[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:58

Izzy en Indy worden ook steeds ouder, en mocht het echt flink koud worden en ze daar last van krijgen dan krijgen ze ook een deken op. Maar vooralsnog hebben ze elk jaar een prachtige vacht en kunnen ze beschut staan. Als het weer -20 wordt krijgen ze gewoon nog meer eten.

De enige keer dat ze een deken op hebben gehad was in de lente/begin zomer een paar jaar geleden toen hadden ze al een zomervacht, en regende en waaide het heel hard. Toen hebben ze een regendeken op gekregen. Maar toen hadden we nog niet de uitgebouwde schuilstal :P

En als ze op de trailer staan in de winter en ze hebben gezweet krijgen ze ook een zweetdeken op.

Vandaag komen de kopers van de auto van mijn opa de auto op halen. De garage doet een partij moeilijk met het meegeven van de winterbanden die daar in opslag liggen.. Niet normaal. (ja ze liggen ver in de container, dat kan wel even duren voor we die hebben, moeten ze er dan niet onder enz. enz.) Beetje flauw.

Berdien

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:59

Flynn gaat ook gewoon weer nat de wei op. Als ik moet wachten tot hij een keer droog is... Doe dat al twaalf jaar zo, Jes trainde ik fanatiek door in de winter (toen had ik ook meer tijd :+ ) en die stond zonder deken 24/7 buiten. Bij Flynn droop het schuim zaterdag van z'n lijf af := Maar hij kan z'n warmte goed kwijt door heel erg te zweten, en hij is ook niet traag, sloom of sneller vermoeid.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:01

Caily is traag als uit haar uit komt, zomer of winter maakt echt geen ruk uit _O-

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:03

Hier nog zo'n sloffer :P
9 van de 10 keer heeft ze turbo gangen (hele ruime vlotte stap en draf) maar als ze een keer geen zin heeft kan ze ook heel goed langzaam :P Incl. Iejoor blik en zucht :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:06

Flynn is nooit traag :n Als hij er een keer geen zin in heeft moet ik me zorgen gaan maken :))

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 11:17

Hier wel regendekentje op en heb zelfs wel 300 gr. dekens.. maar nog niet nodig gehad met roos..
dus ze hangen lekker aan het rek te hangen.
Ze staat nu nog onder de eczeemdeken gaat prima. zodra eerste nachtvorst is geweest gaat die af :) EINDELIJK!!!

Vorig jaar ging in eind nov de regendeken op en ze heeft met uiteindelijk nog 100 gram gelopen verder was haar vacht toen prima maar toen reed ik een stuk minder als nu.. dus ff kijken hoe het dit jaar gaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:23

Vorig jaar heb ik met Caily zelfs 400 gram op gehad :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:25

400 gram?! :wow:

Jes staat nooit onder meer dan 200 :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:46

Hier 2 jaar terug 600 :j

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:59

Zo zulke dikke dekens hoef ik hier niet op te doen dan staan ze te zweten.
lopen heel de dag buiten in het bos hooguit 200 gr maar dat gebeurd hier zelden...

Ted kan zijn warmte niet kwijt zweet enorm en zweet ook enorm na.
Ik rij alleen buiten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:38

Als t rond vriespunt komt 200, komt t dr onder 300 en anders 500

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:31

Welkom terug berdien!

Tjah, die dekenkwesties, vind het sinds ik een Tinker heb ook erg lastig. Mijn vorige pony's nooit onder dekens gehad, maar Aranka zweet zo achterlijk veel, ook op stal zonder arbeid, dat ik toch ook naar scheren neig. Of dekenloos en niet op stal, maar dan zit je weer met regen. Gooien jullie een zadel op een natgeregend paard met wintervacht? weet nooit of dat nou kwaad kan.
Voordeel van een deken is wel dat ze zo lekker wit blijven :o Vorig jaar wel dekens op gehad, fleece gevoerd en bij koude 200gr ivm platdrukken v.d. vacht. Maar goed, ook dan was het zweten op stal 's nachts en ik geloof niet dat het uitmaakt met de productie van vacht. Het is alleen wat gladder.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:43

Erg hè, die dekens. Storm staat 24/7 buiten met schuilstal. Heeft nu een 0gr regendeken op en die heb ik op advies van Caily eentje extra aangeschaft. Als het overdag onder de 10 graden word komt er een 200gr op. Voor extreem koud weer heb ik nog een onderdeken of Storm gaat dan op stal.
Ik had net les en Storm droop van het zweet, mijn lesgeefster zei dat ik gewoon de deken erop kon doen en in de wei kon zetten. Storm zweet erg na, maar voelde al koud aan.

Vind het ook erg moeilijk omdat het de eerste keer is dat ik een paard 24/7 buiten wil laten lopen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:00

Ik ben blij als hier de deken eindelijk af gaat :+ (mijn verzorgpaard heeft zomereczeem). Hier gaat er ook geen deken op en wordt ze niet geschoren. Voor die twee dagen in de week dat ik wat met haar doe is dat niet echt nodig, voor de rest loopt ze 24/7 buiten en is zo'n teddy vacht wel lekker voor haar lijkt me zo.

Dit topic is echt wel handig om me voor te bereiden op alle "issues" van het hebben van een eigen tinker (ofja, paard in het algemeen) :Y)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:25

Tsja vacht, dekens en scheren...
Feike heb ik nu wel in een 0 grams regendek en ik heb een 100 grams en een 300 grams winterdek.
Waarom? Omdat ik met hem aan het werk wil en hij zweet heel veel en blijft dan ook nat.
Ik ga hem niet scheren maar hoop de (meeste) vacht voor te zijn met de dekens.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 20:02

Ja hoor, nat geregend paard, gewoon zadel erop. Als er veel zand op ligt wel even beetje met de zachte borstel, en als het heel erg is pak ik even een vochtige spons (nat zijn ze dan toch al).

Vond 400 gram idioot veel op Caily, maar ze voelde zich er goed onder, dus tja, toe dan maar. Ben echt heel benieuwd hoe ze het dit jaar zonder gaat doen. Eerste jaar ging dus fout, maar toen veel minder beschutting en maar twee maal per etmaal voer. En afgelopen jaar durfde ik niet zonder te zetten ivm dracht. Nu bij huis met onbeperkt ruwvoer gaan we het nog maar eens proberen, ik kan het nu beter in de gaten houden en haar als ze het even moeilijk heeft binnen warm laten worden. Dekens liggen er allemaal nog dus kan ze altijd er nog op doen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:43

Hier absoluut geen dekens,we hebben dit jaar wel een experimentje met twee van onze tinks,ze zijn aan de voorkant van de hals en borst geschoren,zodat ze hun warmte beter kwijtkunnen.
Als je paard niet geschoren is,vind ik een deken onhandig,duurt eeuwen voor ze weer droog zijn en eerder kan de deken niet op.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 08:14

Nee idd. En t scheelt dat jullie geen wedstrijd ambities hebben. Ik moet wel. Anders is het niet te doen met trainen.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 08:48

Goedemorgen!!!
Nieuwe dag hihi

Hier valt het gelukkig mee qua weer. Droog tot nu toe en klein beetje extra wind maar valt mee

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:09

Ik loop echt enorm achter.

Vanadaag 18de verjaardag ik word oud amai :D.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:49

Gefeliciteerd!

Ik heb altijd geleerd dat zadel op nat paard niet goed was, vandaar dat ik vorig jaar een deken gepakt heb, omdat ik niet altijd kan wachten tot ze droog is. Als ze zo zweet is een deken na het rijden idd erg lastig.
Net nieuwe gekocht... Maar denk dat ik haar dan toch beter zonder deken kan laten. Gaat m'n kerel niet leuk vinden :n

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:55

Lor gefeliciteerd ! *\o/*
En een hele fijne dag gewenst vandaag.

Heel handig al die deken- en scheerinfo.

Ik lees even af en toe mee. Ben op familievakantie en heb alleen internet in het hotel. Oude paardenvriendin komt af en toe mn paardje knuffelen gelukkig :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:56

Snackie schreef:
Nee idd. En t scheelt dat jullie geen wedstrijd ambities hebben. Ik moet wel. Anders is het niet te doen met trainen.

Dat is ook niet waar, vriendin met Tinker scheert nooit en start zowel met haar Tinker (voorheen twee) als met haar KWPN praktisch om het weekend.

Iedereen heeft gewoon zijn eigen voorkeur, en elk paard is anders.

Gefeliciteerd Lor!!!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:20

Gefeliciteerd! En 18 is een mooie leeftijd toch :D

Hier ook alleen dekens op de oude paarden, en dit jaar heel misschien op de drachtige merrie. Maar dat zijn beide warmbloeden, en Elsa vindt het met vacht wel prima volgens mij. Dus die heeft (nog) geen dekens

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:44

Ik rij geen wedstrijden, en toch ted gister voor de 2e keer geschoren.
Ene paard kan er wel tegen de ander niet.