[TI] Western tinkers meld je hier!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:15

Nou om toch nog een beetje te kunnen meepraten...
Ik ga een australian stockzadel kopen. Lijkt toch een beetje western, maar dan weer met dressuur accent. :D
Heb die van wintec op het oog want die is lekker licht en je kan de boommaat veranderen.
Het is alleen even sparen haha :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:05

idefix4 schreef:
Hee, vraagje, is zo'n Tinker niet te veel op de voorhand gebouwd voor western? Niet aanvallend bedoeld hoor, maar mij is ooit door iemand verteld dat je daar wel op moet letten bij western. Voor mij was het toen een reden om dan maar gewoon engels te blijven rijden. Hoe ervaren jullie dat?
Die sliding stops, daar moeten ze toch behoorlijk sterk voor zijn toch?

Wel een heel gave foto!

Goede vraag!
Alle paarden dragen het gros van hun gewicht op de voorhand! Daarom trainen wij mensen de paarden om de achterhand eronder te zetten, zodat het gewicht meer verdeeld is en de voorhand meer vrij komt. Die klassieke dressuur houding is niet het beeld dat bij western hoort, maar de oefeningen helpen wel je paard er klaar voor te stomen. Tinkers zijn zwaarder gebouwd en hebben vaak een bredere borst en lijf waardoor het moeilijker wordt de achterhand er goed onder te krijgen. De QH zie je idd `kant en klaar` met spieren in den kont geboren worden, maar ook zijn moeten trainen om een ruiter te dragen. Het is wel duidelijk dat zij de bouw mee hebben voor de westernsport.

Er zijn echter veel verschillende disciplines in de western. Mijn Blizz zal nooit een goed pleasure paard worden. Zijn jog is technisch zo goed als het kan worden, hij heeft schwung in zijn heupen en rug, maakt zijn passen ruim en laat zijn voorbenen wat langer staan terwijl zijn achterbenen dus met ritme tact en soepelheid onder de massa worden gezet. Maar door zijn korte rug en korte benen lijkt het lang niet zo mooi en rustig als je er een grote pleasure QH of Paint naast zet.

Voor trail en HMS is hij wel geschikt, hoewel wij heeeeeel veel oefenen op het niet aanraken van balken. en qua Horsemanship oogt hij kalm maar kan hij door de vele overgangen kort op elkaar, behoorlijk heet worden. Dat zie je dan niet meteen, maar de scherpheid op de hulpen raakt hij dan wel kwijt. Elk paard is weer anders en zal anders reageren op de oefeningen.

Als ik zo vrij mag zijn om spiertjes te showen..
Afbeelding

:o Bedankt voor jullie vertrouwen in Blizz en mij zeg.. Ik hoop dat ik jullie niet teleurstel.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:11

Waar en wanneer is het NK? Vind het ook wel heel leuk om te kijken...

Signe

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:24

Marienheem wo 22 sept voorrondes WRAN weekend daarop de finales zie ook www.swrn.info

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:03

meld me hier ook even Afbeelding deze dame gaat straks ook western bereden worden. helaas nog geen foto's van onder het zadel, maar zolang hebben we haar nog niet

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:10

Welkom Berend, zag je reacties in het topic op western (paard gebruiken....).
Leuk dat je al start met je Haffie, wist niet dat je ook een tinkertje hebt.
Stel haar eens verder voor :P (leeftijd, naam ,ervaring)

signe, teleurstellen doe je vast niemand, geniet er lekker van dat je dit allemaal kan doen en wij genieten mee, vooral van de mooie plaatjes.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:27

we hebben haar nog maar een paar weken . haar echte naam is sonda maar ze wordt nu carmen genoemd, ze is 6 jaar inmiddels en is drie jaar recreatief dresuur gereden.
met haar derde jaar voor de keuring geweest en 1ste premie gekregen met 146 punten ,allemaal 9s en 2 x een 10. wat volgens mij goed is .
dit was ze drie jaar terug
Afbeelding
en zit is ze nu
Afbeelding :Y)
ze is een heel lief dier maar met heel veel karakter en pit.
ze is nog een beetje aan de dikke kant maar inmiddels al de nodige kilo's kwijt geraakt.
in september doen we haar weer voor de keuring want in onze ogen is ze veel mooier dan 3 jaar terug

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:57

wat is ze prachtig !!!!
oow echt een knappe dame zeg :o

maar wat ga je in de wester doen met carmen?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:08

heb nog geen idee wat we met haar gaan doen , straks eerst de basis er in rijden en dan zien we wel, ben zelf een trail man dus misschien dat wel :+

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:32

carmen is echt prachtig! Leuk paard!

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:42

mooi paard heb je aangeschaft! Ik wil iets met koeien gaan doen heb ik besloten :+ iemand hier ervaring? Het lijkt me zoo gaaf! Ohh ik moet ook nog snel foto's maken van mijn nieuwe arizona nut!

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:49

heb wel eens een belg gezien achter zo'n nepkoe aan dus met je tinker komt dat ook wel goed

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:45

Best leuk met je tinker achter de koeien aan tot dat de koeien besluiten achter je tinker aan te gaan. _O-

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:22

shillelagh schreef:
mooi paard heb je aangeschaft! Ik wil iets met koeien gaan doen heb ik besloten :+ iemand hier ervaring? Het lijkt me zoo gaaf! Ohh ik moet ook nog snel foto's maken van mijn nieuwe arizona nut!

yup
wat wil je doen ??
cutting, team penning of working cow horse ???

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:28

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:52

Die clinic zit al vol ;)
Wat ik begrepen heb is de eerstvolgende rond december als het weer niet tegen zit (vorst e.d.)

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:50

rommulus schreef:
shillelagh schreef:

yup
wat wil je doen ??
cutting, team penning of working cow horse ???

Geen idee ik weet niet zo goed wat alles inhoud... :o Iemand bij mijn stal doet/deed volgens mij team penning, maar dat weet ik niet zeker! zou je mij er misschien wat meer over willen vertellen?

coydog: jammer dat die clinic vol zit! Maar misschien kan ik eens met mn stalgenootje mee.. als die nog gaat.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:23

team penning

http://www.youtube.com/watch?v=nQxAs4NPpSQ

dit zou een onderdeel zijn dat een tink ook nog wel redelijk zou kunnen

cutting

http://www.youtube.com/watch?v=3hQjS35G ... re=related

ga je als je tink het gevoel heeft (en dat is heel erg zeldzaam) je paard op stuk rijden

working cow horse

http://www.youtube.com/watch?v=XSYF5PzcwWg

vraag het me af ... denk ook hier dat een tink het niet gaat trekken
word ook erg weinig gedaan in nl

verder is er ook nog roping ed maar ook dat word zeker niet in nl gedaan

mocht je wat willen dan is team penning de veiligste keuze
en gezien er zeer weinig tinkers zijn die cow sense hebben
sil doet het puur op agressie verder niet dus echt de koe "lezen" kan ie niet

ik zou zo zeggen google eens of kijk op wikipedia of bokt wiki
daar vind je de meeste info

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:54

Oke bedankt! ik zal eens even kijken en zoeken! aarghh heb ik foto's met mijn nieuwe mobiel gemaakt van mijn zadel en mijn tink... wilt mijn pc die stomme hardware niet instaleren ofzoiets..

nog even iets.. wat bedoel je prescies met je paard stuk rijden?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:26

een tinker is gebouwd om te trekken
een quarter op wendbaarheid en snelheid

als jij van een tink vraagt wat je van een quarter zou doen gaan de gerichten en spieren van je tink dat niet trekken het is het verschil van langen en korte spieren
dat bedoel ik met stuk rijden

je kan wel een hoop vragen van je tink maar niet het geen wat je van een quarter zou kunnen vragen
bv : een quarter zou bij wijze van spreken 10 stop's per dag vragen maar als je dat bij een tink zou ik wel stoppen bij 5

ook hier kun je een hoop over vinden op internet
ik zou zo zeggen verdiep je eens in de anatomie en de verschillen van de paarden dan zal je een hoop duidelijk worden
dan kun je gelijk ook zien waar je paard theoretisch tot in staat is

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:49

Volgens mij worden er ook best veel Quarters kapot gereden en zijn stops en spins voor elk type paard belastend.
Ik geloof wel dat je een Tinker er eerder mee zou slopen dan een Quarter, idd door dat verschil in bot en spieren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:12

je kan ieder paard stuk rijden als je er verkeerd mee om gaat
en een quarter is beter gebouwd voor dat soort oefeningen dan een tink dat je daarom veel beter moet opletten met wat je met je paard doet
tenzij je het dier als gebruiks voorwerp ziet en hem al snel wil afschrijven

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 01:59

Oke bedankt, je kan een tinker idd niet vergelijken met een quarter... daarvoor zijn het verschillende paarden en oefeningen. Ik wil mijn tink natuurlijk niet kapot hebben! die spins zien er altijd erg belastend uit vind ik zelf.. lijkt me niet prettig zowel voor quarter of ander ras!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:12

het spinnen oeven ik altijd op de oma manier :D
lekker stapje voor stapje
snelheid komt later wel een keer

als je goed kijkt naar je paard en goed kijk dat je dit soort dingen niet vaker dan eens in de week goed oefent (en dan niet een vol uur maar goed is goed en klaar) dan is er weinig tot niets aan de hand
zeker niet als je eerst de achterhand flink sterker maakt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:38

Techniek juist toepassen is ook erg belangrijk.