[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:10

Waar haal jij ze dan?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:11

Limburg :7 ... wij wonen in Groningen. Wel heeeele lange rit voor een zakkie voer :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:20

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:42

ik heb even een vraagje over insuline resisitentie, ik heb dan wel geen tinker maar een welshXNew Forest maar ik denk toch dat ik hier wel goed zit ;)

Ik heb een insuline test laten doen bij mijn pony en kreeg vandaag een brief van de GD gekregen met de uitslag.
GLucose 5,1
Insuline 13,0

Wat ik begrijp van de brief is dat de glucose goed is (moet tussen 4 en 5,5 zijn?) maar dat de insuline te hoog is? (moet minder dan 10 zijn?)
Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen?

De dierenarts zal mij woensdag bellen, hij is er maandag en dinsdag niet. Ik kan hem dan om meer informatie vragen maar ik ben nu benieuwd of jullie mij gewoon iets meer kunnen vertellen.
En wat ik nu het beste kan doen.

Alvast bedankt voor jullie hulp

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:59

Was het paard 12 uur nuchter toen de test was afgenomen? (dit gebeurd vaak verkeerd en dan hoeft deze waarden niet veel te betekenen)

Mijn paard heeft een waarde van dik in de 40 gehad.. Suikerarm dieet, geen weidegang of later weer beperkt etc (nu helaas weinig tijd om te antwoorden maar staat veel in dit topic..)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:43

de paarden hebben savonds om half 8 wortels en hooi gehad, daarna niets meer. Om 8.30 waren we op de kliniek om te prikken. Ze hebben dus wellicht wat hooitjes en strootjes gegeten uit de stal maar dit was niet veel...
heel moeilijk om een paard nuchter te houden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:00

Even een kleine update over mijn Welsh merrie.
Zij krijgt sinds een paar weken Magnesium poeder van PaardNatuurlijk. Daarnaast is haar voerschema aangepast en doet ze meer werk.
Ze is nu 30 kilo afgevallen. Ik gaf haar steeds dorshooi, maar dat wilde ze niet meer eten dus staat ze nu weer op gewoon hooi.
Ze is vooral op haar nek en flanken afgevallen. Eerst was haar rug echt vierkant van het vet, nu begint ze weer een beetje een model te krijgen.
Ze is nu ruim 8 maanden drachtig, dus dat zal ook wat helpen met afvallen.
Ik ben nu begonnen met de aanbevolen halve dosering van het poeder. Hopen dat het gewicht er af blijft.

Trouwens, ik wil haar van de zomer ook beperken in haar gras opname, maar het veulen moet uiteraard wel volop gras kunnen eten. Wat is beter: 's nachts in de paddok en overdag gras, of een graaskorf? En zo ja, welke type graasding? Die van de Paarden drogist werkt niet. Dit heb ik geleend van iemand op te proberen, maar die krijgt ze in 1 minuut af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:41

wij hebben een suikergevoelige merrie op stal en die gaat op een stuk wei waar al bijna alles uit gegeten is.
kan ze veel lopen om haar sprietjes te verzamelen ...
de merrie word dan wel bijgevoerd met nog een 3/4 schep merrie brok,en als het gras echt bijna weg is krijgen ze ook hooi bij.

is voor het veulen ook niet erg om hooi te eten hoor.
mankeert niks aan.
als ze maar rennen kunnen...dat is voor een veulen veel belangrijker.
en bovendien.....met een graaskorf om kan ze haar kind toch ook niet goed aanraken?
merries hebben heel veel neuscontact met hun veulens :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:47

ellepel schreef:
wij hebben een suikergevoelige merrie op stal en die gaat op een stuk wei waar al bijna alles uit gegeten is.
kan ze veel lopen om haar sprietjes te verzamelen ...
de merrie word dan wel bijgevoerd met nog een 3/4 schep merrie brok,en als het gras echt bijna weg is krijgen ze ook hooi bij.

is voor het veulen ook niet erg om hooi te eten hoor.
mankeert niks aan.
als ze maar rennen kunnen...dat is voor een veulen veel belangrijker.
en bovendien.....met een graaskorf om kan ze haar kind toch ook niet goed aanraken?
merries hebben heel veel neuscontact met hun veulens :j

is ze suiker gevoelig of fructaan gevoelig?

pas heel goed op met kort gras en IR paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:09

maar ik bedoel geen jong gras wat net opkomt ,maar als een weiland bijna leeggegeten is door een andere groep paarden.
kan zij er in met haar veulen.
dan staat er grotendeels nog stengel met hier en daar nog een blad,maar verder niet veel meer.
nou,genoeg hooi erbij en dat gaat bij haar prima.

de merrie is een tinker en heeft heel snel dat ze opgeblazen raakt,krijgt ze jeuk overal.
is niet zeker IR bij haar hoor,maar ik vind haar verdacht veel van de symptomen hebben.
maar het zijn ook sobere rassen he,ze hoeven niet de hele dag in vet gras te lopen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:14

zijn er nog meer die mij iets kunnen vertellen over de uitslag van de insuline test?
En wat kwam er bij jullie paarden uit die test?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:28

Kan je hier niet mee helpen fancylover, bij ons is het niet regulier gediagnostiseerd :)

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:27

fancylover schreef:
zijn er nog meer die mij iets kunnen vertellen over de uitslag van de insuline test?
En wat kwam er bij jullie paarden uit die test?

Mijn paard is in bodegraven getest en de uitslag van zijn insuline was 38. Mij werd verteld dat 0 tot 10 normaal is, tussen 10 en 20 een verhoging en alles boven de 20 is dus te hoog waardoor het van belang is dat er direct maatregelen genomen moeten worden.

Maar ik heb een vraag voor mezelf. Mijn paard staat nu op het westerwold hooi en krijgt hiervan 3x 2kg en ook krijgt hij 3x 1/4 deel van een marstall stalkoek per dag. Hij is nu alleen enorm aan de diarree wat dus ook weer niet de bedoeling is. Hij hoort ook extra magnesium en extra vitamine E en selenium te krijgen alleen kan ik dat niet door zijn voer doen dus eet hij het ook niet. Hebben jullie enig idee hoe hij aan de diarree kan komen en hoe ik zijn vitamines door zijn eten kan verwerken zonder dat hij te veel binnen krijgt aan extra dingen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:40

Insuline meten op een kliniek vind ik altijd een enorme twijfel..
Stress kan de insuline waarde behoorlijk laten stijgen..
Trailervervoer, en op een vreemd terrein zijn brengen dit allemaal automatisch met zich mee voor het paard..
Mijn da prikt enkel het bloed voor insuline op eigen terrein wanneer het paard de rust zelfe is..

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:52

Ik ken paardjes die mega stress krijgen als ze alleen al een da zien. Ook op eigen terrein. Gelukkig is die van mij vrij cool en hij heeft eerst 2 dagen op bodegraven gestaan voordat hij getest is. Voor mij geen redenen om te twijfelen aan de uitslag.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:31

De DA die IR constateerde had zelf geopperd eventueel poeders in appelmoes te doen en dan eventueel via een oude wormspuit in te geven. Wat anderen hiervan vinden weet ik niet, bij het stukje 'appel' vond ik het zelf al verdacht klinken.
Of met water vedunnen en op een oudere boterham smeren? Is dat een idee?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 05:37

Een handje slobber aan maken en daar de medicijnen door doen ;)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:34

Bij Shathu kwam eruit dat hij ook Pavo Natural's Best mag/kan eten. Aangezien hij maagklachten heeft dacht ik "ik week het gewoon in heet water een nachtje". Dat doe ik nu en daar mix ik ook de medicijnen/poeder door. Blijft het wat beter plakken. :D

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:24

Vandaag stond er op nu.nl dat diabetes II bij vrouwen in de hand kan worde gehouden door het hormoon oestrogeen.
Diabetes II is toch waar IR parallellen mee heeft? Zal het dan ook zo zijn dat een bepaad merriehormoon IR in de hand kan houden?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:45

http://oypo.nl/pixxer.asp?id=3738020077E47725
Hier foto;s van Mara.

Jullie kunnen zien da ze weer aan d4e wat dikke kant is...

De klandeigenaar is eigewiojs en is kuil gaan voeren terwijl ze daarvoor hooi kreeg. Ik ben er niet blij mee... Ik ga het er dus maar eens over houden met mijn ouders.... Kijken wat die zeggen...
Ook moet ik het maar eens over de zomer hebben hoe we dat gaan aanpakken. Ik weet n dat strookbegrazing geen optie is voor Mara. Daar word ze ook bagger vet van een dood ongelukkig. Zo'n graaskorf werkt ook niet bij haar, daar word ze geestelijk heel ongelukkig van, dat wil ik ook niet...

Hoe pakken jullie dat aan in de zomer?

Ik zit er aan te denken een stuk af te zetten wat ze dan helemaal kort houd, dan hooi bijvoeren. En een paar uurtjes per dag (ongeveer 2 uurtjes) op helemaal uitgebliet gras te zetten.

Zou dat een optie zijn?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:51

Bij die van mij is het OF een uurtje met graaskorf, of niets.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:52

Kan een optie zijn voor Mara.. Hoop dat het werkt!
Fiek vreet zich dan echter in die 2 uur helemaal vol..
Die gaat gewoon weer terug in zijn zandpaddockje en krijgt zijn gewone portie hooi te eten...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:56

ow bijzonder...lees van dat strookgrazen.
Dat hebben wij ook gedaan dit jaar, want onze peerden zijn altijd zo vet als wat. Maar ze werden er naar ons idee NOG vetter van.
Is niet zo raar dus..ik bedoel...zijn er meer dus waar dat gebeurt.

We hebben in ieder geval besloten dat we het gras niet weer zo megahoog laten groeien in het voorjaar VOORDAT ze het land op gaan. Eerder er maar op.

Tis toch wat he met die peerd'n ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:06

Je kunt haar wel op iets heel korts zetten, maar dan is het weer gestressed gras, wat ook weer link is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:12

Ja dat weet ik, maar ik heb het idee dat ze het daar veeeel beter op doet dan dat hele lange...

Als ze dan 2 uurtjes zou mogen grazen zou dat ook met een korf om zijn, ookal vind ze dat niet leuk.

Ik moet eerst maar eens zien of ik wat kan regelen met de verhuurders... anders kan ik wel zeggen dat ik het zo wil, maar als zij dat niet goed vinden gaat het hele verhaaltje niet door..