[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:42

Beauty heeft geen volle matches, enkel een aantal op 16 van de 17 markers.

Dat heeft Arclid Bulabos toch ook? Betekend het bij de een wel iets en bij de andere niet? Of begrijp ik het verkeerd?

Cheveyo

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:45

exact mijn vraag ;-)

Was mijn vraag over Pablo niet op zijn plaats of niet gezien?

Sir_Camelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:46

De afstamming van Arclid Bulabos is natuurlijk bekend en ook van zijn ouders is het DNA geregistreerd bij de CHS. Helaas hebben wij op dit moment geen DNA van zijn ouders of nakomelingen beschikbaar voor de database.

Esmeralda gaf aan dat Buli's overeenkomst met 2 paarden op 16 van de 17 markers interessant is en soms een familieband betekent, maar dan met een generatie ertussen ergens. Helaas is het niet na te kijken zonder de missende generaties.

Desillies: helaas kan ik geen antwoord geven op je vraag. Misschien dat Esmeralda hier wat meer duidelijkheid in kan geven?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:53

Cheveyo schreef:
Was mijn vraag over Pablo niet op zijn plaats of niet gezien?

Ik gok er op dat die niet gezien is?
Heb het ook even teruggezocht wat je had gevraagd, vind het wel een interessante vraag!

Esmeralda: Is Collin vd Gorterstraat al toegevoegd ondertussen?
En weet je al iets meer over de nog ontbrekende kleurenuitslagen?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:06

Cheveyo schreef:
Durf het bijna niet te vragen omdat ik 'ons' nog niet heb opgegeven en weet niet of alles hier gepubliceerd wordt. Maar is er al een match gevonden met Pablo's ouders etc?
Vroeger kon je in een topic sorteren op namen of op zoekwoorden maar dat kan volgens mij al even niet meer, anders had ik het zelf kunnen zoeken.

Zal hem nog even hier neerzetten ;-)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:11

Ik snapte die vraag niet helemaal :o
Bedoel je of ik de ouders heb gevonden van Pablo vd Bonte Parels?

Het hele 16 van de 17 markers verhaal is een moeilijke. Ik merk dat er wat onduidelijkheid over bestaat. Ik heb er zelf ook best even over getwijfeld of ik deze gedeeltelijke matches uberhaupt bekend zou maken.

Allereerst moet je begrijpen hoe een DNA profiel wordt opgemaakt. In het lab ligt het werkelijke profiel. Hierop staat aangegeven waar een gen zich op een marker zich bevindt. Bij ouder-kind bevindt dit gen zich op dezelfde plaats binnen een marker.
Om een DNA profiel echter leesbaar te maken zijn er marges opgesteld om er op die manier letters van te maken.
Fictief voorbeeld (en met fictief bedoel ik ook echt fictief want alle nummers en indelingen die ik hier opschrijf zijn puur door mij zelf verzonnen, ik gebruik het enkel om het uit te leggen!!!): Alle genen die zich binnen 0 en 1 bevinden binnen de marker ASB2 krijgen een M als letter mee. Alle genen die zich binnen 1 en 2 bevinden binnen de marker ASB2 krijgen een L mee. Etcetera.

Als een gen zich dus bij paard A bevind op 0,009 binnen de marker ASB2 dan krijgt dat de letter M.
Heeft paard B een gen op 0,1 binnen de marker ASB2 dan krijgt hij ook de letter M.

De database vergelijkt letters, en ziet hierin dus een match. Beiden paarden hebben een M. Als je echter het werkelijke DNA profiel erbij pakt (en dat kan alleen het lab!!) dan zie je dat het GEEN match is.

Als paard C een gen heeft op 0,009 binnen de marker ASB2 dan is dat dus wél een match met paard A. En ook dit pikt de database er dus uit als een match.

De vraag wordt dan: Hoe groot is de kans dat paarden in alle markers precies een gen binnen dezelfde lettermarge hebben en dus op alle 17 (of 16) markers matchen?

Daarop kan ik ondertussen redelijk antwoord geven.
De kans dat paarden op alle 17 markers matchen is niet erg groot. In de meeste gevallen gebeurd dit alleen bij ouder-kind.
Toch is het niet onmogelijk dat paarden toevallig bij iedere marker binnen dezelfde lettermarge vallen.
Sommige letters komen ook vaker voor bij bepaalde markers.

Mira's Mayra van KMD is een mooi voorbeeld. Die heeft blijkbaar in iedere marker de "populaire" letter te pakken, want ze matched met heel veel paarden op 17 en 16 markers. Familie? Nee, want we weten wie de ouders van Mayra zijn.
Als ik al die matches door het lab zou laten vergelijken dan zou dat er ook uitkomen. Het leuke bij Mayra is dat ik ook haar ouder Ryon O'Malley en Mira in de database heb staan. En die twee matchen helemaal niet met zoveel paarden.

Toch heb ik ook enkele broers en zussen in de database staan. Interessant dus om te kijken op hoeveel markers die dan matchen. Laat het nou zo zijn dat zij altijd op 15/16 markers matchen.

Wat moeten we nu dan doen met matches op 16 markers?
Waarschijnlijk is een redelijk gedeelte van deze gedeeltelijke matches er echt eentje met een betekenis. Vooral als een paard maar met 1 of 2 paarden van de totaal 544 op 16 markers overeenkomt hecht ik daar meer waarde aan. Dan hebben we niet te maken met "populaire" letters, maar met een redelijk exclusieve match.

Toch zullen er ook een aantal van deze gedeeltelijke matches betekenisloos zijn.

De enige manier om hier achter te komen is door de ouders te vinden. Vind de gedeelde ouder en je vind broers en zussen.
En dat is precies de reden waarom ik ervoor heb gekozen zo nu en dan deze matches door te geven aan de eigenaren. Zij kunnen dan zelf op onderzoek uit en misschien kunnen ze ervoor zorgen dat er meer DNA in de databank komt. Als ik in mijn eentje al die zoektochten moet uitvoeren dan kan ik mijn baan wel opzeggen :P

Arclid Bulabos matched met 2 paarden die allebei bij Clononeen vandaan komen. Daar zit dus een patroon in, de kans dat daar een familieband zit is redelijk.

Beauty echter matched met een groep compleet willekeurige paarden. Van sommigen heb ik de afstamming, en die is helemaal anders. De afkomst is anders, de kleuren zijn anders.. het is precies zoals ik het zei een willekeurige lijst paarden. Daarom hecht ik in dat geval minder waarde aan die matches, ook omdat het er redelijk veel zijn. Dan is de kans dat je te maken hebt met "populaire" letters immers groter.

Hopelijk heb ik zo wat dingen duidelijker kunnen maken, of misschien duizelt het nu :+

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:21

Laat ik het makkelijk houden is er familie van Pablo gevonden zonder dat het zijn kinderen zijn? ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:23

En met Pablo bedoel jij Pablo van de Bonte Parels?

Ik heb helemaal geen familie van Pablo vd Bonte Parels gevonden, anders dan zijn kinderen. Als ik hem door de database haal staat er een enorme lap kinderen onder :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:25

Ja andere Pablo heb ik niks mee ;-)
Jammer, was ik wel benieuwd naar. (ja die lap kinderen was ik al bang voor ;-)).

Sir_Camelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:26

Na 2x goed en rustig lezen is het duidelijk! Bedankt voor je begrijpelijke uitleg! _/-\o_

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:43

Citaat:
Arclid Bulabos matched met 2 paarden die allebei bij Clononeen vandaan komen. Daar zit dus een patroon in, de kans dat daar een familieband zit is redelijk.

Daar moeten we wel bij vermelden dat Clononeen de handelaarsnaam is, het wil niet zeggen dat Clononeenpaarden ook door Clononeen gefokt zijn.

Zo kreeg ik bericht van mensen die een merrie hebben die op 16 markers overeen komt met Drum. Hardstikke leuk, maar omdat we geen ouders hebben kunnen we er niets mee.

Esme, zitten Binti en Mayra samen ook op 16 markers (als halfzussen zijnde)?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 23:45

Binti en Mayra hebben 15 markers overeen, minder heb ik nog niet gezien bij half broers/zussen. Altijd minimaal 15 markers.

Ik weet dat Clononeen een handelaar is, maar toch zegt dat iets over land van herkomst. Dus ik kan daar een mogelijke connectie zien. Dat is toch anders als alle paarden ergens anders vandaan komen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:48

Het was ook niet voor jou, maar in het algemeen ;)
En Clononeen was Ierland, en tegenwoordig de UK.

Sir_Camelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:32

KootMiraDrum schreef:
Het was ook niet voor jou, maar in het algemeen ;)
En Clononeen was Ierland, en tegenwoordig de UK.

Wat ik hier aan toe kan voegen is dat Arclid Bulabos in Schotland geboren is, maar als jaarling naar Ierland is verhuisd. Hij is daarna in Ierland vanaf 2-jarige leeftijd zeer actief ingezet als dekhengst voor "gekleurde merries" (zoals men daar bonte paarden met sokken noemt).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:09

snowdon schreef:
Esmeralda: Is Collin vd Gorterstraat al toegevoegd ondertussen?
En weet je al iets meer over de nog ontbrekende kleurenuitslagen?

Nuage, had je dit nog gelezen? :o

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 09:19

@snowdon: als je vragen hebt over uitslagen e.d dan kun je me beter gewoon een e-mail sturen via de het mailadres van de databank: info@gypsyhorse-dna.com
Bokt is hiervoor niet echt een handig medium, ik lees het wel bij maar heb dan meestal niet de nodige informatie voor handen. En omdat ik ook in de bezwaarcommissie zit is Bokt voor mij erg druk qua lopende topics en PM box, dus is de kans groot dat ik het over het hoofd zie.

Ontbrekende kleuruitslagen heb ik binnen. Iedereen die nog de cremello-factor miste kan ik in 1 keer antwoorden: N/N :D
Iedereen die nog iets anders mist, mail mij voor de zekerheid even. Uiteindelijk krijg je alles ingescand, maar dan wacht ik eerst tot ook de DNA profielen er zijn. Als je in de tussentijd al een uitslag wilt hebben dan is het geen probleem, maar om iedereen de hele tijd te mailen tussendoor bij iedere aanvulling wordt voor mij toch veel te veel werk merk ik.

Profiel van Colin heb ik nog niet, maar ik ben er wel mee bezig :j

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:53

Duidelijk :j Ik ga mailen :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:05

Ik ga van de week eens even haren trekken van de 2 dames :j

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:34

Ik zal ook haren gaan trekken van Eve, dan kan ze ook in de database.
Staan er trouwens al appaloosa merries en hengsten in het bestand?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 15:38

Ja eentje: Wicky van TinkerVlot :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:21

Wanneer wordt de volgende batch opgestuurd?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:42

ik weet dat je het heel druk hebt met de DNA werkzaamheden, en wilde het daarom niet vragen, maar ik vind het toch wel fijn om te weten dat alles goed is aangekomen Esme? Haren en geld? :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 23:42

Jazeker! :j

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:46

mooi!! ;)

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:54

Heb je van alledrie in gestuurd Pellie?
Brian zit ook bij de eerst volgende zending...