[TI] Welke hengst voor dekking 2008?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:33

snowdon schreef:
Is dat van die twenters dekken en dus op 3-jarige leeftijd niet iets wat mondeling duidelijk is gemaakt.

kan niet meer editten...
dikgedrukte moet dus zijn:
"en dus op 3-jarige leeftijd veulenen"

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:33

silas schreef:
is het niet zo dat de merrie in het gewone boek geregistreerd moet staan ipv het veulenboek, om een veulen met papier te kunnen fokken.....mmmm....lastig formuleren zeg

Kon toch ook met veulen aan de voet bleek dit jaar?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:34

snowdon schreef:
silas schreef:
is het niet zo dat de merrie in het gewone boek geregistreerd moet staan ipv het veulenboek, om een veulen met papier te kunnen fokken.....mmmm....lastig formuleren zeg

Kon toch ook met veulen aan de voet bleek dit jaar?

maar is het dan register of stamboek....
volgens mij krijgt een veulen uit een veulenboek merrie een registerboek veulen

is het nog te volgen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:41

Daar hebben we het vorige keer over gehad op die bijeenkomst toch? Toen bleek dat het geloof ik wel een stamboek was maar met de aantekening moeder alleen in veulenboek opgenomen... of was het nou toch register? Ben het alweer vergeten want ik ga het toch niet doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:51

Dus... (maar dat is puur een speculatie-conclusie). Als je met een tweejarige merrie zou fokken, het veulen daarvan kan alleen registerveulen worden, en nooit stamboekveulen, ondanks dat beide ouders bekend zijn (aangenomen dat de moeder een register of stamboekmerrie is, en de vader goedgekeurd voor dekdienst). Om zo te ontmoedigen (je krijgt immers geen vol papier) om met jonge merries te fokken?

Voor mij ook niet relevant allemaal, heb alleen oudere paarden, maar vroeg het me gewoon af. Vind het nl best vergaan dat zoiets vastgelegd is in een stamboek Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:59

Nou ja wat ik net zei zou dan ook gelden voor 8 jarige merries die gewoon alleen in het veulenboek zijn opgenomen... dus slaat nergens op bedenk ik me nu.

Ik denk idd dat je dekbon niet wordt geaccepteerd en dat je daardoor dus geen papier krijgt?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:52

Voor mij gelukkig niet van toepassing en ik denk voor velen hier niet..

Is er overigens niemand meer met een idee voor Chubster?

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:52

ik heb zelfs van mensen commentaar gekregen dat ik wilgje heb laten dekken

ze is 4 jaar oud wat is daar dan mis mee?? tja en op 2 jarige leeftijd zeg ik , van ok wanneer zijn ze precies 2 geworden , vind wel een verschil tussen een april veulen of een augustus veulen
en het ligt ook aan de ontwikkeling van het paard op zich , net zoals bij mensen

sommige zijn eerder rijp dan andere

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:55

Nou Maddox was 3 toen ze gedekt werd en is dit jaar op 4 jarige leeftijd weer gedekt. Voor het stamboek zijn ze op 1 januari al 3 jaar geloof ik dus kun je in principe ook een 2,5 jarige merrie laten dekken als ze een laat veulen was. Het ligt idd aan de merrie zelf.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:41

Ik zit er wel eens aan te denken om Angel volgend jaar te laten dekken. Gewoon aan het eind van het seizoen met een niet al te grote hengst. Ze is zelf van half maart dus zelf wel een erg vroeg veulen. Ze is in de breedte al erg ontwikkeld en ik wil haar dan toch niet in gaan rijden. Ik weet het nog niet zeker maar de gedachte speelt wel door mn hoofd.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 04:27

Even dit topic weer naar boven schoppen (ondanks de levensgrote waarschuwing hier bovenaan Tong uitsteken )

Ik wilde nog even over de hengstkeuze van Sarah hebben. Ik vind Ryon o'Malley erg mooi. Ik hoop hem dan ook binnenkort live te mogen aanschouwen (als ik eens tijd heb).

Zouden jullie hem geschikt vinden voor Sarah? Ik vind vooral zijn karakter, welke hij ook doorgeeft aan zijn veulens, erg goed. Ook zijn veulens zijn wel aardig gewild en hebben een mooie bouw. Uiteraard vind ik zijn blauwe oog geweldig en Sarah heeft al eens zo'n veulen gegeven met blauwe ogen, dus ik hoop dat er weer een blauwoogje uitkomt.

Verder vind ik hem een mooie bouw hebben, al denk ik dat hij een beetje lange rug heeft (al dacht ik dat ook van Collin en deze had het ook niet) Ik vind Sarah ook een vrij lange rug hebben, dit was volgens mij ook een minpuntje op haar opname rapport (had ze een 8 voor). Ik vind dit eigenlijk alleen maar zo tonen, want als je er een zadel op legt, valt die rug wel mee Knipoog

Afbeelding
Even nog een foto van haar, ze staat hier wel iets schuin, maar zo zie je haar rug wel mooi.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HGPVY6M8.jpg
Sokken heeft ze wel veel, al toont dat niet op de foto.

Nou ben benieuwd Lachen

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:40

Als ik heel eerlijk ben zou Ryon niet mijn eerste keuze zijn voor Sarah, inderdaad door o.a. de ruglengte.... (ondanks dat ik Ryon een ERG mooi dier vind hoor, echt toppertje) maar in mijn ogen niet voor deze merrie... (maar ik ben maar een beginnend, klein fokkertje). Ik zou eerder een hele compacte, ronde hengst kiezen.... Bloos

Ben benieuwd wat het uiteindelijk zou worden.... karakter blijft toch nummer 1 vind ik!! Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:03

qua ruglengte zou ik eerder gaan voor Gilbert van de Bergh of Chakotay. Qua bouw EN karakter Chakotay.. Gilbert ken ik niet in levende lijve, maar van Chakotay weet ik 1000% zeker dat hij een super karakter heeft en dit ook doorvererft aan zijn kinders.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:05

Die rug van Ryon is week, maar toch niet lang? Of heb ik nu zo scheef zitten kijken?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:09

Ryons rug is vrij lang ja Nagelbijten / Gniffelen Week wil ik niet zeggen, hij is ietsje overbouwd, maar zijn rug is wel goed lenig en sterk. Die souplesse voel je heel erg goed als je een keer een ritje op hem maakt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:10

Hij was korter als Snowdon... heb dan wellicht te snel gekeken

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:13

snowdon is ook niet heel kort in zijn rug.. En Ryons nek is iets opwaartser als die van Snowdon, dat scheelt misschien ook voor het "zicht".

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:05

Ryon en zijn rug, hahaha.
In het jury rapport staat alleen dat hij een weggezonken misddenstuk heeft, niets over lengte of weekheid.
Ik denk niet dat zijn rug langer is dan een ander paard, want ik heb bijna geen ruimte over achter mijn zadel.
Gelukkig heeft hij een hoop andere dingen die wel goed zijn Knipoog

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:09

Dat moet wel... tis niet voor niks een Topper!! Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:13

'weggezonken' wat klinkt dat apart Clown Maar daar doelde ik dus op, zie je overigens niet terug in z'n nakomelingen. Lachen

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:14

Hahaha, dank je bainar

Hier het jurycommentaar van ryon
Catalogusnummer 24: Ryon O’Malley Vegilin van Claerbergen
Stokmaat 1.55 m.
Ryon O’Malley Vegilin van Claerbergen is een Cob. De hengst is goed van type met rasuitstraling. Hij
heeft een wat platte schoft. De hals komt diep uit de borst en de rug zou sterker mogen. Zijn stap is goed
met voldoende kracht en ook zijn draf is goed.

In een ander rapport staat dat over het iets weggezonken middenstuk

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:17

Istie ook, een toppertje, ik vind hem alleen wel veel beter bij Noa passen als Sara, Sara heeft een nog langere rug, wat behoorlijk compacter mag bij een nakomeling. Misschien dat het dan door dat middenstuk lijkt, optisch bedrog?

Als Bonita niet onvruchtbaar was, had ze ook een enkeltje Ryon gehad Haha! Ryon blijft voor mij de gaafste hengst, gedeeld met Drum. Maar Drum vind ik bijvoorbeeld totaal niet bij Bonita passen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:04

Laatst bijgewerkt door Berdien op 31-12-07 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:06

Heb je ook een foto die recht van de zijkant genomen is?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:07

heb je geen foto, recht van opzij??
en wat is je fokdoel
oh oeps....tegelijk.... Clown