[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:47

Guppie. Hij was goed overbouwd iig daar hihi. Dikke reet

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:48

Hahaha hij lijkt inderdaad heel erg depressief over deze "verandering" hahaha.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:49

Hahaha nou heh :') het heeft een uur geduurd voor hij eindelijk opstond :oo

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:51

Oh gosh haha, kan me voorstellen dat je dan ook wel een beetje bezorgd wordt of alles wel goed gegaan is.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:53

Ik heb gelukkig een geweldige DA, hij is er bij gebleven tot Feike goed en wel stond :j
En hij lag echt veel te lang plat, dus DA duwde hem wat omhoog, zodat hij niet meer plat lag, en zette snel zijn been achter Feik om hem te ondersteunen en tegen te gaan dat hij weer plat ging.
Top DA :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:56

Ja dat is wel mooi ja! Moet er niet aan denken dat een DA dan meteen weer in zn autotje weg is onder het mom van "hier krijg ik niet meer voor betaald" (heb het echt meegemaakt)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:58

Nee ik heb echt geluk met zo'n DA :j
Feike kreeg ook een dikke koker, en dus is de DA een week lang elke dag langsgekomen met een spuit.
En hij heeft me er geen een laten betalen "Service van de zaak" zei hij :oo

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:59

Oh dat is zeker aardig! Als je soms hoort welke prijzen er voor dingen gevraagd worden...

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:03

Nou heh :oo belachelijk gewoon.
Tot nu toe zijn de rekeningen van de DA me altijd flink meegevallen :D *klopt af*
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 02-11-14 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:04

Ik zou inderdaad heel hard afkloppen haha. Vaak gebeurt er ook wat op een zondag en dat is helemaal kassa

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:06

Nou het begon ook op een zondag.
We waren wezen wandelen en het voelde "anders" dan normaal.
Zonder erbij na te denken had ik ook het straatbordje en huisnummer in mijn hoofd geprent.
En ja Feike was zichzelf niet dus ik DA gebeld, ja hoor koorts en dus wat spuiten er in..
Die ene dag kostte me 100 euro, (was ook andere DA die dag), maar de rest van de week heeft mij niets extra's gekost :)

Maar nu gaat mijn laptop uit :+ Nog even tv kijken en op bed, morgen weer school :oo whoa wordt wennen!
Welterusten meiden :+:

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:08

Wauw die Feike! Ik wou van je rijfoto's al zeggen, wat een mooi paard toch. Vergeleken met die bovenste jaarlingfoto wordt dat nog mooier!

En inderdaad erg leuk die oortjes als je tegen hem praat. Hij doet zo zijn best, inderdaad lijkt het een heerlijk paard.
Ik ben nog wel benieuwd hoe je dat met de achterbenen voor elkaar hebt gekregen? Bij Tess kan ik de voorbenen nu goed doen. Zowel het poetsen tot onderin, uitpluizen in de sok als voetje vragen en krijgen. Ook door het steeds iets verder te doen. Maar achter maak ik niet zulke snelle vorderingen. Ze tilt het even snel op, gaat dan draaien, haar been hard daarbij weer neerzetten, in het ergste geval ermee maaien. Daar word ik ook niet zelfverzekerder van :( to put it mildly... Het lijkt niet uit slechtheid, meer dat ze erg nerveus wordt.

Morgane jammer dat je niet alleen weg mag. Maar als je een ruiterbewijs zou halen, zou het dan wel mogen? Niet dat het veel verschil zal maken voor je rijvaardigheid. Maar je kan dan wel iets aan je ouders laten zien van dat je serieus ervoor hebt geoefend en bevoegd bent bevonden. Misschien helpt dat in hun ogen?

Andrea ik vond je commentaar ook wel nuttig :) De positie van de handen vergeet ik nu niet meer gauw :D
Laatst bijgewerkt door Nimby op 02-11-14 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:11

Ze zijn vaak genoeg meegegaan op buitenrit en zien ook dat het zo prima gaat, alleen vinden ze het nog steeds te riskant aangezien "een ongelukje toch nog steeds in een klein hoekje zit"

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:12

De achterbenen heb ik met een touw gedaan, een zacht halstertouw om het been slaan en beide uiteinden hou je vast. Je begint bovenaan, dan leg je wat druk. Bij geen reactie doe je het touw een paar cm lager. Bij wel reactie hou je de druk erop tot reactie weg is en dan haal je de druk ook meteen weg (wel touw vast blijven houden). Nou zo werk je rustig aan door, maar dat hoeft niet in 1 dag hoor :) Uiteindelijk heb je het touw in de koot en kan je druk leggen. Ga er dan mee spelen, optillen en omhooghouden, alsof je met een pop speelt. Als je dit kan doen zonder problemen, dan ga je het proberen met je handen :) Deze methode heeft mij enorm geholpen :D

En bedankt voor je compliment :o ik ben ook zoooo verliefd op mijn knappe vent <3

Nou welterusten!! :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:41

Dank je voor de uitleg. De tip met het touw had ik ook al in dit topic gehad maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet had gedaan (anders denken de tipgevers, hallo, lees eens wat beter ~~}> ). Omdat de voorbenen wel vrij voorspoedig waren gelukt, ben ik denk ik zonder nadenken op die manier ook met de achterbenen verder gegaan. Maar hoe heb je die clicker erbij gebruikt? Gewoon iedere keer bij klein beetje gewenst resultaat een click + lekkers?

Morgane lastig met je ouders. (De meeste ongelukken uit kleine hoekjes gebeuren thuis, heb ik gelezen)
Kan de eigenaresse niet met je ouders praten, zij weet hoe het paard is te vertrouwen én hoe jij rijdt en ermee omgaat.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:45

Dat hebben we al geprobeerd. Maar de eigenaresse zegt ook "als het van je ouders niet mag vind ik niet dat je het moet doen", wat ook klopt natuurlijk. Maar ach, dat komt wel. Uiteindelijk zullen ze wel inzien dat het best kan.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:57

Oja komt zo'n clicker uit een echte paardenbenodigdhedenzaak of mag het ook uit de Bart Smit zijn?

Het lijkt wel, zodra er officieel 'ruitersportartikel' opstaat, dat het twee keer zo duur is. Ik was van het weekend even in zo'n megastore, hypoplaza heet deze, word helemaal depressief van die bedragen. Niks gekocht! Zelfs die roze design-likstenen waren te duur volgens mij. Een kleintje kostte 7,95. Via Marstall had ik de grote versie voor 4,95.

Oh jammer Morgane. Misschien als je er toch zelf van alles aan doet? Ik mocht vroeger geen motor van mn ouders. Vonden ze eng enzo. (hoewel ik hem zelf betaalde) Toen ben ik eerst op motorrijles gegaan om 'veiliger te leren brommerrijden'. Dat vonden ze wel ok. Toen alles uitgezocht rondom verzekeringen en belasting. (Nog geen internet hé dus heb me suf gebeld en gezocht.) Dat vonden ze ook positief. Toen uiteindelijk de motor kwam vonden ze het nog leuk ook en waren blij dat hij veiliger was dan de brommer. Ik zat toen in Arnhem op de HTS en reed door het bos naar school :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:01

Met touw is inderdaad wel goede methode. Ik probeer hier echt vanuit de ontspanning aan te leren. Dus als ze hem wel optilt al loslaten voordat zij moeilijk gaat doen en dan belonen, is misschien maar heel kort, maar als ze door heeft dat er niks gebeurd, en als ze braaf been geeft ook nog beloond wordt valt meestal het kwartje wel snel. Als ze echt draaierig zijn dat ik op dat punt nog niet eens kom zet ik ze meestal een bak voer voor de neus, dan staan ze wat makkelijker ontspannen stil. Voor de rest niks aanpassen aan de methode: dus loslaten voordat ze lastig doen, en uitbundig belonen. Heb er eens eentje gehad die mij wilde pletten tussen muur en haar lichaam, dat geintje lukte een paar keer (niet mij pletten, maar wel mij afleiden van die benen). Maar toen bedacht ik me dat ze bang was van mijn vest/jas die ik eens op haar rug had gelegd om te kijken wat ze zou doen (als een idioot rennen om van dat monster op haar rug af te komen dus :+), dus heb ik die tussen de muur en haar in gelegd en ben er zelf op gaan staan, durfde ze me niet meer te pletten :Y) Zo heeft dus ieder paard in bepaalde situatie's weer andere hulp nodig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:02

Oh dat lijkt me wel een goede aanpak ja. Alleen ben ik echt een leek op het gebied van wedstrijden en proeven en bewijzen, nooit wat om gegeven haha.

Ik heb mijn klikker gewoon bij de dierenwinkel bij de honden afdeling gekocht voor 2,45. Deze kan je op 4 tonen instellen (ze hadden geen andere), je krijgt ze ook nog goedkoper met maar een toon ofzo.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:13

Pippin leer ik de vrijheidsdressuur kunstjes met de clicker. Heel handig vind ik! Alleen netjes aanpakken van voer vind ie moeilijk vandaag gevoeld... Beet ie keihard op mijn vinger. Hoefjes waren in het begin drama. Heb vast gehouden ondanks hij steigerde en mepte. Toen dat niet werkte gaf ie op. Dan heb ik een mini knol

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:20

Dat pletten herken ik ook! Wat een grappige oplossing met je jas :D
Maar toch weer fijn om te lezen, van de hele kleine stapjes en stoppen zolang iets nog goed gaat hoe klein ook. Zo zijn mn voorbenen ook gelukt. Bak hooi gaat zeker meewerken denk ik :P
Ik ga kijken in de dierenwinkel. En zal proberen mijn vingers gescheiden te houden van de lijnzaadstengels Mira :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:24

Doe maar! Die tanden zijn erg scherp...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:37

Caily is te zelfstandig om te clickeren. Klinkt heel raar maar die doet dingen echt voor mij of voor een snoepje, als ik clicker pak zie ik haar gewoon denken rot op met dat ding daar heb ik niks aan. En dan doet ze dus ineens de simpelste oefeningen ook gewoon niet meer _O-

Lijnzaadstengels? Heb ik ergens overheen gelezen? :o

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:58

Bij mij op stal staat een paard die zelfs een touw apporteert met behulp van clickertraining :D Nova moet er, net als Caily, niks van weten. Ze is niet te motiveren met iets lekkers of iets dergelijks. Mevrouw doet iets als het haar uitkomt, en verder alleen als het echt moet. Trucjes... no way !

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 01:05

Haha dat heeft ook zijn charmes, die zelfstandige dames.

Lijnzaadstengels heb ik als beloning. Ze zijn lekker groot (kan ook stukjes afbreken). Van de Paardendrogist. Omdat ze verder geen ander snoep krijgt en geen appels en wortels enzo, is dit erg lekker. Alleen gras nog lekkerder