,4 mg Inositol, 24 mg PABA (para amino benzoëzuur). 12 mg Bamboe- extract (75% silicium), 48 mg Calcium (als calciumcitraat), 19,2 µg Chroom (als picolinaat), 96 µg Jodium (als kelp), 4,8 mg IJzer (als ijzerfumaraat), 24 mg Kalium (als kaliumchloride), 24 µg Koper (als kopergluconaat), 139,2 mg Magnesium (als magnesiumcitraat), 0,96 mg Mangaan (als aminozuurchelaat), 91,2 µg Selenium (als selenomethionine), 4,8 mg Zink (als zinkcitraat), 360 mg MSM (Methylsulfonylmethaan), 69,6 mg Cholinebitartraat, 12 mg L-Lysine HCL. Appelaroma. Montmorilloniet.

Zit er dus gewoon in..toch (of "te kleine" hoeveelheden?!?)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:09

IJ, ik denk zeker dat een algeheel onderzoek raadzaam is, zeker gezien hij ook tegenovergestelde kenmerken heeft zoals het sneller vermageren.. Dit zie je meestal wanneer het glucose peil verstoord is en niet bij resistentie voor insuline (het kan echter wel)
Maar het is zo'n jong dier ook nog, denk als je een keer goed onderzoek laat doen naar alles wat van belang is je misschien veel antwoorden krijgt en dan eventueel weer met de holistisch arts op verder kunt behandelen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:12

Duidelijk stuk op de site van de paardendrogist..

Selenium

Een belangrijk sporenelement. In combinatie met Vitamine E speelt selenium een belangrijke rol bij de bescherming van spiervezels tegen beschadiging door afvalstoffen die ontstaan door grote inspanning (melkzuur).

Extra informatie over selenium m.b.t. paarden:
Vitamine E en selenium helpen samen bij het herstel van een dergelijke beschadiging van de spiervezels ('stijfstaan' of maandagziekte). Voor selenium is de minimale hoeveelheid 0,10 mg per kg voer en de maximale hoeveelheid 2,0 mg per kg voer. Hierbij gaat het om de totale hoeveelheid voer, dus inclusief gras, hooi en/of kuil. Ter illustratie: een paard dat per dag ca. 11,3 kg voer krijgt, zou minimaal 1,13 mg selenium moeten krijgen en maximaal 22,6 mg. Uiteraard wordt bij de samenstelling van voedingssupplementen rekening gehouden met het feit dat selenium ook voorkomt in het voer. Met een Vitamine E en Selenium supplement geeft u gemiddeld 0,45 mg per dag. Dit is dus minder dan de helft van de minimaal benodigde hoeveelheid selenium. Als u zich houdt aan de voorgeschreven dosering hoeft u er dus niet bang voor te zijn dat u te veel geeft en kan de toevoeging van selenium in combinatie met vitamine E veel positieve effecten hebben. Een overdosering (3-5x de geadviseerde hoeveelheid) selenium kan giftig zijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:23

Ik heb het nu zo..

Insuline resistentie (suikerziekte bij paarden)

Websites

Website van de Gezondheidsdienst voor dieren in Deventer (GD)
http://www.gddeventer.com/templates/dis ... d=10108994

Website van paardnatuurlijk over insuline resistentie
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm

Webite van Erik Laarakker (holistisch arts) over insuline resistentie
http://www.nmlhealth.com/c,5740,,/Insul ... entie.aspx

Website van paardnatuurlijk over fructaan (met belangrijke fructaanindex die de beste tijden om te grazen voor je paard weergeeft)

Website van dierenarts Florence Gorter:
http://www.florencegorter.nl/index.php? ... &Itemid=84

Bokt wiki over equine metabolic syndrome:
http://www.bokt.nl/wiki/Equine_metabolic_syndrome

Onderzoek

Via je dierenarts kun je gemakkelijk met een bloedonderzoek laten bepalen of je paard insuline resistent is of niet. Het is belangrijk dat ze hier enige ervaring mee hebben en dus weten wat ze doen aangezien het iets vrij ‘nieuws’ is.
Vraag dus na bij welk laboratorium het bloed onderzocht wordt. Vaak gaat het naar de GD of een ander groot lab. De meeste dierenartsen zijn niet zelf in staat het goed te onderzoeken tenzij je natuurlijk op een grote kliniek bent.
Voor een test wordt het paard zowel op zijn glucose, als insuline getest. Het dient nuchter te zijn omdat voedsel de insuline waarde laat stijgen waardoor je een ‘valse’ waarde krijgt.
Ook dient het paard vrij te zijn van stress. Het beste kun je een paard dus in zijn veilige omgeving laten testen zodat het geen stress heeft ondervonden van een trailerrit of vreemd terrein. Stress heeft een sterk verhogende invloed op de insuline waarde en wederom krijg je dan een onbetrouwbare uitslag.
Dan is het ook nog belangrijk om zeker te weten dat je paard geen pijn heeft. Paarden met pijn produceren namelijk meer cortisol en catecholaminen. Daardoor stijgt de insuline waarde en kunnen er vals positieve resultaten uit de test komen. Als het paard hoefbevangen is en pijn heeft is het beter te wachten met het testen tot de pijn van de hoefbevangenheid is afgenomen. Dit kan soms betekenen dat je enkele weken moet wachten voor je een betrouwbaar beeld uit de test kunt verkrijgen.

Dieet

Voor paarden met IR is het belangrijk dat zij zo min mogelijk suikers binnen krijgen. Deze suikers zitten echter overal in. In gras bijvoorbeeld waardoor in extreme gevallen het paard voor een langere periode geen gras binnen mag krijgen en in een paddock gehouden moet worden. In krachtvoer zitten vaak veel suikers dus het is belangrijk een brok te vinden die een laag suiker en zetmeel gehalte heeft.
Een valkuil hier is dat we te weinig gaan voeren en dat het paard tekorten krijgt, of erger nog, bloedvervetting: http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie
Ook in hooi zitten suikers, sommige mensen kiezen ervoor het hooi te weken zodat de suikers uit gespoeld worden met het water, maar hierbij kunnen ook vitamines verloren gaan.
Een denkfout die veel mensen maken is ouder hooi te voeren van bijvoorbeeld een voorgaand jaar, dit bezit al zijn suikers namelijk nog maar alle vitamines zijn erin verloren gegaan. Je paard krijgt dan snel tekorten maar krijgt die slechte suikers alsnog binnen.
Kuilvoer lijkt uit den boze voor paarden met insuline resistentie. Het bevat enorm veel suikers.
Verder zijn snacks als appels, wortels etc. not done voor paarden met suikerziekte. Het zijn echte suikerbommetjes.
Paarden moeten in eerste instantie een hoeveelheid hooi die gelijk is aan 1.5 % van hun huidige lichaamsgewicht per dag, dit moet worden afgebouwd tot 1,5% van het ideale lichaamsgewicht. Op die manier kunnen ze rustig maar toch veilig af gaan vallen.
Daarnaast is beweging natuurlijk goed. Dit heeft een gunstige invloed op het insulinepeil maar er zijn uitzonderingen waarbij paarden met een topconditie ook insuline resistentie kregen en extra bewegen dus geen effect had. Het probleem ligt dan nog dieper naar binnen en de oorzaak van de insuline resistentie zal in deze gevallen bij de werking van bepaalde organen liggen en niet perse aan de voeding of de hoeveelheid beweging.

Qua krachtvoer zijn er een aantal soorten die enigszins aansluiten op de behoeften van een insuline resistent paard.

Marstall Vito:
http://www.marstall.nl/Katalog%202010/Vito.pdf

Agrobs: Voer zonder melasse en conserveringsmiddelen:
http://www.agrobs.de/nl/

Dodson&Horrell
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... sound.html

Ondersteuning

Er wordt veel onderzoek gedaan naar welke geneesmiddelen of supplementen een gunstig effect hebben op paarden met insuline resistentie. Hier zijn echter nog geen betrouwbare recente resultaten van. Het is belangrijk om met bloedonderzoek aan te tonen over er daadwerkelijk tekorten bestaan van deze stoffen en hoe deze behandeld dienen te worden. Het kan namelijk schade aanrichten wanneer je het gaat geven wanneer deze tekorten niet bestaan.

Enkele paarden/mensen van bokt hebben goede ervaringen met:

Magnesium chelaat van paardnatuurlijk:

Phytonics Gluco Balance (enkel verkrijgbaar via dierenarts of therapeut):
http://www.nmlhealth.com/p,58,1397/Gluc ... paard.aspx

Vitamine E + selenium
Zoals bijvoorbeeld: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sl/101006/

Let op!
Extra informatie over selenium m.b.t. paarden:
Vitamine E en selenium helpen samen bij het herstel van een dergelijke beschadiging van de spiervezels ('stijfstaan' of maandagziekte). Voor selenium is de minimale hoeveelheid 0,10 mg per kg voer en de maximale hoeveelheid 2,0 mg per kg voer. Hierbij gaat het om de totale hoeveelheid voer, dus inclusief gras, hooi en/of kuil. Ter illustratie: een paard dat per dag ca. 11,3 kg voer krijgt, zou minimaal 1,13 mg selenium moeten krijgen en maximaal 22,6 mg. Uiteraard wordt bij de samenstelling van voedingssupplementen rekening gehouden met het feit dat selenium ook voorkomt in het voer. Met een Vitamine E en Selenium supplement geeft u gemiddeld 0,45 mg per dag. Dit is dus minder dan de helft van de minimaal benodigde hoeveelheid selenium. Als u zich houdt aan de voorgeschreven dosering hoeft u er dus niet bang voor te zijn dat u te veel geeft en kan de toevoeging van selenium in combinatie met vitamine E veel positieve effecten hebben. Een overdosering (3-5x de geadviseerde hoeveelheid) selenium kan giftig zijn.

Kenmerken

Afbeelding

Een fjordenruin op zijn ziekste moment van insuline resistentie. Kenmerken zijn het enorme overgewicht, de harde hals, vetophopingen bij schouders, koker en staartaanzet en vocht vast houden over zijn gehele lichaam.

Afbeelding

Een goed voorbeeld van hoe de vetophopingen rond de staartaanzet eruit kunnen zien.

Ook een slank paard kan echter insuline resistent zijn, de belangrijkste kenmerken zijn over het algemeen:

· Gevoeligheid voor hoefbevangenheid
· Vetophopingen rond manenkam ("harde nek"), staartaanzet, koker/uier en schouder
· Hardnekkig over- of ondergewicht
· Huidproblemen
· Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid om te "werken"
· Spierbevangenheid
· Overgewicht

Zijn er nu nog mensen die foto's, voer of supplementen of andere info erin willen hebben? Anders kan ik hem naar een mod sturen..
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 21-04-10 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:36

Ik vind het prima zo. Mooi in elkaar gezet.

Nog 1 klein dingetje. Je hebt Martall Vito opgeschreven, maar het is marStall vito.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:37

Haha ik zie het, al even aangepast..