tug schreef:helaas kan dat een enorme valkuil zijn, hooi gemaaid in stadium met vooral bladstengels tijdens een droge periode kan zelfs extra fructaan bevatten, dat wordt ter bescherming in de bloeistengel gestopt, ook is fructaan zelf nauwelijks van invloed op de insulinewaarden.
fructaan wordt voornamelijk later in de darm verteerd en wel tot vluchtige vetzuren en niet tot glucose.alleen glucose heeft invloed op de aanmaak van insuline.
de hoefbevangenheid die veel ontstaat bij insuline resistentie (waarna de aandoening EMS wordt), is anders dan die van fructaan, bij IR ontregelt de hoge insuline waarde de aanmaak van stoffen die HB kunnen veroorzaken, bij fructaan is er bij overmaat een grote verstoring tussen darmbacterieeen, waarbij er veel kunnen afsterven, dit geeft endotoxinen, die zelf weer voor ontstekingsstoffen kunnen zorgen. ieder proces waarbij ontstekingsstoffen vrijkomen in een paard kan leiden tot HB. een eerdere HB maakt het paard gevoeliger voor een volgende aanval, wat de oorzaak ook is, dus ook dingen als trauma of uierontsteking, etc.
Dit zal allemaal wel 'bewezen' zijn wat jij hierboven post.
Ik heb in de loop der jaren wel ondervonden welk hooi goed is voor mijn Haflinger en welke niet. Tegenwoordig laat ik het hooi testen met een Lecherantenne en het hooi wat ik op het 'zicht' goed vind blijkt er wonderbaarlijk met de Lecher ook goed uit te komen.
Dus voorlopig houd ik het daar maar even bij