[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:44

tug schreef:
liepen jullie paarden als jong paard ook vaste paadjes in de wei, heen en weer, en uren lang?

Wat een sneu verhaal zeg :(:)....

Bij mijn paard nooit vaste 'paden' in de wei gezien (om te antwoorden op je vraag..)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:56

Heb dit topic even meegelezen omdat het op het moment een soort hype aan het worden is.
Ook hier op stal "misschien" geconstateerd door eigenaar.
Net zoals we de afgelopen twee/drie jaar een hype hadden over magnesiumgebrek.

Ik bekijk het probleem net als bij de mens,onze dieren worden te dik,met alle gevolgen vandien dus ook het hebben van diabetes.
En inderdaad,de huisarts stuurt je naar huis met de opmerking dat je af moet vallen en dat het waarschijnlijk dan gewoon weer goedkomt.
Oftewel ook onze paarden moeten goed op gewicht blijven,en eigenlijk is dat heel simpel :P .
Je stopt er evenveel energie in dan dat er verbruikt wordt,dan blijft ie goed.
Moet ie afvallen dan stop je er minder energie in dan dat er verbruikt wordt.
Persoonlijk vind ik het makkelijk om het dier veel te laten verbruiken :D
Gewoon lekker trainen,werken aan de spieren voor een optimale verbranding,of als de conditie nog niet goed is veel stappen,want zolang ie onder het zadel stapt kan ie niet eten.

Het 24 uur op de wei zetten wil niet zeggen dat ze dik worden,nu is er niet veel te eten en zodra het gras weer groeit gewoon elke dag het lint een strookje verzetten.
Dit zorgt ervoor dat je precies weet wat er elke dag binnenkomt en zogauw je een dag minder traint verzet je gewoon een kleiner streepje met het lint.
De sobere rassen kunnen hard werken op enkel gras of ruwvoer,bijvoeren is dan ook niet nodig.

Heb je een goede DA,hoefsmid,zadelmaker enz,en kun jij als eigenaar tegen kritiek,want daar draait het mi om,zullen ze je echt de waarheid wel zeggen.
Het is niet leuk om te horen dat je dier in slechte conditie is door te veel voer/te weinig beweging,maar daar kun je alleen maar van leren.

Lees nog even mee met dit topic,ben bang dat na de te dikke honden en katten nu onze edele viervoeter te dik gaat worden en welvaartskwaaltjes krijgt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:10

dagmach schreef:
Het 24 uur op de wei zetten wil niet zeggen dat ze dik worden,nu is er niet veel te eten en zodra het gras weer groeit gewoon elke dag het lint een strookje verzetten.
Dit zorgt ervoor dat je precies weet wat er elke dag binnenkomt en zogauw je een dag minder traint verzet je gewoon een kleiner streepje met het lint.
De sobere rassen kunnen hard werken op enkel gras of ruwvoer,bijvoeren is dan ook niet nodig.

Ben het hier niet mee eens maar ik heb geen zin hier een discussietopic van te maken omdat mensen die in hetzelfde schuitje zitten hier leren van elkaars ervaringen en snappen waar we mee te maken hebben...

Mijn paard stond/staat idd 24 uur op een wei, een kaal stuk, met lintjes verzetten etc.. (tegenwoordig dus enkel op zand en arm hooi..) En toch, ondanks flinke buitenritten van soms 35 km toen hij in topconditie was kreeg ik hem niet aan het afvallen..
Trainen hielp dus niks, en dit is een typisch kenmerk van suikerziekte..
De cellen zitten als het ware op slot en eerst moeten oorzaken weggenomen worden voordat trainen nut heeft om vet kwijt te raken...
Tuurlijk zijn er paarden waar dit goed voor is en waarbij dit helpt maar die paarden hebben het niet in een dergelijke vorm etc..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:12

dagmach schreef:

Sobere rassen zijn idd vaak 'overvoerd' maar toch 'ondervoed'...
Krijgen te grote hoeveelheden binnen waar te weinig mineralen in zitten (likstenen die wij gemiddeld gebruiken bevatten hier niet genoeg van, allemaal fabeltjes..) en hierdoor extreme tekorten, bij die tekorten is het niet verstandig hard te gaan werken..
Kans is groot dat hierin de problemen met mijn paard zijn ontstaan...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:13

dagmach schreef:
Heb je een goede DA,hoefsmid,zadelmaker enz,en kun jij als eigenaar tegen kritiek,want daar draait het mi om,zullen ze je echt de waarheid wel zeggen.
Het is niet leuk om te horen dat je dier in slechte conditie is door te veel voer/te weinig beweging,maar daar kun je alleen maar van leren.

Vaak genoeg zelf om advies gevraagd, en enige wat je dan hoort is nog meer werken terwijl je soms al 35km op een dag aflegd met je dier... Dan gaat er ergens iets mis toch..

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:14

Maargoed, terug bij het topic...
Kou lijkt bij Fiek enorme invloed te hebben op zijn bloedsuiker en de oorzaak hiervan heb ik nog niet gevonden..
Vanavond stond hij er niet echt toppie bij, lichte hypo leek hij te hebben...
Morgen hopelijk weer beter te pas..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:48

Ik heb een insulineresistente haf, zie dit topic nu pas maar vind het erg interessant.. dus ga het even doorlezen!
Mijn pony heeft (zeer waarschijnlijk) ook Cushing. Voor mij is het een grote puzzel.. Ik las hier ergens dat Cushing kan voortkomen uit insulineresistentie (EMS of pre-cushing). Ik heb zelf het idee dat de insulineresistentie er eerder was dan de cushing. Ze heeft de harde manenkam etc. al zeker 5 jaar, de lichte cushing symptomen sinds 1 jaar.
Evita is bij mij overigens nooit hoefbevangen geweest, maar dit is wel mijn grootste angst.

tug schreef:
ook bij cushing wordt door wetenschappers vaak een link gelegd met een veel te goede conditie in de levensloop van het paard. bij cushing komt meestal een andere vorm van suikerziekte voor dan die jullie hier beschrijven. je paard drinkt dan steeds meer en plast het ook weer massaal uit, je kunt de suiker dan ook ruiken.

Mijn pony is inderdaad veel en veel te dik geweest in het verleden. Ik kreeg haar ook nauwelijks slanker. Nu wordt ze in de winter juist te mager op de ribben, rug en flanken. Wij denken dat dat aan de cushing te wijten valt.

Evita krijgt nu overigens subli senioren slobber (6% zetmeel), en magnesium erbij voor haar IR. Ze ziet er beter uit dan een paar jaar geleden.

Wat ik me afvraag; Hebben jullie paarden behalve de harde manenkam/staartaanzet ook vetafzetting onder de buik en vulling van de kuiltjes boven de ogen? Volgens de veearts horen met name de bultjes boven Evita haar ogen bij de cushing, maar zij heeft dit al een aantal jaar en ik meen dit ook wel eens bij "gewone" insulineresistente paarden gezien te hebben.

Wat ik bedoel is dit;
Afbeelding

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:13

Voor dagmach; de zogenaamde 'hypes' ontstaan doordat mensen zich bewust worden van dingen, wat is daar mis aan? :) Er is altijd een categorie onzekere mensen die uit voorzorg handelen omdat hun paard misschien ook wel... maar dat hou je overal.

Wees blij dat mensen met zorg naar hun dieren kijken en ze gezond willen houden. Dat er toch een groter besef komt dat onze Hollandse doorgefokte grasjes eigenlijk helemaal niet zo goed zijn voor paarden. Zo simpel als jij het weergeeft is het niet, maar dat heeft Roos je inmiddels al goed uitgelegd. :j

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:28

ik ben benieuwd naar je verhaal :j[/quote]

Nou komt ie dan, het is wel een end hoor!
Mijn paard is zo'n twee maanden geleden getest op IR en ik mag wel zeggen dat ik blij ben dat de test positief is uitgevallen. Al jaren merk ik wat aan haar, en alles wees in deze richting, maar het was nog zo onbekend, dat ik alleen maar nare reacties kreeg. Als ik een artikel aanhaalde bij de DA kreeg ik de reactie "niet alles wat je leest op internet is waar", en een artikel uit de mensport copieeren en opsturen haalde ook niks uit. Nou is mijn paard blijkbaar de uitzondering op de regel want ze is te mager, al zo'n 3jaar! Niks te dik, ik kan ribben tellen, afschuwelijk en dan denkt menigeen ook nog dat ik dat zo wil houden.
8 Jaar geleden heb ik haar gekocht, jaren paarden genegeerd, maar oude liefde roest niet. En toen zag ik haar, een echte dame 10 jaar KWPNer ,prachtige ogen, geen weg terug dus, zij hoort bij mij en ik bij haar .
Ze stond in een wei waar de losse draden in lagen, met hoeven zo kort als ik nog nooit had gezien. Maar ik had absoluut geen ervaring meer met paarden, ja als kind, maar dat is toch even anders.
Ze was niet vooruit te branden, gelukkig want ik was wel een beetje bang. Ze was tussen de koeien en als een koe gehouden, soms aan een ketting in de winter, soms een hele winter buiten al naar gelang de mogelijkheden(van de boer).
Slaan waar je haar raken kan was de boodschap die ik meekreeg zorg wel dat niemand het ziet, maakt niet uit wat je pakt. Haar voer had bestaan uit snijmais, voederbieten, hooi, en soms alleen gras van een koeienwei, vette wei dus.
Komt ze uit de trailer bij haar nieuwe stal, een furie, kompleet de weg kwijt, ik kon wel janken, en dat deed ik ook. Nou mijn idee van dat doe ik wel even was wel over. En dat ik nog veel moest leren heeft ze me ook wel vertelt, maar ik kan leren, en zeker van haar.
Na een onfortuinlijke buiteling, hoorde ik in het ZHS, van iemand over longeren zonder longe, dat sprak me gelijk aan.
Afijn verder over de IR. Na +/_ 3jaar kreeg ik met de pensionhouder een welles nietes situatie, hij vond haar dik worden(die kont) en ik vond haar mager worden (de ribben). Daar kwam in die winter ook nog een enorme manenkam bij. Aangezien ik er door de smid al eens op gewezen was dat ze ooit hoefbevangen moet/kon zijn geweest, en een zware manenkam dat ook kan voorspellen, ging ik op onderzoek uit.
Er gebeurde nog wat en ik besloot om een andere stal te kiezen voor mijn eigen rust. Daar kon ze in de zomer lekker 24 uur naar buiten, leek me geweldig voor haar.
Nou waar andere paarden dik worden van gras word mijn dame het niet, ja op haar manenkam.En het deed haar zeer, inmiddels ken ik haar goed genoeg om dat te merken. Kwam er ook nog mok bij en ze ging steeds meer met haar hoeven trekken bij het uitkrabben. Op zich allemaal heel gewoon maar als je een dier kent valt elke verandering toch op. En het leek steeds meer op alle kenmerken die ik over IR had gelezen.
En raar maar waar als het met mijn paard niet goed gaat krijg ik een soort paniekgevoel over mij.
" Nee ze kan niet op stal voor de nacht, want dan willen ze allemaal". Maar ik weet dat hooi haar goed op peil houd, want in de winters gaat het wel goed en blijft ze redelijk op peil. En ik werd nu wel heel bang voor haar manenkam die was enorm, gelukkig weet ik dat het ook weer snel weg kan zijn.

Dus paard weer onder de arm en naar een stal waar ze in de avond naar binnen kon. Nou is de furie van in het begin toch nog in haar en elke keer dat ik haar verplaats toont ze hetzelfde gedrag.
Een keer kan ,een tweede keer kan toeval zijn, maar een derde keer is dat in mijn ogen niet meer. En dat gebeurt me nu net te vaak met haar, er is te vaak sprake van herhaling en ik ben toch niet gek.
Al denken meerdere pensionhouders van wel.
Mais erbij om aan te komen, au,au,au, aansingelen doet zeer.
Kwam er een met het idee van hepato-liq (zou de lever kunnen zijn), elke keer dat ik dat gebruikte kreeg ze een bloedneus en zelfs bloed bij haar traanvocht.
Ik sul, trap er weer in.
Nou weer door omstandigheden een andere stal en inmiddels een hakblessure rijker, vinden de pensionhouder en ik dat ze toch echt te mager is. En aangezien het een jaar heel goed is gegaan, geen te zware manenkam enzo. gaan we iets te fanatiek aan de slag. 3kilo sport brok p.dag Maisvlokken, alleen maar kuil en weinig beweging ivm blessure. Tja het resultaat laat zich raden, gelukkig niet hoefbevangen, maar alle signalen in de IR erbij. zware manenkam,vet op schouders, onderaan ribbenkas, aan staartaanzet en dikke ogen en zo zeer dat het doet. En ik ben toch van plan hoefbevangenheid te voorkomen als ik kan, dat lukt me nu al 8jaar redelijk.

Nou moet ik erbij vertellen dat de stal in okt overgenomen is , en nu trainings en handelstal is. laat me een ding zeggen van rijden hebben ze misschien verstand maar of de paarden daar op de eerste plaats komen betwijfel ik. Afijn ander biks (sportbrok) ander hooi(kuil) en naar buiten? is toch niet nodig denken ze.

Dus ,schrappen in het rantsoen ander hooi erbij en bewegen!! gelukkig gaat het dan ook weer redelijk vlug de goede kant op, het word in ieder geval niet erger. Maar ze snappen er niks van, ze is toch nog steeds te mager. IK zou ook wel graag een gevuld paard zien, maar dat kan blijkbaar niet op deze manier.
En nu is het kuil weer op en krijgt ze alleen maar gewoon hooi, goed hoor,maar ze willen er niet aan dat het voor mijn paard veeeeel hooi moet zijn van deze kwaliteit. Nu krijgt ze 1.5 kilo Biks p.dag en naar ik hoop 3X hooi al zie ik daar weinig van. Ze is nu dus weer te mager, terug bij af.
Gelukkig kwam ik op de site van de gd deventer de test tegen, en die was positief. Dus nu kan ik ook hard maken wat ze heeft, maar het maakt het er nog niet makkelijker op. Ik vind het niet leuk om steeds weer te controleren wat ze voeren, en hoe vaak.
Ik heb het met hun over bietenpulp gehad, maar hoor er niks meer van. Zal er eerdaags 'ns naar vragen. De DA zei me wel dat het erg energierijk is, heeft iemand daar ervaring mee? Want dat heeft ze echt niet nodig, een rustig tokkel ritje op dit paard van 18 is er nog niet bij.
Ik ben nog steeds aan het zoeken wat haar voer betreft, ik kan de juiste balans maar niet te pakken krijgen.
Ook mijn paard kan als een gek heen en weer lopen in de wei, dat ben ik al een paar keer tegen gekomen in vorige stukken.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:46

Mijn paard word dus mager van alleen gras. Waar ik andere paarden vol zag rond hobbelen, zag ik de mijne mager worden. Op google is onder; insuline horse; veel te vinden. je kan het meeste gelijk vertalen scheelt een hoop gepuzzel.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:41

Ireen_ schreef:
Wat ik me afvraag; Hebben jullie paarden behalve de harde manenkam/staartaanzet ook vetafzetting onder de buik en vulling van de kuiltjes boven de ogen? Volgens de veearts horen met name de bultjes boven Evita haar ogen bij de cushing, maar zij heeft dit al een aantal jaar en ik meen dit ook wel eens bij "gewone" insulineresistente paarden gezien te hebben.

Allereerst welkom in het topic :-)
Jammer dat het onder deze omstigheden is maargoed, laten we leren van elkaar denk ik dan maar :-)

Jouw paardje dus IR en cushing :(:)

Die opgevulde kuiltjes heeft mijn IR (geen cushing nog meen ik, laat hem de volgende keer op cortisol testen..) paard niet, wel heeft hij vochtophopingen onder zijn buik en regelmatig een erg gezwollen koker...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:44

Het vermageren klinkt als een kenmerk van de cushing juist?
Lastig verhaal ook zeg... Maar wat ik hierboven ook al zei, ben blij dat we elkaar kunnen helpen en van elkaar kunnen leren!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:53

jolin...wat bietenpulp betreft...IR paarden verdragen dat heel goed,wel de pulp zonder suiker erin(melasse)
Mijn paard is ook niet echt dik,je ziet en voelt zijn ribben....maar hij kan echt niet veel eten...ik bedoel soorten voer.
Hij krijgt al jaren pulp met een beetje zemelen en een geconcentreerd vit/min mengsel iedere dag.
Sinds kort kook ik iedere dag lijnzaad voor de familie,gelukkig verdraagt hij dat ook goed....weer wat extra calorieen.
(volgens mij staan er foto's van hem,Pablo op pag.9 )

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:54

Bij Onne waren de bulten boven zijn ogen minder in de zomer, dan nu in de winter.
In 2006 waren deze erger.
Toch vermagerd Onne niet, ondanks zijn cushing en IR.
Hij heeft wel speciaal voer.
Wat mij is verteld is dat als ze IR zijn er ook chushing bij komt.
Toch lees ik dat er ook alleen paarden zijn met IR.

Ik denk dat met name chushing meer bij merrie's voorkomt.
Onne is wel twee slachtig.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:14

Veel tegenstrijdige info dus, balen is dat toch...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:45

onne schreef:

Ik denk niet dat het altijd over hoeft te gaan in Cushing, ben wel benieuwd hoe dat zit. Insulineresistentie/EMS wordt in engelse artikelen namelijk vaak pre-cushing genoemd, waardoor je zou denken dat er wel een verband is.
Evita heeft in de winter ook dikkere bulten boven haar ogen dan in de zomer.

Ik wil ook graag de test van GD deventer laten doen, om eens te kijken hoe "erg" het nou precies is met de insulineresistentie. Aan haar uiterlijk is het wel duidelijk te zien.

Ik geef ook bietenpulp. Het zit in de Subli Seniores priores die Evita krijgt sinds deze winter. Ze krijgt er in elk geval niet meer klachten van en is deze winter goed op gewicht gebleven! Ik geef haar ook olie bij. Vet kan weinig kwaad en is goed te verteren voor paarden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:08

Fiek bleek bij de GD een waarde van 41,5 aan insuline te hebben waar 10 normaal is...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:20

Ireen_ schreef:
onne schreef:

Ik denk niet dat het altijd over hoeft te gaan in Cushing, ben wel benieuwd hoe dat zit. Insulineresistentie/EMS wordt in engelse artikelen namelijk vaak pre-cushing genoemd, waardoor je zou denken dat er wel een verband is.

Mijn Cushing paard is niet IR. Cushing kan als 'extraatje' IR hebben, maar dit hoeft dus niet. Het is netzoals bij pre Cushing paarden Pergolide niet helpt, omdat de oorzaak anders is.
Ik probeer wel zo goed mogelijk te zorgen dat mijn Cushing paard geen IR krijgt als complicatie.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:34

SuperRoos schreef:
dagmach schreef:

Ben het hier niet mee eens maar ik heb geen zin hier een discussietopic van te maken omdat mensen die in hetzelfde schuitje zitten hier leren van elkaars ervaringen en snappen waar we mee te maken hebben...

Mijn paard stond/staat idd 24 uur op een wei, een kaal stuk, met lintjes verzetten etc.. (tegenwoordig dus enkel op zand en arm hooi..) En toch, ondanks flinke buitenritten van soms 35 km toen hij in topconditie was kreeg ik hem niet aan het afvallen..
Trainen hielp dus niks, en dit is een typisch kenmerk van suikerziekte..
De cellen zitten als het ware op slot en eerst moeten oorzaken weggenomen worden voordat trainen nut heeft om vet kwijt te raken...
Tuurlijk zijn er paarden waar dit goed voor is en waarbij dit helpt maar die paarden hebben het niet in een dergelijke vorm etc..

Je geeft hierboven volgen mij al het probleem aan.
Je hebt geen zin in discussie,ik ook niet maar je wil leren van elkaar ervaringen van mensen die in het zelfde schuitje zitten en snappen (of denken te snappen) waar je mee te maken hebt.
Want daar gaat het nu juist mis,dat probeer ik aan te geven,je moet juist eens gaan zoeken naar mensen die het anders zien :D .
Niet van mijn paard heeft IR,nee,hoe had ik het kunnen voorkomen en hoe doen al die anderen die geen dier hebben met IR.

Dan nog een ander misverstand uit de weg halen.
Als je af en toe eens 35 km rijdt zegt dit niets over een correcte training.
Een paard wat correct gereden wordt,dus de spieren echt aanspreekt,kan na 45 minuten in de bak al veel meer energie (vetverbranding) verbruikt hebben dan een dier dat 3/4 uur het bos is ingeweest.

Ik zit niet in het zelfde schuitje,ken wel het probleem van nabij,maar snap wel waar jullie mee te maken hebben,ik zou het alleen heeeel anders oplossen.
Geef je dier gewoon voldoende ruwvoer,en ga vanaf vandaag beginnen met 20 minuten stappen in de bak,lekker actief over de achterhand,voer dit elke dag 10 minuten op.
Dan is een keer een drafje er bijpakken,heb je minder tijd actief longeren,zogauw er in de bak weer een uur actief gereden kan worden,dan afwisselen met bos en de tijd opvoeren.
Je kunt een dag in de week gewoon gaan wandelen.

Zogauw je dit stramien in gaat zetten zul je zien dat als je 4-5 maanden verder bent je een top-fit dier onder je kont hebt,en dat weet ik wel uit ervaring :o .

Oja,dat sobere dieren niet enkel kunnen werken op ruwvoer is geen fabeltje,doe dat al zo'n 35 jaar,dieren blijven werkwillig,goed in conditie en worden zonder al teveel problemen oud.

Zou de knop omgooien als ik in jouw schoenen zou staan.
Misschien zit je te vast in het IR verhaal,doe voor je dier wat een mens doet die te horen krijgt dat ie diabetes heeft,gewoon het leven omgooien.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:15

Maar dan moet je wel een paard hebben dat die training aan kan.. Als je met hoefbevangenheid te kampen krijgt, of een oud paardje hebt (Evita is 23, heeft ook spat en cushing) wordt dat al een ander verhaal. Op een gegeven moment is er ook een grens wat betreft het beweging geven.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt, ook niet om je paard af te laten vallen. Een aantal jaar geleden reed ik Evita nog vrij intensief (dressuurmatig en aangespannen, soms ook buitenritten van 4 a 5 uur) en toch ging er in de zomer, op een kaal land, geen grammetje vanaf. Ik gaf haar er alleen wat vitaminebrokjes bij.

Hoe je het had kunnen voorkomen is goed om te weten en ik denk dat iedereen daar wel bekend mee is, maar dat is waar het voor de eigenaren hier in het topic niet meer om draait lijkt me. Je kunt het niet terugdraaien en vaak is het paard ook niet zijn hele leven bij 1 eigenaar geweest.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:04

dagmach schreef:
Oja,dat sobere dieren niet enkel kunnen werken op ruwvoer is geen fabeltje,doe dat al zo'n 35 jaar,dieren blijven werkwillig,goed in conditie en worden zonder al teveel problemen oud.

Voor het grootste gedeelte kan ik me wel vinden in je verhaal, maar het gaat niet altijd op. Het is ook wel afhankelijk van de kwaliteit ruwvoer en grasland en de hoeveelheid arbeid. Ik heb hier meerdere koudbloeden lopen die het prima doen, maar juist de ene met Cushing is echt te dik, ze eet veel te weinig. Met veel moeite eet ze zo'n 1 % van haar lichaamsgewicht aan ruwvoer. Nu hoorde ik laatst van iemand dat paarden ook te dik kunnen worden van ondervoeding, ik denk dat het bij haar wel opgaat, maar je kunt helaas geen voer er in stampen, als ze niet eet, eet ze niet. Omdat ze ook extreem zweet ben ik haar dus wél wat bij gaan voeren met name electrolieten toevoegen en een supplement, het klinkt tegenstrijdig dat ik haar bijvoer juist omdat ze af moet vallen, maar verdomd het werkt ze begint beter in haar vel te zitten en begint werken beter te kunnen verdragen zonder echt uitgeput te raken door verlies aan zouten. Zij is ( nog) niet IR ik hoop het ook te kunnen voorkomen door het voer zo goed megelijk uit te balanceren.
Zelf heb ik trouwens erg mijn vraagtekens bij hele korte afgegraasde weitjes, het gras maakt juist onder die omstandigheden veel fructaan aan. ( stress) ik denk dat je beter bij een te dik of IR paard het grazen kunt beperken op een niet gestresste weide en de rest van de tijd op een grote paddock met hooi.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:51

dagmach schreef:
Dan nog een ander misverstand uit de weg halen.
Als je af en toe eens 35 km rijdt zegt dit niets over een correcte training.
Een paard wat correct gereden wordt,dus de spieren echt aanspreekt,kan na 45 minuten in de bak al veel meer energie (vetverbranding) verbruikt hebben dan een dier dat 3/4 uur het bos is ingeweest.

Ik geef een voorbeeld aan maar trainde altijd op die manier, conditie was dus uitstekend en spiergebruik ook... Maargoed...

Wanneer organen van binnen al dermate aangetast zijn is het niet verstandig gelijk een training in te zetten, ik kan nu nog niet eens 10 minuten met hem rustig wandelen, dan staat hij gelijk al met enorme problemen en een dierenarts die me waarschuwt..
Hij moet nu eerst rustig afvallen en als hij wat stabiel is kunnen we rustig 'aan het werk'...

Wat ik meer bedoelde naar jou is dat je 'alles over 1 kam lijkt te scheren'... en wat ik het fijne vind hier, wat ik dus ook bedoelde, is dat we hier toch grote verschillen zien, dingen die bij het ene paard wel werken en het andere niet...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:53

estherhegt, sluit me helemaal aan bij wat je zegt...
denk dat de meeste paarden hier in het topic 'bewijzen' dat ze niet het paard zijn van de verhaaltjes en informatie die op internet staan...

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:50

Ireen_ schreef:
Maar dan moet je wel een paard hebben dat die training aan kan.. Als je met hoefbevangenheid te kampen krijgt, of een oud paardje hebt (Evita is 23, heeft ook spat en cushing) wordt dat al een ander verhaal. Op een gegeven moment is er ook een grens wat betreft het beweging geven.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt, ook niet om je paard af te laten vallen. Een aantal jaar geleden reed ik Evita nog vrij intensief (dressuurmatig en aangespannen, soms ook buitenritten van 4 a 5 uur) en toch ging er in de zomer, op een kaal land, geen grammetje vanaf. Ik gaf haar er alleen wat vitaminebrokjes bij.

Hoe je het had kunnen voorkomen is goed om te weten en ik denk dat iedereen daar wel bekend mee is, maar dat is waar het voor de eigenaren hier in het topic niet meer om draait lijkt me. Je kunt het niet terugdraaien en vaak is het paard ook niet zijn hele leven bij 1 eigenaar geweest.

Evita is inderdaad een heel ander verhaal,ouder dier ook nog eens cushing,moet je niet meer in training zetten.
Wilde alleen duidelijk maken,meer om het gebeuren rond IR open te gooien,dat door er "gewoon"(weet valt niet altijd mee)voor te zorgen dat je dier niet te dik is,goed in conditie houdt, je IR kunt voorkomen.
Lijkt op het moment net zo'n welvaartsziekte te worden als diabetes bij de mens,dus ook niet de aangeboren diabetes maar de diabetes die veroorzaakt wordt door overgewicht.
Je kunt dan tabletjes nemen of zelfs insuline spuiten maar door je leven om te gooien,meer bewegen,minder eten kun je er weer vanaf komen.
Dat is het enige wat ik wil zeggen,kunt wel blijven zoeken waar een dier een hyper/hypo van krijgt,middeltjes toedienen of wat dan ook maar je kunt ook het roer omgooien.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:13

Geloof dat het laatste naar mij bedoeld is?
Mijn paard beweegt al meer dan anders, omdat hij nu op zand gezet is en van de weide af is, hij speelt dus regelmatig met zijn maatjes, minder eten ook zeker en nog veel meer het roer om gegooid, echter geneest het allemaal niet zo snel als dat het begint.. en omdat mijn paard ook meerdere afwijkingen heeft (en daardoor ook afwijkt van het plaatje) krijgt hij te maken met hypo's
Deze heb ik verder nog niet voor zien komen bij andere IR paarden hier dus denk dat hier ook anders naar gekeken kan worden..
Hypo's kunnen levensbedreigend zijn dus ondanks dat je het roer omgooit moet je dan ook kijken naar middeltjes om in te zetten wanneer hij een hypo niet zelf kan voorkomen of er te diep in gaat...