[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:34

Een van de twee die ik verzorg/rijd (en ook heel stiekem mijn favoriet, ik heb nou eenmaal meer met koudbloeden en ook met haar) reageert ook heel goed op stem. Is ze chagrijnig hoef je maar iets kleins te belonen en ze gaat er weer met volle overgave tegenaan. Maar doet ze iets wat niet mag is ze ook heel snel met reageren op stem. Voorbeeld: Ik ging de eerste keer alleen met haar naar buiten, een beetje het feit dat er nog geen "verbod" op alleen buiten rijden was goed benutten, hoewel ik wist dat mijn ouders het liever niet hebben. We kwamen langs een wei en de paarden in de wei beginnen te spelen en rennen. Ik voel haar bijna denken "leuk! Ik doe mee!" En ze draait zich om en rent met een rotvaart richting stal. Ik kon doen wat ik wou, laten stoppen met beenhulpen, zithulpen, of zelfs teugelhulpen tot op het punt van hangen aan de teugels, ze rende er doorheen. Dus als "last resort" schreeuwde ik "Ben je nou helemaal van de zotten?! Omdraaien! Nu!" en, I kid you not, ze draait zich weer de goede kant uit en sukkelt in stap braaf verder... Nou dan, goed getraind op stemhulp dus haha.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:39

Gezellig Ellie :)

Wij gaan elk jaar te wokken met stal, echt super gezellig :D

Jeetje daar heb je dan wel geluk mee gehad :j
Feike reageert ook erg sterk op stemhulp. Als hij op "strooptocht" is hoef ik alleen maar even "Uhuh!" te zeggen en meneer gaat staan, kijkt me aan "Waaaatttttt??" en blijft braaf staan :') Hij weet dondersgoed dat hij dan luisteren moet hihi

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:40

Volante had mijn stem. Maar heb m op cp112 gezet haha moet nathalie zijn natuurlijk.

suf.

Feike zo braaf. Probeer voorin je zadel te gaan zitten en je onderbeen terug te leggen. Zit trots op je machtige paard. Het filmpje is super !

Morgane. Jammer dat je niet naar buiten mag van je ouders. Maar in de bak kun je net zo goed vallen hoor.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:42

Bedankt voor de tip!
Altijd fijn om tips etc. te krijgen :j
Dan kan ik daar hard aan werken, als ik weet waar ik aan moet werken hihi

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:48

Snackie, dit zeggen inderdaad veel mensen. Maar ik ken mijn ouders, als ik dat argument inbreng wordt het "Dan mag je gewoon niet meer rijden". Dan kan ik ook nog zeggen "Met aan de hand werken kan ook vanalles gebeuren" maar dan vrees ik dat ik ingepakt in bubblewrap op stal rond moet gaan lopen...
Laatst bijgewerkt door Nala op 02-11-14 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:52

Nientsje schreef:
Bedankt voor de tip!
Altijd fijn om tips etc. te krijgen :j
Dan kan ik daar hard aan werken, als ik weet waar ik aan moet werken hihi

Geen dank.
bekijk je foto's goed. 1e foto gestrekte armen. Ellebogen horen in je zij. Niet voor je lichaam.

2e foto, waar zijn je handen en waar horen ze? Mijn juf zei ' haal je handen uit je k*' daar valt niks te sturen voor je zadel. 1 lijn van bit naar elleboog. Zonder onderbrekingen.

Nog een tip. Film jezelf. Telefoon op een krukje en filmen maar.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:53

MorganeR schreef:
Snackie, dit zeggen inderdaad veel mensen. Maar ik ken mijn ouders, als ik dat argument inbreng wordt het "Dan mag je gewoon niet meer rijden". Dan kan ik ook nog zeggen "Met aan de hand werken kan ook vanalles gebeuren" maar dan vrees ik dat ik ingepakt in bubblewrap op stal rond moet gaan lopen...

Ja in dit geval is het dan jammer. Beter iets dan niets.

Ik hou mijn paard vast als mn bijrijder er op zit buiten. Halstertouwtje. Voor t idee.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:54

Klopt helemaal hoor, dat krijg ik in de les ook wel eens te horen, maar dat is echt iets wat ik nog erg moeilijk vind om "vol te houden". Ik werk er aan hihi :D
Ik merk wel, dat mijn houding in de les beter is, omdat ik het dan meteen hoor wanneer ik weer eens niet goed zit met armen en handen, vind ik erg fijn :j Nu had ik dat niet :P En dat zie je dan wel 8)7

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:55

Ja zeker beter iets dan niets. Maar het blijft best lastig als je iemand anders van stal zo op ziet stappen en weg ziet gaan, jaloezie is een stom iets haha.

Ik ben trouwens vandaag begonnen met clickertraining met beide paarden, en ze deden het goed! De merrie is er nog niet zo kapot van maar de ruin gaat er helemaal in op! En dan bedoel ik ook echt meteen op me af komen in de wei en dan achteruit gaan lopen of zijn achterhand wegdraaien (dit zijn de twee basisdingen waar we mee begonnen zijn, dit kende hij al maar hij doet het een stuk beter met clicker) de andere mensen op stal hebben ons echt aangekeken met een blik van "die zijn de kluts kwijt... 8)7 "

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:59

Ooh dat ken ik wel Morgane. Vandaag ging stalgenootje van mij te paard naar haar huis, en dat is iets wat ik ook heeeel graag een x wil doen :j Maarja zij rijdt haar paard al een dik jaar en ik nog geen half jaar :') Maar ze wil volgend jaar wel met mij naar mijn huis rijden hihi mijn tijd komt nog wel :D

Gaaf clickertraining!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:05

Het heeft wel lang geduurd voor ik mezelf overtuigd heb dat het het waard is om te proberen, maar ik vind het zó leuk om die koppies te zien als ze trots zijn omdat ze iets snappen... Het is het dubbel en dwars waard!

Ik wil ook nog steeds eens naar mijn huis rijden, en dat is dan ook het eerste wat ik ga doen als ik een bomproof koudbloed aangeschaft heb over een paar jaar. Mijn paard dus mijn keuze (niet dat de eigenaresse van de merrie er iets tegen heeft als ik het zou doen) en dan ben ik ook al een stuk volwassener dus zullen mijn ouders het ook wel toelaten onder het mom van "ze weet zelf wel wat ze doet en als het fout gaat is het haar eigen verantwoordelijkheid". Ik realiseer me natuurlijk wel dat naar mijn huis rijden voor een paard niet echt interessant is... Het is half bos half weg dus dat gedeelte weg is niet echt leuk voor een paard.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:12

Feike was "vroeger" vreselijk (lees: gevaarlijk) qua aanraken van de benen, laat staan het optillen. Maar dit heb ik verholpen met clickertraining :j Nu kan ik alles met hem :) Ook kan hij de pas hihi maar hij wordt wel ongeduldig met de clicker dus ik gebruik hem eigenlijk niet meer zo. Misschien later als hij wat ouder en geduldiger is weer :P

Ik kan blijkbaar voor een groot gedeelte een mooi pad op, om thuis te komen, die ga ik dan proberen met stalgenootje. Verder waar ik fiets is het eigenlijk alleen met weg (wel met berm) dus voor paard niet zo boeiend nee, wel veel verkeer, maar het lijkt mij gewoon zo tof :=

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:18

Ja mij ook! Ik ben er nog steeds gek van maar iedereen verklaart me voor gek... Ik heb twee hele mooie stukken bos waar ik doorheen zou kunnen om thuis te komen, is wel een omweg maar daarom wel minder auto weg en meer natuur.

De ruin (Bayron) heeft een tijdje een hoefzweer gehad en iedere keer als je aan zijn hoef kwam deed dat natuurlijk pijn. Hier werd hij zo tegenstrijdig van dat hij zich als je met zijn hoef bezig was bijna om liet vallen. Dit heb ik er weer uit getraind door eerst een split seconde zijn hoef op te tillen en weer neer te zetten met uitgebreid belonen, en dat steeds uitbouwen. Nu kan ik weer rustig zijn hoef vasthouden ookal houd ik hem soms als zijn hoeven erg vies zijn bijna een hele minuut omhoog.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:23

Ach laat ze maar l*llen :D Als jij maar geniet van wat jij doet toch? :D

Dat soort dingen moet je dan ook rustig opbouwen inderdaad :j

Feike had geen pijn, maar hij flipte gewoon. Gericht trappen, steigeren etc. hij was helemaal over de zeik. Hij was een goede jaar en 2 maanden oud toen ik voor het eerst een hoefsmid voor hem belde (hij was een maand in mijn bezit ofzo) maar die hoefsmid heeft hem niet durven bekappen, zo erg was het. En nu staat hij zowaar te suffen wanneer de hoefsmid hem bekapt :+ En ohja, hij knabbelt graag aan haar kont als ze met zijn voorhoeven bezig is :') mafkees :Y)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:25

Ja dat zeker, maar het argument van "het moet ook leuk blijven voor het paard" knaagt toch aan me. Ik weet dat zij het fantastisch vindt om nieuwe stukken te rijden maarja...

Oei dat klinkt wel als een gevalletje Feike gone wild ja haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:26

Hoe lang die onder t zadel is moet je niet naar kijken wbt naar huis rijden. Ik weet niet hoeveel km het is. Maar het is gewoon een ritje zoals alle andere.
gewoon doen. Schijt eraan. Ze worden alleen maar mak als je t doet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:28

Voor mij is het een kleine... 5 km denk ik? Ongeveer tien minuutjes fietsen als ik rustig aan doe. Maarja... ouders :roll: en ik denk ook niet dat een van mijn stalgenootjes mee zou willen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:30

Jaa zo ken je Feike niet, maar dat is allemaal verleden tijd gelukkig :D

Om bij mijn huis te komen moet je een kleine 10km rijden :j Ik ben iig een half uur aan het fietsen om op stal te komen.
Maar ik wil eerst dat Feike (en ik :') ) wat meer conditie hebben, want we moeten het natuurlijk wel volhouden omdat we ook weer terug moeten :+
Dat is echt een plan voor komend voorjaar/ komende zomer :)
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 02-11-14 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:30

Neem je toch je paard aan de fiets mee? Ben je toch op rit met je paard :+

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:31

10km is een ritje van een uur of 2m ligt aan je tempo. Dan snap ik dat je het niet zomaar even doet.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:32

Nee daarom :D maar dat komt nog wel :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:33

Ja ik ben geen held op de fiets, laat staan met paard, hahaha. Dus dat laten we mooi achterwege denk ik zo.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:34

Ik weet dat Feike wel naast de fiets kan (tsja hebben we gedaan met buitenrit) maar om dan te fietsen en hem vast te houden naast de fiets, nee dat lijkt me eigenlijk niet zo slim :+ Ik zie hem mij al van de fiets sleuren omdat hij verderop een lekker grassprietje ziet :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:36

Ja dat beeld komt ook in mij op Nientsje, maar dan van Tara die gewoon plots geen zin meer heeft en stilstaat.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:46

Hahaha, heerlijk :') voorspelbaar eigenlijk ook :P

Oh my... :')
Ik kom net een oude foto van Feike tegen...
+/- anderhalf jaar oud, vlak voordat hij geruind zou worden :+ (hierop dus nog hengst)
Afbeelding
Whooa..
Hij lijkt hier wel meeeega overbouwd, maar foto is ook scheef gemaakt :+

En ja, hij baalde wel... Dat hij zijn balletjes kwijt was :Y)
Afbeelding

Euuhh tsja :') Gelukkig is hij goed opgedroogd :D
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 02-11-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt