[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:52

Kreeg net een berichtje.
Koliek gevoelige paarden van het land halen!
De warmte van deze winter doet iets met het gras,ze worden overstelpt met koliekers.

Ariebren

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:14

Kan wel kloppen.
Het gras staat er super mooi bij.
Veel zon vandaag gehad.

Maar mijn weides zijn al gesloten vanaf eind september.
Klei grond en geen risico willen lopen.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:15

roosa schreef:
Kreeg net een berichtje.
Koliek gevoelige paarden van het land halen!
De warmte van deze winter doet iets met het gras,ze worden overstelpt met koliekers.

Veroorzaakt door...? Fructaan? (zonnetje icm koude temperaturen?)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:18

Jolin, was voor mij niet duidelijk dat je linkte naar eerdere post, kwam bij mij even uit de lucht vallen, sorry...

Ellepel, heb je gluco balance geprobeerd en zo ja, was toen die vraatzucht anders?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:55

eleonoor:
nee heb ik nooit gedaan,hoefde ook niet.
en volgens mij bestond dat toen niet eens?
appie is ongeveer een jaar of 7 geleden getest door een holistisch arts,die kwam met suikergevoeligheid aan en een verminderde darmwerking.
ging toen ook met een lechnerantenne( hoe zeg je dat?)
ik moest toen probiotica gaan geven en appie moest gewoon op dieet.
ap had een mega nek,dikke bulten op zijn zij en billen en echt vreselijke voernijd

hij is toen van heel dik naar heel dun gegaan en kreeg toen ook erg zomerezeem.
daar ben ik me toen in gaan verdiepen.
zo 3 jaar geleden is hij nog eens nagekeken en toen werd weer gezegd dat hij suikergevoelig is.
ik kreeg toen weer het advies om probiotica te gaan geven en magnesium
sindsdien komt hij niet meer op kort gras wat net op komt of lang gras,moet echt afgegraasd zijn door een andere groep paarden en dan mag hij op het land,dat gaat nog het beste.
magnesium heb ik nooit gegeven.
aan de hand van zijn bloedonderzoeken is er overleg geweest met Utrecht en die hebben geadviseerd om niet al te rijk ruwvoer te geven en een weinig krachtvoer met een goed supplement.

ik moet eigenlijk weer laten bloedprikken, om te kijken hoe het nu is,maar onze veearts is zo ongelooflijk duur,laatste keer was ik echt gewoon 300 euro achterop met alle bijkomende kosten :(
ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel zie dat andere paarden van zijn plukje hooi mogen mee-eten......dus die vraatzucht is wel minder.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:36

[quote="Eleonoor"]Jolin, was voor mij niet duidelijk dat je linkte naar eerdere post, kwam bij mij even uit de lucht vallen, sorry...

Is oke, nu snap ik het!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:43

Eleonoor schreef:
Ellepel, heb je gluco balance geprobeerd en zo ja, was toen die vraatzucht anders?

Bij Fiek is dit enorm afgenomen na het geven hiervan.. Het is nu gewoon normaal wat hij tot zich wil nemen..
Of dit echter de oorzaak was is onduidelijk.. Hij is voor zoveel behandeld.. Dus dat is jammer eigenlijk.. Kan de vinger er niet op leggen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:45

ellepel schreef:
ik moet eigenlijk weer laten bloedprikken, om te kijken hoe het nu is,maar onze veearts is zo ongelooflijk duur,laatste keer was ik echt gewoon 300 euro achterop met alle bijkomende kosten :(
ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel zie dat andere paarden van zijn plukje hooi mogen mee-eten......dus die vraatzucht is wel minder.

Dat is heftig zeg..
Ik was hier zo'n 130 euro kwijt met voorrijkosten, bloed prikken, versturen naar het lab en het hele onderzoek daar.. Viel nog aardig mee maar dan heb je dus alleen nog maar je glucose en insuline..
Algeheel bloedbeeld zal ik ook wel op dat bedrag uitkomen..

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:03

Ik wil van Muddy bloed laten testen op IR. Ik heb contact opgenomen met de DA om te vragen waar ik aan moet denken en die heeft uitgelegd hoe of wat. Daarna heb ik overlegd met de holiste, dat ik dat nog extra wilde laten controleren. Zij zegt dat het nu geen zin heeft om te testen, omdat ze nu laag in de suikers staan doordat ze niet op het gras staan, waardoor je een vals negatieve uitslag kunt krijgen. Het is beter om dit van het voorjaar te laten testen. Het klinkt heel logisch, maar ik snap niet helemaal waarom m'n DA hier niet op heeft gewezen. En om hem nu weer op te bellen voor info... Is hier iemand met ervaring met tijdstippen van bloedtesten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:22

ik weet wel dat krachtvoer de uitslag kan beinvloeden,dan is de suiker er na ongetwijfeld hoger
ik heb de laatste keer laten prikken toen appie "nuchter"was.
hij had nog geen krachtvoer gehad,wel een beetje hooi

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:38

Dat was inderdaad wat de DA zei: geen krachtvoer, wel ruwvoer en niet op het gras. Dus als dat de voorwaarden zijn maakt het toch niet zoveel uit in welk jaargetijde je je paard laat testen? Wanneer heb je appie laten testen als ik vragen mag?

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:06

Hee allemaal,
Zijn jullie paardjes ook zo stijf op het begin in deze tijd van het jaar? Ik heb echt weer opstartprobleempjes nu het wat kouder is, en dan stap ik 15-20 min. in en 30 min. uit.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:37

:n
Nee alles behalve dat.
Heb je wat veranderd?

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:42

Nee, hij heeft het altijd wel een beetje, hij staat ook standaard op de neutradex. Maar de DA heeft vorig jaar geconcludeerd dat het komt omdat hij zijn suikers verzuurt en dat hij niet genoeg (heet dat melkzuur??) aan kan maken om zijn spierverzuring tegen te gaan. Daarom staat hij ook op die Sanequi.

Verder komt hij in de winter 3 keer per dag zijn stal uit, en vanaf maart-april tot november staat hij overdag buiten, dus het is niet dat ik hem van stal pluk en erop ga zitten :P

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:45

ik ga trouwens nu werken, dus kan vanavond vanaf half 10 weer antwoorden ;)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:47

melkzuur is spierverzuring toch?
Nee meid geen idee eigenlijk.
En hoe houd je hem?
Onder een dekkie?
Als hij zo gevoelig is zou ik hem lekker warm houden.
Wat doe je na het rijden?
zet je hem dan weg zonder dekkie,naar buiten?

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:49

hij staat nu lekker warmpies onder zijn 350 gram en dan heb ik ook nog een turbodeken van 550 :P voo als het echt koud is.
Na het rijden stap ik uit met zweetdeken, als het koud is 2 en dan wandel ik een half uur dan is hij droog en dan zijn dekentje weer op.

Maar ik moet nu echt gaan, anders ben ik te laat op werk :p (A)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:50

:D o niks te klagen heeft ie dus.
Nou werkse.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:30

Mijn IR merrie, die toch al 18,5 jaar is, is helemaal niet stijf als ze uit de stal komt en ook niet met rijden. Elke keer verbaas ik me daar weer over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:54

Muds schreef:
Dat was inderdaad wat de DA zei: geen krachtvoer, wel ruwvoer en niet op het gras. Dus als dat de voorwaarden zijn maakt het toch niet zoveel uit in welk jaargetijde je je paard laat testen? Wanneer heb je appie laten testen als ik vragen mag?

laatste keer was niet op IR hoor.
wel er nog over gehad met de veearts of het zinvol was,maar volgens hen niet.
ap ziet er prima uit en alles gaat goed.
was in oktober vorig jaar.
geen last van een stijve pony geloof ik,maar zal ook komen doordat hij in de winter olie krijgt
levertraan en appie krijgt veteranensupplement van NAF.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:08

Mara is ook helemaal niet stijf. Maar die is geschoren en staat onder een 300 grams regendeken. Dat gaat erg goed :)

Afgelopen zondag ook op wedtrijd geweest. Knollie bollie om 7 uur sochtens uit stal gelijk de trailer op (1 uur onderweg). Daarna hobbelen en wachten tot de prijsuitrijking (tot mijn verbazing 1e en 2e) en daarna weer terug (weer een uur uiteraard) Daarna wasren haar benen wel een beetje dik van het stilstaan, maar ze was nog gewoon soepel :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:39

NAF heeft toch een supplement wat op die verzuring werkt? Volgens mij is dat die veteranen van jou toch ellepel met al die extra aminozuren en dergelijke?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:56

ik had eerst Opkikker,maar die was op en aangezien appie het zonder supplement toch slechter ging doen moest ik weer een hebben.
ik heb de opkikker en de veteranen naast elkaar gezet en zag wat verschillen.,
zo bevat veteranen histidine
Citaat:
HISTIDINE
Essentieel voor proteïne synthese, betrokken bij de synthese van carnitineen hemoglobine.
Effectief bij allergiën en spanning van het autonomische zenuwstelselresulterend in preventie van peptische zweren.
Onderhoud erythropoeisis en leucopoeisi, beschermd tegen anemie,assisteert in de preventie van rheumatische arthritis.
Voorloper van histamine

nou dat klonk me wel goed.

er zit bijna hetzelfde in als in de opkikker.sommige gehaltes zijn net wat hoger of lager.
er zit kobalt in wat niet in de opkikker zit, en er zijn nog wat dingetjes anders.

er zijn zo ontzettend veel supplementen met echt een heel compleet pakketje aan mineralen enzo he.
ik wil ze allemaal nog es op een rijtje zetten.

eigenlijk moest je net zoiets hebben als die site voervergelijk?
maar dan supplement vergelijk.
er zijn er zoveel en ze lijken allemaal op elkaar, alleen de prijs is vaak verschillend.
ik wil niet al te duur, ik deel appie zijn supplementen met nog een tweetal paarden op stal en dan gaat het wel sneller op.

is wel een mega nadeel aan de veteranensupplement!
het smaakt geloof ik niet zo lekker,want meneer eet het met erg lange tanden :+

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:05

Voor degenen die het interessant vinden..

De therapeute is gister weer bij Fiek geweest. Bijna alle waardes zijn weer goed in balans, zijn organen doen hun werk weer goed en kunnen bepaalde dingen weer zelf herstellen.. Hij zit goed in zijn vel en dat is aan alles te merken..
Ze vertelde nu ook dat ze er een hard hoofd in had gehad om Fiek beter te krijgen, zo extreem ziek als hij was en dat heb ik hier toen ook wel aardig aangegeven dat dierenartsen hem ook al opgegeven hadden..
Inmiddels heb ik mijn paardje weer terug en krijgt hij langzaam zijn oude lichaam terug.. Ik ben zo blij dat ik hem op deze manier heb laten behandelen :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:20

fijn dat fiek weer goed gaat!