[TI] PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pcb

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:52

Vandaag goed nieuws tussen de post ! Djoser nuage is Geen drager !! Super blij!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:46

ringelberg schreef:
Ik ben geen fokker, maar ik vind ook dat het fokken met pssm positieve dieren niet verstandig is. En al helemaal als je het verhaal van hierboven leest.

en dan kan je praten over paniek voetbal..maar ik heb liever een fokker die voorzichtig is dan iemand die het risico wel neemt omdat er niet veel over bekent is.

liever te voorzichtig dan achteraf spijt. En ik vind pssm nou niet te vergelijken met wel of geen mok en aanverwante artikelen.

ben ik het helemaal mee eens!
en het is idd totaal niet te vergelijken met elkaar.

ik zeg niet dat mok geen zeer vervelende aandoening is voor een paard. maar wanneer je constante verzuring in je spieren ondervind wanneer je eens lekker paard bent is dat toch een ander verhaal.

sowieso lijkt me dat, ondanks dat er nog zeker onder de tinkers weinig over bekend is, als de kans dat je te maken krijgt met symptomen maar 1% is. dat je dan nog steeds het uit het fokbeleid wil hebben.
want daarmee betekend het nog steeds dat 1 van de 100 paarden wel symptomen hebben en hiervan dus last onder vinden en zeer waarschijnlijk ook pijn.

is er misschien iemand met een PSSM1 positieve Tinker wat al bloed heeft laten testen?
om eens te vergelijken met de waardes onder de QHP bedoel ik dan.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 07:59

Super voor Djoser Nuage *\o/*

En bedankt Vuurtoren :)

Dat zou zeker interessant zijn Mister01, :j om bloed te vergelijken, ook ik blijf er bij dat
een serieuze fokker niet moet fokken met PSSM ongeacht hoe/of wat de gevolgen zijn of niet zijn onder de tinkers als je nu nog niet aan de rem trekt wanneer dan wel?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:25

hengstveulen: wanneer het over zulke serieuze onderwerpen gaat komt vrij gauw naar boven wie echt serieus fokt en het ras wil verbeteren en wie gewoon aan het vermeerderen is voor geld.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:51

hengstveulen schreef:
Super voor Djoser Nuage *\o/*

En bedankt Vuurtoren :)

Dat zou zeker interessant zijn Mister01, :j om bloed te vergelijken, ook ik blijf er bij dat
een serieuze fokker niet moet fokken met PSSM ongeacht hoe/of wat de gevolgen zijn of niet zijn onder de tinkers als je nu nog niet aan de rem trekt wanneer dan wel?

eens!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:02

Hier zijn vorige week bij Bowen haren getrokken...... Nu wachten op de uitslag..... :=

Ike en Shay zijn al getest :D
Die zijn allebei pssm1 vrij dus n/n *\o/*

Bowen hoop ik dan ook :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:41

Fijn dat er toch best ook veel paardjes het gelukkig niet hebben.
als ik toch lees wat een ellende het kan veroorzaken moet je dat ten alle tijden willen uit sluiten.
Dat wil je toch niet verder fokken!

Hier word er nog niet gefokt maar als het gaat gebeuren alleen als pa en moe er vrij van zijn.
anders gewoon niet!
Heb er al 1 die met vast stramien gehouden moet worden zal me ook niks verbazen als die het zou hebben.
voeding beweging alles afgepast.

Zou eigenlijk het oudere mutsje moeten testen.
Dat zou een hoop verklaren.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:31

Dan nog eens de vraag... waarom dan wel/enkel PSSM1 en geen röntgenfoto's?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:55

Röntgenfoto´s vind ik ook een goede zaak, mag van mij ingevoerd worden bij het ICS, misschien toch eens meenemen naar de volgende ledenvergadering :j

In ieder geval gaat Glen volgende week voor de foto´s, hoeft ook bij het ZSSE niet maar wil het gewoon zelf weten ;)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:36

Hier de uitslag van Bowen ook binnen.

Ook Bowen is pssm1 vrij *\o/*

*\o/* Al mijn fokdieren zijn dus pssm1 vrij *\o/*

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:50

ik denk dat ik wiske ook maar ga testen, lijkt me geen leuke ziekte als je tinker dit heeft, omdat ik lees dat de achterbenen kunnen weigeren ?

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:42

Wat fijn Sandra +:)+

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:59

Bedankt ! Vond ik ook :D

Fok ik nu nog bewuster dan wat ik al deed ;) (als ik dat van mezelf mag zeggen :o )

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 07:14

ik ben heel blij te lezen dat toch een heel aantal mensen zich hebben laten overtuigen om hun paarden te laten testen!
het is een relatief goedkope test die je kan voorzien van zeer veel info, en kan daarmee een hoop ellende voorkomen of minimaliseren.

en hoe meer kennis er is, hoe bewuster het fokbeleid gevoerd kan worden! *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:58

Ik ben de info alweer kwijt, waar kan ik de test laten doen eigenlijk? Het zou geen kwaad kunnen denk ik onze tinker te laten testen gezien de klachten die hij heeft. Zou sneu zijn als het het een lijkt maar het andere is. Niet dat hij er beter van zou worden maar het geeft misschien een ander toekomstbeeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:21

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:28

Ik had inmiddels via Leonoor al de link via het stamboek gekregen en de test is aangevraagd inmiddels. Heel benieuwd wat daar uitkomt. Als blijkt dat de klachten die hij al heel lang heeft door PSSM worden veroorzaakt ipv de diagnose die hij nu heeft kan zijn leven er heel anders gaan uitzien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:26

Heel fijn om te lezen hoeveel er getest wordt +:)+
Proficiat met alle n/n-ers!

Ik ben wel benieuwd eigenlijk karuna. Als het bij die van jou PSSM blijkt te zijn, zijn (iig sommige) Tinkers dus wel degelijk ook symptomatisch

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:33

10 augustus worden er haren getrokken en dan is het afwachten op de uitslag.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:09

Tegen wat voor klachten loop jij aan Karuna?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:09

Ik tegen niks :') maar Connor is al heel wat jaren (naast zijn slechte lever en longen en IR) heel erg gevoelig voor spierbevangenheid, is een meester in snel en extreem zweten, een heel trage starter kwa bewegen heeft veel tijd nodig om soepel en vlot te kunnen bewegen. Is na een nachtje stal zo stijf als een plank, en heeft al lang dat hij steeds korter en stijver gaat lopen vooral achter. En ook zijn bespiering daar is rap verminderd en wat er zit is stijver dan langer geleden. Zijn soepele wiegende tred is weg.

In het voorjaar werd dit opeens snel slechter waarna de dierenarts een zeer grote waarschijnlijkheid op ernstige artrose vaststelde vooral achter maar zeer waarschijnlijk ook voor. Nu staat hij al vanwege allergie en bevangenheid jaren op een volledig graanvrij dieet, nagenoeg geen suikers, wat meer eiwit en hij doet het het beste op voldoende lang gras.

Afgelopen weken heeft hij een heel zware dip gehad die weer weg is na advies van de dierenarts hem op onbeperkt lang gras te zetten weer even. De vitamine mineralen balans is weer hersteld en hij loopt een heel stuk vlotter weer, ook andere klachten zijn duidelijk minder en ook zweet hij weer een stuk minder dan een paar weken geleden. Door de droogte is waarschijnlijk voedingstoestand van het gras verminderd en ondanks de vitaminepasta die hij krijgt was het te weinig aan vitamientjes.

Ik lees dit topic al vanaf start door maar vandaag viel pas het kwartje dat zijn klachten ook heel goed bij pssm kunnen horen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:23

karuna: de dingen die je beschrijft heb ik een aantal van zelf meegemaakt bij mijn PSSM 1 paard, maar ook bij anderen over gehoord.
het moeilijke van deze rot ziekte is dat hij zich heel verschillend uit bij bijna elk paard, en dan is er blijkbaar ook nog een groot verschil tussen de uiting bij verschillende rassen.

een feit is wel dat wanneer je een diagnose hebt, je het managment waarmee je je paard houdt aanpassen.

nu lees ik wel wat aparte dingen in jou post.
je dieet is bijna suiker en graanvrij, maar hij doet het het beste wanneer hij op lang gras staat.
veel paarden met PSSM 1 reageren helemaal niet goed op een dieet met volledig gras.
nu is het wel zo dat je beter lang gras kan geven dan kort.

hoe dan ook, of het nu wel PSSM 1 is of niet, ik hoop dat je je paardje snel weer op de rails hebt en een balans kan vinden waarin hij zich weer fijn gaat voelen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:42

Vol gras is in dit geval erg lang gras dat al eens gemaaid was voor een week of twee om zeker te zijn dat alle vitamientjes weer goed zijn best spannend omdat hij nog nooit onbeperkt gras heeft gehad, onbeperkt gras altijd (vers sappig jong spul) krijgt hij echt niet dan is hij zo bevangen en aan de diarree. :n

hij staat al vanaf dat we hem hebben op strookbegrazing met bij voorkeur heel lang gras. Dat korte spul werkt niet voor hem. Alleen nu was door droogte het gras niet meer gegroeid en was de wei best kaal, dus alleen korte sprietjes plukkenaangevuld met hooi. Maar ja hij plukt liever een wei helemaal kaal dan dat hij hooi eet en hij vloog achteruit kwa gezondheid. Op advies dus op erg lang spul gezet en in 3 weken is hij een heel stuk opgeknapt weer.

Samen met de dierenarts en destijds waiboerhoeve in Dronten zijn we heel erg secuur gaan puzzelen over zijn dieet om hem op gewicht en gezond te houden. Vanwege zijn graanallergie kan hij eigenlijk niets aan brok of zo krijgen omdat de kans dat daar met vervuiling toch graan in zit. En we dan met een stikkend paard zitten, dat risico is te groot. zijn dieet bestaat daarom al heel wat jaren uit lang gras gedoseerd, rijker hooi maar suikerarm, goede mineralenblokken aangevuld met vitaminepasta eens per maand. En dat werkt dus eigenlijk normaal wel goed. Tot dus sinds begin dit jaar.

Alleen in begin dit jaar kwam dus zijn stijfheid en slapte opeens extreem opzetten er nog extra bij. Er is toen ook voor hem veel verandert in korte tijd dus daar weten we het aan. Daar is dus de diagnose artrose bijgekomen wat een flinke klap voor ons was. Dan ga je denken aan afscheid moeten nemen omdat het bij vlagen dus echt heel erg was. En nu na 3 weken meer gras loopt hij weer soepeler dan hij in tijden heeft gedaan en voelt hij zich ook duidelijk veel beter en ga je toch eens nadenken of het niet iets anders kan zijn.

Ik ga ervan uit dat het geen pssm is, alleen stel dat het dat wel is. Dan sla je jezelf voor het hoofd waarom je die optie niet hebt uitgesloten. En met die diagnose is de levensverwachting van onze tinker een heel stuk groter dan met de diagnose ernstige artrose. Dan is het nog wat aanpassen van zijn voeding een simpele oplossing eigenlijk. En weet je dat je moet zorgen voor meer gras dan hij nu kreeg dit jaar.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:43

nou, ik weet niet waar je beter mee bent hoor, artrose of PSSM 1.
mijn qh had ook artrose, een lichte vorm nog, maar het is PSSM1 wat hem de das om heeft gedaan.

heb je weleens bloed getrokken om de spierwaardes te meten?
bloedwaardes kunnen je heel veel vertellen, zoals ze je ook vertellen wanneer de lever weer opspeelt.

en dan zou je een meting moeten doen wanneer jij echt het idee hebt dat hij zich erg goed voelt, zodat je ongeveer een referentie waarde hebt.
en ook wanneer het iets minder gaat. dan kan je veel info uit die waardes uitlezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:45

Bij een PSSM'er kun je die 2e waarde al meten na een 15 minuten longeren in alle gangen.