[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:44

ja ik ook!!! er is dus iedere keer weer een andere oorzaak wat mok veroorzaakt!
kuil, vies slootwater, blubber.... en wat nu weer
ik heb ze vanmorgen gewassen met teatree soap en ingesprayd met box mokspray. eens zien hoe het daar van opknapt.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:53

Berdien schreef:
Jessie is vandaag weer in het gif geweest, wat me een flesje sebacil en een emmer heeft gekost
Maar de aanhouder wint, en ze is nou weer ontmijt als het goed is. Want die zaten er weer, onze vriendjes de mijten.

Je hebt ze gezien? Hoe groot zijn ze?
Ik heb Mira vandaag uitgebreid geSebacil'd. Volgende week nog een keer.

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:47

Hoi Hoi,

Even een vraagje over Sebacil, ik heb nu een fles staan en wil Caitlin daar van de week mee gaan behandelen. Nu staat er vanalles op in het Frans! Wat ik dus niet ken!!??
Hoe gebruiken jullie het? Graag advies aub.

Alvast bedankt namens mij en Caitje

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:28

1 ml Sebacil op 1 liter water

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:17

Heb ze zelf niet gezien, ze zijn maar heeel klein. Maar de DA had een huidafkrapsel genomen, en die onder de microscoop gedaan, en het zat er weer vol mee.

Geen idee wat er in sebacil zit, ik krijg kleine flesjes met VERGIF erop. Dat moet op 10 liter water, dus zal zo'n 10 ml. zijn.

Ik moest van de DA Jessie er nou helemaal meebehandelen, over haar hele lichaam. Haar voeten zet ik altijd in de emmer (wat me nou dus een emmer heeft gekost ) om zo de sokken lekker te laten weken. Verder spons ik het erop, maar met een borstel vind ik ook wel erg fijn werken. Of met een vernevelaar (plantenspuit o.i.d) wil ook nog wel eens werken. Mits je paard niet bang is voor spuiten

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:14

Ik heb Mira gisteren ook 4x 5 minuten in een emmer gezet. Ze had hooi om te knagen dus ze bleef BRAAFFFF staan

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:44

Ik ben nu een tijdje bezig met VSM mokpillen en Sudocrem. Er zit nu niet meer van die bloederige korsten op en sommige plekken zijn zo goed als weg.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:57

wil dit topic even bijhouden.
Damian mijn tinker heeft ook mok, sinds een paar weken, eerder heeft hij nog nooit mok gehad.
doordat hij dus jeuk heeft is hij gaan schuren tegen zijn drink bak, en verschijnlijk is hij blijven haken en zo zijn kogel verstuikt.
nu moet hij 6 weken box rust, niet fijn dus,en de nok is erger geworden.
ik geef nu mok thee van Chevadonyll en smeer hydrocortiderm.
het was eerst natte mok , maar nu droogt het op.
de veearts vertelde mij dat ik dus niet moest wassen en zeker niet met betadine.
moet zeggen dat de jeuk afneemd nu.

Annick

Jackieboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:08

Jack en Joint zijn van hun mok af

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:28

Wat goed!

Jessie heeft vandaag lijdzaam haar tweede sebacil wasbeurt ondergaan. Ze kreeg er nou kuil bij, dus dan is het meteen al een stuk minder erg. Ze had er wel een grote plek bij gekregen, dus die goed behandelt. Over een maand mag ze weer, en dan wordt het een half jaarlijkse behandeling. Mocht het nou niet goed aanslaan, dan komt het scheerapparaat erbij en gaan al haar sokken eraf. Heel zonde&jammer, maar wel noodzakelijk. Nou maar heel hard hopen dat het aanslaat!

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:28

Wat ben ik blij dat ik deze ellende niet heb, tot nu toe

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:59

Hmm, ik zou toch echt als eerste de kuil eruit gooien.........

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:08

Flan heeft momenteel gruwelijk last van mok. Ik heb de chevadonyll thee besteld. Hopelijk komt het morgen binnen. Heb het een tijdje geleden ook geprobeerd bij haar en dat werkte goed.

Ze loopt er helemaal stijf door en wil steeds naar voeten stampen op de grond. Ze maakt ook gekke passen van achteren en probeert snel tussendoor te stampen tijdens het lopen.

Ook heb ik nu via de DA hydrocortiderm dus ik hoop dat het snel aanslaat. Stalgenootje spreekt morgen (of v.d. week) even een DA aan om te vragen of hij wil kijken. Ik hoop dat ze een huidschrapsel kunnen maken om de oorzaak op te sporen.
Zag dat ze vandaag ook eens met haar voorbeen ging stampen... al kan dat ook toeval zijn. Plekjes zagen we van voor niet.

Eerst konden we het met acederm wel beperkt houden. Calendula leek niet zo te helpen...

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:31

Ook hier heb ik gemerkt dat één van de tinkers erg staat te stampen met haar achterbenen.
Zo vanaf een afstandje is er niks aan te zien en ik voel ook geen korstjes, maar ze heeft duidelijk ergens last van. We hebben haar pas net en ze is nog niks gewent dus goed van dichtbij bekijken is nog een beetje moeilijk.
Ze staat op het moment binnen in een stand en krijgt kuil en snijmais (iets meer als een halve emmer) Veel kunnen we daar op het moment niet aan veranderen, maar misschien zou het mais wel weggelaten kunnen worden als dat misschien al zou kunnen helpen. Van de zomer (als alles goed gaat) verhuizen we naar onze eigen stal en hebben we dus alles zelf voor het zeggen, maar tot dan moeten we het hier zien te redden.
De rest staan gewoon buiten op de wei en hebben gelukkig nergens last van en ik hoop dat het bij haar ook niet erger wordt. Maar ik zal dit topic zeker onthouden.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:14

he jellie heb je ook die thee?? damian krijgt het nu al meer dan een week.
hij had eerst natte mok, echt tot bloedens toe.
nu is het droog, ik smeer ook met hydrocortiderm.
hou ons op de hoogte

Annick

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:23

Annick, ik had die thee eerst op proef, restantje van anderen. (had ik toen gepbt ) maar nu heb ik het gewoon via chevalcare besteld. Zaterdag zei ze dat het vandaag verzonden werd. Hopelijk morgen binnen. Haha heb t op mijn werk geregeld dat ze het daar kunnen brengen. Hoef ik tenminste niet meer naar t postkantoor, de dag erop.
Bij Damian lijkt het wel te werken dus? Ben ook benieuwd hoe het jullie vergaat. Hou dit hier in de gaten

Groetjes,
Jel

Viola, mag de tink dan niet op de wei? Ik weet niet of mais er invloed op kan hebben...

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:53

Jellie schreef:
Viola, mag de tink dan niet op de wei? Ik weet niet of mais er invloed op kan hebben...

Wat mij betreft gaat ze gewoon de wei op maar daar zijn we nog een beetje over in discussie met de boer waar ze staat. En de eigenaren zijn ook nog niet helemaal overtuigd. We krijgen haar dan waarschijnlijk niet meer op een normale manier te pakken en nog wat dingentjes, maar dat is weer erg off-topic.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:25

dan wordt het idd ook lastig....

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:31

Ik heb voor mijn paard met mok ooit een super tip gehad ... een zalf die eigenlijk ergens anders voor is ... wit met oranje tube... uhmm... moet eens kijken wat het was. maar het helpt als een tierelier!

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:19

Viola:ik zal idd wel oppassen met de snij mais, die kan te "rijk" zijn waardoor er te veel "foute" stoffen in het lichaam zitten die vervolgens mok kunnen veroorzaken. Door beweging en arbeid worden die stoffen meestal door het lichaam gebruikt of afgevoerd maar als dit paard in een stand staat is de beweging minimaal, dus zal ik zeker alles wat extra is even achterwege laten.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:21

Ik heb Mira vorige week en gisteren met 4 benen in de Sebacil gezet. Normaal als ze in het bakje gaat, dan gaat ze direct rollen en liggend haar onderbenen knagen ....... Vandaag is ze niet gaan liggen....... en dus ook niet gaan knagen.......

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:20

Is het niet de bedoeling van sebacil dat je het hele paard er drie keer mee moet doen met tussen tijd van 5 dagen plus al je spullen, borstels ect. EN de hele stal? Althans dat moest ik van mijn DA doen toen we onze eerste tinker kochten en zij heeft het (de mijt)nooit meer terug gehad *o/* . Bij de aankoop van de tweede tinker heeft mijn DA 2 x een prik gegeven met een tussen tijd van ong. 3 wkn en ook niet meer terug gekregen (sebacil kon niet ivm dracht) We hebben voor de zekerheid de andere merrie ook 1 x geprikt maar een tweede vond de da niet nodig was meer een voorzorgs maatregel. Ik zou eens moeten vragen wat dit voor een middel was, als daar belangstelling voor is.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:14

Dankje sneppie. Dan zal ik in ieder geval eens overleggen of het mais achterwegen kan blijven en uiteraart blijf ik mijn best doen haar op de wei te krijgen.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:37

Ik heb de thee vanmorgen gelukkig binnen gekregen met de post

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:21

Dus DE TIP tegen mok! heb het tubetje even opgezocht.. OTIDERM GEL via de dierenarts. Ik heb deze tip ooit van iemand gehad die bij een grote springstal werkte en het hielp enorm na tijden van dokteren. Misschien heeft iemand er iets aan!