[TI] [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:03

Och wat lief! Wat is Saar mooi!
Ga je met haar naar de keuring?

TurboTinker

Re: [HK]LGVIIII - Harig en bont, draven we topic #4 samen rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:53

Wat een knapperd!

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:10

Ja we gaan zeker naar de keuring. Maar dit jaar niet meer hoor
Tegelijk met Roos dnek ik want die is er ook wel rijp voor :') zware puber wordt dat zeg!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:50

Wat fijn dat Noedel zo goed gaat, heerlijk! Wat moet je hem nou precies geven?

Wat heerlijk dat het zo goed gaat met Feike en jou Hannah, helemaal top! Zelfs braaf met opstappen en buitenrit :D

Heerlijke dierendag dus Maartje, brave paardjes!

Super dat Redbull goed is aangekomen

Roos en Saar al vriendinnen, maar wel samen een man moeten delen, als dat maar goed gaat...

Oeh, spannend allemaal, zoveel verandering Jane, hopelijk gaat het bevallen. Nu niet meer zo makkelijk naar werk kunnen grijpen zal denk ik ook wel voor een fijne ontspanning gaan zorgen :) Ben heel benieuwd wat je van parelli vind...

Caily kan ook voetballen, maar alleen op commando, ze vind er niks aan, duurde ook heel lang voordat ze het kon. Nee, laat Caily maar kusjes geven of een spagaat maken, dat vindt ze veel mooier.

Jeej Joanne, wat super dat Aranka zo braaf is!! Toppers

En Tess ook zo braaf, jeej! Ik vind die manegeTinker qua behang geweldig, maar ik heb niks met die kleur, mag dat ook? :P

En Jack ook al braaf :)

Áls ik al een boomzadel wil, hier ook voorkeur voor Thorowgood, Solenn heeft een Thorowgood maxam, is een wat oudere maar zit ook prima, en voornamelijk, ligt echt goed.

Hier enorm veel dingen te doen, maar doorgaans wel leuke dingen, dus geen punt. Soms hoort even ontspannen er ook bij, dus even hier bijgelezen en nu kijken of de paarden allemaal nog in de wei staan en daarna boodschappen halen. Vanmiddag Caily maar eens aan de dubbele longe doen, eens kijken of ze dat nog kan, of eigenlijk beter gezegd, of ik dat nog kan, haha.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:50

ok poging tot bijlees.
Noedel is weer zijn oude zelf, fijn!
Jaron lekker voetballen. Ik heb nog zo'n yogabal in de schuur liggen, gebruikte m ooit bij bijrijdpaardjes ook om mee voet te ballen. Onder zadel was ie niet eng, maar los in de bak was ie natuurlijk heeeeul eng! Misschien maar eens meenemen naar Gijs :)*
Sheryn kan wachten om aan haar masterproject te beginnen. Fijn dat je iets heb gevonden waar je zo enthousiast over bent!
Red Bull naar een nieuw baasje, lijkt me zo moeilijk om ze te laten gaan, maar gelukkig wel een heel leuk baasje!
Jane verhuisd.
Feike op buitenrit braaf geweest, super!
Roos een nieuw vriendinnetje, dus Nienke een gaaf toekomstig tweespan, wat een plaatje zal dat worden!
Zo ik ben weer bij :))

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:56

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:16

Mooie foto's, saar is leuk!
Super dat Feike zo braaf was! Heerlijk gevoel!
Succes met de dubbele longe lotte :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:24

Wauw Lotte, is dat allemaal voor Caily geweest? :P
Ik wil die sporen misschien wel hebben maar passen die op westernlaarzen? :+
Ik heb zo'n last van m'n enkels met beenhulpen geven dat ik overweg kleine spoortjes te nemen om het mezelf iets aangenamer te maken. Maar ik heb altijd spoor-loos gereden.

En edit: ik zie nu pas de foto's... gister op mobiel en dan laadt hij geen foto's uit zichtzelf..
Ik wilde je nog vragen hoe gaat het met je nieuwe knol Niene maar wat een plaatje is Saar!

En Cupcake is zo'n cutie. Ik moet echt een keer langskomen :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:17

Ik vrees dat ze niet op western passen. Is ook wel beetje raar, western rijden met knopsporen, hihi :P

Enne, ik heb nog wel wat meer paarden gehad dan Caily he ;) Al moet ik wel bekennen dat meeste dat erop staat wel eens bij Caily gebruikt is. Caily heeft stuk of 8 hoofdstellen gehad, 6 zadels, stuk of 10 halsters, stuk of 10 dekjes, singel of 5, 6 dekens, 4 paar beugels, 9 bitjes, eeeehhh :o Had ik al eens gezegd dat ze verwend is? Maar het is ook heel veel aftasten wat fijn is en goed past hoor. Zo vaak van singel en zadel wisselen vind ik niet zozeer lollig, en ik heb veel bitloos geprobeert omdat ik voorstander van bitloos ben, Caily loopt overal zo mee weg (voorkeur voor bosal en hackamore), maar ze blijft met bit toch net wat zelfverzekerder. Ik rij nu zonder neusriem dus heb even moeten zoeken naar een bitje wat haar fijn ligt en ik het gewenste resultaat mee kan behalen.

Maar ik denk dat we nu aardig weten wat we hebben moeten :D
Daarom gaat de rest dus weg.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:25

Hm ja dacht wel dat het niet zou passen.
Ik gebruik sweet iron snaffeltjes, daar rijden ze zo fijn op. Ze zijn licht in de mond.
Als je toch een western hoofdstel zonder neusriem gebruikt kun je daar mss eens naar kijken :)

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:30

@Caily: haha gelukkig heeft mijn tink niet zoveel spullen, ik zou niet weten waar ik het zou moeten laten :P

Hopen dat ik deze week King nog ff kan rijden, mijn instructrice kan vanavond niet voor de les en donderdag wordt mijn zus geopereerd. :(
Afgelopen vrijdag wel een heeeeeerlijke buitenrit gemaakt, mooi weer en een keiharde galop op het zandpad, I LOVE IT <3

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:41

Wat kunnen jullie toch veel typen jongens!

Hier weinig te vertellen en ondertussen meer dan genoeg, maar niet alles is geschikt voor internet :+

En zit nu op kantoor Wormerveer en heb totaal geen zin meer.... wil naar huis en naar mijn nest :O

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:45

Zoiets heb ik ook (te leen) gehad Sheryn, alleen Caily is nogal een portret. Die denkt, geen neusriem? Nice! Mond open en lekker mn eigen ding doen. Dus met achteruit lekker rug wegdrukken, links waar ik rechts wil en vice versa, rem waren we het ineens ook niet altijd even snel over eens :+. Dus ik heb nu een kneveltrensje, kan ze haar mond open doen wat ze wilt, wbt sturen en achterwaarts helpt het fantastisch, en als de rem me nu niet snel genoeg gaat kan ik altijd nog one rein stop doen, dat werkte eerst ook niet zo best. Ik rij met de Haflinger straks met een shank, wellicht dat ik dat met Caily ook eens probeer. Maar dat kent zij niet (of nou ja, voor de wagen wel in principe), en ik ook niet zo goed nog dus eerst even met de Haf eraan wennen, die loopt er al 17 jaar mee rond dus bij hem juist niks anders meer.

Fijn dat je buitenrit leuk was met King!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:51

Hey Lotte, ik vind Parelli heel leuk. Storm is op een groot gebied via Parelli opgevoed. Mijn lesgeefster kent Parelli, Emiel Voest, Marijke de Jong, Bent Branderup, Anja Beran enz. En ze is ook op het western gebied erg uitgebreid. Het leuke is dat zij op haar manier naar je paard kijkt en zo een oplossing probeert te vinden. Of dat nu dressuurmatig is of western, als het maar werkt. En vooral met geduld en beleid.

Maar wat doet jij allemaal. Ik heb zo'n gevoel dat we redelijk op een lijn zitten. Of in ieder geval het zelfde interessant vinden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:02

Dat idee heb ik ook wel, daarom ben ik zo benieuwd.

Ik vind de gedachtegang van Parelli erg goed, maar op sommige punten vind ik de uitvoering nogal vreemd en tegenstrijdig, niet alles hoor, echt bepaalde dingen. Daarbij is het mij allemaal een beetje te commercieel, dus meer dan hier en daar wat lezen en dingen meepikken doe ik er niet mee. Wel helpt het denken vanuit de horsenalities mij soms om gedragingen te begrijpen of te voorspellen, maar daarin is het struikelblok dat je soms vergeet out of the box te denken.

Weet je welke horsenality Storm is? Ik heb overduidelijk een left brained introvert geval, tot het extreme aan toe. Loop daar wel eens tegenaan met andere mensen. Iedereen ziet Caily als een braaf paard, echt het stereo type Tinker zeg maar. Terwijl ik weet dat er ook een andere kant is en haar daarom dus alleen leen voor minder ervaren mensen op het moment dat ik weet dat we sowieso in haar comfortzone blijven.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:20

Die horsenalities had ik ook naar gekeken, maar ben er nog niet uit waar Tess hoort. Wisten jullie dat gelijk bij je paard?

Ik heb nog het gevoel dat ik steeds meer van haar ontdek. Sommige dingen is ze heel open maar ik denk ook dat er dingen zijn die ze nog 'voor zichzelf houdt', om het zo maar te noemen. En natuurlijk sowieso nog dingen die we moeten tegenkomen.

Hoe hebben jullie het bepaald?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:27

Ik had een DVD over horseanality van een stalgenoot geleend. Heel leerzaam maar die heb ik niet meer dus moet het bij Pip weer gaan doen. Dat meneer dominant is weet ik :o

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:25

Storm wisselt nog heel erg. Hij is super meewerkend en leergierig, maar ook heel snel afgeleid. Hij heeft ook nog een beetje dat kudde gedrag. Hij lost het wel op met zijn voetjes, hahaaa. Hij springt nog liever in de sloot dan dat hij zich gewonnen geeft bv. (dat doet hij nu niet meer hoor). Maar aan de andere kant is hij zo leergierig en scherp dat hij te druk wordt van te veel signalen/prikkels.

Wij zeggen wel eens: Storm heeft 4 jaar in een kudde gelopen en lang leve de lol gehad daar. Of hij heeft heel hoog in rang gestaan, aan zijn manier van doen te merken. Of juist heel laag in rang, en heeft moeten vechten voor zijn eten. Wat het ook is weten we natuurlijk nooit. En er zijn mensen die zeggen dat een paard in het nu leeft en niet in het verleden, maar ik heb toch het idee dat dat toch wel een grote rol bij ons speeld/ heeft gespeeld.

Wij zijn ook niet alleen van de Parelli. Ik kan me er wel goed in vinden, maar er zijn ook dingen waar ik me niet zo goed bij voel. Ik vind bv Emiel voest weer erg goed in dat plaats bepaal spelletje van hem. Dat heeft bij mij zo goed geholpen met Storm en mijn vorige paard. En gebruik ik nog erg vaak. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, je moet even zoeken welke bij jou en je paard past.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:41

Parelli heeft goede en minder goede punten en bij het ene paard werkt weer wat anders dan de andere. Is een kwestie van uitzoeken. Wat ik aan Pip merk is dat er nog een groot deel van zijn hengstenstreken erin zitten. Spelen met de tanden,grootheidswaanzin, happerig. Dan merk je wel dat ie wat ik denk in zijn eerste 3 jaar amper tot nooit met mensen in contact is geweest, en hij was hengst dus ja. Maar mag niet klagen met de vlagen dominantie is het een erg werkwillige pony die snel leert en dol is op gezelschap van mensen.

Met een teambuilding dag op stal met paarden hebben ze hem gebruikt voor de mensen die bang voor paarden waren. En dan gedraagt ie zich voorbeeldig net als met de zoon van de staleigenaren die knuffeld hem helemaal plat haha. Gewoon een gevalletje apart soms maar dat ben ik ook O:). En werken metv verschillende paarden heeft mij ook geholpen. Dan roest je niet vast in je gewoontes. Heel toevallig de twee paarden die ik wel longeer zijn halfzusjes van elkaar. Maar zijn zo verschillend ene heel gevoelig en moet ik de rust zelve zijn de ander is lomper en mijn respectvol. Daar moet ik meer op mijn strepen staan. Pip zit er tussen in al neigt ie meer naar mijn trainpaardje toe. En die halfinger is een geval apart haha

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:24

Had een heel verhaal geschreven maar uiteindelijk is Jane's woord het enige wat ik ook wilde zeggen :+ Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Precies. Ik doe niet aan grondwerken ik doe aan wat ik zelf goed vind voor m'n paard en voor mijn paarden werkt dat helemaal super :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:23

Kolere wat een mooie Tinkies <3
Helemaal die van de eerste foto's wauw die kleur!! :wow:

Even ontspannen hoort er ook bij Lotte! :D
Jij hebt ook een hoop spullen (gehad) zeg :=
Ik heb in totaal 5 hoofdstellen en nog een 6e maar die is stuk.
Halsterss euhh tel kwijt.
Stuk of 11/13 dekjes.
2 Bitten, 2 leadropes en 2 touwhalsters.
Een leren halster.
Een set peesjes (had nog een set maar die weg gegeven) en 2 sets kogelbeschermers.
2 barebackpads.
1 zadel :D
Heb nog wel meer spul, maar dan wordt het wel een waslijst :P

Fijn van je buitenrit Diede :)

Ik ben zelf totaal niet bekend met Parelli :P
Morgen, als het goed is, weer les :D :):)
Hopelijk blijft het een beetje droog.

Ik heb hier trouwens een kort filmpje van de rit van gisteren :D
Is hij niet ontzettend flink? :+:
Kan er zelf niet vaak genoeg naar kijken hihi ben zo trots <3
Inclusief een lekker los teugeltje :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:50

Wat leuk! Ziet er heerlijk uit, hij kijkt relaxed om zich heen :)
Heb je nu ook zo'n capcam of is dat met je telefoon?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:51

Hij was echt mega relaxed hihi.
Heb dit met mijn mobiel gefilmd, dus met 1 hand losjes teugels vast en andere hand filmen :=
Capcam wil ik ooit wel! :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 06:27

Nimby schreef:
Ja goed gezien! Nu is Bart ook wel herkenbaar natuurlijk :)
Heb jij er ook gereden of gestaan?

Nee mijn vorige tink staat daar een aantal boederijen verder op dus ik reed altijd langs smit als ik naar hem toe ging. Bart sprak mij altijd aan door zijn gigantische behang :)

Knappe roos zeg *kwijl :~ *
Saar en Max mogen er ook wezen :D

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:42