[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joland1981

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:16

De jeuk was al voor ze op de wei gingen en aan voeding is niks veranderd. Ik wil ze zo graag jeuk vrij krijgen vind het zo sneu dat ze overal jeuk hebben. In feb. Dacht ik door het verharen totdat er plekken en korsten op de benen zichtbaar werden. De dierenarts stond gepland voor de entingen en heb ze gelijk naar de plekken laten kijken en die zei gelijk mijt. Had de hoop dat de jeuk zou mindere na 1 spuit maat helaas.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:17

Vorig jaar deed mijn shire hetzelfde.
Heeft overigens geen eczeem.

Begon in het voorjaar te schuren ,vreemd voor een biet eczemer maar goed toch maar in een deken gezet.
Dat hielp niet helaas. Haar benen ,buik en manen en staart aanzet werden kaal.
Na een tijdje ook haar hoofd.

Ze is 2x gespoten met dectomax, 2x behandeld tegen schimmel. Nog in de bye mite geweest. Niets hielp!

Met vlagen werd het minder om daarna gewoon weer op te laaien.

In het najaar werd het iets rustiger maar niet voldoende. Eczeem was het echt niet dus en de DA en ik dachten wellicht iets qua hormonen (ze had dat jaar voor het eerst een veulen bij ons).

Het zat me allemaal niet lekker dus ik heb een uitgebreid bloedonderzoek laten doen waaruit bleek dat ze flink bloedarmoede had.

Blijkbaar kan dit effect hebben op de huid cq huidproblemen veroorzaken.
Problemen met de lever doet dit ook!

Ik zou als ik jou was de kortste weg nemen en even een bloedonderzoek laten doen just in case.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 23-04-22 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:20

Ter aanvulling op mijn bovenstaande post.

Nav het bloedonderzoek zijn we gestart met supplementen (oxi cell/red cell).
Binnnen een paar dagen zag je de plekken verbeteren. Na een week of 2/3 was alles weg.

Voor de zekerheid hebben we het supplement wat langer gegeven (ruim 10 weken) en de laatste keer was eind februari.

Tot op heden is het niet terug.

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:22

Uitgebreid bloedonderzoek heb ik toevallig laatst ook laten doen. Alles was goed alleen enorm hoge leverwaardes. Ze is toen behandeld tegen leverbot. Laast leverwaardes weer geprikt en die sinds nu normaal. Het is een zoeken naar een speld in hooiberg. Zoals je zegt met zomereczeem dit jaar al in feb eczeemdeken opgedaan en gelijk jeuk. Die jeuk kan niet nu al komen door de eczeem. Normaal pas in juni bij haar. Maar ik geef de 2e spuit nog een kans. Maar heb er een zwaar hoofd in.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:19

Probeer anders eens via je veearts Z-Itch te krijgen. Niet zo'n bekend middel, maar is op basis van Permethrin en is officieel geregistreerd in nederland als medicijn tegen Zomereczeem. Als je eigen veearts het niet heeft weet de dealer in nederland vast wel wie het wel heeft https://www.florispharma.com/geneesmiddel/z-itch/

Andere middelen om eens te bekijken zijn Farnam Repel X of Tri-Tec.

Joland1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:28

Inmiddels Z-itch besteld via dierenarts.
Ben heel benieuwd of het wat doet.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:29

aah dit topic zocht ik!
mijn paard heeft al een hele tijd een mok plekje op der been wat maar niet weg wilt. bloed onderzoek gedaan maar komt niks uit. ik heb al meerdere keren met hydrocortiderm gesmeerd maar ook dit helpt niet :n
nu las ik groene leem van binnen uit, iemand hier ervaring mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:46

kun je uitleggen om wat voor plekje het gaat, wat voor ras heb je?
ik heb vroeger een merrie groene leem inwendig gegeven maar die werd kort daarna ziek.
ben er zelf dus niet zo weg van.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:01

het is echt een mok plekje(heb zo even geen foto bij de hand) Heb een kwpner schimmel

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:03

Hier nog tips? Mijn tinker heeft altijd een rasp plekje in de knieholte van zn voorbeen. Vaak scheer ik, af en toe wassen en smeren met mokzalf. Nu zag ik voor het eerst vette schilfers in de sokken van zn achterbenen. Moet ik hier wel wat mee of uitkammen en in de gaten houden. Ik spuit ze geregeld met frontline in en ik gebruik soms mighty feathers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:56

ja ik blijf er gewoon van af, het is wat meer talg productie en hoe meer ik er aan zit,hoe meer het gestimuleerd word en irritatie er is…mijn merrie heeft het wel erg gehad,maar nu helemaal niks meer.
zou stoppen met de mokzalf want het is geen mok en zo moet je het ook niet behandelen.

als er veel korstjes zitten dit met wat neutrale olie zacht maken en voorzichtig uitkammen.
die achterbenen weet ik niet,dan moet je even kijken wat er nou precies zit voor plekje?

waar hele goede tips staan is de facebookpagina van sallenders en mallenders

https://www.facebook.com/groups/malland ... ?ref=share

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:31

Het is geen talg. Talg is huidvet en heeft een heel andere samenstelling dan huidschilfers. Huidschilfers bestaan uit keratine. Een andere, meer correcte benaming voor rasp is dus hyperkeratose. Het is een overdreven aanmaak van keratine dus. Hierdoor hebben dit soort paarden ook vaak overdreven lange sporen en/of zwilwratten. Die zijn eigenlijk een soort hoorn. En hoorn bevat dus ook keratine. Net als haar overigens.

Het valt dus allemaal samen. :) En het is in mijn ogen alleszins geen toevaligheid dat juist bij paarden met meer haar aka behang er zulke apartheden/overdreven groei is.

Ik zou idd scheren zodat je zo veel mogelijk schilfers kan verwijderen. Als ze in de haren blijven zitten vormen ze de ideale voedingsbodem voor mijten. Wassen kan je doen met een keratolytische shampoo zoals Sebolytic, MalAcetic, Dermalux,... Dit zijn shampoos die de korstjes gemakkelijker doen weken en loskomen. Vaak zijn ze ook antibacterieel.

Als je echt wondjes hebt was ik graag met een shampoo op honingbasis. De Maxani honing complex vind ik erg fijn. Qua zalf om er achteraf op te doen is een goede Zinc-oxide zalf fijn. Soms heb je er ook met zwavel in. Dat is ook iets wat mijten niet fijn vinden en goed is voor de huid dus dat is altijd mooi meegenomen. Ikzelf heb nu paar keer de Audevard Tiffene Pommade gebruikt en ben er best tevreden over. Ook al zinc-oxide sprays en die werken vooral fijn omdat het een stuk hygiënischer werken is en een mooi egaal laagje legt op de huid. Sommige paarden vinden de spuitbussen wel niet fijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:44

Ik zal vandaag een sebolytic shampoo meenemen, dat had ik nog niet bedacht. Scheren... ben ik altijd iets huiverig voor omdat je onbedoeld de huid toch altijd wat beschadigd en je neemt ook de natuurlijke bescherming voor een groot deel weg. Ik denk dat ik eerst zonder scheren probeer, echte wondjes kon ik nu niet vinden gelukkig maar ik ben het liever voor. Maxani honing complex en rescue shampoo vind ik beide heel fijn voor geïrriteerde ontstoken huid. Net als de cleanser spray. Hij lijkt er weinig last van te hebben, behalve die ene kloof in zn knieplooi, die wil ik graag zachter krijgen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:45

Misschien dat zinc oxide dan wel kan helpen om die kloof wat te verzachten. Zeker geen uierzalf of sudocreme gebruiken alleszins. Die vormen een luchtdichte laag waardoor er geen lucht meer aan de wondjes kan en je vormt het risico dat er ook bacteriën eronder vast komen te zitten. Zie oa hier https://chronicprogressivelymphoedema.c ... s-why-not/

En dit protocol is ook handig voor paarden met hyperkeratose. :) Bij topical treatments worden nog een paar goeie tips gegeven.
https://chronicprogressivelymphoedema.c ... -protocol/

Ipv te scheren kan je ook proberen de haren wat weg te knippen. Maar eerlijk gezegd is scheren met een 3mm mes toch echt het handigst. Je kan dan goed op de huid geraken en daar zitten vaak toch echt de meeste korstjes en huidschilfers. Een (honden)tondeuse of scheermes met kleine kop is vrij veilig. Ik heb nog nooit scheerwonden gehad alleszins met mijn Moser Max destijds. Nu heb ik een Liveryman Harmony plus. Beetje vergelijkbaar met de kleinere snoerloze Heinigers etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:44

nou bedankt voor het corrigeren
ik dacht dat talg hetzelfde was als keratine. :D :D
maar komt omdat ik het niet belangrijk meer vind om helemaal precies te weten hoe dat allemaal heet.
vroeger gebruikte ik wel klitwortellotion van het kruidvat,maar geloof dat dat niet meer te koop is?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:34

Geen probleem. Het is wel belangrijk het verschil te weten omdat de aanpak wel anders is. :D

Talg = vet dus degreaser of meer uitdrogend iets gebruiken.
Keratine = huidschilfers, vaak droge huid en kloven dus juist voeden en soepel houden.

Beetje appelen en peren anders dus. :) Dus zeker nuttig om de nuancering te maken. Maar je kan het dus in 'mensentaal' gewoon benoemen als huidschilfers basically. Gewoon in een extremere vorm met korstvorming dan. Een beethe zoals psoriasis.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:47

Ik heb nu de vet soothe oil balance mee. Ik ben benieuwd. Dit weekend maar even uitproberen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:49

Mijn paard heeft op zijn benen enkele kleine plekjes met keine wondjes. Als ik erover wrijf dan komt er haar en schilfers vanaf. Is dit mijt?

Het is een sokkenpaard maar wel een warmbloed (fries x tuiger). Hij lijkt er geen jeuk aan te hebben maar ik zag bij een plekje wel bloed dus wellicht had hij daar wel gekrabt.

Toen ik hem kocht had hij dit ook en heb ik hem 3x met sebacil gewassen en toen was het over. Dus ik heb vandaag ook maar weer met sebacil gewassen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:10

Dat is waarschijnlijk rasp aka hyperkeratose waar ik het hier een paar berichten terug reeds over had. Je kan het voorzichtig proberen af te wassen en de losse korstjes zo veel mogelijk verwijderen. Evt kan je daar het plekje kort scheren, dan blijft het minder in de haren plakken en kan je het makkelijker verzorgen tot het wondje dicht is.

Als je paard verder niet stampt, schuurt of bijt zou ik niet persé gaan behandelen voor mijten. Als je meer uitsluitsel wil kan je altijd een afkrabsel laten nemen door een DA. Echter is dit niet volledig foolproof.

Hyperkeratose en mijt hebben wellicht wel een verband. De mijten voeden zich met de huidschilfers. Het ziet er naar uit dat hyperkeratose veroorzaakt wordt door een reactie van het immuunsysteem op (ik dacht) het speeksel/de irritatie van de mijten.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:35

Dank voor de uitleg. De plekjes zitten gelukkig niet in zijn sokken maar net erboven dus goed te zien en behandelen.
Ik heb toch echt al aardig wat jaren bijrijdpaarden gehad maar dit nog nooit gezien en dan sta je toch even te kijken. Dit is mijn eigen paard dus ik zal het zelf moeten oplossen :-) gelukkig kan ik ook op stal heel veel vragen aan iedereen, dat is wel heel fijn.

Maar goed, ik ga me eens verder inlezen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 06:08

Boven de sokken? Waar dan precies? Zou je eens een foto kunnen maken?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:03

Sorry dat duurde even, druk dagje.
In de oksels aan beide kanten, maar dat kan ook van de singel komen:
Afbeelding

En op alle benen, lastig te zien want het zijn nog kleine plekken:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben wel benieuwd wat het is, het is gewoon lastig om alle rare plekjes te identificeren en er van te leren wat er in de toekomst mee te doen.
Hij had ook bultjes op zijn flank die wij toeschreven aan muggenbulten of happen van zijn vrienden, maar die vandaag toch voor de zekerheid behandeld zijn met imaverol.

edit: het is een donkerbruine met zwarte benen, maar wel wat blonde haren op zijn benen, die zie je ook op de foto dat lijkt dus kaler maar zijn de blondere haren.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:43

Oh dat is zeker geen hyperkeratose. Lijkt me eerder een andere huidaandoening zoals schimmel idd.

Die op de benen lijken op plekjes die van mijten zouden kunnen zijn maar het is moeilijk te zeggen.

Kan je er een DA eens naar laten kijken? Dat lijkt mij het best.

Je kan ook wel aankijken of de imaverol een verschil maakt natuurlijk.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:42

bij de aankoop keuring had hij de plekjes op zijn benen ook, de DA heeft toen gekeken en wist het ook niet zeker. Toen heeft de sebacil wel geholpen dus dat gaan we eerst maar weer proberen.
Ik voel me echt zo'n beginner als het gaat om plekjes, wondjes etc. Dan zit ik te googelen en denk ja, dat lijkt erop op dat ene detail na. :-) nouja we gaan het zien.
Dank voor het meedenken!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:57

Dermatologie/huidproblemen bij paarden is dan ook niet bepaald simpel hoor helaas. Er zijn heel wat aandoeningen die toch vaag op elkaar lijken. Daarom raadt men vaak aan eerst te wassen met een antischimmel middel zoals Imaverol omdat dit geen kwaad kan en je schimmel dan uitsluit. Als dat niet werkt, kan je proberen met een antiparasiticum zoals Sebacil. Daarmee moet je al voorzichtiger zijn om resistentie te voorkomen.