[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:39

parasiet compositum?
was dat er al langer of is dat een vrij nieuw product,ken ik niet,maar klinkt wel interessant.
jammer dat het nog niet echt lekker gaat

Muds

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:46

Dat is van Phytonics. Ik weet niet precies sinds wanneer dat op de markt is, ik zit zelf nog maar sinds kort in het circuit :) Het is in ieder geval een extra ondersteuning tegen (in dit geval inwendige) parasieten :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:58

ben ik net aan het zoeken wat er dan allemaal in die parasietencompositum zit,kom ik dus dit tegen:
Absintum.:
moet dan ineens aan dat groene drankje denken _O-
:D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:05

hallo allemaal,

ook bij mijn pony is helaas insuline resistentie geconstateerd....

mevrouw staat sinds 5 weken op dieet en mag elke dag aan een halstertje aan de longe (de nek is te pijnlijk om mee te rijden o.i.d.) verder smeren me compagel op de hals om de onderhuidse bindweefsel ontstekingen te verminderen en ik ben dus overgestapt op alleen hooi en als voer een klein beetje Safe & Sound....

Het lijkt erop gelukkig wel beter te gaan!

Helaas heeft ze hierbij ook een Vitamine E en een klein selenium te kort dus ook dit moet ik bij gaan voeren (vandaag besteld, morgen als het goed is in huis)

Maar nu een vraagje, mijn pony wordt al dik als ze aan eten denkt dus staat heel laag in het krachtvoer..... Maar hoeveel moet ik van die Safe & Sound voeren om te zorgen dat ze wel alle benodigde vitaminen e.d. binnn krijgt?
Er wordt bij ons 2x daags brok gevoerd mar omdat die van mij zo weinig krijgt ( 1 hap en het is op....) wil ik haar iets erbij geven, een soort maagvulling dus...
Zou ik hier zemelen voor kunnen gebruiken? Heb het dan over 2x daags 1/4 schep (droge zemelen) zemelen welke ik laat weken. Ik weet dat de verhoudingen van zemelen niet perfect zijn maar haal ik met deze hoeveelheden ook de verhouingen al door de war?

Of hebben jullie andere tips wat ik haar kan geven zodat ze ook wat langer bezig is met haar "krachtvoer" op te eten?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:12

ellepel schreef:
ben ik net aan het zoeken wat er dan allemaal in die parasietencompositum zit,kom ik dus dit tegen:
Absintum.:
moet dan ineens aan dat groene drankje denken _O-
:D

Ik moest hem even opzoeken, maar geen wonder dat ze zo 'relaxed' is dus 8-) :P

@ Crista: Onze volwassen dames krijgen in plaats van de voorgeschreven 2kg krachtvoer (wat volgens de deskundigen de hoeveelheid is die een gemiddeld paard nodig heeft om aan de nodige vitaminen en mineralen te komen) een handje Pavo Nature's Best met 1x daags een schepje multivitaminen van de Groene Os. Die van Phytonics schijnt nog beter te zijn, maar is ook iets prijziger. Krijgen ze toch alles binnen, zonder dat je (veel) krachtvoer hoeft te voeren :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 07:01

crista,als je een tijdje bezig bent met het geven van de selenium/vit E dan ga je merken dat de hals ook veel soepeler gaat worden.
weet je ook waar dat tekort vandaan komt?.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:40

Mijn dame heeft een zware winter. Dan weer valt ze in op rug en flanken, echt te mager. Geef ik ander hooi, komt ze wat bij, maar dan is daar ook gelijk die enorme manenkam. Ze stond wel op de wei soms, daar is ze nu vanaf, misschien dat dat scheelt, krachtvoer even verminderd (al gaat Flexibel move erg goed). Het voelt voor mij als balanceren op een dunne draad, rechts er wat bij, links er wat af en volgende week andersom! Eigenlijk gaat het het beste met haar manenkam als ze op grof hooi staat, maar daar valt ze van af en nu gaan er ook spieren mee naar mijn idee. De mogelijkheid dat ze cushing heeft is een paar x geopperd. Het zou me niks verbazen. Ik rijd zo vaak mogelijk, omdat dat altijd al een gunstig effect heeft op haar en zolang ze nog voorwaarts dramt, weet ik dat ze het kan. Het is er een van grote stappen snel thuis!
Heb ook alweer vit E+seleen in the house, we gaan de demonen hopelijk weer bestrijden.

Crista:Ook als haar manenkam hard is en zeer doet, zadel ik haar op, dat houd de stofwisseling beter op gang. Lopen is ons eerste remedie tegen vetophopingen en zolang ze kan lopen (ivm HB) doen we dat.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:30

@ ellepel, ja het tekrot komt waarschijnlijk doordat ze op een selenium arm land heeft gestaan afgelopen zomer en ze krijgt altijd al er weinig krachtvoer....dus waarschijnlijk komt het te kort daardoor....

@ jolin, idd ik snap wat jij bedoeld, bewegen is idd goed maar Roza ging echt met 4 benen de lucht in van de pijn als ze wilde ontspannen, echt heel sneu, en ook best link.... mijn verzorgster zag het ook niet meer zitten om erop te gaan, vandaar dus eerst even alleen maar longeren, denk dat ze er volgende week weer op kan :)

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:15

Sorry dat ik even kom binnenvallen in dit topic, maar via de zoekfunctie op bokt kwam ik hier terecht ;) , nl insulineresistentie.

Ik wil me niet hopeloos belachelijk maken als ik de dierenarts bel, dus schrijf even hier alles neer en vraag even jullie mening. Ik heb een shet die ondertussen steeds weer bevangen raakt. Kenmerken: eerst vooraan bevangen, is ondertussen in orde volgens de smid, nu weer achteraan. Het wisselt de hele tijd en ze kan moeilijk stappen. Vorig jaar heb ik laten nakijken door de kinesist en die zei dat ze last had van spieren in haar rug, geen artrose zoals een andere DA zei. Een tweede opinie van een andere DA zei hoefbevangenheid. Nu is haar achterhand nog altijd gezwollen. Haar kniegewrichten staan soms wat dikker en aan weerszijden van haar staart heeft ze precies vocht (vet?)bulten. Ze heeft een klein beetje een uier waar ook steeds melk uitkomt als je aan een speen trekt. Ze krijgt enkel hooi, oud brood en wat wortelen. Ze is een paar maanden terug eens door de draad gesprongen op de winterweide waardoor ze weer kort gras heeft gegeten.
Ik heb al wat zitten lezen op bokt ivm deze ziekte en las iets over de glucose en insulinewaarden, die zulke symptomen veroorzaken.
Ik ga niet zelf voor DA spelen, maar heb gewoon de indruk dat de vorige DA niet genoeg zocht naar de oorzaak en ondertussen heeft mijn shet last. Ik wil ook niet betweterig overkomen naar mijn DA toe.

Wat denken jullie? Zou ik mijn DA vragen deze waarden na te kijken. Herkennen jullie dingen van bij jullie eigen paarden?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:41

@ nienke, ik denk dat het zowieso geen kwaad kan om haar bloed eens te laten bekijken, ze kunnen zo veel uit het bloed halen!!!
Wat jij zegt klink mij ook een klein beetje als spierbevangenheid in de oren, maar onthoudm het heeft allemaal met elkaar te maken; spier- hoef bevangen, insuline resistentie....

Ik zou gewoon eens vragen of ze bloed af willen nemen en willen kijken naar al die waardes ben je meteen een stuk wijzer :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:33

Ik voer mijn Welsh A nu een week of 3 magnesium van Paard Natuurlijk en het begint echt te werken. Manenkam is veel minder hard en zelfs het model rond de flanken begint terug te komen.
Ze krijgt alleen dorshooi en een klein beetje merriebrok (ze is 8 maanden drachtig) en wat Pavo Daily plus. Beweging kan niet te zwaar, vanwege een oude pees blessure. Ze loopt nu 2 maal per week een kwartier met een klein meisje.
Deze zomer toch ook maar een graas masker kopen. Ze stond al altijd op heel schraal land, maar zelf dat helpt niet.

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:22

Sinds afgelopen donderdag is er bij mijn paardje insuline resistentie ontdekt. De normale waarde in het bloed moet tussen de 10 en de 20 liggen. Bij mijn paardje was het 38! Hij is enorm dik en vanaf mei 2009 ben ik al met hem bezig om te kijken wat er nou aan mankeert. Ik ben in Utrecht geweest en daar hebben ze een hooi en stro allergie ontdekt. Doordat hij steeds dikker werd ben ik hem gaan korten in zijn krachtvoer en ben ik hem nat hooi gaan geven ipv kuil. Ook kreeg hij al geen wortelen/appels of andere lekkernijen meer. We hebben hem elke dag 's ochtends in de molen gezet voor een uur en 's middags werd hij gereden/gelongeerd of met hem gewandeld. Dat is waarschijnlijk mijn geluk geweest dat hij niet bevangen geraakt is. Hij bleef alleen wel steeds dikker worden dus uiteindelijk ben ik in Bodegraven beland waar er dus insuline resistentie ontdekt is. Ze hebben hem ook op cushing getest, maar daar krijg ik maandag de uitslag pas van.

Ik heb een vraag over het voer.

Bodegraven heeft als voedingsadvies gegeven dat hij pavo summerfit koek moet en minimaal 1 uur geweekt hooi. Daarbij moet hij nog Vitamine E en Selenium supplement.
Wat ik nu dus geef is:
- minimaal 1 uur geweekt hooi (3x per dag)
- 1 pavo summerfit koek (3x per dag)
- Vitamine E en Selenium supplement

Alleen zegt mijn gevoel dat die pavo summerfit koek helemaal niet goed voor hem is. Op het pak staat dat er 18% luzerne en 12% rietmelasse inzit!! Dit kan toch nooit goed zijn voor een paard met insuline resistentie????

In plaats van de summerfit koek wil ik hem 1 kg Marstall Vito gaan voeren. Wat is jullie mening hierover?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:42

Ik kan het niet voor je op feiten basseren, maar onze dames reageerden niet goed op de summerfit koeken. Ze werden aanzienlijk dikker en kregen meer last van mok, enz. Ik ben gelijk gestopt met die koeken.
Om toch de nodige vitamines/mineralen binnen te krijgen kan je paard ook op een vitaminesupplement: dit zijn alleen de stoffen die ze nodig hebben zonder de hulpstoffen die in bix/muesli/koeken en dergelijke zitten. Misschien kun je aan je dierenarts vragen wat deze daarvan vindt?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 15:56

Die van mij reageerd absoluut zeer slecht op een koek!
Maar geen 1 paard is het zelfde,hou je ogen goed open en als jij het niet vertrouwd doe je het NIET!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:01

Mijn zomerexzeem shet kreeg alleen nog meer jeuk van die koeken. Ik begin er ook niet meer aan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:04

Er zit enorm veel suiker in summerfit koeken :\ Lucerne is niet erg, maar wel de melasse/suiker en zetmeel :\

Mijn shet schuurt zich kapot zodra ze een hap van zo'n koek krijgt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:07

Jullie moeten wel goed rekenen.. in verhouding lijkt er veel suiker in een summerfit koek te zitten, maar je voert in verhouding maar een fractie vergeleken met een schep brok ;) . Ook een koek moet je in verhouding voeren, dus geen hele aan een shetlander.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:08

Eleonoor schreef:
Jullie moeten wel goed rekenen.. in verhouding lijkt er veel suiker in een summerfit koek te zitten, maar je voert in verhouding maar een fractie vergeleken met een schep brok ;) . Ook een koek moet je in verhouding voeren, dus geen hele aan een shetlander.

Ze kreeg bij maar een kwart :+ en daar schuurde ze zich al kaal van :) Met vroer met minder suiker was dit ook direct over :) Zijn genoeg opties zonder of met minder suiker/zetmeel :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:40

Ik vraag mij af of het de magnesium is die het werk doet bij een extreem harde manenkam of de aanpassingen in het rantsoen. Heeft er iemand wel eens gewoon doorgevoerd met magnesium?

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:20

Eleonoor schreef:

Van de Pavo site gehaald:
Op onze website staat vermeld dat 1 SummerFit koek 7% suiker bevat en dat het totaal van suiker en zetmeel 31% bedraagt. Dat klinkt als heel veel. Om je een idee te geven hoeveel 31% is leggen we het uit met behulp van het volgende rekensommetje.

Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
Via 1 koek krijgt jouw paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag

Voordroogkuil bevat geen zetmeel en gemiddeld 60 gram suiker per kilo.
Dat betekent dat in 1 SummerFit koek net zoveel suiker + zetmeel zit als in 0,85 kilo voordroogkuil (hier is gerekend met werkelijke kilo’s en niet met drogestof)

Ter vergelijk: Eén appel bevat 16 gram suikers (bron voedingscentrum).
1 koek bevat 51 gram suiker + zetmeel
Dus 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels

Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek

In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.

Van alle koeken die in in Nederland en Duitsland verkrijgbaar zijn heeft de SumerFit koek het laagste suiker + zetmeel gehalte.

Wel benadrukken we dat Summerfit koeken zijn bedoeld als aanvulling op een rantsoen met veel ruwvoer en weinig krachtvoer. Het is dus belangrijk om te kijken naar de juiste hoeveelheid en verhouding van vitaminen, mineralen en sporenelementen in het totale rantsoen.

Op één of andere manier stelt het me nog steeds niet gerust. Morgen maar eens Bodegraven bellen!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:26

zijn ook erg veel Tinkers die er niet goed op reageren hoorde ik afgelopen zomer. Werden er jeukerig van!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:37

Heza-Yankee, ik ben heel benieuwd wat er uit de cushingtest komt. En een absoluut laag in suikers en zetmeel voer is Flexibel move van Hipro. Zelfs het speciale voer van mijn voedingsadviseuze was nog hoger in die waardes.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:32

Nav mijn topic over IR ben ik hier terrecht gekomen....mijn 25 jarige kwpn-er heeft ook een IR en staat sinds een paar maanden op ander voer (Pavo basic suiker/eiwitarm), peren en appels krijgt hij niet meer en krijgt kleinere porties hooi per dag.
Alleen met deze kleine simpele verandering is hij al erg verandert...hij oogt alert en heeft eigenlijk helemaal geen last meer van 'afwezigheid' zo noem ik het maar even maar de schommelingen van zn bloedsuiker zijn minder hevig.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:44

Dat is fijn cissie :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:49

Heza_Yankee :
wel interresant dat stukje van de pavo site,maar ik vraag me af waarom ze de vergelijking trekken met voordroogkuil?
daar in staat dus dat in voordroog 60 gram suiker per kilo zit.
ik ben dan benieuwd hoeveel suiker er in hooi zit wat al gebloeid heeft? of 3e snee hooi?
zou dat ergens te vinden zijn op internet?

heb zo het idee dat IR dieren helemaal geen voordroog moeten hebben,maar ouder hooi of hooi met weinig suikers?

ik vind de pavokoeken ook niet denderend, ook aan de shetten op stal gevoerd en op een of andere manier hadden die toen een selchtere conditie dan met een simpel bodempje basisbrok