[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:42

Hoe gaat ie met fiek?

Roosje is voor het eerst sinds 6 maand weer hengstig geworden :D
Voor een ander niet noemens waardig,maar voor ons weer een mijlpaal.
Ze krijgt alweer het stoute smoelwerk van vroegha :D
Afbeelding

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:50

Mooi Roosa, heb daarover eens in een artikel gelezen dat IR merries idd vaak last krijgen van onregelmatige of zelfs geen hengstigheid.. Lijkt me dus enorm positief idd!

Fiek gaat super goed.. Therapeute er van de week weer bij gehad maar hier geen verslag geplaatst omdat het de vorige keer voor wat opschudding zorgde (geen verwijt maar dat doe ik dan liever niet weer :-))
Zijn organen doen het allemaal weer goed en zijn hard aan het werk.. Fiek kan nu gaan afvallen en volgens haar zal hij dan niet meer IR zijn omdat alle oorzaken zijn weg genomen..
Wel is hij een paard, net als een mens met diabetes dat misschien toch altijd een goede bloedsuiker heeft na aanpassing van dieet, dat op dat dieet mag blijven staan.. Dus we houden de paddock, het suikerarme voer en hopelijk kunnen we volgend jaar beginnen met kleine stukjes in de kudde.. Met een strikt regime begrijp me dus niet verkeerd.. :-)
Zijn sinds eergisteren weer begonnen met conditie opbouwen door vrij bewegen in de bak en dat pikt hij goed op alweer!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:14

Wauw dat klinkt allemaal heel voorspoedig.
Ben heel blij voor jullie +:)+
Ook een bikkel dus die fiek van jou ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:43

Roos ziet er goed uit ;)

hemgstig worden heeft Mara geen moeite mee gehad.

Toen ze naar de hengst ging was ze nog niet zo dik, dus was ze zo hengstig.

na het veulenen is ze voor zo ver ik weet niet meer hengstig geweest...maar dat zou dan met haar gewicht temken hebben?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:07

Fijn dat hier weer positieve berichten staan, echt geweldig!
Indiana is ook altijd normaal hengstig geweest, ook al laat ze erg weinig zien, er zitten altijd keurig eitjes. Ze is ook altijd in 1 keer hengstig (2x dekken) drachtig geweest.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:09

Peelie schreef:
na het veulenen is ze voor zo ver ik weet niet meer hengstig geweest...maar dat zou dan met haar gewicht temken hebben?

Er is een link met IR en 'hormoonproblemen' (merries die niet hengstig meer worden)
Misschien kun je op die manier het artikel vinden..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:19

Ik zit me nu trouwens wel af te vragen of Mara wel IR is geweest. Omdat het nu weer zo goed gaat. ze valt goed af en zit gewoon duidelijk beter in haar vel. Maar het is best wel vlot gegaan (we zijn er nog lang niet hoor).

Maar ik vind het ook weer zo wat om nu nog een bloedtest te laten doen, aangezien het met dit dieet goed gaat...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:26

bloedtest wijst nu ook niet meer uit of het beter gaat dan eerst (en dat kun je wel aan haar zien)

is denk ik alleen handig op het moment van ernstige symptomen en dat je kunt vergelijken of je op de goede weg zit..

je weet nu wel wat risico's zijn bij haar en waar je op moet letten om haar op gewicht te houden.. als je geld over hebt kun je het doen maar het is zo prijzig allemaal..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:29

Ja idd, en een echte behandeling hebben ze er ook nog niet echt voor...

ik weet wat ik kan doen om haar te helpen en oe ik et kan voorkomen..

Vandaga kwam er iemand naar me toe (ik was bij springles met Mara) of ze een snoepje mocht. Ik zei nee dan word ze ziek, maar mensen snappen dan niet. Die kijken je dan een beetje raar aan. Ik had haar graag dat snoepje aan Mara laten geven ;(

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:01

Ik heb even een vraagje? Worden de waarden van het bloed op dezelfde manier gecontroleerd bij paarden als bij mensen?
Bij mensen moet het toch tussen de 90 en 100 zijn? Staleigenaar heeft suiker en dat het misschien met dat aparaatje te controleren is. Maar dan moet je wel de normale waarde weten.
Of gaat dit helemaal niet op.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:40

Frats schreef:
Ik heb even een vraagje? Worden de waarden van het bloed op dezelfde manier gecontroleerd bij paarden als bij mensen?
Bij mensen moet het toch tussen de 90 en 100 zijn? Staleigenaar heeft suiker en dat het misschien met dat aparaatje te controleren is. Maar dan moet je wel de normale waarde weten.
Of gaat dit helemaal niet op.

Mijn man heeft ook zón apparaatje, drupje bloed erop en meten maar.
Maar tussen de 90 en 100 heb ik nog nooit van gehoord.
Onze arts ziet zijn waardes 't liefst tussen de 4 en 6.
(Hij heeft diabetes type 2)

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:45

mmm tja ik woon in duitsland misschien is dat dan anders. Of hij heeft een ander diabetes soort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:32

vraagje!!!

is er iemand van jullie die wel eens zeewier aan zijn dier heeft gegeven of nog geeft?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:42

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:32

ellepel schreef:
vraagje!!!

is er iemand van jullie die wel eens zeewier aan zijn dier heeft gegeven of nog geeft?

Gaf het lange tijd aan mijn paard, ijslands zeewier. Schijnt erg goed te zijn, vol met mineralen. Het is echter best zout....en met weinig voer eromheen (voorheen mengde ik het door een halve schep ponybrokken) eet hij het niet...
Ben nog in dubio of ik het nog wil gaan geven omdat hij een ander supplement krijgt (formula 4 feet). Teveel supplementen lijkt me ook weer niet gezond.
Waarom wil je het weten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:31

ik vroeg het me zo af..er zit jodium in wat invloed kan hebben op de schildklier.
als die wat sneller gaat werken,gaat de hele stofwisseling sneller werken en ik vraag me af of het een goed supplement is voor dieren met insuline resistentie.
moet me er alleen nog wat verder in verdiepen.

die van mij valt namelijk altijd af als die het krijgt.
hij is ooit moddervet( en insulineresistent) geweest., en toen werd het me aangeraden door een kennisje.
en dat werkte ook nog, ben er wel na 1 pot weer mee gestopt.

supplementen mengen met je idd mee uitkijken, risico dat je ergens mee overdoseerd is er dan zomaar

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:41

Peelie schreef:
http://picasaweb.google.nl/FreyaDonna/M ... eun0KKLXg#
Mara :D

Ja ja, met een boomzadel! Ik mocht het zadel van Bokker Freya lenen. een wintec met een witte boom! en het paste! :D

nog even boomloos en dan past mijn eigen zadel ook weer :D

Leuke foto's Peelie! Maar is Mara als weer in zo'n goede conditie dat al die dames er op hebben gezeten??
Je zadel past niet... het klappert aan de achterkant!
Foto's van het veulen zijn ook leuk.

Ellepel: is beter dat je zeewier als kuur geeft, vanwege het zoutgehalte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:09

ellepel schreef:
ik vroeg het me zo af..er zit jodium in wat invloed kan hebben op de schildklier.
als die wat sneller gaat werken,gaat de hele stofwisseling sneller werken en ik vraag me af of het een goed supplement is voor dieren met insuline resistentie.
moet me er alleen nog wat verder in verdiepen.

die van mij valt namelijk altijd af als die het krijgt.
hij is ooit moddervet( en insulineresistent) geweest., en toen werd het me aangeraden door een kennisje.
en dat werkte ook nog, ben er wel na 1 pot weer mee gestopt.

supplementen mengen met je idd mee uitkijken, risico dat je ergens mee overdoseerd is er dan zomaar

klopt het versnelt de stofwisseling en doet ook iets met de insuline receptoren....dat is de reden waarom mijn paard op schildklierhormoon staat.
Ik heb daarvoor zeewier geprobeert maar dat werkte bij hem niet,maar het heeft z'on beetje dezelfde werking...
Levothyroxine word aangeraden om gewicht te verliezen,in geval van dat de schildklier nog wel normaal werkt.

Bij mijn paard werkt de schildklier te traag.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:41

singasong schreef:
Peelie schreef:
http://picasaweb.google.nl/FreyaDonna/M ... eun0KKLXg#
Mara :D

Ja ja, met een boomzadel! Ik mocht het zadel van Bokker Freya lenen. een wintec met een witte boom! en het paste! :D

nog even boomloos en dan past mijn eigen zadel ook weer :D

Leuke foto's Peelie! Maar is Mara als weer in zo'n goede conditie dat al die dames er op hebben gezeten??
Je zadel past niet... het klappert aan de achterkant!
Foto's van het veulen zijn ook leuk.

Ellepel: is beter dat je zeewier als kuur geeft, vanwege het zoutgehalte.

Dat valt mij nu ook op ;) Ach het was voor 1 keer, dus ze zal er niet echt iets aan overhouden. Qua boommaat paste het wel ;) het is niet mijn zadel hoor ;)

Ik heb zelf een Kieffer ;)

En Mara is al weer in redelijk conditie. We zijn maar iets van een half uurtje wezen rijden. Ik een 15 minuten en de dames in totaal ook. Mara kon het goed hebben :)

Gistere heb ik ook een half uurtje gereden, en vandaag even longeren om de spieren wel soepel te houden. Morgen heeft ze lekker heel de dag vrij. Dan kom ik alleen even voeren en doe ik verder ook helemaal niks met haar. Tenzij ze zelf even naar me toe komt voor een aai. Al denk ik van niet, die vermaakt zig wel met de andere paarden :P

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:51

Peelie schreef:
Dat valt mij nu ook op ;) Ach het was voor 1 keer, dus ze zal er niet echt iets aan overhouden. Qua boommaat paste het wel ;) het is niet mijn zadel hoor ;)

Ik heb zelf een Kieffer ;)

En Mara is al weer in redelijk conditie. We zijn maar iets van een half uurtje wezen rijden. Ik een 15 minuten en de dames in totaal ook. Mara kon het goed hebben :)

Gistere heb ik ook een half uurtje gereden, en vandaag even longeren om de spieren wel soepel te houden. Morgen heeft ze lekker heel de dag vrij. Dan kom ik alleen even voeren en doe ik verder ook helemaal niks met haar. Tenzij ze zelf even naar me toe komt voor een aai. Al denk ik van niet, die vermaakt zig wel met de andere paarden :P

Door zo veel foto's lijkt het alsof jullie uren hebben gereden :+

Ik zou willen dat die van mij de witte boom in de Wintec weer zou passen. Als hij weer in sportmodel is dan past hij die. Kijk zoals hier, toen pastte de witte boom nog (= 8 jr. geleden). Nu heb ik boommaat 46-47 ;) Minstens 100 kilo te zwaar.

Afbeelding

edit; vanavond komt mijn therapeute weer voor Niek. Ik ben benieuwd hoe het met zijn 'suiker' is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:55

wauwie, daar hij mooi :D

Witte boom past dus ook bij Mara, maar de kussens waren idd aan de achterkant wat klein.

Ik ben blij als mijn kieffer er weer op mag, want wintec is toch echt niets voor mij. De oude modellen iig. Ik heb lats van mijn kug knieen en heupen. Als ik te vrij zit gaat dat allenmaal pijn doen. Groote kniewrongen is dus eigenlijk een must voor mij..

De oude modellen hebben dat niet, de nieuwe wel :D Ik zit ook te overwegen een wintc te kopen voor de jonge paarden later. Een met groote kniewrongen :D

Ik ben ook echt blij als ik van de boomloos af mag, want mijn lichaam word er gewoon echt niet happy van, ookal zit het wel lekker zacht...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:03

Peelie schreef:
wauwie, daar hij mooi :D

Witte boom past dus ook bij Mara, maar de kussens waren idd aan de achterkant wat klein.

Ik ben blij als mijn kieffer er weer op mag, want wintec is toch echt niets voor mij. De oude modellen iig. Ik heb lats van mijn kug knieen en heupen. Als ik te vrij zit gaat dat allenmaal pijn doen. Groote kniewrongen is dus eigenlijk een must voor mij..

De oude modellen hebben dat niet, de nieuwe wel :D Ik zit ook te overwegen een wintc te kopen voor de jonge paarden later. Een met groote kniewrongen :D

Ik ben ook echt blij als ik van de boomloos af mag, want mijn lichaam word er gewoon echt niet happy van, ookal zit het wel lekker zacht...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn oude Wintec2000 ook lekkerder vond zitten dan de Trekker die ik nu heb maar ik ben allang blij dat ik een zadel heb kunnen vinden wat past. Ook al staat dat nu te niksen in de garage... Ik hoop zo dat ik binnenkort weer een ritje (op de rug) kan gaan maken ipv er naast ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:35

mijn kieffer ligt al een jaar te niksen... Al past het wel weer bijna... Mara oet nog een beetje afvallen op haar rug en dan past het...

Haar buikspieren moet ook ernstig aan de train (zoals je op de foto's kan zien) die hangt echt nog van het veulen... En ze is nogsteeds wel te dik hoor. Maar het gaat echt de goede kant op. Ik krijg steeds vaker verbaaste reacties over hoe goed mara aan het afvallen is. Daar ben ik natuurlijk hardstikke trots op!!! :D

ik zit er aan te denken mijn barefoot t te knallen als de kievver weer past en een wintec te kopen (springmodel) voor het springen... Maar ik moet nog maar even kijken wat ik er mee ga doen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:10

ellepel schreef:
vraagje!!!

Ik heb het ooit een kleine periode gegeven maar hoorde later allemaal berichten dat dit helemaal niet zo goed schijnt te zijn.. Helemaal de mensen die het echt als standaard aan het voer toevoegen.. Moet zeggen dat ik toen ook niet veel aan Fiek heb gemerkt toen hij het kreeg..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:14

ellepel, het was idd het verhaal van teveel jodium wat niet goed schijnt te zijn..

peelie, mara ziet er goed uit voor haar doen zeg!

marit, spannend vanavond!

Fiek gaat super hier, begint goed af te vallen..
Staat nu op vitaminen en omega 3,6,9 olie van de groene os en heeft weer energie voor 10, wil lekker rennen, kijkt fris uit zijn ogen.. Ik krijg mijn paardje weer een beetje terug!