Vinden hun wel lekker als je weer een nieuw zakkie gaat kopen

Maar dat de paarden er ziek van worden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
SuperRoos schreef:Figor is juist ziek geworden omdat ik hem lang enkel op ruwvoer heb gehad.. En dan echt super ruwvoer..
Hij is een fjord en van iedereen hoorde ik dat hij verder nauwelijks wat mocht hebben.. Maar hij werkte wel hard en liep soms ritten van 30km op een dag..
Toch werd hij vetter en vetter... Ben het er zeker niet mee eens dat sobere rassen zo arm gevoerd kunnen worden.. Zeker ook niet te rijk maar juist omdat ze zo gevoelig zijn lopen ze enorm snel tekorten op en ik vind het bijzonder dat juist die paarden zo snel kwalen hebben als mok, rasp etc die mij eerder lijken te ogen op tekorten dan last van beharing etc..
Maargoed, dat is misschien een andere discussie.. Ik had gehoopt dat ik Fiek in ieder geval eerder rijker was gaan voeren.. Waar alles in de juiste verhoudingen in had gezeten..
Kan vandaag een kleinere regendeken voor hem kopen.. Eindelijk, na een jaar
Eleonoor schreef:Jolin, pas iets roepen als je daadwerkelijk getallen weet ipv naar mijn weten iets zeggen. In het verleden heeft het op bokt hele vervelende situaties met zich meegebracht door dit soort uitspraken die niet gefundeerd zijn op daadwerkelijke getallen.
jolin schreef:Eleonoor schreef:Jolin, pas iets roepen als je daadwerkelijk getallen weet ipv naar mijn weten iets zeggen. In het verleden heeft het op bokt hele vervelende situaties met zich meegebracht door dit soort uitspraken die niet gefundeerd zijn op daadwerkelijke getallen.
Wat bedoel je? Op welk stukje van mij is het van toepassing?
IndezzW schreef:ohhh people, by the way.
Pavo's nature's best is vernieuwd en nu speciaal voor IR paarden. Hier een linkje naar het stukje http://www.pavo.nl/nieuws/natures-best- ... ieuwd.html
Ziet er niet verkeerd uit, de melasse is eruit gehaald en het suiker en zetmeelgehalte is lager dan bij alle andere opties die ik tot nu toe heb bekenen
singasong schreef:Maar je voert hem nu toch ook weer sober?
Dat hij tekorten had lag niet aan het sober voeren volgens mij maar aan defecten/kwalen/problemen in zijn lichaam/organen die niet alles goed konden opnemen en verwerken.
Eleonoor schreef:jolin schreef:Naar mijn idee zit er in subli en in balance erg veel zetmeel, dat zet het lichaam om in suikers.
SuperRoos schreef:singasong schreef:Maar je voert hem nu toch ook weer sober?
Dat hij tekorten had lag niet aan het sober voeren volgens mij maar aan defecten/kwalen/problemen in zijn lichaam/organen die niet alles goed konden opnemen en verwerken.
Hij krijgt er weinig van maar het voer zelf heeft erg hoge voedingswaarden en bevat veel electrolieten.. Heeft hij nu sterk behoefte aan..
Wat is de oorzaak dat zijn organen zo slecht zijn geworden? Daar heeft een te arme voeding ook zeker mee te maken..
Volwassen mensen worden ook ziek als ze alleen maar droge boterhammen met kipfilet te eten krijgen bij wijze van spreken..
Fiek heeft gewoon veel te weinig gehad, omdat dat door iedereen werd gezegd.. Ondanks zijn dikte is hij een paard dat enorm veel verbruikt van de dingen die er te weinig in zitten.. En heeft hij dus voer nodig waar dat in hogere verhoudingen in zit..
Hij staat nu op een sportmuesli en zijn hals begint eindelijk te slinken..
SuperRoos schreef:singasong schreef:Maar je voert hem nu toch ook weer sober?
Hij krijgt er weinig van maar het voer zelf heeft erg hoge voedingswaarden en bevat veel electrolieten.. Heeft hij nu sterk behoefte aan..
Wat is de oorzaak dat zijn organen zo slecht zijn geworden? Daar heeft een te arme voeding ook zeker mee te maken..
Volwassen mensen worden ook ziek als ze alleen maar droge boterhammen met kipfilet te eten krijgen bij wijze van spreken..
Fiek heeft gewoon veel te weinig gehad, omdat dat door iedereen werd gezegd.. Ondanks zijn dikte is hij een paard dat enorm veel verbruikt van de dingen die er te weinig in zitten.. En heeft hij dus voer nodig waar dat in hogere verhoudingen in zit..
SuperRoos schreef:Hij krijgt er weinig van maar het voer zelf heeft erg hoge voedingswaarden en bevat veel electrolieten.. Heeft hij nu sterk behoefte aan..
ellepel schreef:welke muesli geef jij dan als ik vragen mag?
mijn poown hetzelfde hoor, heeft een opname probleem met de darmen en moet dus voer met een hoge dosering vitamines etc hebben.
SuperRoos schreef:Het metabolisme van paarden en mensen schijnt meer overeen te komen dan we altijd hebben aangenomen...
Ik wilde echter gewoon de vergelijking leggen dat te arm voer kan leiden tot allerlei dingen omdat tekorten ontstaan..
Ook komen er bij het missen van bepaalde stoffen andere stofjes vrij in de hersenen die signalen geven dat er nog meer gegeten moet worden.. Er wordt dan dus meer, van te arm voer gegeten maar dat kan wel worden opgeslagen in vet...
Is een soort chemische reactie die wij mensen ook kunnen hebben en Fiek had die enorme vraatzucht helaas dus ook..
Nu laat hij zijn hooi rustig liggen, gaat wat anders doen en kan dan weer verder eten.. Vroeger schranste hij alles zo naar binnen zonder rust voor iets..
Fiek gaat straks weer op een basismaaltje, heb nu goede supplementen en olie erbij en hij krijgt rijk maar suikerarm hooi.. Moeten een goede balans kunnen vinden dan
ellepel schreef:hoort dat er bij dan..vraatzucht??
appie kan de hele dag wel eten, wandelen is niet leuk want hij trekt je geheid mee naar een sprietje gras als hij die ziet.![]()
ik zeg ook altijd dat hij zo veel moet eten om de tekorten aan te vullen.
havens is prima voer hoor,kan alleen net de gehaltes van dat voer niet vinden op hun site.
KootMiraDrum schreef:Aan de andere kant is een paardenlijf wel gemaakt om 20 uur per dag voedsel tot zich te nemen, zit toch een 25-30 meter aan darmen in zo'n lijf.