[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:17

Dan zou je haar dus moeten verplaatsen en ergens neerzetten waar het wel goed toeven voor haar lichaam is?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:20

Dat is het hem, een beter plekje is er iegnlijk niet. Daar waar ik nu sta is het eigenlijk mijn land. Ik kan er doen en laten wat ik wil. Mijn paarden staan lekker niet op stal, de stallen staan wel open. Hooi/paardenkuil word geregeld voor me, net als stro. Alleen de verhuurders denken soms meer van Mara's situatie af te weten dan ik... En dat terwijl al hun paarden er baggervet bij staan... :S

Maargoed, ik ga het er maar eens met mijn ouders over hebben :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:07

Indiana staat zomers 2 tot 3 uur op het redelijk hoge gras. Ik zorg ervoor dat ze voordat ze het gras opgaan flink hooi hebben gehad.
De rest van de dag staan ze (haar kinderen volgen hetzelfde voerbeleid) in de paddock met aansluitend een pad om het weiland heen.
Hier krijgen ze ook hun hooi/voordroog op verschillende plaatsen.
Op deze manier kan ik haar redelijk in model houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:21

Peelie schreef:
Ja dat weet ik, maar ik heb het idee dat ze het daar veeeel beter op doet dan dat hele lange...

Als ze dan 2 uurtjes zou mogen grazen zou dat ook met een korf om zijn, ookal vind ze dat niet leuk.

Ik moet eerst maar eens zien of ik wat kan regelen met de verhuurders... anders kan ik wel zeggen dat ik het zo wil, maar als zij dat niet goed vinden gaat het hele verhaaltje niet door..

ze inderdaad te dik...ze zou eigelijk eerst op gewicht moeten zijn voordat je haar uberhaupt een spriet gras laat eten denk ik....minder kuil,het liefst hooi,maar ook beperkt!
Natuurlijk is ze doodongelukkig als ze niet mag eten...dat ben ik ook als er een paar kilo afmoet :D

Het is voor haar eigen gezondheid....IR is mee te leven,mits het paard een goed gewicht heeft....niet te mager niet te dik.
Zoals ze nu is loopt ze redelijk risico om bevangen te worden.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:22

Ons klein welsh monstertje heeft ook een insuline resistentie.
Ze krijgt nu beperkt hooi en pavo summerfit met een schep extra vitaminen van de veearts ivm met tekort aan magnesum.

Daarnaast krijgt ze elke dag een tablet van de paardedrogist genaamd obesitasstop ( op basis van chineze kruiden)
http://www.paardendrogist.nl/product/105/125/obesitas_stop_1000/102114/
En nu na 4 maanden zie je de vetblokjes in haar nek verdwijnen en zien we der ook niet verder aankomen.

Het enigste nadeel is gewoon dat ze weinig energie heeft maar dit zijn we langszaam weer aan het opbouwen

Van de zomer gaat ze met graasmasker voor een paar uurtjes het land op

Vind het ook zo zielig om haar binnen te laten staan.

We kwamen hier achter nadat ze bij ons eerst 24 uur per dag buiten stond en nu staat ze savonds op stal en kunnen we het in de peiling houden.
De veearts zei dat welshjes hier nu eenmaal gevoeliger voor waren.

Verder hebben we een arabje met een overgevoeligheid voor fructaan. Dus zou mooi zijn als ze straks met zijn tweetjes op een landje kunnen alleen zijn de draadjes nu te hoog waardoor die kleine er onderdoor gaat.
Dus even overleggen met de stalhouder

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:50

geerke schreef:
Peelie schreef:
Ja dat weet ik, maar ik heb het idee dat ze het daar veeeel beter op doet dan dat hele lange...

Als ze dan 2 uurtjes zou mogen grazen zou dat ook met een korf om zijn, ookal vind ze dat niet leuk.

Ik moet eerst maar eens zien of ik wat kan regelen met de verhuurders... anders kan ik wel zeggen dat ik het zo wil, maar als zij dat niet goed vinden gaat het hele verhaaltje niet door..

ze inderdaad te dik...ze zou eigelijk eerst op gewicht moeten zijn voordat je haar uberhaupt een spriet gras laat eten denk ik....minder kuil,het liefst hooi,maar ook beperkt!
Natuurlijk is ze doodongelukkig als ze niet mag eten...dat ben ik ook als er een paar kilo afmoet :D

Het is voor haar eigen gezondheid....IR is mee te leven,mits het paard een goed gewicht heeft....niet te mager niet te dik.
Zoals ze nu is loopt ze redelijk risico om bevangen te worden.

Vertel mij wat... Maar die mogenlijkheid heb ik niet...
De verhuurder is eigenwijs waar mijn paard onder leid... Ik baal daar vreselijk van...

Toen ik nog balen hooi kreeg kreeg ze ook maar beperkt hooi. hooguit 5 plakken per dag. Daar deed ze het echt heel goed op. Ze was niet narrig en mooi slank... maar nu... ik zie haar gewoon weer vocht vast houden.. :S

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:53

Hie een filmpje van mara en mij aan het werk ;)
vers van de pers, zo ziet ze er op het moment uit dus ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:02

Peelie schreef:
Vertel mij wat... Maar die mogenlijkheid heb ik niet...
De verhuurder is eigenwijs waar mijn paard onder leid... Ik baal daar vreselijk van...
Toen ik nog balen hooi kreeg kreeg ze ook maar beperkt hooi. hooguit 5 plakken per dag. Daar deed ze het echt heel goed op. Ze was niet narrig en mooi slank... maar nu... ik zie haar gewoon weer vocht vast houden.. :S

Hoe voelt haar manenkam?
Ehm, die van mij krijgen 's ochtends 1 plak hooi, en 's avonds 2. 3 per paard in totaal dus.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:43

Die voeld een beetje spekkig, en ze houd wat vocht vast rond haar hals buik billen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:41

zou het ook een idee zijn om mara wat stro bij haar andere ruwvoer te gaan geven?
zit dacht ik niks in,ze kunnen wel eten en zijn dus wel bezig..

bij ons gaan de dikkerds weer achter de andere paarden aan.
als die het gras bijna op hebben komen de eczemers en suikergevoelige dieren erop met een pluk hooi als dat nodig is.
dan is het gras dus bijna op,lijkt me dat daar toch niks meer in zit,op is op toch?
dus hebben ze wel een grote wei, ze zoeken de hele dag nog naar sprieten en krijgen hooi en vitamines.
doen ze toch het beste nog op

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:33

Dat is dus ook zoiets, ze hebben nu onbeperkt kuil (paardenkuil) de stallen staan open, daar zit stro in. Maar daar eten ze niet van want dar hooi/kuil vinden ze veel te lekker.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 01:58

ardech schreef:
Ons klein welsh monstertje heeft ook een insuline resistentie.
Ze krijgt nu beperkt hooi en pavo summerfit met een schep extra vitaminen van de veearts ivm met tekort aan magnesum.

Summerfit zit Melasse in, en Melasse is suiker, zou ik niet geven...

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:15

[/quote]
Summerfit zit Melasse in, en Melasse is suiker, zou ik niet geven...[/quote]

Kan ik der dan toch niet beter op Pavo Nature Best zetten?
Ik zat al te twijfelen namelijk

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:08

daar kan je haar beter op zetten ja ;)

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:26

Ga ik doen
Is nog goedkoper per kilo ook dan summerfit :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:30

ardech schreef:
Ga ik doen

Ik zou maar eens kijken op de zak Pavo Natures Best hoeveel melasse daar in zit. Is helaas ook niet weinig!

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:32

singasong schreef:
ardech schreef:
Ga ik doen

Ik zou maar eens kijken op de zak Pavo Natures Best hoeveel melasse daar in zit. Is helaas ook niet weinig!

Dan geven ze bij pavo ook lekkere informatie

Om deze reden heeft Pavo het suiker en zetmeelgehalte in de gezondheidsmuesli Nature’s Best aangepast. Nature’s Best bevat geen melasse en slechts 2% aan natuurlijke suikers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:33

zetmeel is ook niet goed(granen)zit dat er ook in?

Klinkt raar,maar ik geef suikerbietpulp,ongemelasseerd...met gekookt lijnzaad,lucernebrokjes en dagelijks vitamine en mineralen supplement....en die van mij heeft ernstig IR.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:34

ardech schreef:

Om deze reden heeft Pavo het suiker en zetmeelgehalte in de gezondheidsmuesli Nature’s Best aangepast. Nature’s Best bevat geen melasse en slechts 2% aan natuurlijke suikers.

Wist niet dat ze dat hebben aangepast. Sinds wanneer is dat?

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:36

singasong schreef:
ardech schreef:

Wist niet dat ze dat hebben aangepast. Sinds wanneer is dat?

Sinds waneer weet ik niet maar lees het net op hun site
http://www.pavo.nl/nieuwsarchief/natures-best-is-vernieuwd.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:37

ik lees net 24% zetmeel....dat wordt weer omgezet in suikers in het lichaam....lijkt mij niet goed.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:43

30% zetmeel granen etc word standaard verteerd en niet omgezet in suikers.
Pavo heeft het bijgesteld naar 24% dus volledig verteerbaar
Zo lees ik het dus op de site, maar ik ben blond dus kan zijn dat ik het verkeerd heb ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:36

Weet je, zelfs Safe & Sound (van Dodson & Horrell), wat speciaal voor hoefbevangen(gevoelige) paarden zou zijn ontwikkeld heeft Melasse erin zitten..... gek word je ervan. Nou ja, ik dan ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:44

geerke schreef:
ik lees net 24% zetmeel....dat wordt weer omgezet in suikers in het lichaam....lijkt mij niet goed.

weet je....
oke zetmeel word omgezet in suikers.
maar die suikers zijn vast niet dezelfde die als melasse,of ander toegevoegd spul er in zitten.
ik heb het idee dat een lichaam de zetmeel veel beter kwijt kan als de toegevoegde suikers.
ik heb me er verder niet in verdiept,dus weet niet wat nou het werkelijke verschil is tussen toegevoegde suiker sen de suikers die in het lichaam zitten na omzetten uit zetmeel

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:44

op de pavosite staat keurig vermeld bij deze muesli: ook het zetmeelgehalte, dat in het lichaam wordt omgezet in suikers is naar beneden bijgesteld van 30% naar 24%.

zetmeel is een stof door planten gemaakt om glucose te kunnen bewaren als reservebrandstof, het wordt in het paard verteerd in maag en dunne darm tot glucose, zetmeel zelf past niet door de darm naar de bloedbaan. insuline wordt gemaakt in reactie op de waarde aan glucose in het bloed, er is geen verschil in glucose.

bij erg grote portie's krachtvoer kan er onverteerde zetmeel in de blinde en dikke darm terechtkomen, dat wordt dan omgezet in melkzuur en vetzuren, wat het zelfde effect heeft als fructaan als oorzaak voor hoefbevangenheid.

er wordt zelden of nooit een pure suikervorm toegevoegd aan paardenvoer, wel wordt melasse gebruikt als bind en plakmiddel, melasse is een stroop en restproduct van de suikerindustrie, het bevat tussen de 40 en 60% suikers en verder nog allerlei andere stoffen, de suikers uit melasse worden ook verteerd tot glucose, maar dit is geen andere soort glucose dan van andere grondstoffen.

de term wel of niet toegevoegde suikers, is zelden van belang, het grootste deel van de suikers en ook zetmeel komt uit producten die de grondstoffen vormen voor het krachtvoer. aan supplementen wordt vaker een suiker toegevoegd als smaakmaker of bindmiddel. soms hoeft een fabrikant niet alles te vermelden onder een bepaalde grens.

voor een IR paard tel je alle suikers en zetmeel bij elkaar op, omdat daar de glucose uit voortkomt waar de insuline op reageert.

er zijn fabrikanten die de benaming ook gebruiken als (oude)vertaling voor alle koolhydraten in een voer, maar dit is niet gebruikelijk bij een inhoudsopgave van een voersoort, maar kom je vaak wel tegen in teksten met uitleg.