Ziet er gezellig uit Maartje, heerlijk als alles zo goed als af is.
Hier druk met revalidatie van Nala. Donderdag is ze geopereerd aan hd, heupkop verwijderd. Gister hebben we haar op mogen halen. Ze stapt al op het pootje, draf nog op 3 maar tot nu toe gaat het goed.
draaakje
Geplaatst: 11-10-14 21:54
Fijn dat het nu al best goed gaat met Nala, hopelijk is ze snel weer helemaal de oude! Moet ze 1 kant of later ook nog de andere kant?
Is niet te zeggen, verschild per hond. Bij sommige zie je na een maand al niet meer dat ze geopereerd zijn bij sommige duurt het langer. Langste revalidatie die hun mee hebben gemaakt in de kliniek was 5 maanden, maar die hond belasten de poot voor de operatie niet meer. Nala deed dat wel, dus dat scheeld...
Maartje de andere heup zal ooit misschien ook moeten. Wanneer ze klinisch aangeeft dat het pijnlijk wordt gaat die er ook uit. Dit kan snel zijn maar misschien ook later of nooit. Spieropbouw is heel goed, wat ze nu mag gaan doen over een aantal dagen eigenlijk alles springen over het strand lopen etc is voor de geopereerde kant goed. Voor de andere kant minder bevoordelijk, maar die is ook slecht dus we zien wel wanneer die zich meld klinisch.
Succes met de revalidatie van Nala. Best een pittige tijd is dat. Onze rottweilers zijn toen aan de kruisbanden geopereerd en je wil wel met ze lopen, maar bent ook zo bang dat het weer afscheurt. Met veel tijd zal het zeker goed komen. Succes.
Vandaag is hier de Eersel Postel Rally. Gaan we lekker met de kids de hele dag in de bossen en bij de stops zitten om paarden, ruiters en rijtuigen te kijken. Er rijden zo veel bekende mee, kei gezellig.
Mooie bank Draaaje Succes met de revalidatie van Nala!
Hier naar Equiday geweest! Ik vond het erg leuk. Toch best lang om van 8 in de auto tot 10 in de auto te zitten en van 10-half 6 veel te staan om vervolgens weer 2 uur in de auto te zitten. Heb last van mijn benen nu. Haha. Maar erg geslaagde dag.
Fijn dat Nala de poot al zo goed belast(wel in stap, en nog even niet in draf), dat scheelt vaak heel veel in tijd. Vind het wel ontzettend goed dat ze het kunnen, dit soort opperaties, en dat er baasjes zijn die er in willen "investeren". Nu heeft Nala ineens een hele andere toekomst, super!
Heel veel plezier vandaag Jane2!
Oeh dat was een lange dag, maar gelukkig wel heel leuk!
Vandaag ga ik met mijn moeder naar een spelletjes dag van de vereniging van Pluis (de hond)
J_E
Geplaatst: 12-10-14 12:56
Mooie bank, gezellig huis! Mag je zeker trots op zijn.
Mooi dat het goed gaat met Nala!
Wat een somber weertje vandaag he. Succes met de cross!
Veel plezier met de cross hoop dat de zon er ook doorkomt.
Nientsje
Geplaatst: 12-10-14 15:39
Sterkte met Nala haar revalidatie!
Klinkt leuk Jane!
Inderdaad vermoeiend Naomi, maar top dat het zo leuk was!
Veel plezier Maartje!
Ik ben vanmorgen, samen met een stalgenootje, een blokje om geweest met Feike Stalgenootje reed op het paard van een ander stalgenootje hihi Alleen dat paard wou wel eens stoppen en ging dan achteruit en wou de plassen niet over etc. En voordat ik het wist, gingen Feike en ik voorop! Alleen de brug vond hij weer spannend, wou hij niet over, maar met de hulp van een stalgenootje die een stukje meegelopen was, gingen de paardjes er over Voorderest ging Feike overal langs en door, modder en waterplassen? Geen probleem gewoon doorstampen hihi Stalgenootje wou een stukje galoperen en ik ben dan altijd wat angstig van "als dat paard gaat, straks gaat Feike ook ", maar Feike maakte geen aanstalten om er achteraan te vliegen. Ooh wat heerlijk dat hij niet achter die andere aan wou maar gewoon braaf bleef doorstappen ben ik blij mee! Het grootste gedeelte hebben Feike en ik dan ook voorop gelopen, wat ik nooit gedacht had omdat ik dat zelf spannend vond, maar ik kon al snel ontspannen en genieten en we hebben zelfs een heel stuk gedraafd, nog steeds voorop! Ik ben dan ook weer enorm trots op mijn knappe paard, op naar de volgende rit! Vrolijk koppie
Naomi_King
Geplaatst: 12-10-14 19:47
Wauw, wat gaan jij en Feike goed zeg! Super!
Vandaag weer voor het eerst naar King geweest sinds mijn verkoudheid vanaf zondag vorige week. Pff... wat had ik hem ontzettend gemist! Misschien klinkt het wat kinderachtig maar gisteravond kon ik mn traneb niet inhouden bij het zien van King op de achtergrond van mn telefoon. Zijn lieve bezorgde vriendelijke grote ogen.... Ik kon er ff niet meer tegen.
Maar vandaag weer de gereden. In het begin wat onoplettend want er kwamen paarden langs de bak gestormd die vanuit het weiland dan naar stal werden gebracht. Daar van keek hij ff op maar hij was gied te corrigeren. Ik heb wat laag gesprongen en gegalopperd. Ik brn trots!
Ik snap je heel goed Naomi. Dat heb ik ook wel eens. En dan kan het ook zijn op dagen dat ik net bij hem geweest ben. Soms zelfs als ik bij hem ben, want ben gewoon zo bij met hem Fijn dat het rijden goed ging!
Hihi goed gedaan Maartje! Gefeliciteerd met jullie eerste plaats!
Niene87
Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-14 20:04
Jullie gaan weer hard jongens!!!
Draakje! Mooi ingerichte woonkamer! Hopelijk is Nala er snel boven op onze Spike is geopereerd in nov. 2013 vanwege kruisband gescheurd en zijn knieschijf ging in en uit de kom was zware operatie maar na een half jaar liep hij weer op 4 voetjes! Zn andere been is nog steeds in en uit de kom maar die opereren we alleen als hij er echt last van heeft. Valt nu nog mee gelukkig. Hoop dat Nala ook snel weer goed loopt!
Nientsje weer lekker naar buiten geweest! Fijn hoor dat zo goed gaat!
Naomi ook lekker gereden weer fijn dat je weer stuk beter te pas bent!!
------------------
Mijn weekend!
Zaterdag met Saar voor de kar een klein rondje gedaan ong. 20 min. Gewoon om even weer te doen en even te voelen we hebben rustig aan gedaan. De strepen op de weg bij drempels waren dood eng alsof ze je op eten zei Saar Maar voor de rest echt toppertje! Wel aanvaarding gehad met een stomme turk maar ja lang verhaal; hij haalde in in de bocht en daarna sneed hij ons af en daarna stapte hij uit en ging belachelijk lopen schreeuwen tegen ons! We kwamen ook een tractor tegen Paul is toen voor zekerheid afgestapt zou die met Roos ook hebben gedaan. Dat vond ze wel spannend maar bleef wederom braaf! Leuk dier is het
Vandaag met Roos cross gereden hier verslag per hindernis ong.
Oefen hindernis sprong ze goed
Hindernis 1 niet ze ging kei hard rechts om keerd Dacht echt OMG maar kreeg haar gelukkig terug en kon haar draaien.Toen kwam dr al 1 achter me aan ging ook niet toen kwam dr al weer 1 die ging wel, toen Roos er langs gestuurd geen zin in gevecht wilde door Hup door en door hindernis 2 tot en met 7 foutloos lage varianten
Hindernis 8 was de huiskamer met de bank en het bed en zo.. die foto hebben jullie gezien ik wilde super graag het bed en dacht ik zet er gewoon op in en zie wel en wat denken jullie! Ze SPRONG!!!! Goh wat kon ik die pony belonen naar de tijd de fotograaf moest er zelfs om lachen zo enthousiast was ik
9 tot en met 14 lage variant foutloos
15 hoog foutloos was op af sprong niet bijzonder dus vandaar dat ik voor hoog koos
16 en 17 laag foutloos
18 waterbak afsprong een stop toen nog keer aangereden ging ze er met de voorbenen in en ineens stopt ze ik bijna dr af, vervolgens draait weer om iedereen lachen maar roos vond het te druk veel mensen daar. Toen maar laag aangereden, Deed ze goed.
Helaas deed mn helmcam ineens niet had geen paperclip en kon neit bij reset knopje komen wel balen maar had niet veel tijd meer dus zo gelaten. thuis paperclip gepakt druk op reset en hij doet het weer zucht.... wel erg jammer.
Heb wel een paar filmpjes ik zal ze uploaden en met jullie delen
De bodem was wel super zwaar en veel modder en diep weg zakken op sommige stukken Dus heb Roos daar zelf uit laten zoeken aan beeetje lange teugel in draf. Paar stukken galop gereden maar was helaas niet overal goed te doen.
Helaas daardoor ook veel tijd verloren.
Waterbak een paar keer van verschillende mensen die het filmden..
Laatst bijgewerkt door Niene87 op 12-10-14 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Nientsje
Geplaatst: 12-10-14 20:09
Zo dat was me het weekend wel zeg! Wat stom zeg van die man. En wat gaaf met die cross!!
je ziet roos kijken bij de waterbakken;doe t lekker zelf,veel te veel water hier!
Nimby
Geplaatst: 12-10-14 23:10
Haha die oren van Feike Zo groot in vergelijking met andere buitenrij foto's in dit topic Top Hannah hoe jullie het weer doen! Nog wel als voorpaard
Naomi wat leuk om je paardje weer te zien, na een week, wat lang! (Ik moet over een week een week op vakantie, een traktatiereis nog wel, met familie. Is al in januari geboekt! Maar toen had ik nog geen paard! Wist ook niet eens dat het zou gebeuren!)
Maartje gefeliciteerd met je prijs met Pluis. Die staat niet in je profiel hé? Ik dacht als eerste aan een cavia maar ik zag je vorig bericht dat het een hond is En Marja sterkte voor jouw pluis Nala.
Nou Nienke wat klinkt dat fijn met Saar, zo braaf! Meteen plezier van haar! Dat incident is dan weer jammer. Omgangsvormen tegenover paarden zou een onderdeel van het rijbewijs moeten zijn... Wat een super cross verslag van Roos, wat doet ze het toch goed! Haha zo keurig het bed springen. En tóch die waterbak in Wat goed dat ze zelf haar weg en tempo kon vinden, dat tijd verliezen is dan toch niet erg zo'n eerste keer, nu heb je een supergoede basiservaring voor haar. Ga je op de tinkerdagen ook cross starten? Ga ik aanmoedigen
++++
Ik had vorige week mestonderzoek laten doen voor Tess, vond haar dunnetjes worden (hoewel dat ook kon zijn van de wei waar bijna niets meer stond) maar tegelijkertijd een bollige buik. Inderdaad kwam er een besmetting uit van spoelwormen en bloedworm . Ik schrok best van die laatste en had nog gebeld, volgens de DA van dat lab (het Woud) was het een lichte besmetting en niks abnormaals.
Hij wilde wel een dubbele dosis ontwormen omdat ze wel van de wormen af moet, heb gelijk de spuiten opgestuurd gekregen (echt snel, donderdag had ik de uitslag en heb ik gebeld, vrijdag spuiten bij de post). Vrijdagavond ontwormd en vandaag uitgemest met mijn ogen dicht Ik meende al iets wits te zien en o, als ik ergens héél hard van ga lopen zijn het wormen in alle vormen Ik moet over twee weken weer een mestbal laten onderzoeken en daarna wil ik gewoon graag op een ontworm schema waarbij er gewoon géén, nóóit meer wormen in de mest komen!!!
Ze staat er trouwens vrolijk bij, geen last van de dubbele dosis of wat er nu uitkomt, en toevallig zijn ze net vandaag naar een andere wei verplaatst die mooi is bijgegroeid en schoon is.
Als je teveel ontwormd kan je paard geen weerstand opbouwen, en worden de wormen resistent. Blijf goed overleggen met je DA dus. Pure nieuwsgierigheid, hoe vaak en waarmee had je tot nu toe ontwormd?
Nimby
Geplaatst: 13-10-14 00:19
Ik zelf nog niet. Ze is in juni ontwormd afgeleverd. Heb verzuimd te vragen waarmee het eerder is gebeurd. Er zijn stallen waar je standaard om de zes weken ontwormt, weet ik. Bij ons moet je voor en na weideseizoen ontwormen of een mestonderzoek overleggen dat het niet nodig is. De meesten doen dat laatste geloof ik.
Voor mij was een reden voor het onderzoek dat ik begon te twijfelen aan haar uiterlijk (gedrag was normaal verder) en omdat je dan meteen een beeld krijgt van hoe het er bij haar voor staat. Ik heb ook laten testen op dat leverbot, niet dat ik dacht dat ze dat zou hebben, maar om zeker te weten of ze het wel of niet had.
Nu achteraf wou ik dat ik het eerder had gedaan. Haar vacht was ook niet optimaal maar ze heeft ook mijt gehad en veel geschuurd. En daarna begon de vacht alweer wat dikker te worden, dacht ik dat het daardoor kwam. Hier blijkt dus wel een gebrek aan ervaring en het moeten leren kennen van je paard en haar toestand...
Wat is voor jou een goede modus? Zomaar zonder testen om de zes weken lijkt me erg veel. Maar bijvoorbeeld vier keer per jaar en dan nog een keer met pramox, is dat verstandig? Ik heb nu overigens pyrantel gekregen (equiworm P)
Caily
Geplaatst: 13-10-14 01:47
Pyrantel is tegen spoelwormen. Spoelwormen komen eigenlijk alleen bij jonge paarden voor, omdat er relatief weinig mee ontwormd wordt, werkt zo'n ontworming meestal wel goed. Er zijn nog maar weinig wormen resistent tegen dat middel.
Wat een goed ontwormschema is, is zo niet te zeggen. Ik weet immers niet in wat voor kudde Tess staat, hoe vaak er uitgemest wordt (stal en buiten) en hoe groot de weide is, of deze ook gesleept wordt, verplaatsing van de paarden, hoe er bemest wordt etc. etc.
Mensen die om de zes weken preventief ontwormen zijn dom bezig. De meeste volwassen paarden die op een gezonde manier gehouden worden hebben zelden tot nooit last van wormen. Simpel mestonderzoek zou wormen aan moeten tonen of uit moeten sluiten. Bespaar je de kosten van de spuit en geef je een paard ook de kans zelf weerstand op te bouwen tegen de worm. Én veel belangrijker nog, het zorgt dat wormen niet nog resistenter worden tegen ontwormmiddelen, dan ze al zijn.
Dat laatste is een steeds groter wordend probleem, dus tal van keren ontwormen elk jaar slaat nergens op en is best wel egoïstisch, aangezien de mensen die wel bewust bezig zijn straks ook met de resistente wormen zitten...
Ja, maar het blijkt dat er soms wormen zijn terwijl die in het mest onderzoek niet gevonden worden, hoor je mensen wel eens roepen. Tja, daar valt wat voor te zeggen. Maar enige manier om de kwaliteit van mestonderzoek te verbeteren is toch met behulp van ervaring dus lever die onderzoekers dan op zijn minst oefenmateriaal aan, denk ik zo. Dan 1 a 2 keer per jaar ontwormen zie ik het kwaad momenteel nog niet van in.
Als je ontwormd, doe dit bewust. Kijk welke wormen in welk jaargetij en welke risicogroep voor komen en kies aan de hand daarvan je ontwormmiddel. Ik ken zelf voornamelijk mensen die enkel met ivermectine ontwormen. Want die spuiten zijn het goedkoopst en makkelijkst te krijgen. Echter bereik je daar lang niet alle wormensoorten mee, en als je dit jaar in jaar uit doet helpt het op den duur niet meer omdat de wormen resistent zijn.
Ga je variabel ontwormen, is ook weer niet best, want als je dan een resistente worm krijgt, dan is hij gelijk resistent voor alle middelen, en dat moet je ook niet hebben.
Kortom, ontworm zo min mogelijk, als het kan aan de hand van mestonderzoek. Als je dan preventief moet/wil ontwormen, doe dit dan met een en hetzelfde middel wat zoveel mogelijk wormen aanpakt en in het seizoen dat het zinvol is. Naar mijn idee is dat in het vroege najaar (eerste nachtvorst) de Equest Pramox, eventueel ook ivermectine ivm horzellarven. Doorgaans is PREVENTIEF ontwormen tussen de eerste vorst en maart niet zinvol omdat de vrij levende stadia stil staat, (veulens uitgezonderd). Begin maart mestonderzoek doen is aan te raden en aan de hand daarvan wel of niet ontwormen en wanneer een herhaalonderzoek.
Interessant om te weten is nog hoe lang een wormspuit werkzaam blijft. Zolang de spuit werkt heeft mestonderzoek geen zin, en opnieuw ontwormen ook niet. (Als er een besmetting is kan het anders worden) - ivermectine: 8 wkn - moxidectine: 12 wkn - pyrantel: 6 wkn - fenbandazol: 6 wkn
_Patrick_
Geplaatst: 13-10-14 09:29
Recistentie komt omdat mensen onderdoseren. Hier wordt strikt ontwormt heb te veel ellende gezien.
Heeft ook met de infectiedruk te maken...
Nimby
Geplaatst: 13-10-14 11:05
Marja wat is voor jou strikt ontwormen?
Lotte dat beleid wat jij omschrijft, spaarzaam en gericht ontwormen op basis van mestonderzoek, is op onze stal regulier. Er zijn ook grotendeels oudere paarden, van een aantal mensen hoorde ik dat hun paard al jaren negatief test. En veel mensen met een natuurlijke instelling, ook heel bewust met voer bezig.
Ik mest elke dag uit. (moet wel want ze legt flink wat neer en eet de rest op) Ik laat wel een laagje oud stro liggen, daar zitten ongetwijfeld ook mestresten in. De wei wordt door de stal en op initiatief van de betreffende eigenaren gedaan. Ik denk gemiddeld één of twee keer per week. Ze staat met 7 paarden, eerst op ongeveer 5000 m2, nu een stuk groter.
Ik voelde me eigenlijk schuldig dat ik het niet eerder gezien had of iets had gedaan. Alsof je niet goed voor je paard zorgt. Onervarenheid voelt dan nogal dom.
cp112
Geplaatst: 13-10-14 11:27
Resistentie komt idd door onderdoseren. Ik geef altijd iets teveel. Ontworm zeker 4x per jaar.
Oktober is pramox (moxidectine), januari een pyrantel, voorjaar die groene equest en zomer noromectin (ivermectine) en de veulens nemantel.
Die mestonderzoeken is de grootste geldklopperij die er is. Heel veel wormen vind je namelijk niet in de mest. Kortom, gewoon ontwormen. Geeft de meeste zekerheid dat ze schoon zijn. Een keer een mestonderzoek ter controle kan altijd maar het ontwormen af laten hangen van het mestonderzoek...
Laatst bijgewerkt door cp112 op 13-10-14 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Nimby
Geplaatst: 13-10-14 11:27
Oja mestonderzoek over twee weken moet ik doen om te kijken of en hoe deze kuur heeft gewerkt. Bij de spuiten heb ik gelijk een nieuw testsetje gekregen. De info over stal- en weideschoonhoudbeleid en hoeveelheid en leeftijd kuddegenoten moet je dan ook invullen.
Maar aan de witte engerds te zien (bah!) lijkt de kuur voor de spoelwormen succesvol.
Edit: Zie nu de aanvulling, bedankt voor de informatie!