Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Kukkie schreef:Wellicht is het nog nuttig om te vertellen dat ze het paardje is dat het eerst moddervet wordt van het gras, maar ook het eerst broodmager wordt als er weinig gras staat. De andere paarden krijgen wat minder een buije en mijne valt dan ineens helemaal in en wordt werkelijk gek van de honger.
tug schreef:kukkie,
wordt met deze pony niet gereden? bewegen lijkt voorlopig de beste manier om IR te voorkomen, maar ook om het weer onder controle te houden. een zeer regelmatige, rustige duurtraining is het meest geschikt. een half uur per dag in een rustig en gelijkmatig tempo draven doet al heel veel.
zeker de moeite waard om het vervelendste gevolg van IR te voorkomen: hoefbevangenheid.
over oorzaken: er bestaan nog steeds meerdere vermoedens over het ontstaan van IR, laatste stukje blijft lastig, niet alles is al te onderzoeken. toch is er wel degelijk als rode draad het voer, ook logisch, de stof waarop insuline wordt aangemaakt is glucose, dat maakt een paard niet zelf, dat moet via voer binnen komen en daar kun je zelf een bijdrage in leveren. ook wat het paard met deze glucose kan doen kun je beinvloeden door beweging te garanderen.
SuperRoos schreef:Bewegen kan dan wel de beste manier zijn om te voorkomen maar Fiek had een topconditie toen hij het kreeg..? Toen hij enkel dikker werd.. Reed uren met hem in het bos, aan voer kwam er niks in waar veel glucose in zat etc... Alleen droog hooi...
Bij hem zal ik eerder neigen naar de aanleg door tekorten.. Hard werken en te weinig binnen krijgen.. En dat zou het hele advies van sobere rassen sober voeren compleet in de wind slaan..
Hij krijgt nu een goede brok, een volledig supplement en voldoende olie en nu pas valt hij af.. Meer op dieet zetten maakte hem toen alleen maar dikker en ongezonder..
Ik blijf dus tegenstrijdigheid voelen met deze berichten..
jolin schreef:Heza-Yankee, ik ben heel benieuwd wat er uit de cushingtest komt. En een absoluut laag in suikers en zetmeel voer is Flexibel move van Hipro. Zelfs het speciale voer van mijn voedingsadviseuze was nog hoger in die waardes.
SuperRoos schreef:Super om te horen dat het goed met hem gaat! Kan me alles nog herinneren van toen, super voor jullie zeg!
SuperRoos schreef:Je zou ervoor kunnen kiezen om straks als ondersteuning een kuur gluco balance te geven als hij de wei weer op gaat?
En bijvoorbeeld drainage compositum voor en na een enting om zijn lijf extra te helpen, dan zijn ze het meest kwetsbaar...
Zo doe ik het nu ook..
ellepel schreef:superroos:
ik lees net dat jij fiek olie geeft.
mag ik vragen welke olie je geeft?
kwam net namelijk een heel stuk tegen dat CLA in bepaalde olie insulineresistentie in de hand kan werken.
Eliine schreef:Dat is wel een goede tip ja! Van entingen heeft hij gelukkig nooit echt last gehad. Ik doe uit voorzorg altijd wat rustiger aan maar hij is er nooit echt niet lekker van.
ellepel schreef:is dat die trias olie?
deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/101115/
heb ik ook wel es aan zitten denken,maar momenteel heeft pony dus echt wat last van zijn maag dus weet ik niet zeker of het wel zo'n goed idee is om er dan ook nog olie in te doen.
eerst maar es kijken hoe het nu gaat zonder appelazijn
SuperRoos schreef:Eliine schreef:Dat is wel een goede tip ja! Van entingen heeft hij gelukkig nooit echt last gehad. Ik doe uit voorzorg altijd wat rustiger aan maar hij is er nooit echt niet lekker van.
Het is lastig om dat zo te beoordelen.. Paarden geven het vaak niet aan als ze 'een beetje niet lekker' zijn..
Enting heeft vaak veel meer effect dan wij denken..
(heb zelf bijvoorbeeld ook wat zware entingen gehad en ben daar echt 6 weken 'ziek' van geweest.. Ene mens (en dier) natuurlijk gevoeliger dan de ander maar ik doe daarna echt minstens een maand rustig aan..
Sterftecijfer van paarden is binnen 6 weken na een enting ook het allerhoogst..
SuperRoos schreef:Bewegen kan dan wel de beste manier zijn om te voorkomen maar Fiek had een topconditie toen hij het kreeg..? Toen hij enkel dikker werd.. Reed uren met hem in het bos, aan voer kwam er niks in waar veel glucose in zat etc... Alleen droog hooi...
Bij hem zal ik eerder neigen naar de aanleg door tekorten.. Hard werken en te weinig binnen krijgen.. En dat zou het hele advies van sobere rassen sober voeren compleet in de wind slaan..
Hij krijgt nu een goede brok, een volledig supplement en voldoende olie en nu pas valt hij af.. Meer op dieet zetten maakte hem toen alleen maar dikker en ongezonder..
Ik blijf dus tegenstrijdigheid voelen met deze berichten..
ellepel schreef:is dat die trias olie?
deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/101115/
heb ik ook wel es aan zitten denken,maar momenteel heeft pony dus echt wat last van zijn maag dus weet ik niet zeker of het wel zo'n goed idee is om er dan ook nog olie in te doen.
eerst maar es kijken hoe het nu gaat zonder appelazijn