[TI] [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:17

shillelagh schreef:
Laughy ik wil zo graag vrijheidsdressuur doen! Heb dat boek gekocht maar ik ben er niet voor geschikt heb ik het idee. Snap er niet veel van :')

Dat heb ik hetzelfde :') haha.
Ik snap het wel, maar krijg het niet 'uitgelegd' aan mn pony ofzo

shillelagh

Re: [HK] Harig & bont #5 Lange manen, volle staarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:32

@ Dott, precies dat. misschien moeten we samen maar zo'n les volgen ofzo haha.
Bij mij is er verder ook niemand die dit doet of aan mij en mijn paard uit kan leggen. Oooit heeft een vriendin haar wel iets geleerd maar hoe ? En het is niet de fijnste oefening.

@Shelly21, klopt! tinkers zijn top. Zo had ik dus op mijn wedstrijd even een Hidalgo momentje. Ik kwam een kennis tegen, die vroeg hoe het was gegaan. dus ik zeg een weigering omdat ik de buitenhand niet goed tegen de hals had waardoor ze de scherpe bocht niet haalde. Zegt ze: dat krijg je he met die lompe tinkers... Ik zeg: pardon?? je mag alles over mij zeggen, maar niet over mijn paard.
Toen zei ze stamelend sorry :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:45

Weet je wat ik altijd zei op een wedstrijd als ze vroegen hoe het ging;
"Geen idee, ik ben tevreden, maar het is en blijft een tinker"

En als de uitslag dan bagger was;
"Tsja wat wil je met een Tinker"

En als de uitslag heel goed is;
"Knap he, voor een Tinker"

Dan zijn mensen altijd meteen uitgeluld ;)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:17

Leonoor schreef:
Weet je wat ik altijd zei op een wedstrijd als ze vroegen hoe het ging;
"Geen idee, ik ben tevreden, maar het is en blijft een tinker"

En als de uitslag dan bagger was;
"Tsja wat wil je met een Tinker"

En als de uitslag heel goed is;
"Knap he, voor een Tinker"

Dan zijn mensen altijd meteen uitgeluld ;)

Die is goeie Leo, die moet ik onthouden ;-)

Laatste reguliere wedstrijd was het zelfs zo dat (onbekende) mensen naar me toekwamen en zeiden wat voor een goede/nette proef ik gereden had. Dat ze het niet met de jury eens waren. Voor mijn gevoel een hele goede proef gereden en ik had 2x 178! Laatste met 10 punten los -O- was ik wel wat verdrietig om en naar mijn idee geheel onterecht, maar je kunt er helaas weinig aan doen behalve een olifantenhuid gaan creeeren en hoe vaker je op concours je gezicht laat zien met een tinker hoe meer geaccepteerd het gaat worden.

Daarom vind ik de wedstrijden van het NSvT zo leuk! Daar gaat het om meedoen en gezelligheid, als je dan winst hebt is dat mooi meegenomen *\o/*

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:44

Nou zeg wat een stomme jury! Lekker alles over 1 kam scheren ook. Je kan er helaas niets aan doen.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:56

Nou allieda dat had ik dus gisteren ook. Naderhand kwamen er mensen naar me toe wat er allemaal gezegd was en dat de 2e proef nog netter oogde dan de eerste. Naja goed

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:38

Moet zeggen dat ik nog nooit een stomme opmerking heb gehoord op western stallen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:45

Ik woon ook in het noorden maar heb nog nooit meegemaakt dat ik afgerekend ben op het rijden met eeb tinker.
Je hoort vaak dat wanneer iemand met zijn/haar Koudbloed mindere punten rijd dat de jury de schuld krijgt. Het zal er dan wel 1 van 'de oude stempel' zijn. Grootste onzin. Er zal vast hier en daar een jury tussrnzitten die niks met tinkers heeft. Dat Is mij ook gebeurt. Maar als jij de boel goed voor elkaar hebt kunnen ze niet om je heen.

En tja, met een Tinker ga je niet op kunnen boksen tegen kwpn bewegingskanonnen. Een tinker schud geen middendraf voor een 8 of 9 uit zijn mouw (Uitzonderingen daargelaten).

Overigens reed mijn nichtje vorige week 212 punten en een eerste plaats tussen de kwpners. De jury sprak ik na afloop. Een man van bijna 80. Al ruim 40 jaar jury. Had niks met tinkers, zelf altijd sportpaarden gefokt.

Sowieso siert het niemand om de jury de schuld te geven. Gewoon op naar de volgende wedstrijd.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:47

Dott schreef:
shillelagh schreef:
Laughy ik wil zo graag vrijheidsdressuur doen! Heb dat boek gekocht maar ik ben er niet voor geschikt heb ik het idee. Snap er niet veel van :')

Dat heb ik hetzelfde :') haha.
Ik snap het wel, maar krijg het niet 'uitgelegd' aan mn pony ofzo

Ik heb zo'n clown die dan kunstjes zelf verzint ook leuk :')

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:53

Tinker Ginger en Tinker Up&Go !

Beide paarden hebben ontzettend veel behang en manen en samen gaan zij een mooi veulentje maken voor 2017 *\o/*

Afbeelding

Ben benieuwd hoeveel manen en behang we hier aan over gaan houden *\%/*

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:41

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:40

Heb 1x mee gemaakt dat een jury mij echt geen winstpuntje gunde :(:)

Was inderdaad ook op een "reguliere" wedstrijd, IEDEREEN in mijn rubriek had een 8 voor de verzorging gekregen, behalve moi ik had een 6!
En dat terwijl ik zo goed Troy z'n sokjes geboend en geschobd had , een prachtige hengstenvlecht had, z'n dikke staart tot het laatste haartje had uitgeplozen en hij glom als een zonnetje. Ik had toen 179 punten, dat was wel jammer!

Maar goed get over it! Je loopt toch een beetje dat "risico" als je met een ander type paard mee doet

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:54

cp112 schreef:
Ik woon ook in het noorden maar heb nog nooit meegemaakt dat ik afgerekend ben op het rijden met eeb tinker.
Je hoort vaak dat wanneer iemand met zijn/haar Koudbloed mindere punten rijd dat de jury de schuld krijgt. Het zal er dan wel 1 van 'de oude stempel' zijn. Grootste onzin. Er zal vast hier en daar een jury tussrnzitten die niks met tinkers heeft. Dat Is mij ook gebeurt. Maar als jij de boel goed voor elkaar hebt kunnen ze niet om je heen.

En tja, met een Tinker ga je niet op kunnen boksen tegen kwpn bewegingskanonnen. Een tinker schud geen middendraf voor een 8 of 9 uit zijn mouw (Uitzonderingen daargelaten).

Overigens reed mijn nichtje vorige week 212 punten en een eerste plaats tussen de kwpners. De jury sprak ik na afloop. Een man van bijna 80. Al ruim 40 jaar jury. Had niks met tinkers, zelf altijd sportpaarden gefokt.

Sowieso siert het niemand om de jury de schuld te geven. Gewoon op naar de volgende wedstrijd.

Zo zou het de ideale wereld zijn met eerlijke juryleden, wat opgevallen is dat de "jonge generatie" ook helemaal geen problemen heeft met Koudbloeden. Het is vaak de "oudere generatie" die er meer (lees veel) moeite mee heeft *tenzij je in Brabant start := *. Ik kan helaas niet vaak starten maar ik hoop in de toekomst meer te kunnen starten zodat de jury hier in het Zuiden wat meer gewend raakt aan Tinkers want als je niet in de ring verschijnt wordt het ook niet beter!

Het is wel een feit dat een aantal juryleden mij recht in het gezicht hebben gezegd dat Friezen, Fjorden, Haflingers en Tinkers niets in de dressuurring te zoeken hebben, Mascha weet vast over wie ik het heb :+ . Ik wil hen graag het tegendeel bewijzen! Een van die juryleden heb ik een redelijk goed contact mee die ook zo denkt en ik heb hem gevraagd om komende zomer als Keltic en ik weer in conditie zijn om eens langs te komen voor een proefgerichte training. Ik wil graag weten waarom mijn gevoel zoveel anders is dan mijn punten en waarom als ik in een andere kring rij dat gevoel/punten wel overeenkomt. Maar zover zijn we op het moment nog niet ~~}> De training is pasgeleden weer rustig opgepakt dus dat komt wel ooit _O-

*update Indy* Volgens de osteo zou Indy helemaal de oude weer zijn en ik had me vreselijk verheugd om weer lekker aan de slag te kunnen gaan met haar. Helaas was het hoofdschudden niet weg maar was het zelfs erger, wel viel ons op dat ze een stuk losser en makkelijker bewoog in haar lichaam. Wij vreselijk aan het balen en we gaan vandaag de DA bellen voor advies -to be continued-

Tips zijn welkom, misschien zien we wel iets over het hoofd.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:05

Zou het kunnen dat Indy nu zo uit balans is door de osteo dat het gewoon wat meer tijd en training nodig heeft? Ik heb Storm voor we hem gingen rijden ook door een osteo laten behandelen. ALtijd goede ervaring met deze osteo gehad. Storm een weer rust gegeven en toen met grondwerk begonnen. Ik heb toen heel hard geroepen nooit meer een osteo te laten komen. Storm was helemaal van de kaart. Was alles kwijt. Heeft best een tijd geduurd voor hij weer de oude was. Heb toen ook met de osteo overlegt en zij zei dat hij waarschijnlijk helemaal uit balans is geraakt door de losgewerkte spieren enz. Nu heb ik een paar maanden geleden weer deze osteo laten komen en nu was het gelukkig helemaal anders. Storm is er echt van opgeknapt. Maar je moet het wel de tijd geven. Rustig aan weer opbouwen en misschien wel weer opnieuw de balans gaan zoeken. Het is ook voor een paard moeilijk om een slechte gewoonte af te leren.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:37

Die gedachte had ik eerste instantie ook, maar ik kon helemaal niet meer sturen en ze bleef zo met haar hoofd schudden.....................erger dan voorheen. Ik ben toen afgestapt en heeft mam wat grondwerk oefeningen gedaan en het schudden bleef, welliswaar minder erg maar toch. We merken wel dat deze oefeningen veel makkelijker gingen dan voorheen, wat een klein lichtpuntje is. Mam gaat vandaag met de kaptoom aan het werk, kijken wat ze daarmee doet.

Vreemde is dat ik maandenlang lekker heb kunnen rijden zonder problemen en nu ineens best heftig.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:52

Problemen met gebit uitgesloten?

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:09

Ja ook, verschillende bitten geprobeerd, ook zonder bit deed ze het welliswaar iets minder idem met het zadel........ Afgelopen december is de tandarts geweest, is het mogelijk dat nadat alles in orde gemaakt is door de TA dat het nu weer niet goed is -> haken oid? Zouden het de oren kunnen zijn? Heeft iemand daar misschien al eens problemen mee gehad?

Mam heeft de da gebeld maar die nam niet op en heeft ingesproken op het antwoordapparaat en we wachten nu totdat hij terugbeld.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:27

Weet niet, toen Mexx (Quarter) een wolfstandje had begon hij heel veel te bokken. Wat hij nooit eerder deed. Nadat z'n gebit in orde was heeft hij dit gedrag niet meer herhaald. Als het echt het gebit was dan denk ik dat ze feller zou reageren maar dat is puur gebaseerd op hoe Mexx ineens veranderde.
Stomme vraag maar heb je al eens geprobeerd een vlechtje/knotje te maken rondom de oren? Bij Chi werkt dat goed buiten want buiten slaat ze wel eens met haar hoofd. De manen irriteren haar omdat ze denkt dat er vliegen zitten ofzo.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:45

De osteo had mij toen gezegd dat het wel een paar maanden kon duren voor dat het paard echt weer gewend was aan het lichaam. nu alles op de plek zit zegmaar. Ik had ook veel problemen met kantelen, ook alles geprobeerd, netjes naar tandarts etc. Maar nu even later na de behandeling is het echt bijna weg en ook een klein stukje wat ik met rijden moest oplossen.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:11

Chimello, wat je daar verteld heeft Woody ook. Hij heeft zo'n grote voorpluk. Die vlechten we ook altijd met de les. Dan let hij echt beter op en minder hectisch met zijn hoofd inderdaad.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:39

Hmmmm, ze heeft vlechten in dr manen haar voorpluk stelt weinig voor, komt niet eens tot op de ogen. Maar ik kan allicht eens proberen haar manen anders te vlechten en geen losse vlechten maar eens een hengstenvlecht en voor een mini vlechtje maken :+ Baad het niet schaad het niet toch +:)+ De anderen vlechten we altijd de voorpluk anders gaan de steentjes van de frontriem er zo snel uit :=

Osteo zei dat het direct goed zou moeten zijn, we hebben hem gebeld maar ook hier helaas antwoordapparaat.

DA heeft inmiddels teruggebeld en komt as vrijdagochtend, ik heb de dag vrijgenomen want wil er toch graag bij zijn :j

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:11

Ik zal mij ook niks aantrekken van de jury, ik zal een jury ook niet de schuld geven.
Vind het gewoon jammer wat ze bij Shelly21 hebben gezegd. Niet netjes naar mijn idee.
Achjaaaa

@ allienda, mijn instructeur had het over pollen. dat je een netje over de neus kan doen. Shill heeft ook weer last van hoofdschudden terwijl dat er echt wel uit was. Ik heb last van hooikoorts en Shil schud met der hoofd. Ze zal ook wel een beetje stijf zijn na alle gedoe en stilstaan en grasvreterij.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:46

Een neusnetje en oornetje hebben we ook al geprobeerd en maakte geen enkel verschil, het weer maakt ook geen verschil (binnenbak of buitenbak ook niet) -O-

Misschien heeft de tandarts zijn werk niet goed gedaan en heeft ze toch last van dr tanden/kiezen 8)7 Vrijdagochtend weten we meer

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:04

shillelagh schreef:
Ik zal mij ook niks aantrekken van de jury, ik zal een jury ook niet de schuld geven.
Vind het gewoon jammer wat ze bij Shelly21 hebben gezegd. Niet netjes naar mijn idee.
Achjaaaa

@ allienda, mijn instructeur had het over pollen. dat je een netje over de neus kan doen. Shill heeft ook weer last van hoofdschudden terwijl dat er echt wel uit was. Ik heb last van hooikoorts en Shil schud met der hoofd. Ze zal ook wel een beetje stijf zijn na alle gedoe en stilstaan en grasvreterij.

Kun je een pollenallergie via een bloedtest vaststellen?

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:45

Ik las pas een artikel over een goede paardentandarts. Daarin werd verteld dat als je de achterste tanden/kiezen goed wil behandelen je het paard echt moet verdoven. Omdat je er anders simpel weg gewoon niet goed bij kunt komen. De spieren/kaken moeten zich goed kunnen ontspannen wil de tandarts zo ver achterin kunnen komen.

Ik weet niet of dat bij jou ook gebeurt is. Maar ik had bij mijn vorige paard een tandarts die nooit verdoofde als dat niet nodig was.