[TI] overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:33

En toch blijf ik er een rare smaak bij houden.. Eerst wil je het allerbeste voor je ruin, en nu breng je hem mogelijk naar een handelaar? Dus dan geen invloed meer wie of wat er met hem gebeurd.. Zou mijn keuze in ieder geval niet zijn.. Zoek hier op bokt maar eens naar de handelaar zijn naam, zijn ook genoeg verhalen over te vinden...

dobbel

Re: overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:37

hier hetzelde hoor mariska

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:52

Ik weet wel dat als je bij deze handelaar erbij zegt contact te willen houden met nieuwe eigenaren en er een briefje e.d. bij het paspoort doet hij dit wel degelijk aan potentiële kopers laat zien. Ik ben er een tijd geleden ook nog geweest en heb een aantal paarden bekeken en kwam er dus 1 tegen waar ook een heel verhaal aanzat, vrouw was gescheiden en had 2 sportpaarden, had ze omgeruild voor een recreatiepaardje omdat ze te weinig tijd had maar wou wel weten wat er met de paarden gebeurde. Zat een hele brief bij het paard, wat zijn rare trekjes waren en of ze contact mocht houden enzo. Ik heb het originele (handgeschreven) briefje van deze vrouw gelezen bij dat paard :j

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:01

toch lees je ook heel andere verhalen hier op bokt over deze handelaar, ik zelf zou eerst de ruin rustig verkopen en dan verder kijken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:19

dobbel schreef:
toch lees je ook heel andere verhalen hier op bokt over deze handelaar, ik zelf zou eerst de ruin rustig verkopen en dan verder kijken.

verder kijken naar wat ?
ik vind haar schitterend en tuurlijk doet het me pijn
ik wil haar op proef maar heb geen stal vrij zodoende
dat er geruild word

de verkoop van mijn ruin hoeft niet over 1 dag ijs
komt hij via hun goed terrecht wie ben ik dan om hem nog langer aan te houden
en mij nog meer verdriet toe te doen door hem langer hier te houden.

Ik heb een bedenkt tijd van 2 weken
de klik onder het rijden is er niet met mijn ruin,

hoe langer hij hier staat te verpieteren hoe gekker die word
hoe moeilijker het word.

Ik kamp al 5 jaar hier mee het word langzaam tijd om hem los te laten en om aanmijn eigen te denken
mischien maak ik een fout mischien ook niet.
de tijd zal het leren.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:33

Ik heb destijds ook de overstap gemaakt van KWPN naar Tinker. Ook omdat ik niet meer de held ben die ik destijds was.
Heb drie jaar geleden een hersenbloeding gehad en daaraan epilepsie overgehouden. Dit door een val van mijn toenmalige KWPN-er. Ik heb hem nog een tijdje gehouden maar mede door alle lichamelijke kwalen sloop bij mij de onzekerheid teveel er in en hij maakte daar mooi misbruik van. Hij was altijd al vrij moeilijk te rijden en gruwelijk heet en nu helemaal, dus die combinatie pastte gewoon niet meer.

Ik heb hem toen verkocht en een Tinker aangeschaft. Ik wilde graag een paard waar ik mee buiten kon rijden en toch wat kon dressuren maar bovenal de coolheid in de kop behield. Ik realiseerde mij wel dat dit niet zo betekenen dat ik een machine kocht, maar dat blinde paniek, die bom onder je, daar was ik nu wel klaar mee.

Chad was ruim 3 toen ik hem kocht en net een maand onder het zadel. Ik had, heel cheesy en huisvrouwen-achtig, een paar lessen op een manege op een volautomatische klinisch-dode ouwe lessert genomen en een tijdje op de doodbrave Tinker van Diablo gereden om mijn angsten te overwinnen _O- En ben toen met Chad aan de slag gegaan. Iemand uit de buurt nam me op sleeptouw en terwijl het me dun langs de benen liep nam zij me mee naar buiten langs groot verkeer, tracktoren en windmolens en het enige spannende wat Chad deed, ondanks zijn zeer jonge leeftijd, wat wiebelen met zijn oren en wat rillen.
Toen ik me dat realiseerde kon ik ontspannen en werken aan onze band samen.

Na een winter weer op het land, lekker paard zijn, heb ik Chad op zijn 4e weer opgepakt en ben ik samen met hem verder gegaan. Mijn angst is 100% weg en ik pak hem nu volledig in vertrouwen in zijn eentje mee naar buiten of in de bak (gek genoeg heeft hij nu steeds vaker een reden om te schrikken en is hij een stuk frisser geworden) :D en ben ik hem langzaam aan het opleiden tot een normaal paardje :D

Tinkers gaan je in het bloed zitten want ondanks dat ik in de tussentijd ook wat leuk spul tussendoor gereden heb (waaronder een erg leuk GP paard en LT paard) heb ik nu een erg leuke 3 jarige Tink op stal gekregen die ik van de zomer zadelmak ga maken en verder door ga rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:58

Ik kan je alleen zeggen, hou een gezonde portie achterdocht.

Misschien is het niet zo, maar ik heb het idee dat alles in een stroomversnelling wordt gezet voor een tinker van 2,5. Die door zijn vorige eigenaar al is ingeruild, welke de handelaar met een goede reden oplost, paardje waarvan de lompigheden worden goed gepraat door de verkoper en waar de keuringspapieren al kant en klaar bij zitten.
De tinker daar zit je nog niet op, je kan in die 2 weken niet uitvissen of daar de klik mee is. Misschien er naast wel, maar er op misschien helemaal niet evenals je nu met je ruin hebt.
Ik zou het me voor kunnen stellen als de tinker in kwestie bereden was, maar deze is groen.
Het komt hier een beetje over van: de eisen die jij aan de koper van je ruin stelt, naar beneden zijn bijgesteld, sinds je Mena hebt gezien.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:08

Ik laat Mena hier ook nakijken en keuren
Mena is vanuit de fokker naar iemand verkocht die er schijnbaar niet veel verstand van had. Wat erna is gebeurt weet ik ook niet.

En ik kan zeker niet in 2 weken uitvissen of ik er klik mee zal hebben onder het zadel, Die garantie had ik met mijn ruin ook niet.

Als de ware aard van Mena die is hoe ze in de stal lag en zo lief en rustig is, ze straks BV aan iemand verkocht word
hier op bokt langskomt en blijkt mega braaf te zijn dan sla ik mezelf voor de kop dat ik het niet gedaan heb.

Klikt het niet met mena Kan ik haar terug brengen of eventueel zelf verder verkopen.
Dit maakt de verstandhouding tussen mij en mijn ruin absoluut niet beter.

En daarbij heeft iedere stal een goed verhaal en een slecht verhaal.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:09

Hoe lang heb je je ruin al te koop staan dan? Je klinkt nu net alsof hij al maanden te koop staat en je er maar niemand voor kunt vinden... En ik reageer hier echt niet omdat ik je Mena niet gun ofzo, maar om je hopelijk iets te helpen de boel te relativeren enzo.. Waarom nu toch opeens alles op stel en sprong? Moch Mena verkocht zijn voordat je een goed adres voor je mannetje gevonden hebt, zijn er nog genoeg andere mooie brave tinkers te koop.

Mocht je op dit soort reacties niet zitten te wachtten, ook goed dan verwijder ik me uit dit topic.. Maar wil je dus graag helpen, vergeet dat niet!

angeltjelieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:18

ik hoop dat mena is wat je zoekt.

een klik is heel belangrijjk.
op d egrond en op de rug van een paard.
nu je noig niet kunt rijden is de klik op de grond nog veel belangrijker!

een handelaar is een handelaar....
maar niet iedere handelaar is hetzelfde.

de doelstelling uiteraard wel : geld verdienen.

maar 100 paarden in een vieze oude koeienstal.
of de paarden zoals ze in haghorst staan scheelt ook nog wel wat.

je mag keuren , 2 weken proef( langer als je dat op prijs stelt) en 6mnd terugbreng garantie.

dat vind ik netjes........

stalgenoten van me hebben hun ruin ingerolen tegen een ruin die geschikter was voor de sport.
ook zij hebben nu contact met d enieuwe eigenaar omdat ze dit gevraagd hebben.

het kan dus wel....

angeltjelieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:19

mena kan beter bij iemand af zijn die er met hart en ziel voorgaat nu...
dan op een handelsstal in een stalletje alleen....

zij is nog niet bereden , dus komt ook haar stal niet veel uit daar..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:24

Mariska_28 schreef:
Hoe lang heb je je ruin al te koop staan dan? Je klinkt nu net alsof hij al maanden te koop staat en je er maar niemand voor kunt vinden... En ik reageer hier echt niet omdat ik je Mena niet gun ofzo, maar om je hopelijk iets te helpen de boel te relativeren enzo.. Waarom nu toch opeens alles op stel en sprong? Moch Mena verkocht zijn voordat je een goed adres voor je mannetje gevonden hebt, zijn er nog genoeg andere mooie brave tinkers te koop.

Mocht je op dit soort reacties niet zitten te wachtten, ook goed dan verwijder ik me uit dit topic.. Maar wil je dus graag helpen, vergeet dat niet!

Der zullen zeker wel meer dan zat brave leuke tinkers staan,
En mijn ruin staat niet al maanden te koop.
En dan nog, Ik hoop zeer zeker dat mijn ruin goed terrecht komt, maar wat verbetert dat aan mijn verstandhouding met mijn ruin?

Ze hebben zeer zeker gevoel en dat laat die wel merken als die het ergens niet mee eens is ;)

ik heb het gevoel dat ik hiervoor moet gaan, wat ik ook zal doen.
Niet zozeer omdat het moet of zo

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:25

weet je wat het is
het zijn altijd de slechte verhalen die de ronde doen
en de goede worden altijd vergeten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:27

Bonita komt ook bij Jansen van den Hout vandaan, tenminste, daar heb ik haar gekocht. Bij Bonita zat ook zo een briefje als waar Cp112 het over heeft (waar ik ook nog op gewezen ben door Dirk), die man heeft haar een paar maanden gehad, voor ze naar JvdH ging en wilde ook contact met de neiuwe eigenaar om te weten hoe het met haar ging. Ik heb die man toen ook keuring netjes een belletje gegeven.

Ik heb trouwens positieve ervaringen met JvdH. Ik heb Bonita 6 weken op proef gehad en als ze afgekeurd zou worden, had ik haar binnen 6 maanden nog terug kunnen brengen en mijn volledige aankoopbedrag terug kunnen krijgen.. nu had ze met de klinische keuring wel een bemerking, maar dat was het me niet waard haar terug te brengen :) Ze heeft namelijk een vaginale verlamming en heb haar voor 120 euro laten opereren daar aan.

De stallen zijn daar trouwens ruim, licht, schoon en supernetjes en ze hebben daar ook mooie faciliteiten voor de paarden. Ik heb zelf wel het idee gehad dat paarden daar wel prima staan, ze gaan daar prima met de paarden om.

Of je je ruin daarheen wil brengen is jouw eigen keuze, maar zou mezelf wel verdiepen of het een eerlijke ruil is op deze wijze. Als je ruin goede papieren heeft, dan kan het wel eens veel meer waard zijn als een jonge luxe onbeleerde tinkermerrie met goede papieren.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:32

wat zijken jullie allemaal over de handelstallen en geloof me dat daar de paarden als ze jong zijn wel hun stal uit komen want anders zou linda zelf ook wel gezien hebben dat ze heel druk is en die reactie's van deze handelaar is niet goed en bla die bla maar ik weet niet of jullie ooit naar stal doorstap geweest zijn maar daar is het net een autohandelaar gewoon op je contract zetten van inruilgarantie binnen een half jaar en dan na 4 maanden opbellen en vragen of je hem mag inruilen want hij werd heeel gek tijdens het rijden en daarvoor heb ik geen paard gekocht en dan gewoon zeggen je hebt hem verkloot en bla die bla maar ik heb er maar 3 keer op gezeten in die tijd.
maarja nog eventjes wat angeltjelieb jij bent er ook geweest en ze komen daar dus niet vaak hun stal uit??? waarom hebben ze dan een stapmolen voor de sier? maar hoe wil je anders mena verkopen als het geen slim idee is? dan blijft ze dus nog langer op de handelstal maarja.. volgens mij ben ik te blond voor alles

angeltjelieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:35

sorry hoor.

maar ik zijk = zeik nergens over

goed lezen.

en de ruiters hebben me zelf vertelt dat er niet extreem veel mee gereden werd etc.

carl david was 1x gereden in die week ervoor.

buiten dat ik heb juist gezegt dat ik niks dan goede ervaringen heb met stal jvdh

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:38

Teuntje111 schreef:
Bonita komt ook bij Jansen van den Hout vandaan, tenminste, daar heb ik haar gekocht. Bij Bonita zat ook zo een briefje als waar Cp112 het over heeft (waar ik ook nog op gewezen ben door Dirk), die man heeft haar een paar maanden gehad, voor ze naar JvdH ging en wilde ook contact met de neiuwe eigenaar om te weten hoe het met haar ging. Ik heb die man toen ook keuring netjes een belletje gegeven.

Ik heb trouwens positieve ervaringen met JvdH. Ik heb Bonita 6 weken op proef gehad en als ze afgekeurd zou worden, had ik haar binnen 6 maanden nog terug kunnen brengen en mijn volledige aankoopbedrag terug kunnen krijgen.. nu had ze met de klinische keuring wel een bemerking, maar dat was het me niet waard haar terug te brengen :) Ze heeft namelijk een vaginale verlamming en heb haar voor 120 euro laten opereren daar aan.

De stallen zijn daar trouwens ruim, licht, schoon en supernetjes en ze hebben daar ook mooie faciliteiten voor de paarden. Ik heb zelf wel het idee gehad dat paarden daar wel prima staan, ze gaan daar prima met de paarden om.

Of je je ruin daarheen wil brengen is jouw eigen keuze, maar zou mezelf wel verdiepen of het een eerlijke ruil is op deze wijze. Als je ruin goede papieren heeft, dan kan het wel eens veel meer waard zijn als een jonge luxe onbeleerde tinkermerrie met goede papieren.

Mijn ruin heeft indd erg goeie papieren is erg luxe en een heus sportpaard
met een bemerking,
die bemerking is gecontroleerd waarvan een rapport aanwezig is van de kliniek die netjes mee gaat ( ik maak wel een kopie ervan)
dit maakt hem niet minder waard, maar de prijs is wel gedrukt hierdoor omdat niet iedereen zoiets wil.

Wat wil ik dan nog meer als ik na 5 jaar ploeteren nog steeds geen goed gevoel heb als ik opstap
nog 5 jaar doorploeteren er bied zich hier een kans voor me waar ik helemaal voor wil gaan.

En uiteraard gaat mijn ruin niet weg voor een appel en ei en zoals gezegd
komen we er niet uit gaat die mee naar huis.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:49

angeltjelieb schreef:
sorry hoor.

maar ik zijk = zeik nergens over

goed lezen.

en de ruiters hebben me zelf vertelt dat er niet extreem veel mee gereden werd etc.

carl david was 1x gereden in die week ervoor.

buiten dat ik heb juist gezegt dat ik niks dan goede ervaringen heb met stal jvdh

nou nee daar had ik het ook niet over maar 1x in de week vind ik nog knap want ze zijn maar met ze drieen en dan 60 paarden rijden vind ik veel
ja balou mijn tinker de ook van jvdh komt maar daar is helemaal niet mee gereden alleen een maand ervoor toen hij nog hengst was alleen zij hadden hem geruind dus daarom hebben ze hem niet vaak gereden alleen hij is wel gewoon naar buiten geweest en in de stapmolen

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:01

Jongens, jullie kennen dat toch ook nog wel, je bent zoekende
en zie daar staat DE tinker die je hebben wil, dan kan de hele wereld zeggen van Pas op en Denk goed na, trouwens ik vind dat ze al goed nagedacht heeft, dan hoor je dat toch niet meer want je wilt alleen die ene! Volgens mij heeft de betreffende stal niet zo'n slechte naam bovendien wat al gezegd word, bij iedere stal zijn er goede en slechte ervaringen van mensen!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:07

hengstveulen schreef:
Jongens, jullie kennen dat toch ook nog wel, je bent zoekende
en zie daar staat DE tinker die je hebben wil, dan kan de hele wereld zeggen van Pas op en Denk goed na, trouwens ik vind dat ze al goed nagedacht heeft, dan hoor je dat toch niet meer want je wilt alleen die ene! Volgens mij heeft de betreffende stal niet zo'n slechte naam bovendien wat al gezegd word, bij iedere stal zijn er goede en slechte ervaringen van mensen!

je snapt hem hoor :)

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:17

stal is hier niet ver bij mij vandaan.. mensen gaan netjes met de paarden om.
en inderdaad, als je je droompaardje gevonden hebt doen!!
ja paard is groen, je weet niet of het klikt onder het zadel, maar wie weet koop je een beleerde tinker en kilkt het daar na een maand ook niet meer mee onder het zadel..
dus ja.. je zult toch een gok moeten wagen, maar ts heeft er volgens mij goed genoeg over nagedacht ;)
succes verde.. ben benieuwd of de koop uiteindelijk doorgaat!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:22

weetje wat het is onley?
je begint het topic met het id om je ruin in te ruilen,
maar je weet het nog niet cker...

vervolgens besluit je na een paar dagen dat je zowiezo je ruin gaat verkopen,
en dat je dan gaat kijken naar een andere tinker...

dan kom je bij mena en ben je al zover dat je haar percee wilt hebben...

en nu moet je ruin koste wat kost nu meteen weg...
hoe weet je nou zo zeker dat dit het wordt...
als je je nog niet verder hebt verdiept in meerdere tinkers...

ik heb ook gezocht...
en werd uiteindelijk ook smoor verliefd op een tinker...
heb uiteindelijk besloten om toch verder te kijken...
en heb uiteindelijk een tinker gevonden die nog beter bij mij past...

ik heb het topic vanaf begin gevolgd, en weet dus ook wel dat je er goede reden voor hebt om zo'n beslissing te nemen.
ik zeg alleen dat je beter eerst verder kunt kijken, zodat je kunt vergelijken
en dan pas een beslising neemt

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:31

M_D_H schreef:
weetje wat het is onley?
je begint het topic met het id om je ruin in te ruilen,
maar je weet het nog niet cker...

vervolgens besluit je na een paar dagen dat je zowiezo je ruin gaat verkopen,
en dat je dan gaat kijken naar een andere tinker...

dan kom je bij mena en ben je al zover dat je haar percee wilt hebben...

en nu moet je ruin koste wat kost nu meteen weg...
hoe weet je nou zo zeker dat dit het wordt...
als je je nog niet verder hebt verdiept in meerdere tinkers...

ik heb ook gezocht...
en werd uiteindelijk ook smoor verliefd op een tinker...
heb uiteindelijk besloten om toch verder te kijken...
en heb uiteindelijk een tinker gevonden die nog beter bij mij past...

ik heb het topic vanaf begin gevolgd, en weet dus ook wel dat je er goede reden voor hebt om zo'n beslissing te nemen.
ik zeg alleen dat je beter eerst verder kunt kijken, zodat je kunt vergelijken
en dan pas een beslising neemt

ook ik heb het topic vanaf begin gevolgd...
Denk dat mariska dit ook bedoelde...
Ik kan het ook niet beter zeggen dan M_D_H.
Vraag desnoods of ze Mena nog even willen vast houden voor jou, dan ga jij ondertussen verder kijken en wie weet vind jij tussen die tijd wel een geschikt persoon voor jou ruin...

Dit is niet dat we je Mena niet gunnen maar kijk voor de zekerheid nog gewoon even verder want zo als M_D_H zegt ook zei dacht de ideale tinker gevonden te hebben en heeft toch verder gekeken en nu haar droomtinkertje gevonden.

Je kunt je ruin altijd nog ruilen als je geen andere leuke tinker kunt vinden ik denk niet dat mena nou ineens snel verkocht word want ze staat al een poos te koop.

Dus vat dit verhaal niet verkeerd op wij willen gewoon helpen;)

Succes ermee

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:34

ik denk dat ts nu wel genoeg raad jeeft gekregen dat ze verder moet kijken.. misschien zie ik het verkeerd hoor ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:38

nou dan begrijp je dat idd mischien verkeerd?
aangezien er gevraagd wordt om een mening...
denk ik dat ik die dan ook mag geven...
of het dan dezelfde raad is als dat andere al hebben gegeven doet er niet toe...