[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:56

55% bietenpulp in de zupa --> jeuk? Of werkt dat niet zo?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:02

Lola heb ik erbij weg gelaten, die doet het prima zonder, en Caily kan haar energie beter voor zichzelf en de beeb er binnenin gebruiken. Caily moet veel op stal en beperkt voer, ook nog eens ander voer dan wat ik Lola het liefste geef dus is beter zo, ondanks dat ik het erg jong vind en ook wel heel erg jammer. Lola staat lekker 24/7 buiten met pleegmamma en sinds vandaag de Haflinger erbij, Caily alleen, dat is wel echt sneu, maar het is even niet anders, hoop haar snel er weer bij te kunnen zetten. Gelukkig kent Caily alleen staan wel dus behalve nu nog veel hinniken naar Lola wanneer ze buiten staat (uit zicht van elkaar wel) is ze gewoon rustig.

chimello

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:09

Mijne schuren er niet van alleen Mexx onze Quarter is gevoelig qua eten dus die krijgt geen mais. Ze krijgen het hier wel alleen zo tegen nu, het najaar, als we het idee hebben dat ze wel een beetje een boost kunnen krijgen maar verder krijgen ze conditie muesli dus het is echt een back-up. Slobber voer ik trouwens bijna alleen als ze op stal staan aan de paarden die wat meer kunnen gebruiken.

Pulp voer ik sowieso niet omdat ik bang ben voor als het niet goed geweekt heeft. Ben altijd zo bang dat er brokjes uitzetten in de maag wegens niet goed vocht opnemen. Dus liever slobber voor mij persoonlijk.

Is nu alles weer perfect in orde met Caily? Dat moet toch schrikken zijn geweest. Niet veel online geweest zag pas het stukje op fb voorbij komen. Jakkie, ik zou bang zijn als mijne koliek kreeg nu. Gelukkig goed afgelopen toch?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:10

Ah, 6 maanden is inderdaad wel een mooie tijd, tot het voorjaar vind ik voor een veulen het fijnst, maar dan moet de merrie het wel trekken.

Bietenpulp krijgen ze hier absoluut geen jeuk van. Wel van suiker (wortels, appels, suikerrijk voer)

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:23

Fijn dat Lola het goed doet en dat Caily weer opknapt!

Ik ga er een combi van maken, lucerne/ brok 's avonds en zupa 's ochtends. Dan heb ik er alles aan gedaan. Als dat ook niet helpt, dan kan ik altijd nog afspenen. Bedankt weer voor alle snelle tips, erg fijn!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:50

Jes kreeg afgelopen winter zo goed als elke dag een beste portie bietenpulp, daar heeft ze het goed op gedaan. Speedibeet is laag in suiker en je doet lang! met een zak. Klein beetje vlokken = berg eten. Schep muesli er door voor de smaak :+ anders moest ze het niet. Krijgt ze deze winter straks ook weer. En daarnaast onbeperkt voordrong.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:57

Caily is zeker nog niet de oude. Momenteel nog steeds elke keer spannend als ik bij haar kom wat ik aantref. Maar voor nu is ze stabiel en hoef ik hartslag en temperatuur niet meer elke drie uur te controleren dus mag ik snachts doorslapen, fijn! :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:33

Geen maïs of pulp (=veel suiker) bij een jeuk gevoelig paard doen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:03

Zadels is een lastig iets. Heb je kentaur al geprobeerd? John kool levert die.
mijn 18'5" is kleinet qua lengte dan de 18 van knightrider. Met keilkussens, die van de rug aflopen. Ideaal.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:56

Gelukkig gaat het beter met Caily, lijkt me doodeng die onzekerheid! Hopelijk mag ze snel ook lekker weer naar buiten, maar nu maar liever even op stal voor de zekerheid.

Bietenpulp bevat ca. 7,8% suiker en zetmeel. Dit is relatief weinig voor een product met zo'n hoge voedingswaarde.
Hier dus ook nooit paarden met jeuk gehad door suiker uit bietenpulp.
Als je de Zupa voert heb je meteen een goede verhouding.
(dat is namelijk wel meteen het lastige van bietenpulp, de calcium/fosfor verhouding is enorm scheef ca. 9:1 )

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:30

Dank voor de tip, zal john kool contacten. 1200 piek lijkt me idd ee redelijk budget. Zijn western zadels nog duurder ? Afgelopen zomer op roadtrip door USA zijn we alle paardenwinkels ingeweest die we tegen kwamen, heb echt lopen kwijlen maar alles ook zo goed betaalbaar.

Kan verder echt niet meepraten over voer, hier alleen gras, hooi en wortels en liksteen.

Caily vinnik wel sneu alleen ! Ken de situatie natuurlijk helemaal niet dus kan er niks over zeggen. Maar hinniken naar dr veulentje :(:)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:56

Lol. Int andere topic had ik ook wat neergezet over john.

Met westernzadels is het net als met engelse zadels : je kunt het zo duur maken als je zelf wilt..

Waar kom jij vandaag jeanine? Heb t idee dat je uit de buurt komt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:45

Maar het is zo weinig... leer? :')
Als ik weer een boomzadel kocht werd het weer Billy Cook alleen zijn die toch meestal vanaf 2000.
Maar tweedehands zijn ze echt super goedkoop in verhouding.
Lees wel dat de minder bekende engelse merken zo slecht verkopen tweedehands? Zo zonde joh. Is er zo'n groot verschil in merk kwaliteit bij engelse zadels? Of betaal je ook echt merk?

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:16

Billy Cook? Nooit van gehoord.. Ga ff zoeken. Ik heb werkelijk geen idee van merken verkoop. Massimo behoudt volgens mij wel zijn waarde en ik heb net mijn Deuber en Partner (goed Duits merk) met heel veel interesse goed kunnen verkopen, wel in het buitenland.
Ik woon in Utrecht! Jij dichtbij Leusden Andrea?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:55

Ja das 10 minuutjes rijden vanaf hier

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:50

Heb gevolgd over paarden in de regen hier kiezen ze zelf of ze met hun snufferd in de regen willen of niet.

Verder tja ben overgestapt van Antwerpen naar Gent van school, doe nog altijd foto maar daar mijn jaar afmaken scheelde enorm veel heel eind langer slapen en 2uur vroeger thuis daar doe je het wel voor alleen al. Merk nu ook enorm dat ik ontzettend achterliep met wiskunde door die vele uitval vorig jaar (leerkracht was er zelden). Probeer deze vakantie de leerstof zo veel mogelijk te begrijpen dus. Nederlands gisteren al volledig overgeschreven. Misschien vandaag even zien om optica of wiskunde over te nemen en Engels :). Zit in de andere school sinds donderdag in de lessen, woensdag middag ingeschreven.

Het is even aanpassen maar dat lukt wel die 2uren vroeger thuis zijn scheelt toch wel een hele hoop. Maakt het ook makkelijker leerstof te gaan inhalen. :) .

Nu Cup en Jack eten geven :Y) .

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:51

Succes op je nieuwe school!

Qua zadel lees ik mee hoor, ik wil nog wel een keer een extra zadel, maar eerst nog maar ff voor sparen. Hoop dat mijn man ooit mee wil op buitenrit, lijkt me leuk.

Zo, ik ben even in de wolken. Aranka toch maar mee genomen voor een rustig ritje vanmorgen, ik blijf me er over verbazen hoe makkelijk en relaxed een paard kan zijn, op en top genieten <3 Aranka was blij met de plassen weer, waterrat. En Noeka staat net zo rustig thuis met Gi in de wei, heerlijk! *D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:51

Zo zo Engels, optica, aardrijkskunde, deeltje natuurwetenschappen (chemie) gedaan vandaag. Gaat goed voorruit dus. Na de vakantie kan ik eigenlijk pas doordoen met de rest behalve wiskunde dan :) . Owja mijn GIP voorstel ook nog maken daar mag je je gip voor het grote stuk kiezen je krijgt wel enkele dingen opgelegd in theorie vakken maar fotografisch mag je kiezen. *-:)

Liet net Jack in de weide "bok" en een hoge veulenkreet die daar uit kwam vroem naar achter de weide eten :9 . Cup heel rustig op het gemakje naar voren voor de weide wie is hier eigenlijk het veulen ?? :')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:36

Klinkt goed Lor, tis altijd fijn er nog vakken bij te hebben

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:05

Pfoe wat is er veel gezegd weer, heb wel alles gelezen maar over zadels en voer kan ik niet echt meepraten :')

Nou ik heb een fantastische dag gehad!
Stalgenootje appte in de stalapp wie er zin had in een buitenrit, nou Ikke!! :D
Dus afgesproken en omkleden en naar stal!
Vandaag niet eerst Feike gelongeerd maar ben gewoon opgestapt! En hij was braaf!
Feike liep vandaag ook zo de brug op!! Whoeeh
Om in het bos te komen, moesten we langs mensen met kettingzagen. Stalgenootje voorop en daarachter ik en Feike. Alleen paard van stalgenootje (ook een jong dier, heb enorm veel respect voor mijn stalgenootje met wat ze allemaal kan met haar paard) die stopte wel steeds in het voorbijgaan, daardoor stopte Feike ook. Feike bleef namelijk gewoon rustig bij het horen van die kettingzagen dus ik denk dat als hij voorop gelopen had, hij gewoon doorgelopen had.
Nou toen waren we in het bos! :D
Afbeelding
Feike had deze keer alleen geen zin in natte sokken, dus hij liep lekker om elke plas water heen :')
Zo hebben we vele paden genomen en kwamen we de mooiste gebieden tegen:
AfbeeldingAfbeelding
We hebben ook hele flinke stukken lekker gedraafd en dat allemaal aan een los teugeltje!
Wauw wat is dat genieten, om zo buiten je paard geheel te vertrouwen, en met een los teugeltje te rijden op plaatsen waar we nog nooit geweest zijn!
Foto's moesten natuurlijk ook gemaakt worden!
Hier wou Feike niet stil staan :')
Afbeelding
Oortje foto's mogen natuurlijk ook niet ontbreken!
Afbeelding
De terugweg, toen gebeurde er iets waar ik wel van schrok :')
Het pad waar we liepen, daar was aan het einde een grote en brede waterplas, en tsja Feike wou er niet overheen. Stalgenootje was er al overheen dus die kwam terug om Feike te steunen, en ineens maakte Feike een SPRONG en vloog over die waterplas := Ik was er totaal niet op voorbereid, jeetje wat een mega sprong maakte hij :') paard van stalgenootje schrok er ook van en die sprong ook omhoog, maar daarna was alles weer onder controle en gingen we rustig terug naar stal. We zijn zo'n 2 uur weg geweest :D
En zo hebben we het grootste gedeelte gereden, op standje RELAX {:}
Afbeelding
Ben zo trots op mijn topper :+:

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:01

dat ziet er goed uit nientsje,je armband trouwens ook!

hier nog steeds genoeg te doen.zowel bij eros als kwa werk.
gister bij eros de voetjes gewassen met Betadine.hij had korstjes in de kootjes,maar verder niet nat of zo.wrs van de natte dagen.dus nu goed drooghouden.hij vondt t alleen niet zo leuk dat t water koud was om z'n voetjes te wassen.liet t wel heel goed toe.ook zijn sokjes en staart bijgeknipt.

van de week was een paar keer mijn les verzet,vanwege t weer.mar ik kan niet klagen:ik krijg t nu voor elkaar een hele ronde te galloperen *geeft zichzelf weer een schouderklopje erbij*.welliswaar met behulp van een zweepje,maar ik doe t toch maar weer :D

morgen weer een bijeenkomst vanwege mijn werk.nu met de vakbond erbij.komt niet echt lekker uit met mijn dagbesteding,maar moet toch maar gaan denk ik.heb er niet bepaald zin in :(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:03

Les je nu op eros zelf ellie? Goed bezig! Zelfs al in galop. Topper!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:04

Drukte dus Ellie :oo
Balen van Eros zijn korstjes, gelukkig ben je er op tijd bij met behandelen :j
Jammer dat je les steeds verzet is, maar wat goed van het galloperen!!
Succes morgen :(:)

Goh wat heb ik toch een nare hobby.
Ik bedoel, wat is er nou leuk aan om je zondag te beginnen met mooi weer, in een mooi bos, met een fantastisch paard? :n
Afbeelding
En dan ook nog lange stukken draven en allemaal mooie paden bezoeken.
Afbeelding
Nee vreselijk, ik denk dat ik maar een andere hobby zoeken ga :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:05

Super Ellie! Leuk!

Vandaag de fotoshoot gehad. Bayron stond misschien net in totaal 3 minuten stil dus hoe dat mooie foto's zijn geworden weet ik niet. Tara daarentegen heeft zich voorbeeldig gedragen en we hebben zelfs een paar galop foto's kunnen maken. Ook hebben Bayron en ik een kopstoot foto... hahaha. Het was super gezellig en ik hoop binnenkort de eerste foto's binnen te krijgen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:06

Ik ben benieuwd naar de foto's Morgane! :D
En vergis je niet, Feike beweegt ook altijd en staat voor foto's niet stil, maar toch krijgen de fotografen hem wel heeeeel gaaf op de foto's :D