[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:49

Ja en als je niet beter weet,doe je dat ook.
Vinden hun wel lekker als je weer een nieuw zakkie gaat kopen ;)
Maar dat de paarden er ziek van worden :Z komen ze nu achter ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:17

SuperRoos schreef:
Figor is juist ziek geworden omdat ik hem lang enkel op ruwvoer heb gehad.. En dan echt super ruwvoer..
Hij is een fjord en van iedereen hoorde ik dat hij verder nauwelijks wat mocht hebben.. Maar hij werkte wel hard en liep soms ritten van 30km op een dag..
Toch werd hij vetter en vetter... Ben het er zeker niet mee eens dat sobere rassen zo arm gevoerd kunnen worden.. Zeker ook niet te rijk maar juist omdat ze zo gevoelig zijn lopen ze enorm snel tekorten op en ik vind het bijzonder dat juist die paarden zo snel kwalen hebben als mok, rasp etc die mij eerder lijken te ogen op tekorten dan last van beharing etc..

Maargoed, dat is misschien een andere discussie.. Ik had gehoopt dat ik Fiek in ieder geval eerder rijker was gaan voeren.. Waar alles in de juiste verhoudingen in had gezeten..

Kan vandaag een kleinere regendeken voor hem kopen.. Eindelijk, na een jaar :D

Maar je voert hem nu toch ook weer sober?
Dat hij tekorten had lag niet aan het sober voeren volgens mij maar aan defecten/kwalen/problemen in zijn lichaam/organen die niet alles goed konden opnemen en verwerken.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:29

Ik kom even binnenvallen :wave:

Weet iemand hoe lang het duurt voor Glucobalance uit het lichaam verdwenen is?
Ik ben vandaag begonnen met geven, een beetje onder de indruk van de uitslag IR door de holist, niet eraan denkend dat de Glucobalance de uitslag van een eventuele bloedtest zou kunnen beïnvloeden. Ik wil bij deze merrie namelijk graag eerst nog een second opinion door een reguliere arts.

Ik kom me binnenkort overigens nog even netjes voorstellen, hoor. :)

zobras

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:57

Zou zeker een paar dagen vanuit gaan Muds ;) . Maar als je een paar keer hebt gevoerd zal het niet heel veel nog doen. Tis niet te vergelijken met doping dat je de kruiden terug vindt in een bloedtest. Het verandert de spijsvertering en dan met name hoe je paard de suikers/zetmeel verteerd.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:32

Eleonoor schreef:
Jolin, pas iets roepen als je daadwerkelijk getallen weet ipv naar mijn weten iets zeggen. In het verleden heeft het op bokt hele vervelende situaties met zich meegebracht door dit soort uitspraken die niet gefundeerd zijn op daadwerkelijke getallen.

Wat bedoel je? Op welk stukje van mij is het van toepassing?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:22

jolin schreef:
Eleonoor schreef:
Jolin, pas iets roepen als je daadwerkelijk getallen weet ipv naar mijn weten iets zeggen. In het verleden heeft het op bokt hele vervelende situaties met zich meegebracht door dit soort uitspraken die niet gefundeerd zijn op daadwerkelijke getallen.

Wat bedoel je? Op welk stukje van mij is het van toepassing?

ja,dat vroeg ik mij ook af....heb zitten lezen maar vind niets

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:52

IndezzW schreef:
ohhh people, by the way.
Pavo's nature's best is vernieuwd en nu speciaal voor IR paarden. Hier een linkje naar het stukje http://www.pavo.nl/nieuws/natures-best- ... ieuwd.html

Ziet er niet verkeerd uit, de melasse is eruit gehaald en het suiker en zetmeelgehalte is lager dan bij alle andere opties die ik tot nu toe heb bekenen

Is de knoflook er ook uit gehaald? Kan het niet vinden namelijk..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:56

singasong schreef:
Dat hij tekorten had lag niet aan het sober voeren volgens mij maar aan defecten/kwalen/problemen in zijn lichaam/organen die niet alles goed konden opnemen en verwerken.

Hij krijgt er weinig van maar het voer zelf heeft erg hoge voedingswaarden en bevat veel electrolieten.. Heeft hij nu sterk behoefte aan..

Wat is de oorzaak dat zijn organen zo slecht zijn geworden? Daar heeft een te arme voeding ook zeker mee te maken..
Volwassen mensen worden ook ziek als ze alleen maar droge boterhammen met kipfilet te eten krijgen bij wijze van spreken..
Fiek heeft gewoon veel te weinig gehad, omdat dat door iedereen werd gezegd.. Ondanks zijn dikte is hij een paard dat enorm veel verbruikt van de dingen die er te weinig in zitten.. En heeft hij dus voer nodig waar dat in hogere verhoudingen in zit..
Hij staat nu op een sportmuesli en zijn hals begint eindelijk te slinken..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:56

muds, welk paardje is ook IR dan? Die van het eczeem ook?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:03

Muddy en May.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:03

jolin schreef:
Naar mijn idee zit er in subli en in balance erg veel zetmeel, dat zet het lichaam om in suikers.

;)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:50

Hallo allemaal, ik wil me graag even voorstellen in dit topic. Gisteren is er een holistisch arts langs geweest voor mijn ‘eczemer’ May Belline en de diagnose was insuline resistentie (samen met een probleem met de dikke darm en blinde darm).

May is een jonge Tinkermerrie van 1,5 jaar oud. Ze is bij ons geboren en op 6 maanden leeftijd naar een opfokadres gegaan. In augustus dit jaar kreeg ik een telefoontje dat May’s manen kapot waren geschuurd en dat er in haar manenkam en staartwortel schilfers en kleine wondjes zaten. Ik ben er de volgende dag heen gereden en de dierenarts daar stelde de diagnose staart en maneneczeem. May is diezelfde week nog naar huis gehaald en toen zijn we begonnen met dokteren.

Om te beginnen hebben we haar flink gewassen om de leem eraf te krijgen. :+ Ze zag nogal geel door het 24/7 op de wei te staan en het leek me niet fijn al die viezigheid in de wondjes te krijgen. Bovendien kun je niet gaan zalven als er eerst nog een laagje ander spul op de huid zit.
Ik heb mestonderzoek gedaan en daaruit bleek een hoge EPG, dus eerst maar eens ontwormd en daarnaast wat krachtvoer bij gaan geven. Verder ging ze 24/7 onder de exceemdeken en werden de ontstoken plekjes en wondjes behandeld met hydrocortiderm. De dierenarts adviseerde ook nog pred om de jeukcyclus te doorbreken, maar ik wilde eerst zien of de deken enz. zelf al voldoende zouden werken. En toen kwam de tijd van afwachten.

Twee maanden gingen voorbij en ondanks de deken, behandelingen, etcetera, bleef ze schuren. Het werd wel iets minder, maar naar mijn mening niet voldoende. Zo ben ik op zoek gegaan naar alternatieven (ook met behulp van Bokt _/-\o_ ) en kwam ik in gesprek met iemand die goede ervaringen hadden met een bepaalde holiste.

Nu ben ik zelf dierenartsassistente en op die manier een beetje terughoudend met alternatieve geneeswijzen en dergelijke, maar ik weet ook dat soms de reguliere geneeswijze op bepaalde punten blijft steken waar andere geneeswijzen wel verder komen. Bovendien is zij ook afgestudeerd dierenarts, dus ik wilde het wel eens proberen.

Haar diagnose was dus IR. Ik ben gisteren begonnen met Glucobalance, Detox compositum en Clear intestine van Phytonics. Verder is May’s voer uitgetest en dat bleek goed (hooi en 1kg PAVO NB).

Omdat ik me ook veel bezighoud met de fokkerij was ik erg benieuwd of haar moeder, die ook hier loopt, misschien aanleg zou hebben voor IR. Dus de holiste heeft haar ook uitgemeten en ja, ook Muddy heeft IR. Omdat ik het bij haar echt 100% zeker wil weten, wil ik bij haar eerst bloed laten trekken en het regulier ook na laten kijken. Immers, deze dame is de basis van m’n merrielijn. Dus zodoende wil ik nog even zwart op wit bewijs.

De diagnose IR was voor mij wel onverwacht. Ik las hier steeds al wel bij en lees dan vaak over te dikke paarden die lastig af willen vallen, opgezette manenkammen met groefjes, vetkussentjes en stramheid, gewoon paarden die niet fit zijn. Als ik dan kijk naar May en Muddy… May was juist heel schraal toen ze hier weer kwam. Pas sinds een paar weken begint ze wat spek te krijgen. Met Muddy vind ik het juist heel lastig om haar op gewicht te houden, die slaat altijd snel door naar de dunne kant, heeft ook juist geen speknek maar een relatief dun halsje.

Maar goed, blijkbaar kan het dus ook zo. Veel Tinkers hebben nu eenmaal een overgevoeligheid voor suikers, dat blijkt ook wel uit de verhalen hier. En de één kan er beter tegen dan de ander. (lees= vertoont geen/weinig symptomen)

Dus ik kom hier af en toe nog wel even posten in de toekomst :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:03

Eleonoor schreef:
jolin schreef:
Naar mijn idee zit er in subli en in balance erg veel zetmeel, dat zet het lichaam om in suikers.

;)

Er staat toch van beiden een omschrijving op pagina 83/84, waar ik dat in lees.
Is dat niet juist, die info? Of interpreteer ik het verkeerd? Wat klopt er naar jouw mening niet.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:08

SuperRoos schreef:
singasong schreef:

Hij krijgt er weinig van maar het voer zelf heeft erg hoge voedingswaarden en bevat veel electrolieten.. Heeft hij nu sterk behoefte aan..

Wat is de oorzaak dat zijn organen zo slecht zijn geworden? Daar heeft een te arme voeding ook zeker mee te maken..
Volwassen mensen worden ook ziek als ze alleen maar droge boterhammen met kipfilet te eten krijgen bij wijze van spreken..
Fiek heeft gewoon veel te weinig gehad, omdat dat door iedereen werd gezegd.. Ondanks zijn dikte is hij een paard dat enorm veel verbruikt van de dingen die er te weinig in zitten.. En heeft hij dus voer nodig waar dat in hogere verhoudingen in zit..

Daar gaat dan de stelling dat "recreatiepaarden" niet zoveel nodig hebben, eens te meer duidelijk waarom mijn paard zo is geworden. Die heeft het niet zo best gehad de eerste 10 jaar.

Muds, hou ons maar op de hoogte ook en sterkte met je paarden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:33

SuperRoos schreef:
singasong schreef:

Ik denk niet dat je mensen en paarden kunt vergelijken kwa eten.. en 'te arme' voeding is nooit goed net zoals 'te rijke' voeding dat niet is!

Ik kan me ook voorstellen dat Fiek nu behoefte heeft om alle tekorten aan te vullen.

Je zult zien dat als alles weer in orde is hij gewoon weer op goed hooi, wat goed voor hem is gestest (dus geen overjarig of oud-graaszaadhooi o.i.d.) kan leven. Mocht je weer 30km. per dag gaan rijden zal hij ongetwijfeld wat meer nodig hebben.

Wist je trouwens dat een paar jaar geleden de Reformmuesli van Havens voor Niek ook als 'goed getest' werd. Dat zou ik hem nu niet meer durven geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:35

SuperRoos schreef:

welke muesli geef jij dan als ik vragen mag?
mijn poown hetzelfde hoor, heeft een opname probleem met de darmen en moet dus voer met een hoge dosering vitamines etc hebben.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:36

Het metabolisme van paarden en mensen schijnt meer overeen te komen dan we altijd hebben aangenomen...
Ik wilde echter gewoon de vergelijking leggen dat te arm voer kan leiden tot allerlei dingen omdat tekorten ontstaan..
Ook komen er bij het missen van bepaalde stoffen andere stofjes vrij in de hersenen die signalen geven dat er nog meer gegeten moet worden.. Er wordt dan dus meer, van te arm voer gegeten maar dat kan wel worden opgeslagen in vet...
Is een soort chemische reactie die wij mensen ook kunnen hebben en Fiek had die enorme vraatzucht helaas dus ook..
Nu laat hij zijn hooi rustig liggen, gaat wat anders doen en kan dan weer verder eten.. Vroeger schranste hij alles zo naar binnen zonder rust voor iets..

Fiek gaat straks weer op een basismaaltje, heb nu goede supplementen en olie erbij en hij krijgt rijk maar suikerarm hooi.. Moeten een goede balans kunnen vinden dan

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:37

ellepel schreef:
welke muesli geef jij dan als ik vragen mag?
mijn poown hetzelfde hoor, heeft een opname probleem met de darmen en moet dus voer met een hoge dosering vitamines etc hebben.

havens power plus (sta er zeker niet achter voor een IR paard maar het is nu even nodig en ik zie de enorme verbetering.. Paard heeft energie, dus kan weer bewegen, insuline daalt en afvallen kan eindelijk goed beginnen..)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:41

hoort dat er bij dan..vraatzucht??
appie kan de hele dag wel eten, wandelen is niet leuk want hij trekt je geheid mee naar een sprietje gras als hij die ziet. :(
ik zeg ook altijd dat hij zo veel moet eten om de tekorten aan te vullen.

havens is prima voer hoor,kan alleen net de gehaltes van dat voer niet vinden op hun site.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:03

SuperRoos schreef:
Het metabolisme van paarden en mensen schijnt meer overeen te komen dan we altijd hebben aangenomen...
Ik wilde echter gewoon de vergelijking leggen dat te arm voer kan leiden tot allerlei dingen omdat tekorten ontstaan..
Ook komen er bij het missen van bepaalde stoffen andere stofjes vrij in de hersenen die signalen geven dat er nog meer gegeten moet worden.. Er wordt dan dus meer, van te arm voer gegeten maar dat kan wel worden opgeslagen in vet...
Is een soort chemische reactie die wij mensen ook kunnen hebben en Fiek had die enorme vraatzucht helaas dus ook..
Nu laat hij zijn hooi rustig liggen, gaat wat anders doen en kan dan weer verder eten.. Vroeger schranste hij alles zo naar binnen zonder rust voor iets..

Fiek gaat straks weer op een basismaaltje, heb nu goede supplementen en olie erbij en hij krijgt rijk maar suikerarm hooi.. Moeten een goede balans kunnen vinden dan

Ik heb ook zo'n (vr)eet paard en ben het ermee eens dat wij in grote lijnen met paarden overeenkomen, IR word niet voor niets vergeleken met diabetes typeII.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:09

Aan de andere kant is een paardenlijf wel gemaakt om 20 uur per dag voedsel tot zich te nemen, zit toch een 25-30 meter aan darmen in zo'n lijf.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:09

ellepel schreef:
hoort dat er bij dan..vraatzucht??
appie kan de hele dag wel eten, wandelen is niet leuk want hij trekt je geheid mee naar een sprietje gras als hij die ziet. :(
ik zeg ook altijd dat hij zo veel moet eten om de tekorten aan te vullen.

havens is prima voer hoor,kan alleen net de gehaltes van dat voer niet vinden op hun site.

Moet er wel ergens op staan, had het wel gevonden toen..

Die vraatzucht hoort erbij wanneer ze bepaalde stoffen missen en die chemische reactie dus optreed (is pas een heel onderzoek naar geweest bij mensen dus en paarden en andere dieren krijgen dat net zo goed..)
Omdat ze een tekort hebben willen ze dat met alles zien op te lossen en groeit de behoefte naar eten.. (bij mensen zijn dit de mensen die midden in de nacht wakker worden met honger en dan een enorme eetbui krijgen..)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:10

KootMiraDrum schreef:
Aan de andere kant is een paardenlijf wel gemaakt om 20 uur per dag voedsel tot zich te nemen, zit toch een 25-30 meter aan darmen in zo'n lijf.

Dan heb je het over 20 uur voedsel zoeken in een kaal, steppe achtig milieu en verbranden ze dus hetzelfde als dat ze tot zich nemen..
Onze paarden kunnen 20 uur per dag eten op 1 en dezelfde plek bijna als ze willen..

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:17

jeetje ... na nu toch meer verhalen hier te hebben gelezen EN het verhaal van Muds (en na m'n pb'en met Roosa gisteraaf) weet ik het zeker...ik wil Indy EN Shathu ook na laten kijken!

Ga jou ook nog even pb'en hoor Muds :D ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:40

Een paard heeft vaak ook meer vraatzucht als hij in een kudde staat. Vooral als er niets meer in de wei staat en ze bij gevoerd moeten worden. De onderste in rang moet dan altijd zo snel mogelijk zo veel mogelijk naar binnen werken voordat hij weggejaagd wordt.
Ik heb er hier zo één staan die altijd onderste in rang was in de kudde en ook ontzettende vraatzucht had.
Nu hij aan huis staat gaat het beter en is hij de baas over de shethengst en het eten.