[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:42

Ariebren ik vind persoonlijk dat je een beetje heel veel overdrijft..
Vanuit wat ik kan opmaken doet TS haar best voor dit paard, en doet moeite voor het paard in plaats van het gewoon terug naar de handelsstal te sturen.

TS: ik lees jouw topic al een tijdje mee. Ik heb ook met zo'n paard gezeten. Mijn merrie was (en is nog steeds voor mannen) ook echt bang en getraumatiseerd. Wat ze net meegemaakt heeft is voor mij nog steeds een vraag, maar wat ik wel weet is dat ze nu voor mij door het vuur gaat.
In het begin stond ze bij enkele andere paarden, en ik merkte dat ze zich hier thuisvoelde, maar haar gedrag t.o.v. mij werd er zeker niet beter op. Ik kon haar niet aanraken, laat staan haar stal instappen/uit te wei halen, want ik werd er gewoon terug uit gestampt bij wijze van spreken.
Op dit moment heb ik beslist om ze even 'af te zonderen' van de rest, zodat ze zich volledig kon focussen op mij. Ik heb heel veel tijd met haar alleen doorgebracht, ik zat veilig achter de draad terwijl zij me kon zien.
Stilletjes aan heb ik dit opgebouwd, en uit nieuwsgierigheid kwam ze automatisch enkele keren naar me toe. Dit heb ik zeer uitbundig beloond met stem en koeken, nog niet met aanrakingen, ik liet haar dus vrij. Dit heb ik enkele maanden volgehouden en nadien kwam ze al sneller vrijwillig naar mij.
Erbij zijn in de wei kon ze verdragen, maar aanraken of uit de stal halen was nog steeds een drama.
Ik zag ook geen oplossing dus heb ik ze elke keer gestraft als ze wou bijten/stampen naar me. Ik nam automatisch een zweepje mee, voor het geval dat. Als ze iets deed, kreeg ze een fikse tik, en dat wist ze ook. Als ze in de wei stond en ze haalde uit gaf ik een tik en begon ze te lopen. Terwijl ze aan het lopen was stond ik niet stil uit angst, maar stimuleerde ik haar net om nog meer en harder lopen. Dit deed haar beseffen dat stout zijn naar mij resulteerde in 'gestraft' worden. Hierdoor is haar respect voor mij gegroeid, ze begon te beseffen wat haar positie was.
Maandenlang ben ik met mijn zweep naar stal gegaan, en naar de wei gegaan, gewoon ter zelfbescherming en als corrigerend middel. Uiteindelijk kon ik perfect mijn zweep weglaten, en kwam ze met plezier op me afgedraafd.
Nu kan ik werkelijk alles doen met mijn merrie, ze gaat voor me door het vuur. Ze is nog steeds wel vrij eenkennig. Voor mij doet ze echt alles, voor mijn moeder, kinderen, ... ook, maar van mannen moet ze nog steeds niet veel hebben..
Ik moet er wel bijzeggen dat dit hele proces mij ongeveer anderhalf jaar gekost heeft, en ik kan me wel voorstellen dat dat niet zo leuk is als je dit paard gekocht hebt als rijpaard.
Ik wil ter illustratie even een filmpje laten zien over hoe onze band nu is. Ik kan Lianne los longeren, met enkel zweep en lichaamstaal, in een grote wei waar ze perfect kan weglopen als ze wil. Maar dat doet ze niet, net omdat onze band nu zo sterk is, en omdat ze me zo hard vertrouwt..
http://www.youtube.com/watch?v=o1AOsYBXhDE

Ik hoop dat je iets aan mijn tip hebt.
Heel veel succes in ieder geval, ik lees mee om de verdere vorderingen op de voet te volgen :)

BobbieLover

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:52

Goed advies, :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:54

Misschien dat ik haar best even afzonder. Maar is het dan wel gezond voor haar mentaal? Gaat ze weer niet gewoon hervallen als ze in de kudde komt? Want nu heb ik het idee dat ze haar maatje echt nodig heeft, om mentaal sterk genoeg te zijn.

Langs de andere kant voelt ze zich dan ook sterker naar ons toe...

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:05

Wacht nu eerst eens de hulp af die je gaat krijgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:06

Nou Djuno, dat was ik van plan. Tot ik weer de verwijten kreeg dat ik niet genoeg doe ...

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:07

Bij mijn paard heeft deze afzondering enkel positieve effecten gehad. Ze voelde zich inderdaad minder sterk maar haar nieuwsgierigheid en goodwill werden gestimuleerd.
Ik heb haar wel lang genoeg afgezonderd. Ook toen ze niet meer uithaalde heb ik haar nog een redelijke tijd alleen laten staan om alles goed te bevestigen. Toen ik het gevoel had dat we er beiden klaar voor waren heb ik haar terug bij de rest gezet, en alles gaat nog steeds prima met de communicatie :) soms moet ze nog wel eventjes op haar plaats gezet worden, maar dat is meer het speelse dat naar boven komt, geen angst of opzettelijk pijn doen meer.
Laatst bijgewerkt door Jasmine_ op 31-08-12 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:07

mocht het egt niet lukken , als je haar vertrouwen probeert te winnen, doe dat dan met een paardje erbij waar zij zich vertrouwt bijvoelt :)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:22

Zou dat idd maar wel doen. Probleem wordt nl alleen complexer omdat jij (en dit heb ik al eerder gezegd) al enige angst/onzekerheid hebt opgebouwd richting dit dier....en dat weet/voelt ze. Jij bent gewoon niet de juiste persoon op dit moment om haar houding/angst te doorbreken. Dit is niet rot bedoeld maar zeg dit uit bescherming voor het dier en jezelf.
Iemand anders moet eerst de banden plakken en het stuur rechtzetten ....dan pas kan jij gaan fietsen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:26

DeMolenhoek schreef:
Misschien dat ik haar best even afzonder. Maar is het dan wel gezond voor haar mentaal? Gaat ze weer niet gewoon hervallen als ze in de kudde komt? Want nu heb ik het idee dat ze haar maatje echt nodig heeft, om mentaal sterk genoeg te zijn.

Langs de andere kant voelt ze zich dan ook sterker naar ons toe...

Ik zou me daar niet zo druk om maken, dit soort paarden haalt hun 'kracht' echt uit de kudde. Haal je de kudde weg dan zijn ze ineens een stuk minder stoer en dominant.
Na een tijdje wint het verstand het van de angst en wil ze toch graag iemand om zich heen hebben, dan ben jij beter dan helemaal niets.

resident

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:28

Dat wat je nu aan het bedenken bent is het paard in een gedwongen situatie, ontspannen worden om contact te maken met jou. (water onthouden en aanbieden op jouw tijd is ook een idee :( )
Begrijp je frustratie maar ik denk dat tijd en geduld je al een eind brengt.
Jouw verwachting van dit paard was anders nl rijpaard is het jouw waard om daar op te wachten of kies je voor een andere oplossing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:30

Water onthouden vind ik not done.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:30

nuvel en bitterbal hier op bokt zitten bij belgie hebben veel kunnen doen voor mijn paardjes toen ze niet meer op het rechte pad op dreigde te komen pb hun eens

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:36

Ik wil eventueel het gedrag van jouw paard ook wel eens zien. Ik ben van Antwerpen, dus is jammer genoeg wel een eindje reizen.
Ik kan me ook wel voorstellen dat mijn leeftijd jou afschrikt, maar ik vind dit soort gedrag echt fascinerend om mezelf in te verdiepen.

resident

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:41

water onthouden is zeker not done! Daarom wees voorzichtig met de maatregelen die je treft.
Gedwongen worden of zelf keuzes maken is hierin de key. Zorg dat het paard keuzes heeft die jij bepaalt, geef haar het gevoel van valse vrijheid. Bedenk iets waarvan je weet wat de uitkomst is.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:46

resident schreef:
Dat wat je nu aan het bedenken bent is het paard in een gedwongen situatie, ontspannen worden om contact te maken met jou. (water onthouden en aanbieden op jouw tijd is ook een idee :( )
Begrijp je frustratie maar ik denk dat tijd en geduld je al een eind brengt.
Jouw verwachting van dit paard was anders nl rijpaard is het jouw waard om daar op te wachten of kies je voor een andere oplossing.

is dit een reactie op 'mijn manier'?
Zoja, paard is volledig vrij in keuzes, niets is gedwongen :) ze wordt bij wijze van spreken enkel even apart genomen om goed te kunnen communiceren.
Wil ze grazen? Prima, dat mag ze. Wil ze eens komen kijken/snuffelen? Prima, dat mag ze zeker, graag zelfs :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:49

Jasmine_ schreef:
Ik wil eventueel het gedrag van jouw paard ook wel eens zien. Ik ben van Antwerpen, dus is jammer genoeg wel een eindje reizen.
Ik kan me ook wel voorstellen dat mijn leeftijd jou afschrikt, maar ik vind dit soort gedrag echt fascinerend om mezelf in te verdiepen.

Nee hoor, leeftijd schrikt me niet af :) Van mij mag je altijd, maar het zal wel op eigen kost moeten vrees ik :+ Mijn spaarpot is op 1 week tijd op door een ziek paard. Een maand loon er door verdorie -O-

resident

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:50

Niet alleen op jouw post ook tijd is hier een factor. En vrij van keuze bedoel ik mee dat je bewust een situatie maakt waarin de enige goede keuze jouw keuze is.
Voor die keuze moet ze een grens bij zichzelf over namelijk angst van wat ik uit de post begrijp.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:59

Klopt, daar heb je volledig gelijk in :)
In mijn geval had ik geen tijdsnood en heb ik dagen, weken gewoon bij mijn paard gezeten om haar aan het idee van een vriendelijke mens te laten wennen, en de associatie mens = slecht uit haar gedachten te krijgen. Dit heeft bij mij onderdaad een hele lange tijd geduurd vooralleer ze zelf de eerste stap zette. Ik kan me dan ook voorstellen dat de TS die zee van tijd niet heeft..

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:01

Wow een maandloon erdoor, das niet echt fijn :(:) alles is toch terug in orde met jouw paardje nu?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 00:02

DeMolenhoek schreef:
Wel, eigenlijk is dat de conclusie die we uit alle verhalen al hebben gehaald. Ze zijn uiteindelijk doenbaar, maar onberekenbaar. Elk moment kan ze te veel worden en dan... Wil ik dan wel zo een paard, als ik binnen 5 jaar met een baby zit etc... In onze kleinschalige fokkerij staat karakter voorop, dan pas bouw en als laatste kleur...

Nu geef je eigenlijk zelf het antwoord al, misschien is er een andere bokker die de gok durft te nemen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:28

Lepel schreef:
Mijn Karlijn werd bij mij in de weide afgeleverd .
Het duurde al met al 8 maanden ,voordat ik haar halster af kon doen.
Laat staan haar hoeven krabben ........
Telkens was ze in paniek.
Terwijl ik zeker weet dat ze geen nare dingen heeft ervaren als jong ding.

Bij mijn Tinkertje was het dus vertrouwen krijgen. Stond in het begin ook te trillen als een rietje ( heeft nooit iemand pijn willen doen ).

Ik wil niet zeggen dat je hier iets aan hebt ,maar miscchien duurt het bij jouw paard ook lang voordat ze jouw vertrouwen geeft. Geef haar(of hem ) de tijd om aan je te wennen ?

Heb je er al aangedacht om gewoon de tijd te nemen ?
Ik ben van mening , dat dat misschien nog wel de beste optie is .....
het ene paard heeft nu eenmaal langere tijd nodig dan het andere.

Wat door jou als agressief gezien wordt , kan maar zo een angstprobleem zijn.
Misschien is ze doodsbenauwd voor de nieuwe situatie en kan zich zelf redden door haar gedrag.
Een paard negeren is heel erg voor het paard zelf. op een gegeven moment wil ze ook de aandacht van de baas.
Als jij telkens in de weide komt en laat haar links liggen , dat vind ze op een gegeven moment ook niet meer leuk.
Ik denk dat ze op een gegeven moment toch de keus neemt om jou as baas te zien , om bij de kudde te horen.
En echt , dit kan maanden duren( misschien nog wel langer ) , maar het vertrouwen wat je dan ervoor terug krijgt , kan wel eens onvoorwaardelijk zijn ( en ik heb het meegemaakt )
Laatst bijgewerkt door VandeMol op 02-09-12 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:35

Veel paarden voelen zich ergens pas na een jaar echt thuis. Aan veel Tinkers merk je dat niet, omdat de meeste binnenvetters zijn, die keren zich naar binnen.
Je kunt je idd afvragen of je wel verder wilt met een merrie die je gericht aanvalt, wat de reden van haar gedrag ook is. Besluit je haar niet te houden dan hoop ik dat er iemand op je pad komt die er wel wat mee kan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:41

Ik merk dat ook bij veel Tinkers, ze tonen stoer en alsof het ze allemaal niks doet, maar in de dubbele bodem schuilen vaak kleine onzekere hartjes.
Bij de verkeerde aanpak kunnen zulke erg in de war raken :(:)

Probleem voor TS en toen ook voor mij is, dat je dus niet weet hoe zo'n beestje zich na 1 of 2 jaar veel geduld gaat ontwikkelen.
Je weet wel dat je na 1 of 2 jaar niet meer bij de handelaar of fokker hoeft aan te komen.
En dan?
Voor mij een reden om al snel de knoop door te hakken en de transporteur te bellen dat ze opgehaald moest worden.
Reactie van de transporteur was overigens: 'Oh my god, not that filly!'
En dan hebben we het over een transporteur die ook regelmatig renpaarden en sportpaarden met niet de makkelijkste karakters vervoert.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:01

TS zou je mij een foto willen sturen? wel eentje waar de ogen goed te zien zijn,verder maakt het niet uit.
Miss. kan ik je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:09

Kijk, ik weet dat het lang duurt voor een paard zich ergens thuis voelt. Ik heb zelf 2 mishandelde paarden, waarvan er 1 helaas dood is. Mijn grootste schrik bij deze merrie is dat ze al 7 is en dit echt in gebakken gedrag is. Op dit moment laten we haar gewoon lopen en we zien wel. Meer kan ik nu niet doen, ik wil haar niet in dat plekje dwingen van: Nu sta je alleen, dus je hebt alleen maar mij. Want wat als we er niet zijn? Staat ze weer lekker in haar uppie. Jullie kunnen dan wel zeggen: Ze heeft een keus, in mijn ogen niet. Je dwingt haar in die positie: Als je niet komt dan ben je maar alleen. En daar ben ik niet voor.

Gohya, ze komen eraan.