Vanuit wat ik kan opmaken doet TS haar best voor dit paard, en doet moeite voor het paard in plaats van het gewoon terug naar de handelsstal te sturen.
TS: ik lees jouw topic al een tijdje mee. Ik heb ook met zo'n paard gezeten. Mijn merrie was (en is nog steeds voor mannen) ook echt bang en getraumatiseerd. Wat ze net meegemaakt heeft is voor mij nog steeds een vraag, maar wat ik wel weet is dat ze nu voor mij door het vuur gaat.
In het begin stond ze bij enkele andere paarden, en ik merkte dat ze zich hier thuisvoelde, maar haar gedrag t.o.v. mij werd er zeker niet beter op. Ik kon haar niet aanraken, laat staan haar stal instappen/uit te wei halen, want ik werd er gewoon terug uit gestampt bij wijze van spreken.
Op dit moment heb ik beslist om ze even 'af te zonderen' van de rest, zodat ze zich volledig kon focussen op mij. Ik heb heel veel tijd met haar alleen doorgebracht, ik zat veilig achter de draad terwijl zij me kon zien.
Stilletjes aan heb ik dit opgebouwd, en uit nieuwsgierigheid kwam ze automatisch enkele keren naar me toe. Dit heb ik zeer uitbundig beloond met stem en koeken, nog niet met aanrakingen, ik liet haar dus vrij. Dit heb ik enkele maanden volgehouden en nadien kwam ze al sneller vrijwillig naar mij.
Erbij zijn in de wei kon ze verdragen, maar aanraken of uit de stal halen was nog steeds een drama.
Ik zag ook geen oplossing dus heb ik ze elke keer gestraft als ze wou bijten/stampen naar me. Ik nam automatisch een zweepje mee, voor het geval dat. Als ze iets deed, kreeg ze een fikse tik, en dat wist ze ook. Als ze in de wei stond en ze haalde uit gaf ik een tik en begon ze te lopen. Terwijl ze aan het lopen was stond ik niet stil uit angst, maar stimuleerde ik haar net om nog meer en harder lopen. Dit deed haar beseffen dat stout zijn naar mij resulteerde in 'gestraft' worden. Hierdoor is haar respect voor mij gegroeid, ze begon te beseffen wat haar positie was.
Maandenlang ben ik met mijn zweep naar stal gegaan, en naar de wei gegaan, gewoon ter zelfbescherming en als corrigerend middel. Uiteindelijk kon ik perfect mijn zweep weglaten, en kwam ze met plezier op me afgedraafd.
Nu kan ik werkelijk alles doen met mijn merrie, ze gaat voor me door het vuur. Ze is nog steeds wel vrij eenkennig. Voor mij doet ze echt alles, voor mijn moeder, kinderen, ... ook, maar van mannen moet ze nog steeds niet veel hebben..
Ik moet er wel bijzeggen dat dit hele proces mij ongeveer anderhalf jaar gekost heeft, en ik kan me wel voorstellen dat dat niet zo leuk is als je dit paard gekocht hebt als rijpaard.
Ik wil ter illustratie even een filmpje laten zien over hoe onze band nu is. Ik kan Lianne los longeren, met enkel zweep en lichaamstaal, in een grote wei waar ze perfect kan weglopen als ze wil. Maar dat doet ze niet, net omdat onze band nu zo sterk is, en omdat ze me zo hard vertrouwt..
http://www.youtube.com/watch?v=o1AOsYBXhDE
Ik hoop dat je iets aan mijn tip hebt.
Heel veel succes in ieder geval, ik lees mee om de verdere vorderingen op de voet te volgen

)
Mijn spaarpot is op 1 week tijd op door een ziek paard. Een maand loon er door verdorie
alles is toch terug in orde met jouw paardje nu?