Roos na.

Die rare plooien in haar hals van de spanning zijn zo goed als verdwenen,verder worden haar plaatselijke vetjes ook een stuk minder.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tug schreef:(dus toch een link!?)ook bij cushing wordt door wetenschappers vaak een link gelegd met een veel te goede conditie in de levensloop van het paard. bij cushing komt meestal een andere vorm van suikerziekte voor dan die jullie hier beschrijven. je paard drinkt dan steeds meer en plast het ook weer massaal uit, je kunt de suiker dan ook ruiken.
SuperRoos schreef:interessant allemaal weer, sommige dingen idd ook eerder gehoord over dragers enzo....
Hoe gaat het met jullie dieren, Fiek van de week 2 keer een lichte hypo gehad, oorzaak onbekend.. Rest van de week mooi stabiel en krijgt echt een zacht kontje nu..
jolin schreef:Hoe is dat een hypo bij een paard, hoe kan ik dat herkennen?
tug schreef:liepen jullie paarden als jong paard ook vaste paadjes in de wei, heen en weer, en uren lang?
tug schreef:90 % van paarden die insuline resistentie hebben, zijn over een hele lange periode VEEL en VEEL te vet geweest! en aangezien wij mensen bepalen wat en hoeveel ze mogen eten, kun je zelf bepalen WIE de oorzaak van deze aandoening zijn. WIJ DUS. ik schrijf express wij omdat ik mezelf in dit opzicht zeker niet vrijpleit. ik weet ook dat je niet alles zomaar eventjes veranderen of verbeteren of niet alles naar je eigen ideaal beeld uitvoeren kan.
verwacht ook niet zomaar dat jouw paard bij de 10 % uitzonderingen van andere oorzaken hoort!
hierbij komt een deel dat of door een andere aandoening of door de invloed van bepaalde medicijnen.
ook paarden die een paar keer per jaar als een jojo fors aankomen en weer afvallen, lopen risico.
cushing en pre-cushing kunnen oorzaken zijn,(met herhaalde bloedonderzoeken en een speciale test te bewijzen)
nu worden de pap en lapmiddeltjes de markt opgesmeten en uit de kast gehaald.
als je als mens bij de dokter komt met klachten die wijzen op insuline resistentie, wordt je vaak eerst naar huis gestuurd met als enige recept: valt u eerst maar even af, en dat wordt lang niet altijd aardig gezegd.
je kunt een paard niet van veel te veel voer niet naar bijna niks zetten, zijn opgeslagen vet roept dan gewoon: honger, geeft niks hier zit zat, en met scheppen vol wordt het "tekort" aangevuld,
gevolg vet in het bloed hyperlypaemie, een ernstige aandoening.
de weg van wat langzamer afbouwen en terug naar een karig dieet mag best een paar weken duren, het lichaam went dan beter en krijgt dan wat meer kans om zich aan te passen. nadeel hoe je het ook doet, het gaat steeds langzamer, maar als je er vijf jaar over doet om veel te dik te worden kijk dan niet gek op als het ook zolang duurt om weer helemaal stabiel op een normaal
onderhoudsvoer stabiel te blijven.
afvallen kan de insulline restentie soms nog laten verdwijnen, je paard mag echter nooit meer te dik worden, het komt dan gewoon terug.
insulline ressistentie wordt de komende jaren waarschijnlijk welvaartsziekte nummer 1 in een groot deel van west europa.
en nu je me waarschijnlijk niet meer aardig vind, toch even een vraagje: welke opmerkingen heb jij het laatste jaar gehoord over de conditie van je paard?
- zit goed in zijn vlees.
- hollands welvaren
- hij is te dik
- beetje minder voeren/gras zou geen kwaad kunnen
- verwachten jullie een strenge winter
dat zijn de aardig verpakte opmerkingen, helaas merk je tegenwoordig een grote beleefdheid,
niemand durft meer iets rechtstreeks tegen je te zeggen (dierenarts/hoefsmid/voerleverancier/zadelpasser, enz.)
ook mijn paarden waren altijd vet!!!