[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:36

jolin schreef:
Beweging verlaagt de bloedsuikerspiegel en dus het insuline niveau, dat is wat ik erover kan vinden als reden. In alle artikelen word voldoende beweging (elke dag +/- 1 uur) aangeraden met een juist dieet natuurlijk. Daarom komt het bij sportpaarden zo goed als niet voor, die verbruiken wat ze binnenkrijgen op de juiste manier door verbranding, veel recreatiepaarden slaan het alleen maar op.
Zelf rijd ik niet iedere dag, maar het is mijn eerste middel tegen vetophopingen.

Theoretisch gezien is dit waar maar zoals al eerder met Fiek als voorbeeld gegeven..
Die liep 35 km ritten en had een topconditie en was slank toen hij ziek begon te worden, toen werd hij dikker..
Nog meer bewegen en beter aangepast dieet zorgden bij hem alleen voor meer ziek zijn..
Heb zijn lijf 1,5 jaar rust moeten geven, nu kan ik het opbouwen en lijkt zijn lichaam het aan te kunnen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:38

Jammer dat de foto's wat kleiner zijn, Ilvie was toen idd erg fors en zag er ook wat 'hard' uit.. De foto van vandaag, ondanks dat die kleiner is, ziet er veel beter en zachter uit, mooi!
Hoe is het trouwens met dat fjordje bij jullie op stal, Curly meen ik? Staat zij nog in een paddock of iets of toch weer op de wei? En gaat het goed met haar?

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:37

Ja ik weet ook niet wat er met mij foto's gebeuren.

Ilvie is inderdaad mooier geworden, maar ze heeft ook bijna geen dag niet gelopen. Toen het zo warm / koud was moest ze ook lopen. Omdat wij ook volgens mij ook wel koeien(fructaanrijk)gras hebben. Dus veel suikers |( |( ieder pondje moet er ook weer af. En aangezien ze erg dik was. Moest ze dubbel zo hard werken (zielig paard :o ).

Curly is het paardje waar ik over schreef, staat nu op een stoepje (3bij 5) met een plakje hooi. Het gaat goed met haar loopt weer goed. Wei gaat ze waarschijnlijk ook niet op, misschien een uurtje maar verder niet.

Maar jullie staan ook weer in de buurt zag ik. ;)

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:07

Fijn dat het nu aardig met haar gaat, ze doet me erg aan Fiek denken! Wij staan ongeveer tegenover jullie haha..
Is Curly ook flink afgevallen nu?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:27

Superroos, er zijn inderdaad meer oorzaken voor insuline resistentie. Ken jij Fiek haar hele geschiedenis, is er iets waar je ivm. de ir aanwijzingen voor hebt?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:45

Fiek is een flessenveulen geweest, zijn moeder is dood gegaan toen hij nog erg klein was dus verder met de fles opgevoed, wat de kwaliteit van de melk was en wat invloed op organen of afweersysteem is geweest weet ik niet..
Daarna heeft hij veel in weides gelopen en kreeg flink wat snacks zoals wortels appels etc, allemaal suikerbommetjes die een paard met aanleg voor IR (wat toen niet bekend was) beter niet kan hebben..
Bij mij stond hij zomers buiten en swinters op stal, zomers altijd tegen hoefbevangen aan en overgewicht en swinters werd hij mooi slank en deed hij het goed..
Toen we naar een stal gingen waar ze het hele jaar door buiten stonden ging het na 1,5 jaar mis ondanks toch een zeer goede conditie en kale weide..
Hij heeft in mijn ogen nooit TE veel gehad, andere paarden deden het allemaal goed en hadden geen overgewicht. De reden dat hij er wel ziek van werd moet dus van binnenuit komen dat zijn organen al wat vervuild waren bijvoorbeeld..

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:04

Hoi Ik wil even jullie advies...

Mijn stal eigenaresse heeft een pony 3/4 arabier en 1/3 welsh.
Welke al een enige tijd last had van een harde nek en de laatste tijd wat onregelmatig liep.

Nu is vorige week een da geweest om bloed te prikken en daar heeft ze gisteren de uitslag van gekregen.
de insuline waarden was 300 en normaal hoort hij iets van 40 te zijn. (ik weet dit niet helemaal zeker) er stond in grote letter bij ''ZWARE INSULINE RESISTENTIE''

Nu heeft deze pony een slechte stofwisseling waardoor de insuline steeds meer ophoopt.

De DA gaf het advies dat ze wel op gras mag maar dan alleen vol gras en geen korte grasmat( vond ik een beetje raar)
Verder mag ze wel op marstall vito blijven staan en moet ze 7 dagen per week bewegen...

De pony ziet er verder erg gezond uit is heel erg fit maar loopt wat onregelmatig.

Nu is mijn vraag hebben jullie ooit van zo'n hoge insuline gehalte gehoord en hoe houden jullie je paard met een zeer hoge insuline resistentie.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:24

In welk lab is dit gemeten, de GD rekent bijvoorbeeld met andere cijfers dan een lab in duitsland, je hebt daar verschillende waardes voor en er zijn waar het tot 150 aardig normaal is..
Zonder te weten in wat voor waarde het gemeten is kun je het niet vergelijken.. In de uitslagen moet staan wat de normaalwaarde is...

Wanneer het idd zo extreem hoog is is het vreemd dat ze nog op gras mag van de da.. Bij zo extreem is het levensbedreigend en mag direct alle suiker uit het dieet worden gehaald..
Dus dat betekend geen weide, enkel goed hooi en liefst zelfs geen brok (wel zorgen voor goed supplement of iets) maar dus echt alle suikers bannen om haar lichaam te laten herstellen..

Gelijk zoveel bewegen heb ik ook mijn twijfels bij, er komen enorm veel afvalstoffen in het bloed terecht en je geeft aan dat het dier al onregelmatig liep. Het had dus al pijn en pijn laat de insuline enorm oplopen..

Ik heb mijn paard ook laten testen toen ik niet wist dat hij tegen hoefbevangenheid aanzat, toen kreeg ik een waarde van in de 70 terwijl voor dat lab tot 15 normaal was..

Als je dus niet zeker weet of ze pijnvrij is dan is de uitslag niet eens 100% betrouwbaar als je begrijpt wat ik bedoel..
Misschien kun je zelf nog wat meer info opzoeken..

En foto's hier plaatsen kun je ook doen, dan kunnen mensen die zelf paarden met IR hebben kijken of ze overeenkomsten of typische kenmerken zien..

Edit: Was het paard helemaal nuchter tijdens het bloedprikken?
Voedsel laat de waarde ook stijgen namelijk dus wanneer het in de weide heeft gestaan of veel hooi of wat biks heeft gehad is het ook onbetrouwbaar

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:48

Superroos, het kan ook erfelijk zijn he. Net als bij ons, ivm. met Fiek bedoel ik.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:10

Ik vraag me af of het zo werkt, het is het andere type van suikerziekte, resistentie voor insuline...
Niet een te hoog of laag glucosepeil..

Geen idee eigenlijk hoor, niet op die manier overna gedacht...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:28

Hoi allemaal, ik kom hier even binnenvallen met een vraag; het topic is inmiddels alweer bijna op de 100 pagina´s en het is dan gebruikelijk om een nieuw topic te openen. Vanuit jullie is al eens eerder de vraag gekomen om dit topic te verhuizen naar Medisch, wat vinden jullie ervan als het nieuwe topic toch daar geopend wordt in plaats van hier?
Ondanks dat Tinkers een predispositie voor IR kunnen hebben, komen er inmiddels ook een heel aantal andere rassen voorbij in het topic. Vandaar :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:48

voor mij prima hoor!

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:24

Helemaal goed. Ik heb namelijk ook geen tinker en het is ook niet specifiek op tinkers gerelateerd.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:06

Fijn dat op deze manier eindelijk gehoord wordt gegeven aan onze vraag :-)

Misschien een idee om in de beginpost al een tekst te hebben hoe IR vast gesteld kan worden en hoe het onderzoek gedaan dient te worden.. Bij teveel mensen kost het onnodig veel geld doordat het paard niet nuchter is, er stress of pijn in het spel is etc...
En misschien wat typerende foto's van onze 'zieke' paarden, of mag dat niet?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:42

Als jij (of iemand anders) zoiets op wil zetten als openingspost, en dat aan mij door wilt sturen, dan plaats ik die graag voor je op MD zodra dit topic vol is. :j Lijkt me handig en informatief voor degenen die met vragen zitten, ik kan me ook zo voorstellen dat jullie als ervaringsdeskundigen (helaas) ondertussen heel wat van de ziekte afweten.

Als je twee van de meest typerende foto's erbij wilt plakken, en de rest in linkjes zou willen doen? :) Op MD zijn in principe niet meer dan twee foto's ter illustratie toegestaan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:03

Helemaal goed!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 20:41

Prima!
De foto,s van fiek spreken boekdelen dus ik denk dat die heel goed als voorbeeld kunnen dienen.

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:58

roosa schreef:
Prima!
De foto,s van fiek spreken boekdelen dus ik denk dat die heel goed als voorbeeld kunnen dienen.

Vind ik ook. Fiek is wel een heel goed voorbeeld.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:47

Misschien ook een minder extreem voorbeeld erbij, om je eigen paard met Fiek te vergelijken qua IR is misschien wel gelijk een hele grote stap... En denken mensen misschien juist, ach dat heeft die van mij niet...

Misschien ook wat linken zoeken van goede websites..

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:57

Op http://www.hoefnatuurlijk.nl kijk ik altijd naar de fructaanindex voordat ik Yankee op het land zet. Aan de hand daarvan bepaal ik meestal hoe lang hij het land op mag. Er staan ook hele handige tips en weetjes op.

Fiek is inderdaad wel een heel extreem geval, maar ook meteen een waarschuwing voor de mensen hoe erg het kan zijn/worden voor je paard. Een link naar foto's van andere paarden is ook een goed idee. Hebben de mensen verschillende vergelijkmaterialen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:57

wilde ik nog vragen :
roos, is fiek zijn koker ook dik geweest?

die van mij loopt nu ineens weer met een dikke koker rond...niet heel dramatisch maar dik is het wel :\
ik had hem een paar keer aan de hand laten grazen en volgens mij komt het toch daarvan.

appie heeft geen IR,( nooit officieel getest)maar is wel suikergevoelig en ik roeg me af of het bij meerdere ruinen met IR hier wel gezien was.
ik weet dat een gezwollen koker ook een van de symtomen kan zijn van IR bij paarden

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:13

Fiek zijn koker was enorm en kan een typisch kenmerk zijn van IR..
Het kan echter ook een vochtophoping zijn die naar voren komt wanneer de doorbloeding wat slechter is... Heeft hij ook sneller wat vocht in zijn benen of dat absoluut niet?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:17

Ik heb even wat zitten puzzelen voor de opening van het nieuwe medische topic over IR.. Ik plaats hem even helemaal en hoor van jullie graag of er dingen bij moeten, sites, supplementen en ik stel voor dat we van alle zeer typerende foto's verder linkjes maken (er mag nog 1 foto bij in het topic) zodat nieuwe mensen veel vergelijkingen hebben omdat onze paarden er toch ook allemaal weer heel anders uit zien..

Ik heb de bronnen gebruikt waar ik het meest aan heb gehad maar misschien zie ik dingen over het hoofd..
Misschien kunnen we het krachtvoer ook echt per voederleverancier en type noemen.. Zoals ik bijvoorbeeld voor agrobs aspero kies maar waren meerdere soorten die goed aansloten bij IR!

---------------------------------------------------------------------

Insuline resistentie (suikerziekte bij paarden)

Websites

Website van de Gezondheidsdienst voor dieren in Deventer (GD)
http://www.gddeventer.com/templates/dis ... d=10108994

Website van paardnatuurlijk over insuline resistentie
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm

Site van Erik Laarakker (holistisch arts) over insuline resistentie
http://www.nmlhealth.com/c,5740,,/Insul ... entie.aspx

Website van paardnatuurlijk over fructaan (met belangrijke fructaanindex die de beste tijden om te grazen voor je paard weergeeft)

Bokt wiki over insuline resistentie:
http://www.bokt.nl/wiki/Equine_metabolic_syndrome

Onderzoek

Via je dierenarts kun je gemakkelijk met een bloedonderzoek laten bepalen of je paard insuline resistent is of niet. Het is belangrijk dat ze hier enige ervaring mee hebben en dus weten wat ze doen aangezien het iets vrij ‘nieuws’ is.
Vraag dus na bij welk laboratorium het bloed onderzocht wordt. Vaak gaat het naar de GD of een ander groot lab. De meeste dierenartsen zijn niet zelf in staat het goed te onderzoeken tenzij je natuurlijk op een grote kliniek bent.
Voor een test wordt het paard zowel op zijn glucose, als insuline getest. Het dient nuchter te zijn omdat voedsel de insuline waarde laat stijgen waardoor je een ‘valse’ waarde krijgt.
Ook dient het paard vrij te zijn van stress. Het beste kun je een paard dus in zijn veilige omgeving laten testen zodat het geen stress heeft ondervonden van een trailerrit of vreemd terrein. Stress heeft een sterk verhogende invloed op de insuline waarde en wederom krijg je dan een onbetrouwbare uitslag.
Dan is het ook nog belangrijk om zeker te weten dat je paard geen pijn heeft. Paarden met pijn produceren namelijk meer cortisol en catecholaminen. Daardoor stijgt de insuline waarde en kunnen er vals positieve resultaten uit de test komen. Als het paard hoefbevangen is en pijn heeft is het beter te wachten met het testen tot de pijn van de hoefbevangenheid is afgenomen. Dit kan soms betekenen dat je enkele weken moet wachten voor je een betrouwbaar beeld uit de test kunt verkrijgen.

Dieet

Voor paarden met IR is het belangrijk dat zij zo min mogelijk suikers binnen krijgen. Deze suikers zitten echter overal in. In gras bijvoorbeeld waardoor in extreme gevallen het paard voor een langere periode geen gras binnen mag krijgen en in een paddock gehouden moet worden. In krachtvoer zitten vaak veel suikers dus het is belangrijk een brok te vinden die een laag suiker en zetmeel gehalte heeft.
Een valkuil hier is dat we te weinig gaan voeren en dat het paard tekorten krijgt, of erger nog, bloedvervetting: http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie
Ook in hooi zitten suikers, sommige mensen kiezen ervoor het hooi te weken zodat de suikers uit gespoeld worden met het water, maar hierbij kunnen ook vitamines verloren gaan.
Een denkfout die veel mensen maken is ouder hooi te voeren van bijvoorbeeld een voorgaand jaar, dit bezit al zijn suikers namelijk nog maar alle vitamines zijn erin verloren gegaan. Je paard krijgt dan snel tekorten maar krijgt die slechte suikers alsnog binnen.
Kuilvoer lijkt uit den boze voor paarden met insuline resistentie. Het bevat enorm veel suikers.
Verder zijn snacks als appels, wortels etc. not done voor paarden met suikerziekte. Het zijn echte suikerbommetjes.
Paarden moeten in eerste instantie een hoeveelheid hooi die gelijk is aan 1.5 % van hun huidige lichaamsgewicht per dag, dit moet worden afgebouwd tot 1,5% van het ideale lichaamsgewicht. Op die manier kunnen ze rustig maar toch veilig af gaan vallen.
Daarnaast is beweging natuurlijk goed. Dit heeft een gunstige invloed op het insulinepeil maar er zijn uitzonderingen waarbij paarden met een topconditie ook insuline resistentie kregen en extra bewegen dus geen effect had. Het probleem ligt dan nog dieper naar binnen en de oorzaak van de insuline resistentie zal in deze gevallen bij de werking van bepaalde organen liggen en niet perse aan de voeding of de hoeveelheid beweging.

Ondersteuning

Er wordt veel onderzoek gedaan naar welke geneesmiddelen of supplementen een gunstig effect hebben op paarden met insuline resistentie. Hier zijn echter nog geen betrouwbare recente resultaten van.

Enkele paarden/mensen van bokt hebben goede ervaringen met:

Magnesium chelaat van paardnatuurlijk:

Phytonicg Gluco Balance (enkel verkrijgbaar via dierenarts of therapeut)
http://www.nmlhealth.com/p,58,1397/Gluc ... paard.aspx

Kenmerken

Afbeelding
Een fjordenruin op zijn ziekste moment van insuline resistentie. Kenmerken zijn het enorme overgewicht, de harde hals, vetophopingen bij schouders, koker en staartaanzet en vocht vast houden over zijn gehele lichaam.

Ook een slank paard kan echter insuline resistent zijn, de belangrijkste kenmerken zijn over het algemeen:

· Gevoeligheid voor hoefbevangenheid
· Vetophopingen rond manenkam ("harde nek"), staartaanzet, koker/uier en schouder
· Hardnekkig over- of ondergewicht
· Huidproblemen
· Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid om te "werken"
· Spierbevangenheid
· Overgewicht

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:56

Yankee krijgt 2 handjes Marstall Vito. Ook speciaal dieetvoer voor paarden met IR. Verder krijgt hij Vitamine E & Selenium en magnesium door zijn voer. Hij krijgt 6 kg gedorst hooi verdeeld over 3x per dag en dat weeg ik ook echt af met een unster.

Nog even een vraagje. Ik heb voor Yankee een graaskorf gekocht. Hij heeft alleen géén idee wat hij ermee moet. Hij probeert wel te eten maar het lukt hem gewoon niet. Hij begint dan met zijn voorbenen te schrapen. Hij raakt gelukkig niet gefrustreerd, maar loopt dan maar de hele tijd heen en weer en probeert dan af en toe weer te eten. Hoe hebben jullie dat gedaan met je paard? Hoe lang duurt het ongeveer voordat ze met zo'n masker om kunnen gaan? Hij drinkt er gelukkig wel mee dus dat scheelt wel weer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:17

netjes SuperRoos!
Pablo is z'on voorbeeld van een IR'r die nooit te dik is geweest maar wel met manenkam en bulten op zijn kontje.

Heza-Yankee...ervaring heb ik niet met een graasmasker.
Gelukkig woon ik op een berg in frankrijk waar niets groeit....