[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:27

kukkie,

wordt met deze pony niet gereden? bewegen lijkt voorlopig de beste manier om IR te voorkomen, maar ook om het weer onder controle te houden. een zeer regelmatige, rustige duurtraining is het meest geschikt. een half uur per dag in een rustig en gelijkmatig tempo draven doet al heel veel.
zeker de moeite waard om het vervelendste gevolg van IR te voorkomen: hoefbevangenheid.

over oorzaken: er bestaan nog steeds meerdere vermoedens over het ontstaan van IR, laatste stukje blijft lastig, niet alles is al te onderzoeken. toch is er wel degelijk als rode draad het voer, ook logisch, de stof waarop insuline wordt aangemaakt is glucose, dat maakt een paard niet zelf, dat moet via voer binnen komen en daar kun je zelf een bijdrage in leveren. ook wat het paard met deze glucose kan doen kun je beinvloeden door beweging te garanderen.

bij paarden met IR is trouwens zelden de glucosewaarde in het bloed ook erg verhoogd, zeker in vergelijk met IR bij mensen, er is alleen veel meer insuline nodig om het op peil te houden en het duurt veel langer voor dat peil bereikt is, de insuline heeft dus uren invloed in het lijf. wat je dus voert aan suikers heeft het minste effect als dat geleidelijk in lage hoeveelheden vrijkomt bij de vertering.

een zogenaamd IR rantsoen met maximaal 10 %(tot 15%) is niet slecht voor gezonde paarden of niet IR paarden, die weinig tot geen arbeid leveren, lijf moet er wel een poos mee leren omgaan dat ipv glucose, vetzuren brandstof worden. voor snelle of korte heftige arbeid is toch vaak ook gewoon meer glucose nodig. de hoeveelheid van max. 1,5 % van het lichaamsgewicht in droge stof als voer, is ook beperkt voor paarden die nog moeten afvallen, is dat gebeurd dan is 2,0 % waar je weer naar terug zult moeten.

heel veel extremen hebben invloed op de insulineproductie: koorts, pijn, sommige medicatie, stress, die vermijden kan al veel schelen.

veel paarden kunnen al langere tijd op bloedwaarden IR zijn, maar beweging kan de boel dan nog heel lang controleren, loopt zo'n paard dan een blessure op, waardoor het ineens op rust gaat of moet, is er gewoon erg grote kans op hoefbevangenheid. hoefbevangenheid wordt vooral gezien bij een insulinewaarde in rust en nuchter, van 100 of meer.

jolin

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:30

Klopt zo goed allemaal,Tug. Je lijkt mijn paard te beschrijven!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:24

Kukkie schreef:
Wellicht is het nog nuttig om te vertellen dat ze het paardje is dat het eerst moddervet wordt van het gras, maar ook het eerst broodmager wordt als er weinig gras staat. De andere paarden krijgen wat minder een buije en mijne valt dan ineens helemaal in en wordt werkelijk gek van de honger.

Kun je haar niet 1 of enkele dagen toch in de paddock houden tot de rest van de kudde het vetste gras heeft op gegeten? Zo ga ik het in de toekomst doen als die van mij mogelijk weer iets gras binnen mag krijgen (zijn zandpaddock blijft wel de basis echter..)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:28

tug schreef:
kukkie,

wordt met deze pony niet gereden? bewegen lijkt voorlopig de beste manier om IR te voorkomen, maar ook om het weer onder controle te houden. een zeer regelmatige, rustige duurtraining is het meest geschikt. een half uur per dag in een rustig en gelijkmatig tempo draven doet al heel veel.
zeker de moeite waard om het vervelendste gevolg van IR te voorkomen: hoefbevangenheid.

over oorzaken: er bestaan nog steeds meerdere vermoedens over het ontstaan van IR, laatste stukje blijft lastig, niet alles is al te onderzoeken. toch is er wel degelijk als rode draad het voer, ook logisch, de stof waarop insuline wordt aangemaakt is glucose, dat maakt een paard niet zelf, dat moet via voer binnen komen en daar kun je zelf een bijdrage in leveren. ook wat het paard met deze glucose kan doen kun je beinvloeden door beweging te garanderen.

Bewegen kan dan wel de beste manier zijn om te voorkomen maar Fiek had een topconditie toen hij het kreeg..? Toen hij enkel dikker werd.. Reed uren met hem in het bos, aan voer kwam er niks in waar veel glucose in zat etc... Alleen droog hooi...
Bij hem zal ik eerder neigen naar de aanleg door tekorten.. Hard werken en te weinig binnen krijgen.. En dat zou het hele advies van sobere rassen sober voeren compleet in de wind slaan..

Hij krijgt nu een goede brok, een volledig supplement en voldoende olie en nu pas valt hij af.. Meer op dieet zetten maakte hem toen alleen maar dikker en ongezonder..

Ik blijf dus tegenstrijdigheid voelen met deze berichten..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:28

Verder trouwens geen aanval :-) maar misschien interessant om weer over na te kunnen denken met zn allen :-)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:32

SuperRoos schreef:
Bewegen kan dan wel de beste manier zijn om te voorkomen maar Fiek had een topconditie toen hij het kreeg..? Toen hij enkel dikker werd.. Reed uren met hem in het bos, aan voer kwam er niks in waar veel glucose in zat etc... Alleen droog hooi...
Bij hem zal ik eerder neigen naar de aanleg door tekorten.. Hard werken en te weinig binnen krijgen.. En dat zou het hele advies van sobere rassen sober voeren compleet in de wind slaan..

Hij krijgt nu een goede brok, een volledig supplement en voldoende olie en nu pas valt hij af.. Meer op dieet zetten maakte hem toen alleen maar dikker en ongezonder..

Heb ook een halfinger die 150 kg af moest vallen, op een zeer streng dieet advies DA. Afvallen ging zo moeilijk mijn haflinger is echt ziek geworden en heeft zichzelf door te veel bewegen en te weinig eten vergiftigd.
Nu gaat het heel langzaam aan weer beter, krijg voldoende goed hooi en een 300 gram brok. Afvallen gaat nu wel!

Inderdaad iets dus om ook over na te denken dat te dik zijn en op dieet gaan niet altijd de beste oplossing is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:36

SuperRoos schreef:
Verder trouwens geen aanval :-) maar misschien interessant om weer over na te kunnen denken met zn allen :-)

+:)+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:47

:wave: ik kom ook weer eens even binnen waaien *als dat mag natuurlijk :) *

Heb hier in de september/oktober een tijdje meegepost in het topic en daarna zo nu en dan stukken bij/meegelezen. Mijn Shetlandpony vertoonde ook alle kenmerken van IR. Dik, futloos, zere voeten, en gewoon alles behalve happy.Al van alles geprobeerd en niks leek te helpen, was een beetje ten einde raad.
Er is een holistisch DA bij geweest (na eerst door de 'traditionele' molen te zijn geweest) en na een paar maanden van een aangepast dieet, aangepaste training en verschillende supplementen om zn lijf er weer bovenop te krijgen, heb ik mijn pony weer terug!
Hier dus ook een succesverhaal, dankzij mijn holistische DA (en ja ook zij is met zo'n 'zwaaistokje' ;) aan de gang geweest) gaat mijn pony weer beter als ooit tevoren. Het heeft van april tot december geduurd maar ik kan nu echt met een gerust hart zeggen dat hij erbovenop is. Uiteraard houden we m in de gaten en krijgt hij nog steeds aangepast voer, maar ik wilde het hier toch even melden :)

Vind het nog steeds erg interessant om alles te lezen hier, tis een raar iets dat IR, maar gelukkig komen we er steeds meer over te weten.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:57

Super om te horen dat het goed met hem gaat! Kan me alles nog herinneren van toen, super voor jullie zeg!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:05

even weer een berichtje van deze kan dan ook! :D

Het gaat de betere kant op met Shathu. Hij heeft nu een paar weekjes de poeder voor z'n maag en het vitaminesupplement. De Respi Comp is onderhand op.
Zijn ogen staan weer een stuk beter in z'n koppie! Z'n gedrag is enorm weer vooruitgegaan. Hij is weer wakker, aanwezig etc!
En hij begint langzaam aan weer wat te groeien (ja ja...hier een "te-dun-probleem" ;)
Een week of 2 geleden begon hij ineens met het gedrag van een luchtzuiger. Zich vastbijten aan de rand van z'n voerbak. Hij zoog er nog geen lucht bij. Deed dit na het eten. Ik direct info gezocht en kwam inderdaad uit op het feit dat veel paarden met maagproblemen gaan luchtzuigen....kon er ook nog wel bij :n . Ik ben vanaf dat moment toch z'n voer gaan weken, laat het een hele dag of nacht in warm water staan te weken. En daarnaast een zak Luzerne gaan kopen.
Bij dag 2 viel Shathu me al zowat aan om bij z'n bak voer te komen :D . Vast zetten op de voerbak niet meer gezien. En mijnheer begint weer wat aan te komen!
Hoera hoera! :D
Eergisteren een mail gestuurd naar Amber Koppen om te vragen of het al raadzaam is om nu alvast Shathu een GlucoBalance kuur te gaan geven.

Indy begon toch enorm te hoesten (stofallergie) van het hooi. Aangezien het weken nu echt niet gaat ben ik toch weer overgegaan op voordroog. Tis even niet anders. Indy is wel IR maar niet heel heftig (Shathu veel erger)
Resultaat is wel dat Indy nu toch wel weer een aardige ballon is, maar weet uit ervaring dat dit ook zo weer te verhelpen is. Tis even niet anders nu.
Komt wel weer!

Ben iig heel blij dat Shathu weer lijkt op te knappen en oude Toetje weer wordt! :D

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:07

jolin schreef:
Heza-Yankee, ik ben heel benieuwd wat er uit de cushingtest komt. En een absoluut laag in suikers en zetmeel voer is Flexibel move van Hipro. Zelfs het speciale voer van mijn voedingsadviseuze was nog hoger in die waardes.

Ik werd gebeld met de mededeling dat er iets fout was gegaan met de test. Ze moeten hem opnieuw doen. Morgen (donderdag 11/2) krijg ik de uitslag (als het goed is)

Mijn pony weegt 500 kg en krijgt nu 7,5 kg gedorst hooi per dag en 1 summerfit koek verdeeld over 3 voerbeurten. Het hooi moet worden afgebouwd naar 6 kg per dag. Over 2 maanden moet ik terugkomen bij Bodegraven. Nu alleen nog de cushing test afwachten en dan weten we helemaal zeker hoe hij ervoor staat.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:19

SuperRoos schreef:
Super om te horen dat het goed met hem gaat! Kan me alles nog herinneren van toen, super voor jullie zeg!

Dankje :) Ja ben echt heel erg blij. Zit nu nog even mn oude berichten door te lezen, en jeetje wat was ie er aan toe zeg :(:)
Ik moet zeggen trouwens dat de GlucoBalance absoluut het grootste wonder heeft verricht naar mijn idee. Hij ging met zulke sprongen vooruit nadat hij dit kreeg. We hebben het ook maar een maand hoeven geven, daarna kon zn lijf het alweer helemaal zelf oplossen!

Ben wel benieuwd naar ervaringen over terugslagen. Het gaat nu zo goed, maar je kunt er op wachten dat ie weer een keer terugvalt. Zijn er hier mensen waarbij hun paard een erge terugslag heeft gehad na de eerste herstelperiode?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:24

Je zou ervoor kunnen kiezen om straks als ondersteuning een kuur gluco balance te geven als hij de wei weer op gaat?
En bijvoorbeeld drainage compositum voor en na een enting om zijn lijf extra te helpen, dan zijn ze het meest kwetsbaar...
Zo doe ik het nu ook..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:35

superroos:
ik lees net dat jij fiek olie geeft.
mag ik vragen welke olie je geeft?
kwam net namelijk een heel stuk tegen dat CLA in bepaalde olie insulineresistentie in de hand kan werken.

artikel staat hier:
http://overgewicht.pilliewillie.nl/obes ... cht.3e.php
wel bij mensen,maar neem aan dat het ook best voor paarden kan gelden.

verder ben ik het echt wel met je eens dat tekorten ook voor een disbalans in het lichaam kunnen zorgen waardoor organen hun werk niet goed kunnen doen en er zo bepaalde ziektes kunnen ontstaan.
zelf kom ik er de laatste tijd meer en meer achter dat vooral het maag darmstelsel van onze viervoeters een ontzettend belangrijk orgaan is wat goed in de gaten moet worden gehouden.
alleen ruwvoer kan toch niet voorzien in dat wat ze nodig hebben en zeker paarden met IR of vergelijkbare aandoeningen moeten wel genoeg binnen krijgen aan mineralen etc..

indiana jones:
wat toevallig dat luchtzuigen?
ik gaf mijn pony de afgelopen tijd appelazijn.
hoorde dat dat goed was voor de vetstofwisseling en kon helpen met afvalstoffen beter uit het lichaam te krijgen.
zie ik afgelopen week dat mijn pony dus ineens met zijn hooi aan het soppen is.----> wat dus ook weer wijst op maagproblemen.
ik heb de appelazijn meteen weggehaald.
ik zat er ook aan te denken om lucerne te gaan geven,met wat vitaminepoeder en het daarbij te laten.
samen met zijn hooi moet dat toch ruimschoots voorzien in alles dacht ik.

geef jij verder nog iets tegen dat luchtzuigen?

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:53

Mijn pony heeft naast IR ook nog maagzweren en het is een luchtzuiger (alleen als hij net eten gehad heeft) Het zal vast allemaal wel met elkaar te maken hebben. Hopelijk met het vinden van het juiste voer, training, liefde en aandacht zullen we op een dag de goede balans vinden voor hem. Nu ben ik nog zoekende want er is pas sinds vorige week IR en maagzweren geconstateerd.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:33

Bedankt allemaal, in het bijznder Tug en Superroos.

Tug, ze krijgt nu goede beweging. Maar ze is pas 5, en vorig jaar 4, dus ik wilde haar niet te veel en te hard laten werken vanwege haar jonge lijf.

Superroos, ze staat zeker de eerste tijd op een apart stukje afgegeten land. Daarna gaat ze weer naar haar kudde op het grote stuk land., en onze stukken land zijn groot (4 ha per stuk).
Daarom krijgt ze ook dan de eerste week nog een graasmasker op.

Bij mijn pony heb ik het idee dat er gewoon een onbalans is. Vorige zomer kreeg ze alleen maar Marstall weidekoek erbij. Maar echt beter ging het niet. Het ging pas wat beter na een drainage copositum kuur. Maarja, in die tijd verloor het gras ook al veel van z'n voedingswaarde en fructaan. Dus wat was eerst?

Ik wil dit jaar proberen om haar wel voldoende Subli Zonder musli te geven. Dat krijgt ze in de winters ook. Met andere voeders zoals Safe en Sound heeft ze problemen vanwege hakselgras erin. Daar krijgt ze acuut slokdarmverstoppingen van. (schrokkerig paard). En wellicht wil ik haar dan dus een Mastall weidekoek, Subli Zonder, en Glucobalance bijvoeren, naast het gras. Met minimaal een uur beweging per dag (afwisselend belast en onbelast vanwege leeftijd).

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:47

SuperRoos schreef:
Je zou ervoor kunnen kiezen om straks als ondersteuning een kuur gluco balance te geven als hij de wei weer op gaat?
En bijvoorbeeld drainage compositum voor en na een enting om zijn lijf extra te helpen, dan zijn ze het meest kwetsbaar...
Zo doe ik het nu ook..

Dat is wel een goede tip ja! Van entingen heeft hij gelukkig nooit echt last gehad. Ik doe uit voorzorg altijd wat rustiger aan maar hij is er nooit echt niet lekker van.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:05

ellepel schreef:
superroos:
ik lees net dat jij fiek olie geeft.
mag ik vragen welke olie je geeft?
kwam net namelijk een heel stuk tegen dat CLA in bepaalde olie insulineresistentie in de hand kan werken.

Dat is de omega 3,6,9 olie van de groene os.. Heeft pure bronnen en geen namaak dingen of nepstoffen erin..
Alle paarden hier doen het er goed op..

(werden bij het jonge veulen zelfs dode wormpjes die de wormenkuur er niet uit had gewerkt mee naar buiten mee genomen.. echt super spul, de eczemer krijgt het ook de hele winter al, eens zien wat het voorjaar brengt..)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:10

is dat die trias olie?
deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/101115/

heb ik ook wel es aan zitten denken,maar momenteel heeft pony dus echt wat last van zijn maag dus weet ik niet zeker of het wel zo'n goed idee is om er dan ook nog olie in te doen.
eerst maar es kijken hoe het nu gaat zonder appelazijn

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:12

Eliine schreef:
Dat is wel een goede tip ja! Van entingen heeft hij gelukkig nooit echt last gehad. Ik doe uit voorzorg altijd wat rustiger aan maar hij is er nooit echt niet lekker van.

Het is lastig om dat zo te beoordelen.. Paarden geven het vaak niet aan als ze 'een beetje niet lekker' zijn..
Enting heeft vaak veel meer effect dan wij denken..

(heb zelf bijvoorbeeld ook wat zware entingen gehad en ben daar echt 6 weken 'ziek' van geweest.. Ene mens (en dier) natuurlijk gevoeliger dan de ander maar ik doe daarna echt minstens een maand rustig aan..
Sterftecijfer van paarden is binnen 6 weken na een enting ook het allerhoogst..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:13

ellepel schreef:
is dat die trias olie?
deze:

heb ik ook wel es aan zitten denken,maar momenteel heeft pony dus echt wat last van zijn maag dus weet ik niet zeker of het wel zo'n goed idee is om er dan ook nog olie in te doen.

Is die olie dan niet juist heel erg verzachtend en juist goed voor maag en darmen?
Hier merk ik aan alle paarden positieve vooruitgang..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:16

SuperRoos schreef:
Eliine schreef:

Het is lastig om dat zo te beoordelen.. Paarden geven het vaak niet aan als ze 'een beetje niet lekker' zijn..
Enting heeft vaak veel meer effect dan wij denken..

(heb zelf bijvoorbeeld ook wat zware entingen gehad en ben daar echt 6 weken 'ziek' van geweest.. Ene mens (en dier) natuurlijk gevoeliger dan de ander maar ik doe daarna echt minstens een maand rustig aan..
Sterftecijfer van paarden is binnen 6 weken na een enting ook het allerhoogst..

Ja dat is waar, dat je het niet altijd even duidelijk ziet :) Nouja ik heb drainagecomp. in huis dus als de enting er weer aan komt zal ik het voor de zekerheid geven. Hoelang geef jij het dan? Gewoon ongev. 6 weken? Of korter bij een enting.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:18

Zal per paard beetje verschillend zijn, denk dat je kunt kijken naar de reactie van het paard..

Mijn therapeute adviseerde voor nu 4 dagen van tevoren en dan paar dagen erna doorgaan..

Voor ander paardje (eczemer) ga ik van tevoren beginnen en maak ik het flesje gewoon leeg...

Afhankelijk van de laatste kuur die ze gehad heeft reken ik het dan uit zeg maar..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:28

SuperRoos schreef:

Bij mensen die af moeten vallen moet je ook de stofwisseling opjagen door juiste individuele! balans eiwit/koolhydraten/vet en vit./min. te voeren. Plus minimaal aantal calorieën afhankelijk van gewicht en basisstofwisseling. Lijkt mij dat dit bij paarden ook zo werkt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:20

ellepel schreef:
is dat die trias olie?
deze:

Bij maagklachten is 'maagcompositum' van de groene os ook een aanrader!