idefix4 schreef:Hee, vraagje, is zo'n Tinker niet te veel op de voorhand gebouwd voor western? Niet aanvallend bedoeld hoor, maar mij is ooit door iemand verteld dat je daar wel op moet letten bij western. Voor mij was het toen een reden om dan maar gewoon engels te blijven rijden. Hoe ervaren jullie dat?
Die sliding stops, daar moeten ze toch behoorlijk sterk voor zijn toch?
Wel een heel gave foto!
Goede vraag!
Alle paarden dragen het gros van hun gewicht op de voorhand! Daarom trainen wij mensen de paarden om de achterhand eronder te zetten, zodat het gewicht meer verdeeld is en de voorhand meer vrij komt. Die klassieke dressuur houding is niet het beeld dat bij western hoort, maar de oefeningen helpen wel je paard er klaar voor te stomen. Tinkers zijn zwaarder gebouwd en hebben vaak een bredere borst en lijf waardoor het moeilijker wordt de achterhand er goed onder te krijgen. De QH zie je idd `kant en klaar` met spieren in den kont geboren worden, maar ook zijn moeten trainen om een ruiter te dragen. Het is wel duidelijk dat zij de bouw mee hebben voor de westernsport.
Er zijn echter veel verschillende disciplines in de western. Mijn Blizz zal nooit een goed pleasure paard worden. Zijn jog is technisch zo goed als het kan worden, hij heeft schwung in zijn heupen en rug, maakt zijn passen ruim en laat zijn voorbenen wat langer staan terwijl zijn achterbenen dus met ritme tact en soepelheid onder de massa worden gezet. Maar door zijn korte rug en korte benen lijkt het lang niet zo mooi en rustig als je er een grote pleasure QH of Paint naast zet.
Voor trail en HMS is hij wel geschikt, hoewel wij heeeeeel veel oefenen op het niet aanraken van balken. en qua Horsemanship oogt hij kalm maar kan hij door de vele overgangen kort op elkaar, behoorlijk heet worden. Dat zie je dan niet meteen, maar de scherpheid op de hulpen raakt hij dan wel kwijt. Elk paard is weer anders en zal anders reageren op de oefeningen.
Als ik zo vrij mag zijn om spiertjes te showen..

Bedankt voor jullie vertrouwen in Blizz en mij zeg.. Ik hoop dat ik jullie niet teleurstel.