[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaia

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:17

Rhona heeft eigenlijk ook al sinds ik haar heb wat rasp en af en toe een klein mokplekje. Van beide heeft ze nooit echt heel veel last gehad, en de mok was met een paar dagen calendula smeren altijd alweer snel weg. De rasp deed ik altijd weinig aan, hooguit af en toe met betadineshampoo wassen. Deze winter krijgt ze voor het eerst sinds ik haar heb (ruim 3 jaar) kuil, en ben ik al sinds een maand of 2 aan het klooien met rasp. Ze heeft er echt veel last van, het is flink geïrriteerd en open.
Afgelopen maandag ben ik begonnen met het smeren van zinkzwavelzalf van groene os. Dit op het advies van een stalgenoot. We zijn nu bijna een week verder en het ziet er al een stuk rustiger uit en het is ook al minder!
Zodra het weg is gaan we even afwachten wat er gebeurd. Komt het weer terug dan gaat ze over op hooi. Zo gaan we proberen om het een en ander uit te sluiten.
Hoe doen jullie het zodra jullie paarden het land op gaan? In jong gras zit toch ook behoorlijk wat eiwitten? Rhona heeft daar verder nooit geen last van gehad, maar onze stalhouder begon daarover toen ik aangaf dat meer tinkers last krijgen van mok/rasp door kuil.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:01

*baalt*

jessie haar benen zien er echt niet uit. Veel meer plekken erbij.
Vind het zo sneu, ze keek me ook zo sip aan toen ik in de weer ging met m'n smeerseltjes
Maar heb overlegt, en vanaf morgen gaat ze over naar een ander weiland. een k-a-a-l weiland. Zonder kuil, gras of wat dan ook. Even kijken hoe het hooi erbij staat, en dan krijgt ze dat bijgevoerd.
Mocht dat niet helpen, dan gaat er weer een lading gif over heen.

Gaia: tja, Jessie staat 24/7 op het land, en als het goed is wordt het nieuwe land altijd eerst ff gemaaid of wat. En dan wordt het in kleinere stukken opgedeeld geloof ik (is al weer lang geleden, vorige lente ) en dan zo langzaam aan.

Ben wel benieuwd naar die zinkzwavelzalf van groene os. Kun je me daar wat meer over vertellen?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:26

Als straks de paarden weer het land op mogen,ben ik al ruim van te voren met roos aan het voor eten noem ik het maar.
Eerst een week lang 10 minuutjes,dan een kwartiertje,en na 3 weken mag ze hoog uit een half dagje.
Ik ben super voorzichtig,hoe vaak je niet van de DA hoort dat het dan een drukke tijd is met bevangen paardjes brrrr.

Mijn instructrice had in een vak blad ook gelezen,dat bij het overgaan op kuil voer de darm flora van een paard helemaal veranderd.
Er zitten ook andere schimmeltjes en bacterieen in kuil die er voor zorgen dat het kuil wordt
Iets om in het achter hoofd te houden natuurlijk,sommige paarden doen het super op kuil en daar is niets mis mee.
Maar sommige paarden kunnen daar niet mee om gaan,ik zie het maar net zo als het ene mens heerlijk melk kan drinken,het andere mens daar goed ziek van kan worden.

Mijn tink is nu bijna 2 jaar mok vrij!(ff afkloppen)
Ik kan mijn tink dus niet op kuil zetten.

Doe ik dat wel dan krijg ik problemen,en het duurt dan weer een flinke tijd eer die problemen weer op gelost zijn door middel van goed hooi te geven,dus het is niet zo maar het lijf uit.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:10

Kieran heeft sinds vorige winter redelijk wat last van mok. Vorig jaar heeft hij er een soort dikke eeltranden aan over gehouden, hebben jullie paarden dat ook?

En hebben jullie ook dat als je tussen alle haren een plekje hebt gevonden, je zalf gaat halen en het plekje niet meer kan vinden?

Ben vandaag ook weer aan het smeren gegaan, maar ben bang dat het uit de hand gaat lopen. Het zit ook niet op 1 bepaalde plek, maar op allerlei plaatsen. Mijn dierenarts heeft ooit een super goed zalfje gegeven dat helaas op is en heb sindsdien eigenlijk geen vergelijkbare zalf kunnen vinden. Toch maar even langs de DA rijden dus! Morgen ga ik in ieder geval de sokken weer wassen met betadine en daarna weer smeren

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:28

mijne heeft zo erg onder het mok gezeten dat ik me geen raad meer wist, tot aan zn knie zat het hele been vol!! wassen, drogen, zalveren/smeren etcetc niks hielp echt goed.. op een gegeven moment was ik het zo beu, heb zijn been gewassen en ontsmet, en ben alle kortsjes gaan verweideren, wat hij zeker niet accepteerde!! toen alle korstjes eraf waren, weer ontsmetten en heel goed droog gemaakt, zalf vd DA erop gedaan en paar dagen met rust gelaten, zeker niet in kontakt met water laten komen.. 2 wkn verder en alles was weg!!! wel heeft hij er een soort stalbeen aan overgehouden, maar dat neem ik voor lief, het jaar daarop was ik erg bang dat hij het weer zou krijgen, maar nee nu 7jaar verder en nog steeds mok loos door het leven haha... maar het is echt moeilijk om het juiste middeltje te vinden... wat ik heb gedaan praat ik niet goed, maar ben blij dat het bij mij geholpen heeft

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:55

Soms moet je gewoon wat en weet je je geen raad meer.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:27

Berdien schreef:
Ben wel benieuwd naar die zinkzwavelzalf van groene os. Kun je me daar wat meer over vertellen?

Tja, wat wil je er verder over weten? Het is een vies grijs goedje, en het stinkt behoorlijk (hoewel sommige van mijn stagenoten het lekker vinden ruiken ) Verder vond ik het wel duur (bijna 25 euro voor 250 ml), maar volgens mij kun je er vrij lang mee doen.
Hier de site van groene os:
http://www.degroeneos.nl
Ik heb het gekocht via een dierenarts. Voorheen verkocht de paardendrogist het ook, maar nu volgens mij niet meer. Op de site www.puurnatuur.nl staan verkoopadressen van groene os.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:52

Oke, dank je wel! Ga ik daar eens op kijken.

Jessie is in eenzaam, honger isolement gegaan. Ze staat nou alleen op een kaal stuk land. Haar benen zagen er vandaag weer slechter uit Dus dan moet je wat. Even kijken hoe het zo gaat, en dan gaat ze waarschijnlijk over op hooi en Tinkerbrok bijvoeren.
Hoop zo dat dit een beetje helpt, zo niet dan gaat ze weer met 'r benen in het gif.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:25

Op een honger dieet moet je niet doen hoor,ze heeft wel haar eten nodig hoor!tis niet zomaar van de ene op de andere dag over.
gewoon goed en vaak hooi en wat biks of muesli voor de vitamienen.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:43

Honger is misschien wat overdreven, ze wordt wel gewoon dagelijks nou bijgevoerd met Tinkerbrok en hooi. Maar geen kuil meer. Gister waren er weer meer plekken bijgekomen.
Wel sneu, ze mist de andere paarden toch wel. Maar ja, het is het een of het andere, ze mag terug zodra haar benen weer in orde zijn en er geen kuil meer bijgevoerd wordt. Arme pony

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:33

Onderschat de kunstmest ook niet !!!
Die stoffen krijgen ze zowel via het verse gras maar ook via het hooi binnen.
Ik heb 3 jaar voeding gehad op de ISPH en bijna alle 'kwaaltjes"'ontstaan van binnen uit en moeten dan ook van binnenuit bestreden worden. Let op is zeg BIJNA.
Paarden kunnen ook heel vreemd reageren op weides waar bijv. al jaren terug of pas varkens gier op uitgereden is. Die gier bevat ook enorme agressieve stoffen. Die stoffen blijven achter in het lichaam en starten langzaam allerlei ongemakken op.
Als je echt met je handen in het haar zit raadpleeg dan inderdaad een Evelien hekkenberg of Erik Laarakker bijv.
Ik kocht zelf pas een drachtige tinker dame en die had mijt (stampen) zij heeft twee keer een prik gehad en geen last meer.(i`m lucky)
Ik weet niet meer hoe het spul heette maar kan ik altijd nog achter komen. Ik heb 5 tinks en nagenoeg nooit last, maar ik voer ze ook heel sober en zorg dat ik heel goed weet waar de voeding vandaan komt. Dat is helaas niet voor iedereen haalbaar. Mijn merrie loopt elke dag en ik rijd fanatiek marathons maar er gaat nog geen kilo krachtvoer per dag in op topdagen, wel onbeperkt hooi & stro.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:49

sneppie schreef:
Onderschat de kunstmest ook niet !!!
Die stoffen krijgen ze zowel via het verse gras maar ook via het hooi binnen.
Paarden kunnen ook heel vreemd reageren op weides waar bijv. al jaren terug of pas varkens gier op uitgereden is. Die gier bevat ook enorme agressieve stoffen. Die stoffen blijven achter in het lichaam en starten langzaam allerlei ongemakken op.

Idd... hiero hadden afgelopen jaar zo'n 50% van de paarden extreme mok tot hoog op de benen ivm varkensgier... Mijn Tinker heeft het standaard, waarschijnlijk omdat jaarlijks die varkensgier gebruikt word.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:56

Ik kwam een tijdje terug een oud boertje tegen en daar kwam ik mee aan de praat een vriendin van mij haar paard heeft rasp en mok al heel lang .... toen zei die oude man tegen mij dat ik er OUDE trekkerolie ( wat er overblijft zeg maar....)

Dus ik dacht die man is niet goed bij zijn hoofd ze heeft het 2 weken gebruikt en alles was verdwenen.....!!!!

Ik stond er zelf gewoon versteld van....
Misschien een optie...

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:22

Afgewerkte olie ja. Heb ik vaker van gehoord
Het gaat gelukkig nou beter met Jessie
Ze is wel flink afgevallen, dus ze staat nou op flink wat hooi en brok. Maar haar plekken zijn gestagneerd, er komen geen nieuwe meer bij. Ben daar wel heel erg blij mee. Nou weer wat gewicht erbij en ze is er weer helemaal boven op!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:43

Mijn schoonzus (dierenarts) raadde mij het gebruik van afgewerkte olie ten strengste af. Je smeert puur vergif op de huid van je paard. Misschien gaan de plekken weg, maar wat houdt je paard hier van over op de langere termijn?

Dat van die varkensmest is nieuw voor mij. Gelukkig rijdt "mijn" boer koeienmest uit, alhoewel ik denk dat het bemesten zowieso te maken heeft met de mok/rasp problemen. Wat ze er ook op gooien.

octavodia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:47

Hoi, ik wil even reageren op het sok/mok/rasp mijt probleem... het dieet is op zich al heel goed, alleen wat brok en hooi, en absoluut geen kuil! Mijt is een totaal ander probleem als mok, en moet ook echt anders aangepakt worden, aangezien het hier om beestjes gaat die gangetjes onder de huid graven en hier dus eitjes leggen die uitkomen en die larfjes zorgen voor erg veel overlast..een visieuze cirkel, sebaciel is zo'n beetje het enige wat hier tegen helpt, dit is in Duitsland nog te krijgen.Ook een ivermectine enting in de bloedbaan helpt hierbij, zit een klein risico aan...en niet iedere DA wil dit doen..maar bij echte probleemgevallen helpt dit echt! Mok en rasp een ander probleem,, is heel goed te bestrijden met socatyl, of droogzetters(voor koeien). Afgewerkte olie is kankerverwekkend, maar kan ook in de bloedbaan komen en bloedvergiftiging veroorzaken, vooral als de mok al wat geinfecteerd is. Ook komt er soms bij een fixe mokinfectie ook nog eens een schimmelinfectie, en dan is de mok ook erg lastig te bestrijden! Scheer niet teveel sok weg, want ook dit kan voor weer extra prikkeling en iritatie zorgen..Om mok te voorkomen, dus zls ze er nog geen last van hebben, smeer ik de sokken altijd in met babyolie, dit houd het vocht van de huid, en helpt over het algemeen prima...Heel veel succes met het bestrijden van dit ellendige hardnekkige probleem.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:52

Eprinex (eigenlijk ook voor koeien) werkt ook tegen mijt. Ik heb het met een tussenpoos van een week 2 maal gebruikt en ze had geen jeuk meer.

Droogzetters helpen trouwens ook tegen rotstraal.

Aan Ivermectine in de bloedbaan zijn al verscheidene paarden doodgegaan! Dat noem ik geen klein probleem.

octavodia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:25

Nee dat is het ook zeker niet, dat bedoel ik natuurlijk ook niet zo . Er bestaat een risico dat het paard dood neervalt bij het inspuiten van de ivermectine in de bloedbaan. Klinkt ook heel bizar, maar het is ooit gebeurt, en dus moeten ze dit vermelden, altijd elke keer weer als je besluit dit te willen. Toch gebeurt het regelmatig hoor dat er met ivermectine gespoten wordt...en is misschien ook alleen maar een optie als je haast geen keus hebt. Ook door zeer ernstige mok en rasp worden toch jaarlijks paarden ingeslapen..maar nu spreek je wel over uiterste gevallen natuurlijk...bij de Belgische trekpaarden bv is het echt een zeer nijpend probleem, en het sterftecijfer door mok is bij dit paardenras vrij hoog...triest genoeg...Maar nu wordt het wel heel dramatisch...In principe is het allemaal goed te behandelen, alleen wel erg hardnekkig, en vaak toch chronisch.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:04

Geloof dat Jessie ook met dat ivermectine is ingeënt, maar mij is dit nooit verteld!! Nou ja, was toch al weg bij die dierenarts, maar dat terzijde.

Lubrication Creme is ook een aanrader. Smeer het nou 2x daags op Jessie 'r plekken, en die doen het er wel goed onder. Het is altijd het proberen waard toch?

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:47

Even een update. Vandaag is de DA van Paardenkliniek De Veluwe geweest. Hij gelooft niet zo in het teveel eiwit = kale plekken enz. verhaal. Maar goed, van alle vier haar benen zijn nou huidafkrapsels genomen. Was Jessie het niet zo mee eens, de praam hielp niet dus is mevrouw "verdooft" met een roesje zz
De uitslag komt maandag, maar grote kans dat het mijt is. De Sebacil heb ik weer gekregen, dus dat wordt weer soppen!

Rais

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:20

Mijn tinker heeft ook mok gehad. Ik had mokzalf gehaald maar ik zag geen verbetering. Mijn moeder kwam met het idee om er 'creme bioforce' van 'Vogel' op te doen. Dat is een homeopatische creme die bestaat uit natuurlijke bestanddelen.

Het werkt ontstekingremmend, antiseptisch/desinfecterend en pijnstillend, ook verbeterd het de doorbloeding en daardoor de vorming van nieuwe huid. Ook bevordert het wondgenezing en remt het schimmelgroei.

Ik heb het een week dagelijks op de plekken aangebracht en daarna om de dag, totdat het helemaal weg was. Hij was er binnen twee weken vanaf. Je kan het ook prefentief gebruiken.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:18

Misschien ga ik de Groene Os zinkzwavelzalf of dat middel van Rais, de creme bioforte van Vogel , maar eens testen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:41

gam heeft in zijn voorste kootholtes ook allemaal plekjes, soms groot en open en soms klein en korsterig. ik vermoed dat hij het ook open pulkt door te schuren maar zo erg als nu heeft hij het nog nooit gehad. schoon hooi krijgt hij al. ik ben wel even van muesli veranderd omdat die andere bij de leverancier op was. misschien is dat het.
ik smeer nu met calendulazalf. ik weet nog niet of het werkt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:29

Pellie schreef:
gam heeft in zijn voorste kootholtes ook allemaal plekjes, soms groot en open en soms klein en korsterig. ik vermoed dat hij het ook open pulkt door te schuren maar zo erg als nu heeft hij het nog nooit gehad. schoon hooi krijgt hij al. ik ben wel even van muesli veranderd omdat die andere bij de leverancier op was. misschien is dat het.
ik smeer nu met calendulazalf. ik weet nog niet of het werkt.

Balen! ik dacht dat je er vanaf was?

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:58

He dat is wel heel jammer zeg!

Jessie is vandaag weer in het gif geweest, wat me een flesje sebacil en een emmer heeft gekost
Maar de aanhouder wint, en ze is nou weer ontmijt als het goed is. Want die zaten er weer, onze vriendjes de mijten.