DeMolenhoek schreef:Ja, dat is ooit op dezelfde manier gegaan ja, toen had het paard nog geen negatieve ervaring gehad met mensen. Nu ga je haar angst gewoon bevestigen. Dit paard moet eerst weer vertrouwen krijgen, en dit doe je in mijn ogen niet door haar in een stalletje te stoppen en haar te verplichten te luisteren naar jou. Angst bevestiging, geen mogelijkheid om weg te geraken etc. En dan, heb je in mijn ogen een ongelukkig paard, want ze wordt verplicht dingen te doen waar ze mentaal niet klaar voor is.
Ik zeg niet dat je haar in een donkere stal moet opsluiten.
Als je haar op haar eigen stukje land zet kan ze alles doen en laten wat ze wil maar heeft ze geen vriendjes meer waarachter ze kan schuilen.
Als het stuk niet te groot is (bv 30x30 oid) en jij gaat in het midden zitten kan ze bang zijn maar omdat ze niet zo ver weg kan lopen is de kans groot dat op een gegeven moment de nieuwsgierigheid het wint en dat is toch wat je wilt.
Voor haar idee komt ze dan uit zichzelf bij jou maar jij hebt de situatie zo gemaakt dat de keuze voor de hand lag.
Als je zorgt dat je wat lekkers bij je hebt en dat geeft of achterlaat zodra ze bij je komt en dan meteen weg gaat leert ze snel genoeg dat jij wel leuk bent. De volgende keer zal ze veel sneller bij je komen en op een gegeven moment loopt ze achter je aan als je weg gaat.