[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:44

Wat goed SR!!! ik ben zoooo blij voor je :D Ik weet dat je er nog niet bent... maar het begin is er nu!

Mara gaat ook redelijk... Daar waar ze eerst weer zin had om naar me toe te komen om te werken heeft ze de afgelopen 2 dagen weer zo bui dt ze nieteens naar me toe komt... Ik kan het me goed voorstellen... Vrijdag had ik al voor een nieuwe baal hooi gevraagt bij de huurder. Tot gister nog niks... Dus heb uiteindelijk zelf een baal gehaald... Ik heb ze 2 plakjes geven (3 paarden, nouja 2 veulens en mara) Dat was meer dan genoeg. maar ze dee zoooooo lelijk.

Ze vrat het ook naar binnen alsof haar leven er vanaf hing.. Niet normaal... de veulens aten normaal.

Mara houd gelukkig weer minder vocht vast rond haar borst en flanken. Mijn moeder ziet na 1 week weer verschil. Nou vraag ik me af of dat goed is, gaat dat dan niet te hard?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:12

Wat fijn Superroos dat Fiek het goed doet en de kuur goed aankan!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:41

Natalia, succes voor maandag, ben benieuwd

Peelie, als ze snel vocht kwijt raken kan dat volgens mij niet zoveel kwaad.. Pad wanneer het echt vet is en dat gaat te hard ontstaat er een risico maar over dat vocht weet ik niet precies zeker..

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:39

Fijn superroos en Peelie!

Hier gaat het ook goed! We zijn al flink afgevallen en het lopen gaat al stukken beter.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:29

Super om te lezen peaches!
Hoe heb je je paardje nu staan dan, niet op gras of toch af en toe wel, omdat hij niet ir is maar wel die gevoelige hoeven had?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:12

Even een algemeen vraagje hoor. Volgens mij had ik in de Bit (van een tijd terug) de onderzoeksresultaten gelezen van een onderzoek naar insulineresistentie bij paarden in Nederland. Weet iemand
a) waar ik dit volledige onderzoek kan lezen
en b) wat de uitkomsten van dit onderzoek precies waren?

Ik heb al redelijk wat gezocht, het enige waar ik op kom is ongeveer 1 zinnetje met de resultaten en dat vind ik wat weinig. ;)

Vast bedankt!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:47

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:18

Jaaa! :D Super! Het is me een raadsel hoe je eraan gekomen bent, maar goed. ;) Thanks!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:14

Dit onderzoek had ik ook nog niet gelezen..
Toch valt er dus niet echt een duidelijke lijn uit te trekken begrijp ik..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:02

Tja, ik kende het onderzoek ook nog niet.
Peelie (de haflinger toch?) en Fiek zijn uitzonderingen |( en die van mij komt in het lijstje niet voor.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:27

Nee daarom, vind het eigenlijk dus een nietszeggend onderzoek maar daarmee stap ik misschien op zere tenen.. :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:10

SuperRoos schreef:
Nee daarom, vind het eigenlijk dus een nietszeggend onderzoek maar daarmee stap ik misschien op zere tenen.. :o

Zal wel meevallen, ik denk niet dat de onderzoekers hier op bokt zitten.

Maar goed, 't zal toch wel kloppen, als al die klinieken en d.a.'s al hun gevallen trouw gemeld hebben.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:15

De gegevens zullen wel kloppen maar er is geen conclusie uit te trekken.. Dus daarmee nietszeggend in mijn ogen.. :-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:24

Er staat wel een alinea conclusie, de vraagstelling was: in hoeverre heeft overconditie te maken met insulineresistentie?

De conclusie luidt: dat is rasafhankelijk, helemaal niet slecht om te weten, toch? Ik vind het persoonlijk al bijzonder nuttig dat er uberhaupt aandacht is voor dit probleem

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:23

euhm, om even hier binnen te vallen....ons IR paardje staat momenteel op lang, uitgegroeid gras met een greenguard. Voordeel ervan is dat hij de hele dag door kleine beetjes voer krijgt en veel beweging op een groot stuk land. Maar hij staat dus niet in een zandpaddock met alleen hooi. In hoeverre kan dit kwaad op het moment? Hij staat net een week op de glucobalance en ik vraag me af of ik hem toch op het zand moet zetten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:19

Tja, dat vraag ik me ook wel eens af: hoeveel krijgen ze nu eigenlijk binnen met een graaskorf? En: zit er ook nog zaad in het lange gras, want met de graaskorf eten ze vooral de toppen, en als er nog zaad in zit, krijgen ze wel erg veel zetmeel binnen. Kun je hem niet een paar uur op het gras zetten, met graaskorf, en dan de rest van de dag op de paddock met hooi?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:03

Is hij bewezen IR en hoe hoog waren zijn waardes?
Als het extreem hoog is lijkt het me niet verstandig, is het nog binnen de perken dan kun je hier en daar wat proberen lijkt me.. Ook erg afhankelijk van karakter van het paardje, die van mij legt zich er bijvoorbeeld bij neer dat hij op zand staat met hooi nu..

Fiek valt hier trouwens rustig verder af.. Ondanks dat we dus even helemaal niets doen maar de gluco balance krijgt hij weer 2 keer per dag en de rest van de medicijnen zijn hard aan het werk.. Gister was hij erg goed te pas :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:49

wat goed!

Ik heb Mara nu 2 dagen niet gezien (was naar Zeeland). Ik ben benieuwd of ik verschil zie :) Ik hoop het wel :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:35

Wat fijn Superroos dat Fiek nog steeds goed op de medicijnen reageerd en zich niet erg belabberd voelt, waar je voor werd gewaarschuwd.

Ik merk bij Indiana eigenlijk weinig verschil voor - en tijdens de Gluco balance. Wel voelt ze zich volgens mij goed.
Geven jullie de Gluco balance als kuur of voor altijd?

Ik lees ook altijd mee op het Cushing topic en daar wordt veel geschreven over Provarium Breeding. Dit bevat ook monnikspeper of te wel Agnes Castus wat ook in de Gluco balance zit.
Wie weet het verschil tussen deze 2?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:51

Ik geef het nu weer, was even gestopt want pony loopt bijna niet meer op het land maar hij werd slechter dus ben ik nu weer gestart. Ik houd het maar even zo, denk ik.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:02

Ik heb nog even gezocht naar het verschil in Provarium Breeding en Gluco Balance. Provarium Breeding bevat (zover ik het goed heb) alleen Monnikspeper (Agnes Castus), terwijl Gluco Balance dat bevat met nog heeeeeeel veeeeeel spul daarnaast.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:14

Ik geef het altijd, dus niet als kuurvorm..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:09

Mara krijgt helemaal geen gluco balance. Op het moment gaat het hier goed op. Ik moet even kijken hoe dat volgende zomer gaat... We zullen zien...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:44

:wave:
Wat vinden jullie hiervan?
"Glucosamine is een aminosuiker en is de biochemische precursor van alle stikstof-bevattende suikers. Het is een belangrijke precursor in de biochemische synthese van geglycosyleerde proteïnes en lipiden. Het is ook een derivaat van glucose, waar het slechts van verschilt door substitutie van de hydroxylgroep (aan het tweede koolstofatoom) door een aminogroep.
Glucosamine zelf is een vorm van suiker."

Dat betekent dan toch dat een IR paardje of hoefbevangen paardje geen Glucosamine mag?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:29

KootMiraDrum schreef:
:wave:
Wat vinden jullie hiervan?
"Glucosamine is een aminosuiker en is de biochemische precursor van alle stikstof-bevattende suikers. Het is een belangrijke precursor in de biochemische synthese van geglycosyleerde proteïnes en lipiden. Het is ook een derivaat van glucose, waar het slechts van verschilt door substitutie van de hydroxylgroep (aan het tweede koolstofatoom) door een aminogroep.
Glucosamine zelf is een vorm van suiker."

Dat betekent dan toch dat een IR paardje of hoefbevangen paardje geen Glucosamine mag?

Het wordt toch van oesterschelp of beenderen gemaakt?