Wat een drukte hier, even weg en er zijn zo weer een paar pagina's bij, wel erg gezellig trouwens!
Even hier nog de zelfde vraag als bij medisch. Mijn veulen is sinds 2 dagen aan het hoesten, niet continu maar vooral bij inspanning begint hij een paar te kuchen. Echt nog een " droge " hoest, hij nieste gister een keer maar het snot was nog echt wit dus geen ontsteking. Nu vroeg ik me af of je een veulen ook iets kunt geven om de weerstand te ondersteunen, omdat ik mijn oudere merrie altijd foenegriek, lijnzaadolie in de winter geef. Of kan ik dit beter niet met een veulen doen en zijn eigen weerstand laten werken? Hij is nu dik 3,5 maand oud.
moet ik hem dan een speciale spuit geven? Of kan dat die gewoon voor volwassen maar dan de dosering aanpassen? Ik weet eigenlijk dat veulens tot een half jaar geen eigen antistoffen aanmaken volgens mijn dierenarts en dat het daarom ook geen zin heeft om ze te enten voor die tijd. Alleen vind het nu dus heel moeilijk, omdat hij nog maar 2 weken bij zijn moeder staat, dan is hij iets ouder als 4 maanden..
Sjeeee Spannend dus, hopelijk is het gelijk ook een dag met een sterretje en knal je overal positief doorheen (en niet dus ergens tegenaan knallen he )
Oei Twinducklin, da's eigenlijk best foute boel, een veulen wat hoest. Ik zou zelf gelijk de DA bellen, en niet zelf gaan dokteren omdat het een veulen is. Hoesten is nooit goed bij paarden, juist slecht omdat zij hun bronchiën zo beschadigen bij elke kuch of hoest. Ook omdat je zegt dat hij wel wit snot heeft, klinkt het ook niet goed. Het enige snot wat je paard 'mag' hebben is doorzichtig van kleur. Zodra het wit, geel of groen wordt, betekent dat er iets aan de hand is.
Mijn haflinger kucht momenteel ook bij inspanning, ik weet niet precies wat het is, maar heb er een stel kruiden voor gekregen en die krijgt ze nu ruim een week (moet nog een week) en daarna zou het over zijn. Ik merk al een enorme verbetering Maar dat is dus een volwassen paard.
rommulus
Maya, bij mij is wit/ doorzichtig eigenlijk een beetje hetzelfde, gewoon zoals elk paard heeft. hij kucht eigenlijk alleen, nog niet echt hoesten. Hij doet het nou sinds 1/1,5 dag. Ik kijk het nog even aan omdat hij toch nog bij zijn moeder staat en zij nergens last van heeft maar wel haar antistoffen doorgeeft. Heb net een vitaminen spuit gehaald, is ook voor veulens. Die krijgt hij dadelijk, en vanaf morgen geef ik hem dan ook foenegriek bij, heb nagevraagd en was niet schadelijk voor veulens.
Je moet het natuurlijk zelf weten Maar ik ben er zelf gewoon echt heel voorzichtig met kuchen en hoesten. Beiden is gewoon niet goed... Hopelijk zal het snel overgaan!
bedankt in iedergeval voor de reachties. Ik geef hem dadelijk die vitaminenspuit, en als het woensdag niet over is bel ik even met de dierenarts. Ik bel zelf best snel een dierenarts, maar wacht wel even een paar dagen af, voor het zelfde gelt had hij gewoon even last van wat stof ofzo. Heb hem zelf maar 2 x horen hoesten, zaterdagavond en vanmorgen tijdens het opstrooien hebben ze hem horen hoesten.
Ik heb zaterdag avond ook een meisje gesproken, die vlak bij mij woont. Ze wilde volgend jaar graag eens op Ziggy rijden, en mij ook helpen met vanalles. Vind het wel heel leuk. En vooral ook omdat haar moeder ongeneeslijk ziek is, dat ze een beetje afleiding heeft.
Ik zou er wel heel voorzichtig mee zijn, ik heb een fries waar ze het ook bij hebben verwaarloost. En hij heeft nu astma en dus snel buiten adem en in de zomer nog sneller. Beter een keer te vaak dan te weinig de dierenarts. Maar je zegt al dat als het nog langer duurd je de DA belt. Maar even een vraag tijdens het opstrooien laat je hem dan op stal staan? Dit is namelijk heel slecht ivm de stof. Ik zou hem dan even buiten zetten en als je hooi voert het nat maken.
Dat zou wel heel mooi zijn Janet Heb jij hulp en zij een leuke afleiding En als het goed klikt heb je ook iemand om eens op terug te vallen enzo...
Zag trouwens nog wel dat ze echt koud weer afgeven voor woensdag... maar t blijft wel droog Heb jij nog handschoenen voor me mss? Ben de mijne vergeten
Bij ons op stal worden de paarden elke dag opgestrooid door de staleigenaresse, het is niet mogelijk voor haar om alle paarden naar buiten te gooien. Ze worden 2 x per week gemest ( dat doe ik zelf ) en dan staan ze wel buiten. Het stro bij ons stoft eigenlijk niks op dit moment, zelf heb ik er op dit moment ook geen last van terwijl ik er behoorlijk allergisch voor ben.
timokyana
kan zijn dat ik er de aankomende tijd iets minder ben, orun start vanavond maar ik probeer zo en zo bij te lezen. En misschien valt het allemaal wel mee, vind het in ieder geval spannend
rommulus
hoesten ??? toen sil jong was hoeste hij ook wel met inspanning maar dat is vanzelf weer weg gegaan ik heb toen ook wel op het randje gezeten van da of niet ??