tug schreef:liepen jullie paarden als jong paard ook vaste paadjes in de wei, heen en weer, en uren lang?
Wat een sneu verhaal zeg

Bij mijn paard nooit vaste 'paden' in de wei gezien (om te antwoorden op je vraag..)
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dagmach schreef:Het 24 uur op de wei zetten wil niet zeggen dat ze dik worden,nu is er niet veel te eten en zodra het gras weer groeit gewoon elke dag het lint een strookje verzetten.
Dit zorgt ervoor dat je precies weet wat er elke dag binnenkomt en zogauw je een dag minder traint verzet je gewoon een kleiner streepje met het lint.
De sobere rassen kunnen hard werken op enkel gras of ruwvoer,bijvoeren is dan ook niet nodig.
dagmach schreef:De sobere rassen kunnen hard werken op enkel gras of ruwvoer,bijvoeren is dan ook niet nodig.
dagmach schreef:Heb je een goede DA,hoefsmid,zadelmaker enz,en kun jij als eigenaar tegen kritiek,want daar draait het mi om,zullen ze je echt de waarheid wel zeggen.
Het is niet leuk om te horen dat je dier in slechte conditie is door te veel voer/te weinig beweging,maar daar kun je alleen maar van leren.
tug schreef:ook bij cushing wordt door wetenschappers vaak een link gelegd met een veel te goede conditie in de levensloop van het paard. bij cushing komt meestal een andere vorm van suikerziekte voor dan die jullie hier beschrijven. je paard drinkt dan steeds meer en plast het ook weer massaal uit, je kunt de suiker dan ook ruiken.
Ireen_ schreef:Wat ik me afvraag; Hebben jullie paarden behalve de harde manenkam/staartaanzet ook vetafzetting onder de buik en vulling van de kuiltjes boven de ogen? Volgens de veearts horen met name de bultjes boven Evita haar ogen bij de cushing, maar zij heeft dit al een aantal jaar en ik meen dit ook wel eens bij "gewone" insulineresistente paarden gezien te hebben.
onne schreef:Wat mij is verteld is dat als ze IR zijn er ook chushing bij komt.
Toch lees ik dat er ook alleen paarden zijn met IR.
Ireen_ schreef:onne schreef:Wat mij is verteld is dat als ze IR zijn er ook chushing bij komt.
Toch lees ik dat er ook alleen paarden zijn met IR.
Ik denk niet dat het altijd over hoeft te gaan in Cushing, ben wel benieuwd hoe dat zit. Insulineresistentie/EMS wordt in engelse artikelen namelijk vaak pre-cushing genoemd, waardoor je zou denken dat er wel een verband is.
SuperRoos schreef:dagmach schreef:Het 24 uur op de wei zetten wil niet zeggen dat ze dik worden,nu is er niet veel te eten en zodra het gras weer groeit gewoon elke dag het lint een strookje verzetten.
Dit zorgt ervoor dat je precies weet wat er elke dag binnenkomt en zogauw je een dag minder traint verzet je gewoon een kleiner streepje met het lint.
De sobere rassen kunnen hard werken op enkel gras of ruwvoer,bijvoeren is dan ook niet nodig.
Ben het hier niet mee eens maar ik heb geen zin hier een discussietopic van te maken omdat mensen die in hetzelfde schuitje zitten hier leren van elkaars ervaringen en snappen waar we mee te maken hebben...
Mijn paard stond/staat idd 24 uur op een wei, een kaal stuk, met lintjes verzetten etc.. (tegenwoordig dus enkel op zand en arm hooi..) En toch, ondanks flinke buitenritten van soms 35 km toen hij in topconditie was kreeg ik hem niet aan het afvallen..
Trainen hielp dus niks, en dit is een typisch kenmerk van suikerziekte..
De cellen zitten als het ware op slot en eerst moeten oorzaken weggenomen worden voordat trainen nut heeft om vet kwijt te raken...
Tuurlijk zijn er paarden waar dit goed voor is en waarbij dit helpt maar die paarden hebben het niet in een dergelijke vorm etc..
dagmach schreef:Oja,dat sobere dieren niet enkel kunnen werken op ruwvoer is geen fabeltje,doe dat al zo'n 35 jaar,dieren blijven werkwillig,goed in conditie en worden zonder al teveel problemen oud.
dagmach schreef:Dan nog een ander misverstand uit de weg halen.
Als je af en toe eens 35 km rijdt zegt dit niets over een correcte training.
Een paard wat correct gereden wordt,dus de spieren echt aanspreekt,kan na 45 minuten in de bak al veel meer energie (vetverbranding) verbruikt hebben dan een dier dat 3/4 uur het bos is ingeweest.
Ireen_ schreef:Maar dan moet je wel een paard hebben dat die training aan kan.. Als je met hoefbevangenheid te kampen krijgt, of een oud paardje hebt (Evita is 23, heeft ook spat en cushing) wordt dat al een ander verhaal. Op een gegeven moment is er ook een grens wat betreft het beweging geven.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt, ook niet om je paard af te laten vallen. Een aantal jaar geleden reed ik Evita nog vrij intensief (dressuurmatig en aangespannen, soms ook buitenritten van 4 a 5 uur) en toch ging er in de zomer, op een kaal land, geen grammetje vanaf. Ik gaf haar er alleen wat vitaminebrokjes bij.
Hoe je het had kunnen voorkomen is goed om te weten en ik denk dat iedereen daar wel bekend mee is, maar dat is waar het voor de eigenaren hier in het topic niet meer om draait lijkt me. Je kunt het niet terugdraaien en vaak is het paard ook niet zijn hele leven bij 1 eigenaar geweest.