[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:27

cissie schreef:
Nav mijn topic over IR ben ik hier terrecht gekomen....mijn 25 jarige kwpn-er heeft ook een IR en staat sinds een paar maanden op ander voer (Pavo basic suiker/eiwitarm), peren en appels krijgt hij niet meer en krijgt kleinere porties hooi per dag.
Alleen met deze kleine simpele verandering is hij al erg verandert...hij oogt alert en heeft eigenlijk helemaal geen last meer van 'afwezigheid' zo noem ik het maar even maar de schommelingen van zn bloedsuiker zijn minder hevig.

Ik las in je andere topic dat hij nog wel op de wei staat? Kijk daar ook mee uit. Het fructaan in het gras is nu extra hoog, zeker als de zon er bij komt.

Je zou hem gluco-balance kunnen geven van Phytonics.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:43

wat er precies in je ruwvoer zit is maar op 1 manier te weten en dat is laten testen, alle andere cijfers op internet zijn of van een gemiddelde van misschien wel duizenden van zulke testen en het geeft iets indicatie, maar niet iets over jouw hooi of voordroog.

voorbeeld prik 1000 mensen van 30 jaar van straat en neem hun schoenmaat, maak daar het gemiddelde van en hoeveel zullen als ze voortaan alleen die gemiddelde maat gaan kopen nog fijn lopen?

dus of je ruwvoer geschikt is voor je IR paard bepaald de werkelijke hoeveelheid suikers en zetmeel vanwege hun directe invloed op de insulinewaarden en de energie die het ruwvoer kan leveren, niet gebruikte energie wordt gewoon vet en dat is voorlopig de factor mbt voer.

steeds blijft naar voren komen dat beweging gewoon nog belangrijker is, dan het voer!

verder bestaat er niet 1 richtlijn, voor alle IR paarden, zowel de aanwezigheid van overgewicht als mogelijkheden tot bewegen kunnen een andere manier van voeren vragen, bij een test bleek dat voor afvallen zonder dat beweging moge;lijk was je voer zou moeten beperken tot 35% van het normaal geldende rantsoen, dan kom je wel uit op welzijnsproblemen.

oud hooi is net een oude vos, het raak zijn streken niet kwijt, wel verlies het zijn vitaminen, maar suiker zit in een plant niet erop of zo, het waait er niet uit, het verdampt niet, daarvoor is eerst vertering nodig, testen hiermee kun je wel vinden op internet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:21

tug,bedankt weer voor je duidelijke antwoord :D
ruwvoer laten testen doen ze bij mij op stal helaas niet.
kan ook niet omdat ze steeds wisselende partijen hebben..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:39

Op het 'oog' kun je vaak ook al bepalen of het hooi rijk kan zijn aan fructaan. Zit er veel 'blad' in dan ook meer fructaan dan in lang stengelig (prik)hooi.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:39

Ik laat het hooi en voordroog niet testen. Ik ga er van uit dat als ik de koolhydraten uit de andere voeding zo laag mogelijk houd, dus Marstall Vito en erg weinig gras en dan ook nog maar alleen gras als het fructaantechnisch gezien gunstig is.
Je kunt toch niet alle suikers uitsluiten.
Met dit voerbeleid doet mijn merrie het al 5 jaar heel erg goed.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:41

helaas kan dat een enorme valkuil zijn, hooi gemaaid in stadium met vooral bladstengels tijdens een droge periode kan zelfs extra fructaan bevatten, dat wordt ter bescherming in de bloeistengel gestopt, ook is fructaan zelf nauwelijks van invloed op de insulinewaarden.

fructaan wordt voornamelijk later in de darm verteerd en wel tot vluchtige vetzuren en niet tot glucose.alleen glucose heeft invloed op de aanmaak van insuline.

de hoefbevangenheid die veel ontstaat bij insuline resistentie (waarna de aandoening EMS wordt), is anders dan die van fructaan, bij IR ontregelt de hoge insuline waarde de aanmaak van stoffen die HB kunnen veroorzaken, bij fructaan is er bij overmaat een grote verstoring tussen darmbacterieeen, waarbij er veel kunnen afsterven, dit geeft endotoxinen, die zelf weer voor ontstekingsstoffen kunnen zorgen. ieder proces waarbij ontstekingsstoffen vrijkomen in een paard kan leiden tot HB. een eerdere HB maakt het paard gevoeliger voor een volgende aanval, wat de oorzaak ook is, dus ook dingen als trauma of uierontsteking, etc.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:53

romeorowan: ook dat is een manier, je kunt ook niet alle suikers uit het rantsoen halen, sterker nog er zijn weefsels waar glucose de enig mogelijke energiebron is, daarom wordt ook meestal een minimale hoeveelheid suikers + zetmeel van 10 % van het rantsoen aangehouden.

op zich is het erg jammer dat de paardenhouderij zo achteloos zijn ruwvoer aanschaft, geurtje en kleurtje en we betalen er grof voor, maar wat we kopen geen idee. kunnen we weer iets leren van melkveehouders, zal niet mee vallen om er nog 1 te vinden die niet laat meten en berekenen wat erin zit.

er bestaan wel wat oudere gemiddelden over hooi, nieuwe worden niet meer gegeven, was ooit een overheidsbemoeienis, nu krijgt alleen wie betaald gegevens. weidehooi zat tussen 2000 en 2005 in alle testen tussen 8 en 24 % suikers en zetmeel, gras bevat in de blad en stengel meestal vooral suikers, maar de zaden kunnen zetmeel bevatten, maar gaat voor IR altijd over beide samen, omdat dit beide koolhydraten zijn die verteerd worden in paarden tot glucose.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:05

tug schreef:
helaas kan dat een enorme valkuil zijn, hooi gemaaid in stadium met vooral bladstengels tijdens een droge periode kan zelfs extra fructaan bevatten, dat wordt ter bescherming in de bloeistengel gestopt, ook is fructaan zelf nauwelijks van invloed op de insulinewaarden.

fructaan wordt voornamelijk later in de darm verteerd en wel tot vluchtige vetzuren en niet tot glucose.alleen glucose heeft invloed op de aanmaak van insuline.

de hoefbevangenheid die veel ontstaat bij insuline resistentie (waarna de aandoening EMS wordt), is anders dan die van fructaan, bij IR ontregelt de hoge insuline waarde de aanmaak van stoffen die HB kunnen veroorzaken, bij fructaan is er bij overmaat een grote verstoring tussen darmbacterieeen, waarbij er veel kunnen afsterven, dit geeft endotoxinen, die zelf weer voor ontstekingsstoffen kunnen zorgen. ieder proces waarbij ontstekingsstoffen vrijkomen in een paard kan leiden tot HB. een eerdere HB maakt het paard gevoeliger voor een volgende aanval, wat de oorzaak ook is, dus ook dingen als trauma of uierontsteking, etc.

Dit zal allemaal wel 'bewezen' zijn wat jij hierboven post.
Ik heb in de loop der jaren wel ondervonden welk hooi goed is voor mijn Haflinger en welke niet. Tegenwoordig laat ik het hooi testen met een Lecherantenne en het hooi wat ik op het 'zicht' goed vind blijkt er wonderbaarlijk met de Lecher ook goed uit te komen.
Dus voorlopig houd ik het daar maar even bij ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:50

singasong : heel mooi dat jouw paard nu dan weer kerngezond geworden is!

het zou toch veel handiger zijn als je bij de aankoop van je voer gewoon keurig vermeld krijgt wat erin zit, voor het ene paard is het ene van belang voor het andere weer een andere stof, een manier om dat voor elkaar te krijgen is vaak gewoon blijven vragen bij aankoop en heb je toch een paard waar het erg nauwkeurig bepaald moet worden dan zou je kunnen nadenken over andere manieren van aankoop of opslag er is vaak meer mogelijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:55

tug schreef:
singasong : heel mooi dat jouw paard nu dan weer kerngezond geworden is!

Waar staat dat mijn paard kerngezond is?? Volgens mij hadden we het over hooi.

Ariebren

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:06

Wat is een Lecherantenne ??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:17

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:22

Lechnerattene is te beinvloeden door de mening van diegene die hem hanteerd ;) .

Weet niet meer waar ik het had gelezen, maar ergens kan ik me een waarschuwing herinneren dat hooi niet altijd per definitie beter is voor IR paarden dan goede voordroogkuil. Maar ja, wat is goed?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:30

singasong schreef:
Ik las in je andere topic dat hij nog wel op de wei staat? Kijk daar ook mee uit. Het fructaan in het gras is nu extra hoog, zeker als de zon er bij komt.

Je zou hem gluco-balance kunnen geven van Phytonics.

Dat klopt, de laatste tijd, sinds dooi staat hij eigenlijk weer in de paddock/rijbak, maar tijdens de vriekou stond de hele dag op de weide.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik geen verschil merk aan hem of hij nu in de weide loopt of inj de rijbak, kan een reactie van de IR ook later nog merkbaar zijn?
Ik bedoel als ik het vergelijk met mijn moeder die diabetes patient is (vraag me af of dat te vergelijken is?) dan krijg je vaak binnen hele korte al een reactie van een te hoge bloedsuiker, werkt dat bij IR ook zo of kan je daar ook op langere termijn (dagen) nog een negatieve invloed van merken?

Mijn paard staat sinds enkele maanden op een brok van pavo en doet het tot nu toe erg goed op, daarom laat ik hem daar liever op staan, hij is 25 jr en ik wil liever niet tevaak wisselen van voer (als het niet nodig is tenminste).

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:42

dit topic gaat toch echt over insuline resistentie en het voer of een behandeling slaat dan toch op paarden met IR, tenminste dat is mijn leidraad. het eerdere bericht, waar ik dus op reageer komt op mij over als een paard dat het goed doet op hooi dat met een lechner antenne is uitgezocht, bij mij is het criteria voor iets wat werkt toch dat je paard er weer gezond bijstaat. dan neem je ook even aan vanwege de aard van het topic dat het om een IR paard gaat.
het is dus meer als felicitatie bedoeld, het opknappen van IR is geen spelletje tenslotte!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:46

Dat Lecherantenne verhaal gaat mij een beetje te ver.
Nog even en we halen iemand binnen en die gaat je vertellen dat het IR probleem door een goed contact met de voorouders opgelost kan worden.
Op TV zien we regelmatig van dit soort programma's

Maar de kwaliteit van hooi en voordroog is goed in te schatten.
Afgelopen zomer hebben we een heel goed gras jaar gehad.
Gras groeit in regen, wind en zon.
Alle paarden zijn lekker dik op stal gegaan.
En wat doen we !!!
We blijven dit goede gras, in de vorm van hooi en voordroog doorvoeren.
En het liefst nog allerlei supplementen erbij.
Juist de Cob / Tinker is nog een paard wat dicht bij de natuur staat.
Mijn advies is om in de winter sober te voeren, geen extra dingen, zoals pavokoeken, extra appeltjes, peentjes, enz, enz.
Alleen hooi, voordroog naar behoefte.

Ik zelf voer al meer dan 10 jaar voordroog van een natuur gebied in combinatie met hooi van natuurgebieden.
Daarnaast krijgen de paarden per dag 1 schep granenmix met vitamine korrel.
Een aanvulling voor drachtige merries en veulens de Pavo podo voor merrie en veulen.
Bijvoeren wordt bij mijn paarden verder niet gedaan.

De problemen van IR heb ik dus niet.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:51

Vanaf wanneer zijn jullie echt verbetering gaan zien? Misschien ben ik gewoon erg ongeduldig, maar May staat nu 5 maanden op de glucobalance en een aangepast dieet, maar ik kan niet zeggen dat ik veel verschil kan zien. Ze zit op het moment in een groeistuip en daardoor is ze helemaal wat slanker (dus ook een iets minder harde manenkam, die bij haar nooit echt heel hard is geweest), maar verder?

Ariebren: heb je al je paarden ook laten testen dan?

Ik denk dat een Lecherantenne, of welke alternatieve behandelwijze dan ook, verkeerd gebruikt kan worden op het moment dat een onkundig iemand ze toepast, maar dat het geen kwaad kan als je iemand hebt die weet waar ze het over hebben.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:59

IR komt niet altijd door voeding...
Mijn paard heeft het gekregen terwijl het op een zeer schraal land stond en 35km per dag kon rijden in het bos..
Toch werd hij dikker en dikker, vooral de winter wanneer hij helemaal niets extra's kreeg..
Zijn hele leven bij mij nooit een wortel, appel of andere onzin bijvoeding gehad..

Puur een slechte werking van organen kan dus ook de oorzaak hiervan zijn..

(en wonderbaarlijk genoeg.. Hier ook de persoon met de lecheratenne gehad en mijn paard is zo goed als beter! Is aan het afvallen, voelt zich lekker, zijn harde hals verdwijnt en alles werkt weer naar behoren.. kon hij van het zomer niet lopen door de bevangenheid (terwijl hij alleen op zand stond en da inslapen het enige als optie zag) rent hij nu weer vrolijk door de wei...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:02

Waarom zou ik mijn paarden laten testen ??
Al 15 jaar lang zit ik tussen de paarden en ben al heel vaak de DA voorgeweest met probleempjes.
Mag en kan geen medicijnen toedienen.
Voorlopig is de kudde hier op stal nog steeds levenslustig en gezond.

En gisteren hebben de twee leid merries tussen alle andere merries weer lopen knokken wie de baas is.
Angst aanjagend om te zien hoe die merries dan te keer gaan.
Volle klappen met de achterbenen. Gericht op kaak en achterlijf.
En een 10 minuten later stonden ze met zijn allen te manenkrauwen boven de put die in mijn buitenbak is gegraven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:11

Hier nog iemand met een pony met een nare vorm van IR. En inderdaad, komt zeker niet door de voeding, maar net als wat Superroos zegt, door slecht werkende organen. Overigens heb ik hele goede ervaringen met een alternatieve DA, nadat ik de moed opgegeven had bij de traditionele DA's. Bij mijn paard is een paar liter bloed afgetapt, helemaal zwart van de afvalstoffen. Door het aftappen maakt hij weer nieuw bloed aan en is zijn lijf gezuiverd. Zijn lever en milt werk(t)en niet goed en daar heb ik nu ook kruiden voor gekregen. Mijn paard is weer helemaal schoon van binnen en het is wonderbaarlijk hoe snel hij op is geknapt. We hebben een lichte bevangenheid achter de rug, hij had al zeker twee jaar teveel vet op rare plekken op zijn lijf, die er niet af te krijgen waren, continu loslatende hoefwanden in periodes van fructaangras e.d., harde manenkam, korte gangen, etc. Rennen deed hij gelukkig altijd wel, zelfs toen hij op hele gevoelige voetjes rondliep. Zijn levenslust is enorm, dat moet ik hem nageven. Inmiddels is hij afgevallen, loopt ruim in zijn gangen, zijn ogen glanzen weer, geen harde manenkam meer, ondanks dat hij op het land staat en het fructaangehalte hoog is momenteel en zijn voeten zijn al bijna weer als vanouds. Ik vond het een hele aparte methode met dat bloed afnemen, wist niet of ik er goed aan deed, maar ik kan niet anders zeggen, dat mijn paard het tot nu toe beter doet dan ik had durven dromen.
Nu maar zien hoe hij het voorjaar doorkomt.....

Ik heb helaas de mogelijkheid niet om hem op zand te zetten in deze omgeving. Anders had ik het allang gedaan. Dus ik kon kiezen, of opstallen (en daar maak je mijn paard niet echt gelukkig mee) of op het land en zorgen voor veel beweging. Dat is wat lastig met zo'n winter als dit, maar gelukkig doet hij het nu super.

Ik weet van die alternatieve arts dat het in de toekomst mogelijk is dat Sam nog eens zo'n bloedaftapping moet hebben, als het toch weer fout gaat. Hoop van niet, maar de tijd zal het leren.

Ik heb in elk geval wel geleerd dat IR echt niet alleen maar ontstaat door verkeerde voeding. Soms is het blijkbaar een zwakte in het lijf, zeker bij zo'n sober paard als ik heb, die rustig kan leven op 3 grassprieten. :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:45

@Tug, netjes gehouden, petje af!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:32

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:50

Die foto's van jouw Fiek komen zo overeen met hoe mijn Sam er ook lang uit zag, Superroos. :j
Erg he, dat het zo'n enorme fysieke verandering is!!! Sam kan nog wat meer afvallen, daar zijn we druk mee bezig momenteel, maar het begin is er en ik heb zowaar goede hoop. Overigens staat hij dus wel op gras momenteel, ik heb weinig keuze (opsluiting). Wel krijgt hij onbemest, stengelig hooi van fijne kwaliteit erbij. Ik hou alles goed in de gaten in elk geval..... Ik ben echt bang geworden voor dat vreselijke fructaan..... :\

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:15

Hallo!
Ik post hier nog maar zelden, maar lees nog steeds mee.

Zag dat iemand vroeg over de Pavo Summerfit koeken. Ook ik heb slechte ervaringen daarmee (extreme jeukaanvallen terwijl ze nooit schuurt). In plaats van die koeken ben ik toen overgegaan op Wiedekoeken van Marstall, voor de vitaminen en mineralen. Daar deed mijn new forest het erg goed op, zonder jeuken.

Met mijn paardje heb ik de laatste twee zomers net aan overleefd zonder al te erge gevolgen. Echter, ze is wel twee zomers veel te dik geweest.
DA heeft ons steeds in de gaten gehouden en meermaals bloed geprikt.
Ze heeft een aanleg voor IR, maar ze heeft het niet. Ook niet op de beroerdste momenten. Wel heeft ze dus obesitas en is gewoon erg gevoelig voor de fructanen.

Nu, voor komend voorjaar vraag ik me toch iets af. Ze heeft vorig voorjaar rustig kunnen wennen aan het gras en heeft de eerste weken dat ze erop stond een graasmasker gedragen.

Echter, met verweiden (wat ons nooit wordt verteld) van een vrij schrale wei, waar ze op mocht zonder masker, naar een vette wei, was het meteen mis. Heel dikke buik, keiharde manenkam en koliekverschijnselen.

Nu weten ze dat ze me moeten bellen als ze verweid worden, maar ik wil graag nog meer doen om haar op gewicht te houden.
Op de paddock laten staan is geen optie, omdat ze dan alleen staat. Dus ze moet de weide op.
Tot nu toe kan ik alleen bedenken om haar weer een masker om te doen en haat genoeg beweging te geven.
Is er iets wat ik preventief kan geven ? (geen magnesium, dat doet niets voor haar en heeft ze ook geen tekorten aan laten zien)

Wellicht is het nog nuttig om te vertellen dat ze het paardje is dat het eerst moddervet wordt van het gras, maar ook het eerst broodmager wordt als er weinig gras staat. De andere paarden krijgen wat minder een buije en mijne valt dan ineens helemaal in en wordt werkelijk gek van de honger.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:13

Ariebren schreef:
Dat Lecherantenne verhaal gaat mij een beetje te ver.
Nog even en we halen iemand binnen en die gaat je vertellen dat het IR probleem door een goed contact met de voorouders opgelost kan worden.
Op TV zien we regelmatig van dit soort programma's

Maar de kwaliteit van hooi en voordroog is goed in te schatten.
Afgelopen zomer hebben we een heel goed gras jaar gehad.
Gras groeit in regen, wind en zon.
Alle paarden zijn lekker dik op stal gegaan.
En wat doen we !!!
We blijven dit goede gras, in de vorm van hooi en voordroog doorvoeren.
En het liefst nog allerlei supplementen erbij.
Juist de Cob / Tinker is nog een paard wat dicht bij de natuur staat.
Mijn advies is om in de winter sober te voeren, geen extra dingen, zoals pavokoeken, extra appeltjes, peentjes, enz, enz.
Alleen hooi, voordroog naar behoefte.

Ik zelf voer al meer dan 10 jaar voordroog van een natuur gebied in combinatie met hooi van natuurgebieden.
Daarnaast krijgen de paarden per dag 1 schep granenmix met vitamine korrel.
Een aanvulling voor drachtige merries en veulens de Pavo podo voor merrie en veulen.
Bijvoeren wordt bij mijn paarden verder niet gedaan.

De problemen van IR heb ik dus niet.

Voor een paard met IR (trouwens ook voor elk ander paard) is 'opstallen' uit den boze!!