[TI] tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:02

mijn paard reageerde er ook niet goed op....door mijzelf opgemerkt,met mijn ogen...zonder leicheratenne ;)

KootMiraDrum

Re: tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:21

Mijn IRmannetje juist weer wel. Hij en de oudste Tinkermerrie konden het goed gebruiken. De jonge Tinkermerrie had het niet nodig.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:33

blaze kreeg er wel mooiere mestballen van , die hij in de afgelopen 4 jaar zo niet had gehad .....
maar goed er zit dan hoogstwaarschijnlijk wel een ander stofje teveel of te weinig in ,want dan niet goed voor hem is....

tja je denkt door je overal in te verdiepen en dan te einidigen op zo'n mooi supplement zonder allerlei rare toevoegingen dat je dan goed zit ....je kan nog zoveel erover lezen etc. maar dan nog weet je niet wat voor de volle 100% goed voor je paard is

less is more ....maar hoeveel less is dan more ...of is teveel less nog meer less?????????????????????? en hoe vind je die balans???????

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:06

zuzu, ken je Bio-Ron voer? Misschien is dat wat voor jouw paardjes, www.bio-ron.com back to basic zeg maar en geen al dan niet 'ongezonde' toevoegingen...
De paarden moeten er wel wat langere tijd aan wennen als ze niet gewend zijn hele granen op te nemen, maar ik heb er toch menig 'probleem' - paard behoorlijk van zien opknappen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 21:16

ik ben geen voorstander van granen voeren ...granen = zetmeel = suiker en zeker als de paarden insuline resistent zijn .....
maar ben wel bekend met bio ron ....zit toevallig hier in de buurt een dealer ...is wel verstandig voor weidebeheer om uit te zoeken hoe of wat....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:06

Zat van de week nog ergens te lezen dat paarden in de natuur, in het najaar zich te goed doen aan wilde haver en gerst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:09

Ariebren schreef:
Zat van de week nog ergens te lezen dat paarden in de natuur, in het najaar zich te goed doen aan wilde haver en gerst.

dat kunnen nooit hectares zijn maar af en toe een plantje.
Wilde haver of gerst is nooit echt natuur,de mens heeft gras tot graan gemaakt.
Gras is oergraan...dus met hooi krijgen ze genoeg graan binnen.
Gekultiveerd graan is voor kippen....mensen worden er zelfs ook ziek van alleen weten we dat nog niet ;)

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:07

De suikers in granen, zeker in langzaamgroeiende (biologische) granen zijn erg goed 'verpakt' voor een paard. Een IR paard zal daar dus over het algemeen veel minder last van hebben.

Over het wel of niet eten van granen in de natuur kunnen we denk ik lang discussieren, desalniettemin ben ik persoonlijk van mening dat een paard wel het e.e.a. aan granen in zijn dieet nodig heeft. Het gras van tegenwoordig is ook niet meer het 'oergras' van vroeger.

Let bij het kopen van hooi vooral ook op de lengte van de stengel. En anders, weet niet of dat al gezegd is overigens, week het altijd omdat de fructanen oplosbaar zijn in water zul je er veel uitspoelen.

Hoe gaat het nou eigenlijk met ze? :)

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:54

Mijn tinker is nogal gevoelig op haar darmen. Als ze bijvoorbeeld eens (paarden)kuilgras krijgt of door het vroege voorjaarsgras dan krijgt ze dunne ontlasting. Nu ze goed droog grof hooi krijgt gaat het helemaal goed. Ook van sneeuw eten krijgt ze dunnere ontlasting.
Op de momenten dat ze er last van heeft krijgt ze van mij Geplette Gerst en geen ander krachtvoer: na ongeveer 24 uur is de mest dan weer helemaal goed, de darmwerking verbetert meteen en de opname van voedingsstoffen dus ook. Bij te dunne mest wordt namelijk veel te veel weggespoeld. (door de vezels die erin zitten)
Zoals "de Greef" in Woudenberg (zeer ervaren oudere voerdeskundige) zegt : Het is een dierenarts in een zak. Deze man is zeer bekend in onze regio, helaas niet bij jou in de buurt. Hij weet absoluut waar hij het over heeft en heeft minstens 40-50 jaar ervaring in voedersoorten.
Toen ze 's nachts op stal stond had ze overigens ook geen last van dunne ontlasting, waarschijnlijk doordat ze af en toe ook stro at. Zeer vezelrijk en grof. Heel goed voor de darmwerking.

Je kunt dus zeker niet stellen dat granen in het algemeen niet goed zijn voor paarden.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:23

ik stel niet dat granen slecht voor paarden zijn ....maar ik heb altijd liever op een andere manier gevoerd ...... en voor nu in dit stadium van de onderzoeken hou ik de granen ook nog even buiten huis
maar dat wil niet zeggen als er een definitieve oorzaak is gevonden voor deze problemen / bloeduitslagen , wil de situatie misschien wel anders liggen en komt er misschien ook wel een voedings deskundige aan te pas en ligt alles no open qua voedersoorten

maar voor nu even niet , want alles staat nog open en is nog onzeker ......

er zullen op korte termijn meedere bloedonderzoeken gaan volgen en dan ook bij een ander laboratorium

ik ben nog even in afwachting wat de arts in Den Haag over deze situatie gaat zeggen ( heb helaas nog niets gehoord) en van daaruit gaat er een beslissing genomen worden wie , wat en waar de bloedonderzoeken gaan worden uitgevoerd ....misschien wel in een kliniek met misschien toch wel een leverbiopt ( afhankelijk van de uitslag van de nieuwe bloedonderzoeken)

ik heb een artikel op internet gevonden vanuit een diergeneeskundig tijdschrift wat specifiek gaan over leverprobleme en hoe die te diagnosticeren ..... welke bloedwaardes en dergelijke er dan getest moeten worden en daar staan 10 waardes bij die nu niet getest zijn en waarvan mijn veearts mij ook niet op de hoogte heeft gesteld , van dat deze waardes ook veel over de leverschade zeggen en getest kunnen worden

ik word er een beetje moe van onderhand , dat ik alles zelf moet ontdekken en moet aandragen en dan te horen krijg 'jij leest er meer over als wij' ....... zijn jullie nou allemaal veeartsen of niet?????!!!!!!!
wat ik lees is volgens mij toch allemaal agemeen kennis die een veearts moet bezitten ......

dus ben nu nog even aan het twijfelen en practiceren hoe en wat en waar ...... want nog meer onderzoeken via mijn veearst zie ik dus als weggegooid geld en de kliniek in roosendaal weet ik ook zo zeker niet meer

paardjes doen het momenteel 'gewoon' goed ....er valt weing aan ze te merken ...blaze is wat pufferig en verders zie ik niet echt veel anders als normaal aan ze .....ze eten goed ( maar volgens hun zouden ze wel meer willlen :D ) ...ze rommelen lekker samen op de paddock ...zijn gewoon attent en vrolijk ...liggen/rollen niet meer als normaal .....

als je ze zo zou zien staan , zou je echt niet vermoeden dat ze ziek zijn ....maar goed de bloeduitslagen zeggen anders ( als ze kloppen...) en nieuwe bloedonderzoeken moeten binnenkort da maar gaan vertellen in welke mate ze ziek zijn en in welke hoek je het moet zoeken.......en daaruitvolgend dus eventueel dan toch een biopt als dat nodig blijkt te zijn....

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:13

jeetje wat een verhaal!
En veel dingen ook herkenbaar.
Ik heb er hier ook een lekker stel staan :D en vaak het gevoel van "lijkt wel of ik het allemaal krijg" ;)

Wil allereerst even zeggen dat ik vind dat niemand kan zeggen dat je ze "verwaarloosd, (financieel) niets voor ze over hebt" of wat dan ook maar.
Flauwekul gewoon!

En als het zo makkelijk zou zijn dat je ze allemaal over 1 kam kunt scheren en ze allemaal maar hetzelfde kunt voeren en dat dat het is...wat zal het dan een stuk makkelijker zijn! ;)

Ik heb er 1 (Reilly) die gelukkig overal goed tegen kan, nergens ziek van wordt, alleen snel te dik.

Dan 1 (Indy) die snel dik is, luchtwegproblemen bij stoffig hooi en hierdoor OF op geweekt hooi moet OF op voordroog. Voordroog heb ik de laatste tijd, ze zien er goed uit, geen jeuk/mok of wat dan ook, geen problemen met luchtwegen, dus prima zo! En tijdens de vorst gewoon een stuk fijner dan het geweekte hooi MET ijsklontjes ;)
Het voordroog "weeg" ik af door het in flexi emmers te proppen. Hij krijgt zo'n 2 a 3 grote flexi emmers voordroog in 24 uur (per paard). Als ik het in plakjes hooi geef, krijgt hij 2 a 3 plakjes in de 24 uur (en zitten zo'n 10-12 plakken in een pak hooi)/ T'is niet gekke veel maar hij is ehhh corpulent :D genoeg.
Werkt ook niet meer (met pensioen), en verbrand ook nagenoeg niets.
Doordat hij een paar keer van het droge hooi heeft gesnabbeld begon het hoesten wel een paar keer. Dit jaar heb ik het doorzetten van slijm/hoesten en benauwde aanvullen kunnen voorkomen, door dagelijks een schepje kruiden (foeneknof anijs) door z'n handje muesli te geven en als hij wel wat slijm begon te hoesten, heb ik hem eerst een hoestdrank van het Kruidvat gegeven. Na 2 dagen klachten over. Let wel...dit jaar heb ik blijkbaar geluk, andere jaren was het toch weer rennen naar de da voor Ventipulmin.

En dan numero 3 (Shathu)....en die geeft (of gaf) meer "problemen" ;)
Na z'n castratie is hij gaan schuren. Leek sterk op zomereczeem, echter zo schuren als echte eczemers was het dan weer niet. Ook geen plekjes of open wondjes etc. Maar goed, altijd wel "behandeld" als een eczeempaard en gewoon dekentje op.
Zomers ook vaak enorm harde nek en ook dan jeuk weer erger. Logisch verhaal gewoon in mijn ogen (bij eten gras etc)
1,5-2 Jaar geleden in het najaar werd hij futloos, dof, mager, pufferig en geen energie. Bloedonderzoeken niet veel aan te zien. En ook ik (sceptische/nuchterige ik) heb er toen een holistische dierenarts bij gehaald (wel afgestudeerd dierenarts, net als bij Laarakkers doorgeleerd met holistische gebeuren) omdat ik het ook even niet meer wist! Volgens bloed en da was er verder niet veel mis met het paard (niet zo aantoonbaar).
Na metingen (en ja...ook ik dacht werkelijk met een titatovenaar te maken te hebben :D ) bleek hij tegen een maagzweer aan te hangen, en darm/lever problemen te hebben.
Tevens IR-gemeten en een vitaminengebrek.
Geen "echte" zware eczemer (was ook bij bloedonderzoek eruit gekomen), maar wel snel gevoelig voor allerlei vliegjes, polletjes, etc etc.)
Nou...hele zwik spul voor de maag-darm problemen gekregen, met de mededeling dat het wel 6-9 maanden kon duren voor hij echt de oude weer was.
Maar het gebeurde wel!! Hij werd de oude weer!

En nu...

Hij mag absoluut geen voordroog, krijgt gewoon hooi. Onbeperkt, dit ivm z'n maag (wat nadien overigens niet meer heeft opgespeeld). Maar hij eet over het algemeen niet gek veel. Is een "zeikert" als het om hooi gaat. Heb nu 4 pakjes open liggen en dan is er 1 tussen die wat fijnere stengels heeft en die wil mijnheer dan wel, de rest niet....hij gooit het uit de hooibak en al ligt het er dagen en krijgt hij niets anders, hij eet het niet! Ellendige moeilijke eter, maar goed...je doet er niet zoveel aan. Hooi komt overigens allemaal van dezelfde hooiboer, in 1 lading gehaald, maar ws van verschillende landjes, want qua structuur (en kleur/geur etc) zit er wel iets verschil in de diverse pakjes. T'is verder goed schimmel- en JKK vrij. Over het algemeen moet hij wel een plak of 5 eten over 24 uur om op gewicht te blijven...zo'n verschil met de andere 2. En dan nog met die 5 is hij niet ubervet (de andere 2 worden al vet bij 3 of 4 plakjes hooi, ECHT dik)

Verder 1 of 2 Handjes Pavo Nature's best op een dag, dat was (na doormeten) geen probleem. Dit moet ik geven om hem z'n Multi Vit door heen te mixen. Dit krijgt hij sindsdien overigens standaard!
Verder krijgt hij tijdens het weideseizoen nu GlucoBalance bij. En daarover voor mijn paard niets dan goeds. Harde nek stukken minder!! (soms helemaal niet). Jeuk stukken minder!! Schuren is er amper nog bij. Hangt bij hem heel duidelijk aan de IR.

En over die coniferen....ook wij hebben coniferen aan de rand van onze paddock. En nee...niet omdat ik ze er zelf neergepoot heb of omdat dat mijn keuze is, maar omdat ze van de buren zijn. Shathu eet er soms met grote happen uit. :( Op dat soort momenten sta ik absoluut weer op scherp, want vraag me dan ook onmiddellijk af "wat speelt er weer in dat paard z'n lijf dat ie dit soort acties doet?!". De andere 2, die altijd honger hebben en "weinig" eten per dag denken er niet aan om er van te eten.

Al met al....het gaat nu goed, maar heb wel het idee dat ik 'm altijd erg goed in de gaten moet houden!

en in het kort wat hij krijgt :
- onbeperkt goed hooi (waar hij ongeveer 5 plak per dag van eet, echter sommige perioden veel minder -lees nog geen 2- en sommige perioden meer -lees 7-8)
- 2 handjes muesli Pavo Natural's best
- 1 schepje maagcomp. (1 schepje ....bij maagproblemen moeten ze 4 per dag, dit als een soort onderhoudsdosis, omdat toen ik helemaal stopte de klachten weer begonnen)
- 1 schepje Multi Vitaminen
- zomers Gluco balance
- winter thuis in paddocks en zomers 24/7 op de weide (dan geen hooi bij)
Dit is wat hij standaard krijgt en ik voeg verder ook niets toe aan z'n eetschema en haal er ook niets af. Gaat nu al zeker 1 tot 1,5 jaar prima.

Tijdens de problemen was ik overigens wel geneigd ook om er van alles in te stoppen (lees neiging tot zelf "dokteren") omdat je graag wilt dat het weer goed komt. Omdat de 1 dit roept en de ander dat en voordat je het weet heb je 10 flesjes drupjes op een rij staan en wil je het allemaal wel geven om te zorgen dat alles maar "goed" wordt.
Moet je wel eerlijk zeggen dat ik daar toch wel wat huiverig voor ben als dat gebeurt .... je kunt de hele boel wel van slag maken en misschien zelfs erger dan beter.

Ow en over het graszaadhooi. Jaren geleden dachten wij ook "al die paarden zo dik en zo sneu dat ze maar 2x daags zo weinig hooi krijgen, hop graszaadhooi erbij". Echter een paar van onze Tinks kregen er diarree van (darmen werden te veel geirriteerd en geprikkeld), ze kregen enorm dikke buiken. Dus wij zijn er weer mee gestopt en weer overgegaan op normaal hooi.

Hoop werkelijk voor je dat je er eerdaags toch achter komt wat er nou precies aan de hand is, dat ze opknappen EN zeker dat je toch af en toe eens van een fijn buitenritje mag gaan genieten!!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:55

ik heb me de afgelopen dagen helemaal suf gelezen en ik heb nu een idee welke richting plausibel lijkt!!!

en inderdaad denk ik dat het graszaadhooi en grote boosdoener is geweest!!!!!!!!!!!!!!
stom van mij , maar goed dat heb ik ook niet bewust gedaan , afgelopen jaren had ik er altijd zomer en winter gras bij en dit was de eerste herfst/winter volledig op de paddock

het graszaadhooi zou kwaad hebben kunnen gedaan ivm de grote hoeveelheid die de mannen daarvan kregen .....dat zou de bolle buiken goed verklaren en de mest die niet echt mestballen vertoonde , maar wellicht heeft er toch ook behoorlijk suiker in gezeten ( waar ik ook veel over lees dat er toch veel suiker in graszaadhooi voorkomt)

beide oorzaken zullen het milieu in de darmen niet hebben goedgedaan
daarmee kom ik gelijk even op het punt WAAROM ik geen krachtvoer voer , maar een vitaminen/mineralen supplement voerde

dit is wat ik erover heb gevonden:

in krachtvoer zitten relatief veel snelverteerbare koolhydraten die snel door de darmen worden opgenomen
in korte tijd komt er dan een grote hoeveelheid brandstof in het bloed in de vorm van suikers (glucose)
het paard kan deze suikers niet snel omzetten in energie , daarvoor zou hij flinke arbeid moeten verrichten ( en laat blaze nou juist zeer weing arbeid verrichten ;) )
het lichaam gaat echter zeer zuinig om met voedingsstoffen (brandstoffen) omdat het is ingesteld op periodes van schaarste, waarbij het belangrijk is ten tijde van overvloed zoveel mogelijk brandstof te sparen , het paard slaat deze overtollige suikers dus op in de vorm van glycogeen in de LEVER , spieren en in het vet.

het maagdarmkanaal is ingesteld op veel ruwvoer ....grote blinde darm en uitgebreid dikke darm pakket, die met behulp van micro organismen het ruwvoer verteren
veel / onnodig krachtvoer/suiker met een hoge waarde aan snelverteerbare koolhydraten zorgt voor verzuring van het milieu in de dikke darm....darmflora uit balans ....slechte bacterieen krijgen de overhand ...slechte vertering

de verzuring van het milieu van de dikke darm zorgt ook voor minder functioneren van de darmwand , waardoor voedingsstoffen en water minder goed worden opgenomen .........zachte mest / diarree

als het milieu van de dikke darm wat te zuur wordt , verzuurd het hele lichaam, dit is maar een lichte verzuring, maar de zuurtegraad is erg belangrijk voor het lichaam
enzymatische reacties/processen zijn sterk afhankelijk van de zuurtegraad en kunnen bij een kleine afwijking al verstoord raken
dit heeft effect op de algehele gezondheids toestand , waarbij het lichaam bijvoorbeeld ook gevoeliger wordt voor ontstekingen

dus ishet belangrijk om een goed ruwvoer te voeren en aangevuld met vitaminen en mineralen

als je dat zo leest , daarbij gezien de wat slappere mest die af en toe zuur rook .....klinkt het allemaal zeer logisch

ik heb me verdiept in de insulineresistentie ( die zowiezo door laarakker gemeten was....) en daarbij kwam ik toevallig ook op het onderwerp tying up ( spierbevangenheid)
en toen ik ook dit allemaal uitgeplozen had ....vielen er een heleboel kwartjes

ik dacht 1,5 week geleden dat billy wat koliekerig was ...maar hij wilde niet lopen ...deed raar met de achterbeentjes ...stram ,pijnlijk , kleine stapjes ........ik denk dat dit dus meer in de richting van licht spierbevangen is geweest
(leuke dierenarts dat ie daar ook aan denkt ipv het zal wel ....geef maar een krampstiller voor de darmen :( :( :( ....verder kijken dan je neus lang is , is er geloof ik niet meer bij....)

moet me nog wel wat verder indiepen of dan de GGT waarde van de lever ...dus de galgange dan aannemelijk is , of die dan verhogen .....gal en de lever hebben ten slotte ook van doen met de spijsvertering

ik denk nu dat delever niet de primaire oorzaak is , maar dat de lever meedoet vanuit ergens anders in het lichaam

wil dan nu dus in eerste instantie alle ander leverwaardes laten testen , zodat we kunnen zien of de lever het probleem is .....zo niet dan verder gaan zoeken op ir - tying up - spijsverterings problemen

nu moet ik alleen nog even op zoek naar iemand met verstand en een ander laboratorium

paarden staan nu voor het grootste deel op het duits kruidenhooi en een klein aandeel nog van het graszaadhooi en de mest wordt beter .... meer mestballen

gezien wat ik allemaal lees .....gezien de uitslagen van bij laarakker ...gezien de leverwaardes van de bloeduitslag die NIET waren verhoogd ..... gezien de symptomen bij de paarden ...gezien 1 en 1 = 2 ...... denk ik dat we n wat warmer gaan worden qua uitzoeken van de oorzaak

de schimmel in het hooi zal de ( toch al slechtere) darmflora geen goed hebben gedaan, maar zal denk niet alles veroorzaakt kunnen hebben
leverbot is voor de zekerheid wel behandeld om uit te kunnen sluiten
en als er een echt groot leverprobleem zou spelen , zouden de paarden toch ziek moeten tonen ....dan zal je toch iets aan ze moeten zien??????????????????????????????????????????????????????????????????????

alleen zo jammer en zo vermoeiend dat de dierenartsen niet doordenken .... en ik dus zelf op zoek moet naar alle informatie en dus zelf dingen moet gaan aandragen ......
hun zeggen dat het geen voedingsprobleem kan zijn .....maar na alles wat ik de afgelopen week heb gelezen...weet ik het zo juist niet

of door het graszaadhooi of door insulinresistentie ( teveel suikeropname)
en misschien daarbij optellend door spijsverterings problemen vitaminen/mineralen tekorten?
en zo komt het circeltje dan rond .....voor zover ik gezond verstand probeer te gebruiken ( voor zover ik dat heb :7 )

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:01

Dus daarom voer ik altijd, zolang ik in de paarden zit, een goede kwaliteit hooi of voordroog.
Samen met het schepje granenmix van de hippostar.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:07

Nou ben ik wel heel benieuwd waar jij info vandaan haalt, dat graszaadhooi veel suikers bevat... Heb zelf de paarden op half graszaad en half weidehooi staan en ze hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Ik weeg wel per paard de juiste hoeveelheid en de drollen hebben er nog nooit zo goed uitgezien en de darmwerking (bij 1 die erg gevoelig is) is nu altijd goed. Met alleen weide of foliehooi juist niet...
En dat ene paard is ook nog eens overgevoelig voor suikers.
Dus wil weleens weten waar die info vandaan komt!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:17

Graszaad hooi zit op 2/3 van de voedings waarde van hooi.
Dus 2/3 minder koohlydraten dan hooi.
Alleen 2 kg graszaad tegen 1 kg hooi wordt wel wat anders.
Dan dan voer je dus de helft meer koohlydraten.

Wat is de grootste oorzaak van suikerziekte op latere leeftijd??
Overgewicht.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:28

kom ik ook nog even op het verhaal van tying up

stel je voor dat ze beide ( en zeker blaze ) altijd een beetje tegen licht spierbevangen aan zitten???
dat je altijd al bij zeer lichte arbeid verzuurd?
dat je rugspieren ook altijd dus gevoelig zijn ( verklaart waarom hij al in opstand komt als ik het zadel erop leg...)
billy heeft ook tijden gehad dat hij op eieren liep , korte pasjes , niet ver kunne komen ..verschilt per keer
en zo kan ik dan nog tig dingen verklaren

ik heb zelf onder andere het chronisch vermoeidheids syndroom en eigenlijk is dat spierbevangen ;)
had me er pas voor mezelf voor supplementen in verdiept en nu lees ik ongeveer hetzelfde bij tying up problemen
( ik had al eens vaker gegrapt 'volgens mij heeft blaze ook het chronisch vermoeidheids syndroom' en nu geloof ik dat ik daar niet eens zo gek ver naast zit ;) )
zo zou ik dus kunnen vergelijken en indenken en dus begrijpen hoe blaze en billy zich voelen als dat echt niet zo ver van elkaar af ligt ;)

maar goed , dit vond ik erover:

onze dagelijkse manier van voeren , koolhydraatrijk , geen periodes van schaarste meer ....gaat celmetabolisme beinvloeden
hypoglyceamie - hyperglyceamie - hyperinsulineamie - hoge urinezuurspiegels - hoge lactaatwaardes - verstoorde PH - verstoorde darmflora - disbalans mineralen huishouding - verstoorde ontgifting ......krijg je spierbevangen
glycogeen stapeling wordt gezien als 1 van de oorzaken
er zijn enzymen nodig om glycogeen weer om te zeten in glucose
voor een goede enzymwerking zijn mineralen en een juiste PH nodig

bij een verstoorde darmflora ( als gevolg van het voerbeleid) zal de PH veranderen , waardoor enzymatische processen aanzienlijk vertragen
de verstoorde darmflora bemoeilijkt opname van mineralen en deze zijn juist nodig om debloedsuikerspiegel te reguleren - de PH herstellen - afvalstoffen af te voeren - celschade te herstellen en glycogeen terug om te zetten in glucose

verbranding van vet gebeurt met behulp van aerobe ( zuurstofrijke) verbranding, dit is langzame verbranding die vee energie oplevert en weinig lactaat ( melkzuur)
anaerobe ( zuurstofarme) verbranding geeft wel lactaatwaardes
hoge lactaaspiegel geeft een lage PH ..... verzuring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

een paard met tying up verschijnsels heeft hoge lactatwaardes , draait dus zuurstofarm en zal dus nooit in staat zijn vet te verbranden
je breekt je spieren af om daar glucose van te maken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!( is dit gebeurt bij blaze en billy???????)

stress in het lichaam zorgt voor anaerobe (zuurstofarme) verbranding van glucose in de cel waarbij lactaat vrijkomt
hierbij komen ook vrije radicalen vrij ...dit geeft extra celschade
stress geeft ook verhoogde cortisol spiegels
cortisol provoceert een insulineresistentie in de periferie en afbraak van weefsels ....meer afvalstoffen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

melkzuur zorgt ervoor dat de PH verlaagt ...spiercellen worden zuurder en er zullen er een aantal kapot gaan ....afvalstoffen die afgevoerd moeten worden ...enzymen die normaal alleen in de spiercellen voorkomen , komen nu in het bloed terecht
( in erge gevallen myoglobine in het bloed .....giftig voor nieren .....kan niet worden afgebroken ...koffiebruine urine)

stijve stramme spieren gevolg van teveel melkzuur in het lichaam
als alle lichaamsprocessen goed functioneren wordt melkzuur via het bloed afgevoerd naar de LEVER waar het wordt afgebroken
onvoldoende afbraak / afvoer .....spiervermoeidheid - spierstijfheid - spierbeschadiging ( zelfs nierbeschadiging)

glycogeen stapeling in de spieren zorgt voor uitzetten van de spiercellen ......bloedvaatjes worden dicht gedrukt .....minder doorbloeding .....effect op zuurstofaanvoer en melkzuurafvoer

door hoge bloedsuiker spiegels gaat glucose reageren met hemoglobine .... ontgiftings capaciteit daalt
bovendien door hoge cortisol spiegels een verhoogde afbraak van spierweefsel !!!!!!!!!!!! ....dit zie je terug in de bloedwaardes

daarnaast gaat glucose reageren met lichaamseigen aminozuren ..... AGE's worden gevormd, deze eiwitten verliezen hierdoor hun functie voor normale lichaamsprocessen....ze vormen dwarsverbindingenin bindweefsel structuren ...verlies flexibiliteit
en veroorzaken verhoogde aanmaak stikstofoxde en van de vrije radicalen druk ....celschade ....schade geeft verdere verzuring

dus samengevat

te hoge koolhydraten intake......IR.......anaerobe verbranding .....hoge lactaatwaardes .....verstoorde PH .....verstoorde enzymwerking ...verstoorde ontgifting ....stapeling verzurende afvalstoffen ....celschade ....spierbevangenheid

dus als ik dat alles lees .....herken ik heeeeeeeel veel en als je alles bij elkaar legt , lijkt het echt aannemelijk dat misschien dit soort zaken aan de hand zijn

spierenzymen waren verhoogd in het bloed ( niet schrikbarend , maar toch.....)

ik denk dat er meerdere factoren en processen dit hebben veroorzaakt

is het dus een primair leverprobleem ....dan moet je eiwitarm en koolhydraat (suiker) rijk voeren
maar is het IR - tying up - spijsverterings problemen moet je koolhydraat (suiker) arm voeren

dus is het enorm belangrijk voordat ik al teveel met de voeding ga doen en veranderen , dat we eerst een duidelijke oorzaak weten!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:30

Zammie schreef:
Nou ben ik wel heel benieuwd waar jij info vandaan haalt, dat graszaadhooi veel suikers bevat... Heb zelf de paarden op half graszaad en half weidehooi staan en ze hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Ik weeg wel per paard de juiste hoeveelheid en de drollen hebben er nog nooit zo goed uitgezien en de darmwerking (bij 1 die erg gevoelig is) is nu altijd goed. Met alleen weide of foliehooi juist niet...
En dat ene paard is ook nog eens overgevoelig voor suikers.
Dus wil weleens weten waar die info vandaan komt!

ik was ook altijd in de veronderstelling dat graszaadhooi geen suiker bevat ...vndaar dat ik het ook voerde ...
maar ik weet niet meer precies waar het staat ....maar ik kwam het ergens op internet tegen dat er stiekum toch veel suiker in graszaadhooi kan zitten
( ik vind het niet aannemelijk hoor , want het is toch uitgebloeit gras ....dus suikers zouden toch verbruikt moeten zijn)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:36

maar het verhaal zou dan ook op kunnen gaan voor te weinig suikeropname uit het voer???????????????????????????
want al het dan niet in je voer zit ....ga je dus alsnog de glycogeen uit je spieren halen

maar als ik dus te WEINIG suikers heb gevoerd de laatste tijd ....kan er dus ook geen IR gemeten worden???????????????????????

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:41

Ariebren schreef:
Dus daarom voer ik altijd, zolang ik in de paarden zit, een goede kwaliteit hooi of voordroog.
Samen met het schepje granenmix van de hippostar.

hoe vaak ga je dit nog herhalen?

dat weten we nu zo onderhand wel ......

IK WEET nu inmiddels wel dat alleen graszaadhooi voeren dus NIET goed is ( al is mij dat wel jarenlang aanbevolen door meerdere personen)

heb ik dat bewust gedaan? NEE
zie ik nu in dat dat onderdeel kan zijn van wat nu aan de hand is ? JA
voer ik nog steeds alleen graszaadhooi? NEE
ben ik aan het zoeken naar oplossingn ? JA

heeft het dus zin om steeds in herhalingen te vallen? NEE

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:51

iemand nog een idee wat ik nog meer in het bloed zou kunnen laten testen om de oorzaak te gaan vinden..........

dit had ik al uitgeplozen ......

lever waardes : glucose - ALT - AST - LDH - GLDH - SDH - albumine - ureum - ammoniak - galzuren - GGT -
alkalische fosfatase - totaal / direct / indirect bilirubine - fibrinogeen - triglyceriden - CK ( spieren)

dit alles om te gaan kijken of de oorzaak primair in de lever ligt ....zo niet dan volgende waardes

mineralen /vitaminen ( met name vit E - selenium - magnesium)

testen op insuline resistentie

dus iemand nog meer suggesties wat ik over het hoofd zie .......

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:10

Ariebren schreef:

Overgewicht.

Waar haal je die gegevens weg? Wil nml. echte gegevens zien...
En ik heb geen overgewicht bij mijn paarden. In tegendeel, degene die gevoelig is is juist op een heel mooi sportgewicht..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:15

zuzu, verlaagd selenium geeft ook deze klachten van spierstijfheid enz. Maar heb je geen bloeduitslagen gekregen verder? Daar zou je het 1 en ander zelf al uit kunnen opmaken..Is veel te vinden over de waardes op het I-net...

Er heeft hier 1 x iemand gezegd, dat er hoge suikerwaardes in graszaadhooi konden voorkomen..Geen verdere info. Dus dat gaat er bij mij niet in. Vooral, omdat juist mijn paard die gevoelig is voor suikers (geen IR paard) het er zo goed op doet. Moet wel zeggen, dat ik nooit alleen graszaadhooi zou gaan voeren, maar altijd gemengd met goed weidehooi...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:39

Zammie schreef:
Ariebren schreef:

Overgewicht.

Waar haal je die gegevens weg? Wil nml. echte gegevens zien...
En ik heb geen overgewicht bij mijn paarden. In tegendeel, degene die gevoelig is is juist op een heel mooi sportgewicht..

Het groene boekje.
Voedernormen landbouwhuisdieren.
CVB.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:41

vroegere bloedonderzoeken werden altijd bij de GD gedaan en daar zaten veel meer waardes bij die getest werden

nu kreeg ik ineens een uitslag van VetMedLab en mis ik de helft van de waardes waardoor je dus ook geen goed verband kan leggen

je zou ervan uitgaan met die hoge GGt waarde dat je veearts dan verdere bloedonderzoeken op de lever voor zou stellen , om te kijken wat er precies in de lever speelt ....maar nee hoor ....hoge GGT ...goh raar ....en dan geef je toch gewoon leverbot behandeling....

heb inderdaad gevraagd naar selenium tekorten , maar dan wordt er gezegd dat dat volgens de statistieken niet veelvoorkomt dat daar een gebrek aan is ....ja hallo ....niet veel voorkomt ....maar het kan dus wel voorkomen ......

dus vandaar dat ik nu zelf maar een lijstje aan het maken ben , wat er allemaal getest moet gaan worden bij het volgende bloedonderzoek .......
en dan ook gelijk gewoon weerbij de GD ......

geef nu wel een supplement met speciale aminozuren voor de lever , daar zit ook vit E en selenium in zag ik ..... dus eventuele tekorten worden wel weer wat aangevuld ....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:43

Ariebren,
Op het i-net lees ik juist de helft van de voederwaarde. Vandaar dat ik me dat afvroeg.
Daar staan dus de gegevens van graszaadhooi en verschillende soorten weidehooi precies in? Ook verschillende suikergehaltes en zetmeel?