[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:31

ik zou haar niet uit haar groepje halen.
weet je dit paard is wat anti-mens,haal je haar nu ook nog eens weer weg bij haar groepje dan heeft ze weer een reden om anti-mens te zijn.
zou haar lekker laten staan en rustig aan het contact opbouwen....of anders haar apart met haar maatje zetten.

wat ik zelf wel belangrijk vind met zo'n paard als dit dat op het moment dat ze jou bedreigd,je haar dus terug bedreigd.
dat is natuurlijk paardentaal onderling,maar daarna is het ook wel weer klaar bij ze.
probeer in elk geval niet boos of teleurgesteld te blijven,dat voelt ze natuurlijk aan.
lach er maar een keer om, ;) :D

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:46

Ellepel: Zei ik net, haar uit de groep halen doe ik niet, dan versterk je haar angst en onzekerheid, in mijn ogen :)

Nou geloof me, als zij zuur kijkt, kijk ik ook zuur terug :D Als ze smijt, probeer ik dat na te doen, maar dat is meestal niet succesvol, dus ben overgestapt met mijn handen en armen in de lucht, voor mijn eigen te beschermen uiteraard. De rest van de kudde is super sociaal. Sterker nog, vaak moet ik ze op hun plaats zetten omdat ze zich te veel opdringen voor aandacht :D Elke keer sta ik met minstens 2 te kroelen, maar het is altijd hetzelfde. Ze komt kijken, ruikt een keer en smijt. Gisteren weer met mijn vinger aan haar neus geweest, ze zocht dit contact zelf. Hup, draaien, smijten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:53

DeMolenhoek schreef:
Kijk, ik weet dat het lang duurt voor een paard zich ergens thuis voelt. Ik heb zelf 2 mishandelde paarden, waarvan er 1 helaas dood is. Mijn grootste schrik bij deze merrie is dat ze al 7 is en dit echt in gebakken gedrag is. Op dit moment laten we haar gewoon lopen en we zien wel. Meer kan ik nu niet doen, ik wil haar niet in dat plekje dwingen van: Nu sta je alleen, dus je hebt alleen maar mij. Want wat als we er niet zijn? Staat ze weer lekker in haar uppie. Jullie kunnen dan wel zeggen: Ze heeft een keus, in mijn ogen niet. Je dwingt haar in die positie: Als je niet komt dan ben je maar alleen. En daar ben ik niet voor.

Wat je vergeet is dat je een gedomesticeerd paard hebt, ooit is dat op dezelfde manier gegaan: lasso erom, opsluiten, vastknopen en vrij snel komt het paard erachter dat het helemaal niet zo erg is.
Als je wat wilt bereiken met zo'n paard zul je toch een bepaalde aanpak moeten kiezen anders heb je over 2 jaar nog steeds een paard wat je alleen over de neus kunt aaien en dan kun je haar net zo goed meteen weg doen.
Sommige paarden moeten gewoon met de neus op de feiten gedrukt worden om te zien dat er eigenlijk niets aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:05

Ja, dat is ooit op dezelfde manier gegaan ja, toen had het paard nog geen negatieve ervaring gehad met mensen. Nu ga je haar angst gewoon bevestigen. Dit paard moet eerst weer vertrouwen krijgen, en dit doe je in mijn ogen niet door haar in een stalletje te stoppen en haar te verplichten te luisteren naar jou. Angst bevestiging, geen mogelijkheid om weg te geraken etc. En dan, heb je in mijn ogen een ongelukkig paard, want ze wordt verplicht dingen te doen waar ze mentaal niet klaar voor is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:08

is sowieso moeilijk om achter een computer advies te gaan geven,je ziet niet wat het paard doet he.
bij het ene paard werkt dit beter en een ander paard moet je misschien wel apart zetten,en alleen.
moet ik wel er bij zeggen dat wij dat op stal niet doen,er zijn wel meer paarden die moeilijk in de omgang zijn,maar die staan juist in een rustige groep .
maar bij ons zijn het dan meer weglopers,echt gericht naar je uithalen doen ze niet,ze lopen gewoon weg.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:30

Ik ben nog altijd van mening dat je ze beter op stal zet, rijden, borstelen alles en haar hierin ook leert kennen.
Voor mij is rijden niet 10 min stap, 15 draf en 10 galop. Als ik op paard zit communiceer ik ermee. Ik vraag iets en geef de kans op een beloning. Kleine dingen vragen belonen, snoepje van op de rug toedienen, ik heb sinds 2-3 weken een grote schuwe reus op de weide. Die durfde in het begin niet in mijn buurt te komen, maar ondertussen loopt hij als een hondje met me mee en moet ik hem soms wat water gooien omdat hij nu zelfs al praatjes krijgt (hij kopieert mijn merrie en valt mijn hond aan := ). Ik ben vanaf dag 1 met hem bezig geweest. Eens vastnemen, borstelen, weer losklikken en belonen. Hij was wel niet zo erg als jou merrie alleen wat mensenschuw.
Mischien kun je een klein perceeltje indelen op de weide. Ik heb dit met hem gedaan, maar richtte enkel een perceeltje in als ik er was om hem af te zonderen van mijn merrie waar hij zich achter verborg. Nu niets meer nodig, hij komt vanzelf. Doet soms nog 2-3 passen achteruit, maar meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:37

Nou, dat is ons probleem, ze schopt ons een stal uit :+ We kunnen ze moeilijk in zo een stand steken waar ze rodeo stieren in steken om haar aan te kunnen raken :) Ze is totaal niet toegankelijk en we vrezen door haar op een stal te steken dat ze nog angstiger wordt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:05

Dat deed die van mij dus ook, contact zoeken met de oortjes naar voren en vervolgens lelijk doen.
Zelfs op de wei, waar ze met een andere merrie stond kwam ze kijken en deed dan lelijk.

We hebben ze samen en alleen op stal gehad, eerst van buitenaf vangen en dan pas naar binnen.
Ze heeft zelfs op stal vast gestaan en ze kreeg alleen via mij voer en water.
Even voor de duidelijkheid: dit was nu niet bepaald leuk om te doen, ik deed het op aanraden van de fokker, zijn volgende advies heb ik niet opgevolgd, dat mocht ie van mij zelf doen toen ze weer terug was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:10

DeMolenhoek schreef:
Ja, dat is ooit op dezelfde manier gegaan ja, toen had het paard nog geen negatieve ervaring gehad met mensen. Nu ga je haar angst gewoon bevestigen. Dit paard moet eerst weer vertrouwen krijgen, en dit doe je in mijn ogen niet door haar in een stalletje te stoppen en haar te verplichten te luisteren naar jou. Angst bevestiging, geen mogelijkheid om weg te geraken etc. En dan, heb je in mijn ogen een ongelukkig paard, want ze wordt verplicht dingen te doen waar ze mentaal niet klaar voor is.

Ik zeg niet dat je haar in een donkere stal moet opsluiten.
Als je haar op haar eigen stukje land zet kan ze alles doen en laten wat ze wil maar heeft ze geen vriendjes meer waarachter ze kan schuilen.
Als het stuk niet te groot is (bv 30x30 oid) en jij gaat in het midden zitten kan ze bang zijn maar omdat ze niet zo ver weg kan lopen is de kans groot dat op een gegeven moment de nieuwsgierigheid het wint en dat is toch wat je wilt.
Voor haar idee komt ze dan uit zichzelf bij jou maar jij hebt de situatie zo gemaakt dat de keuze voor de hand lag.

Als je zorgt dat je wat lekkers bij je hebt en dat geeft of achterlaat zodra ze bij je komt en dan meteen weg gaat leert ze snel genoeg dat jij wel leuk bent. De volgende keer zal ze veel sneller bij je komen en op een gegeven moment loopt ze achter je aan als je weg gaat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:36

Niet de pony uit de kudde halen! daar win je totaal niets mee.
Laat haar lekker staan in de kudde,deze pony moet leren dat ze voor een mens niet bang hoeft te zijn.
Gewoon een poosje niets mee doen.Het komt uiteindelijk toch wel goed met deze pony.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:47

geduld is inderdaad wel een goed woord en het hoeft niet binnen een week klaar te zijn.
bij kelly heb ik maanden achter aan moeten lopen vangen,nu is ze alleen nog wel eens "dwars" als ze hengstig is,dan staat haar hoofd niet naar mensen en is ze ook moelijker te pakken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:51

Ellepel,

Nu schiet mij ineens wat te binnen wat ik vroeger op afstand heb meegemaakt met een merrie.
Het zelfde gedrag naar de mens toe.

Dit is typisch een voorbeeld van een merrie met een flinke hormonale stoornis.
Soms noemen ze dat in handelstermen een pismerrie.

Zolang die hormoon stoornis niet opgelost wordt is zo'n merrie levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:40

Dank je Ariebren voor een vriendelijke post :) Ik dacht hier ook al aan, en heb hier al aan een bokker, weet niet meer welke, gevraagd of het mogelijk zou zijn dat dit verbeterd met een dracht.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:45

Maar wat als dracht niet helpt en de merrie nog gevaarlijker wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:52

Wel, dat is dan weer de andere kant waar ik mee zit helaas...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:17

DeMolenhoek schreef:
Dank je Ariebren voor een vriendelijke post :) Ik dacht hier ook al aan, en heb hier al aan een bokker, weet niet meer welke, gevraagd of het mogelijk zou zijn dat dit verbeterd met een dracht.

daar zou ik wel heel goed over nadenken.
kijk kelly is nu alleen nog wat moeilijk als ze hengstig is,daarbuiten is ze heel lief....en met moeilijk bedoel ik dus alleen dat ze zich niet zo makkelijk laat pakken
maar het is een fokmerrie (heeft 9 veulens gehad)en als zij net een veulen gehad heeft is ze superbeschermend.
we houden haar de eerste 2 weken dan ook op een heel klein landje,want dan is ze echt niet te pakken en je hoeft maar naar haar veulen te kijken of ze word boos, op stal is het wel te doen,maar heeft ze me al eens klemgezet tegen een muur aan.

het kan dus zijn dat een dracht zo'n merrie nog erger maakt naar mensen toe.

overigens is het bij kelly zo dat na precies 2 weken het knopje om gaat en je alles met het veulen kunt gaan doen.
de veulens nemen dit gedrag niet over voor,zijn allemaal superlieve knuffels geworden :j

maar denk er dus over na dat met een veulen het wel erger kan worden, en als ze bevalt en je moet helpen ,kan dat dan wel met zo'n dier?
zou daar dus over nadenken, houd even in de gaten of ze nu misschien hengstig is en moeilijker doet,of dat het misschien juist net andersom is, zijn ook zat merries die tijdens de hengstigheid juist veel liever zijn.

ariebren,pismerries heb ik wel ervaring mee,die hebben vaak cystes op de eierstokken zitten.
maar die zijn heel vaak hengstig,heel duidelijk ook met overdreven reacties naar andere paarden toe.
als de merrie van molenhoek een pismerrie is dan kun je dat heel makkelijk zien hoe ze op andere parden reageerd als ze hengstig is.
doet ze normaal dan is het bij mijn weten geen pismerrie?

zou gewoon nog even aankijken,dier is er nog maar net en moet misschien gewoon even wat meer tijd hebben.
wie weet wat het heeft meegemaakt.
zou wel kijken of je nog iets kon met bachbloesem,ik ben er in elk geval heel positief over :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:26

Heb ze overigens nog nooit hengstig gezien, toch niet dat het me opvalt :) Tevens heb ik geen enkele merrie die zich hengstig toont :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:29

Kan je haar niet apart zetten met alleen de oude ruin? Op een kleiner stuk. Verder zou ik het eerst tijd geven, laten lopen, wennen aan de nieuwe plek en dan is een maand echt niets.
Als ik het zo lees, wil je veel en vind je een maand al een lange tijd, waarin je niets bereikt hebt.
Je had een mooie opening, ook al noem je die zelf erg klein, ik noem het groot, jammer dat je het zelf als klein zag.
Maar het paard geeft een kleine opening en jij wilt er gelijk een reuzegat van maken, gelijk moet het nog een keer of meer. Mi pak je het dan verkeerd aan.

Doe het dier weg, je vind het nu al niets, heeft zo'n paard ook niets aan. Ik kan me verder in Aribrens posts wel vinden.
Je komt zeer gehaast over iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:39

Nou mindim, dan ken je me dus totaal niet. Ik vind een maand niet lang hoor, maar die maand is nu al bijna 2 maand. En waarom ik hier na een maand mee af kom? Gewoon omdat ik wil weten of er kans is op verbetering, in verband met de handelsstal die ze eventueel dan terug zou kunnen nemen. Ze krijgt tijd, ze heeft al een maand niets moeten doen. En die opening was inderdaad heel klein.

Maar het paard geeft een kleine opening en jij wilt er gelijk een reuzegat van maken, gelijk moet het nog een keer of meer. Mi pak je het dan verkeerd aan.

En sorry, hier erger ik mij dus enorm aan! Hoe kan jij niet weten dat ik onmiddellijk weer hetzelfde wou doen? Integendeel, daarna ben ik er gewoon van afgebleven! Maar toen ik 's avonds op de wei kwam, want mijn paarden moeten uiteraard drinken krijgen, kwam ze af, draaide zich weer om en smeet. Ik had helemaal niets van verwachten naar haar toe, integendeel!

Wie zegt dat ik het paard niets vind? Jij, die me blijkbaar toch reuze goed kent dat jij kan bepalen wat ik doe, wat ik wil en wat ik voel? Als ik ze niets vind, had ik ze niet gekocht. Tot nu toe is hier nog maar 1 paard vertrokken, een veulen. Voor de rest nog geen enkel. Ik geef deze merrie juist een kans, ik loop op de wei, verwacht niets van haar. Als ze afkomt en contact zoekt, fijn. Haar keuze.

Ik ga binnenkort een slotje vragen op dit topic, daar ik hier het gevoel krijg dat ik me de laatste tijd alleen maar moet verantwoorden. Ik krijg diverse verwijten van mensen die me helemaal niet kennen maar doen alsof. Ik gun deze merrie een kans, met professionele hulp etc. Maar de verwijten dat ik te snel en te veel wil, kan ik misschien als kiespijn, terwijl dit helemaal niet zo is. Ik ben de verwijten beu

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:49

Zou jammer zijn als het topic op slot gaat, zou het leuk vinden om te volgen hoe het met haar gaat en hoe je het aan gaat pakken.
Ook vind ik het interessant om ervaringen van anderen te lezen.

Ik kan hier alleen maar vertellen hoe het met die van mij gegaan is en waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt.

Die van mij is net als die van jouw niet alleen maar schuw, loopt niet alleen maar weg, maar gaat de confrontatie aan.
Waarschijnlijk is het die van jou zo ook een keer of meerdere keren gelukt om zo met rust gelaten te worden en dan is zulk gedrag zo bevestigd.

Die van mij was nog geen jaar, die van jouw al 7 als ik het goed begrijp.
Heb je een idee hoe lang dit gedrag voor haar al gewoonte is?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:17

Het topic ontaardt in een reeks herhalingen van wel gemeende adviezen.
Heel veel adviezen komen bij paardenhouders vandaan die mischien een of twee paarden op de manege hebben.
Je pakt de ervaren meerdere paarden houders er gelijk tussen uit.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:26

Ik volg dit topic ook al een tijdje en heb juist respect voor je dat je dit paard zoveel kans geeft! Denk dat de meesten het beestje al binnen een paar weken terug gebracht hadden. Je bent er nu al 2 maanden mee bezig met weinig tot geen resultaat. Ik zou er zelf wel voor kiezen om het paard met 1 ander paard op een kleiner stuk neer te zetten en op die manier proberen om meer contact met haar te krijgen. En wellicht ook laten onderzoeken door een DA of het een hormonen kwestie kan zijn.

Veel succes ermee en hoop dat het topic open blijft. Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:22

Eh Molenhoek, je gaf zelf aan daar de zelfde avond mee verder te gaan hoor. Dat verzin ik niet, maar staat keurig neergepost. Iemand geeft zelfs nog aan of het misschien voor zo'n dag dan niet goed genoeg is. Ik ga alleen maar af op wat je hier neer zet. Je zegt zelf dat je in een maand geen mm verder bent gekomen, ook dat zet je zelf neer. Als iemand daar eenr eactie op geeft, lijkt me dan ook heel normaal. Dat sommige antwoorden je niet bevallen lijkt me logisch, verder pretendeer ik nergens dat ik je ken, maar zoals eerder genoemd, ga ik af op door jou neer geschreven tekst. Daar moet ik het mee doen, aangezien ik je idd niet ken.

Ik vind het idd een grote opening, voor een paard dat zo angstig is. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert, laten we maar zeggen. Doet ze toenadering is het volgens jou maar een klein dingetje, tja ik zie dat dan anders.

Ariebren, ken je een ieder persoonlijk dat je zo goed weet wat men aan paarden waar heeft staan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:24

Nee, ik lees het in de opmerkingen en de adviezen die gegeven worden.

En daarnaast ben ik ook vrij bekend in de Tinker, Irish Cob wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:45

Mindim: Ja, kleine opening, je was er niet bij, en het was ook met begeleiding van koekjes ;) En ja, ik heb er gezet dat ik er mee ging verder gaan, maar als je had gelezen had je ook gelezen dat er bij stond: Als die opening er weer is. Die is er nog niet opnieuw geweest dus er is daar dan ook niet op verder gegaan. En ook dat staat keurig nee gepost. En nee, in een maand zijn we nog altijd niet verder gekomen. We zitten op hetzelfde punt, neusje aan raken en dat is het.

De antwoorden die me niet aan staan zijn diegene die aanvallend zijn en niet onderbouwd. En zo interpreteerde ik die van u.

Ariebren: Als je zo bekend bent, dan mogen we toch ook wel u echte naam weten?