[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:18

Die van mij kunnen in en uitlopen, 2 stallen en een verharde uitloop.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:27

Niek staat dag en nacht in de paddock en 's nacht kan hij in en uitlopen in z'n stal. Nappie staat 's nachts altijd op stal.
Daarbij staan ze dus nu 1 uur 's morgens en 1 uur tegen de avond op de wei. 's Winters alleen in de paddock met bestraat stuk.
We zijn nu een stuk bestrating aan het bijmaken voor van de winter.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:30

KootMiraDrum schreef:
En zo reageren ze allemaal anders... gek word je er van ...

Idd, het blijft uitvogelen met je eigen paardje..
Alleen kan dat uitvogelen ook verkeerd lopen als je een verkeerde keuze maakt vandaar dat ik met Fiek pas weer ga uitvogelen als hij op een juist gewicht is en zijn organen helemaal ok zijn.. Dan kan het een eventuele 'klap' misschien iets beter verwerken..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:33

Op de stal waar wij zijn zijn eigenlijk geen stallen, alleen maar weiland..
Vorig winter zijn er stalletjes gebouwd voor de ezels en daar mocht Fiek toen in toen hij zo ziek was..
Vorige week met de stalhoudster gepraat en die zei dat Fiek er dit jaar gewoon weer in mag als het te slecht weer is.. In zijn paddock wordt het natuurlijk ook snel zo drassig dat hij niet lekker kan liggen. Hij mag echter snachts ook in de rijbak waar nauwelijks plassen in komen dus dat is ook een goede optie..

Waar ik me nu 'zorgen' over maak.. Wanneer het kouder wordt gaan paarden meer cortisol aanmaken toch?
En dat heeft weer een verhogend effect op de insuline..
Nu heeft Fiek nooit dekens om maar zijn er onderzoeken wanneer paarden een lichte deken op krijgen dat dit effect minder is..
Het is namelijk behoorlijk koud bij ons vaak, paarden staan op een heuvel en er is geen schuilmogelijkheid..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:12

SuperRoos schreef:
Op de stal waar wij zijn zijn eigenlijk geen stallen, alleen maar weiland..
Vorig winter zijn er stalletjes gebouwd voor de ezels en daar mocht Fiek toen in toen hij zo ziek was..
Vorige week met de stalhoudster gepraat en die zei dat Fiek er dit jaar gewoon weer in mag als het te slecht weer is.. In zijn paddock wordt het natuurlijk ook snel zo drassig dat hij niet lekker kan liggen. Hij mag echter snachts ook in de rijbak waar nauwelijks plassen in komen dus dat is ook een goede optie..

Waar ik me nu 'zorgen' over maak.. Wanneer het kouder wordt gaan paarden meer cortisol aanmaken toch?
En dat heeft weer een verhogend effect op de insuline..
Nu heeft Fiek nooit dekens om maar zijn er onderzoeken wanneer paarden een lichte deken op krijgen dat dit effect minder is..
Het is namelijk behoorlijk koud bij ons vaak, paarden staan op een heuvel en er is geen schuilmogelijkheid..

klopt dat cortisol verhaal....ik knijp hem ook een beetje...
pabo kom nu toch de eerste stap vrij stijf zijn stal uit.....daarna word het beter...nou ja,hij is natuurlijk bejaard...22 ofzo..

meer doen dan het voer in de gaten houden kan ik niet doen,niet te scheutig met hooi en geen 'rare'nieuwe voer 'hebbedingetjes' uitproberen.
maar ieder najaar/winter hou ik mijn hart vast....grote temperatuurschommelingen,ook hier,van 28 graden overdag tot 4 graden s'nachts
tja,en dan maar duimen dat het schip niet strandt.....(pablo is een schip wat natuurlijk een keer gaat stranden,niet anders dan alle paarden op 'leeftijd'.....hoewel...wel een hogere risico factor)

Ik ga vast duimen dat alle risico gevallen hier zonder kleerscheuren de winter doorkomen!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:13

Nu geen tijd om op te zoeken, maar Cortisol is het stresshormoon toch? Mensen met een burnout hebben verhoogde waarden van dat hormoon.

Zaterdag worden er thermografische (dus warmte opnames) opnamen gemaakt van Koot zijn benen en rug, ik wil weten waar de pijn nu PRECIES zit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:20

Goh over dat deken verhaal heb ik op die manier nog nooit nagedacht, maar Indiana heeft nu al een week of wat 's nacht een ongevoerde regendeken op.
2 achtereenvolgende jaren heeft ze in de herfst koliek gehad. Van de eikels? van het zand? van de weersomschakeling?
Preventief hebben ze alweer een kuur psyllium gehad, paddock naast de eikebomen is tijdelijk dicht en Indiana heeft dus 's nachts een dek op en nou maar hopen dat het deze herfst goed gaat.

Ik heb net les gehad met Indiana, maar zo jolig als ze zondag was, zo flegmatiek was ze vandaag, maar ze loopt prima.
Laatst bijgewerkt door romeorowan op 16-09-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:21

Geerke, jij dus ook dat gevoel.. Mensen hier die daar meer van af weten? Of bewezen is dat dit stabieler blijft wanneer we onze paarden dik inpakken? (ik ben geen voorstander van dekens op zich maar als een licht gevoerde regendeken ervoor zorgt dat de waardes stabieler blijven probeer ik dat graag een winter..)

Natalia, interessant, hoe gaan ze dat precies doen? Zijn bij hem ook wel eens foto's van hoefbeentjes gemaakt of dat niet?

Vandaag ben ik weer opgebeld door mijn dierenarts.. Hij had contact gehad met grotere klinieken en ook met de university of Cornell

Verhaal kwam grotendeels op dingen die hier ook voorbij komen..
Echter noemde hij me nog 2 producten waar blijkbaar veel onderzoek mee gedaan is.. Waar hij hoorde dat goede resultaten mee waren..

De eerste is een brok van St. Hippolyt, Equigard
http://www.st-hippolyt.com/nl/Hauptfutter/Equigard.htm (verrassend dan wel weer dat er suikerbietenmelasse in zit, of niet? Geen idee trouwens of deze eerder onder de loep is genomen in het IR topic)

En dan noemde hij een supplement: Equilin Basic
http://www.equilin.nl/nl/pilot-onderzoe ... basic.html
Hele test met productgroep en controlegroep http://www.equilin.nl/images/stories/ar ... nbasic.pdf (kan ik helaas niet echt juist beoordelen denk ik..)
http://www.equilin.nl/images/stories/Fo ... er_web.pdf Hier staat dan in een tabel op de 2e pagina precies wat erin zit maar in mijn ogen bevat het lang niet zoveel als de andere supplementen die ik bekeken heb..

Iemand van jullie ervaring met 1 van beiden, of iets anders :-)

Help :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:24

romeorowan schreef:
Ik heb net les gehad met Indiana, maar zo jolig als ze zondag was, zo flegmatiek was ze vandaag, maar ze loopt prima.

Jolig / flegmatiek scheelt bij Kootje ook per dag.

Ja, de hoefbeentjes zijn op de foto gegaan, 2 1/2 jr geleden, maar de % van kanteling heb ik in mijn geheugen gewist. 't Was in ieder geval niet best.
Ik hou het dekenverhaal in de gaten... Koot maakt de laatste jaren veel wintervacht aan, het lijf past zich duidelijk aan dat hij dag en nacht naar buiten kan. Evt heb ik ook een gloedjebloedjenieuwe ongevoerde regendeken voor hem liggen...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:32

Een paar vriendinnen die zweren bij Equilin, als immuno boost bijvoorbeeld.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:35

Dat wist ik niet van Koot natalia :(:)
Wat gaan ze nu precies doen dan?

Jij kent mensen die het geven dus.. Ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:40

Die vriendinnen geven het vooral voor de weerstand, en om te helpen met rui enzo.
Contactpersoon Sandra van Leeuwen heeft geholpen met de ontwikkeling van Equilin. Ik zou als ik jou was het contact formulier op de site invullen.

Hier meer info over thermografische beelden.
http://www.thermografischonderzoekpaard.nl/thermo.htm
Hans is tevens natuurlijk bekapper, heeft ooit Koot zijn eerste set plakbeslag er onder gezet, dus ik wil ook even weten wat hij van Koot zijn voeten vindt. Als hij er dan toch is ;) Ook wil ik even de Renegade's hoefschoenen passen, als die er in Koot zijn maat zijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:54

Wow zeg dat is wel hele mooie apparatuur volgens mij..
Hopelijk krijg je meer duidelijkheid.. Je schrijft dat je de benen laat onderzoeken? Op warmte door eventuele bevangenheid denk ik dan? En waarom ook zijn rug? (gewoon benieuwd hoor :-))

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:18

Nou, de rug had ik zelf niet in gedachten, dus dat heb ik net nog even gemeld. Ik wil nu wel eens weten waar PRECIES de pijn zit. Idd door bevangenheid of misschien toch te dunne zool. Ik zou me voor kunnen stellen dat als de hoefbeentjes nog hetzelfde zijn als 2 1/2 jr geleden de zool al gauw te dun is, en er dan dus verder absoluut vanaf gebleven moet worden. Voor de laatste bekapping ontwikkelde hij een verdikking in de zool ter hoogte van het hoefbeen, maar deze ronde niet. Ik probeer te begrijpen waarom.

De cases op de site zijn ook erg interessant.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:14

Heb ze gelezen idd, bijzonder!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:16

Isapaardje hier van bokt heeft Hans Arendse bij haar HB shetlander gehad. Bleek dat Isabella op dat moment niet bevangen was maar in beide voeten een hoefzweer had zitten.
Het lijkt me erg interessant.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:19

Joepie :+ ik ben blij!! Niek is weer helemaal in 'balans'. (Heb net de uitslag binnen van mijn therapeute). Het beetje stijvigheid wat hij nu nog heeft komt toch nog uit de schouder. Daar krijgt hij nog iets voor en dan over 1,5 wk. kijken of het stabiel blijft.
Had klein beetje al gehoopt op deze uitslag want hij loopt zo'n stuk beter.

Kan die DA haar nek wel omdraaien met haar 'hoefbevangenheid aan 4 benen' :(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:21

edit
Laatst bijgewerkt door singasong op 16-09-09 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:25

romeorowan schreef:
Isapaardje hier van bokt heeft Hans Arendse bij haar HB shetlander gehad. Bleek dat Isabella op dat moment niet bevangen was maar in beide voeten een hoefzweer had zitten.
Het lijkt me erg interessant.

Dat wil ik idd uitsluiten. Hij liep de eerste 2/3 dagen na bekappen beter dan dag 4/5/6. Dat is vreemd voor Koot.
Hij loopt met hoefschoenen nu goed, op gras zonder hoefschoenen ook (in stap). Op het gladste betonpad zonder hoefschoenen een fractie beter dan 2 dagen geleden. Ik doe deze week de hoefschoenen nog aan, daarna moet hij het zelf gaan proberen. (zegt ze dapper)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:35

Marit, goed nieuws van Niek!!
Hoe nu verder, de gluco balance en rustig aan meer gewicht proberen kwijt te raken of moet dat volgens haar ook een beetje vanzelf gaan nu hij weer stabiel is?
Super zeg!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:58

Heb destijds ook thermografisch onderzoek laten doen. Conclusie, bevangen maar geen gekantelde hoefbeentjes. Bleek dus wel gekantelde hoefbeentjes op de röntgenfoto.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:00

Hoeveel tijd zat daartussen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:07

is het niet zo dat thermografie alleen temperatuursverschillen laat zien?
Dus verhoogde temperatuur in weke delen(bijv. peesontstekingen)...of zweren kun je lokaliseren.

Als de hoefbevangenheid 'rustig' is zie je denk ik weinig....wat dus inderdaad geen bewijs is dat de hoefbeentjes niet gekanteld zouden zijn.
Misschien kun je beter naar de breedte van de witte-lijn kijken,als die na verloop van tijd breed is kun je er vanuit gaan dat het hoefbeen iets gekanteld is.
Beter is een rontgenfoto....dan kun je de gradatie zien,en aan de hand daarvan kan de hoefsmid de hoef weer in normaal model vijlen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:32

Super nieuws over Niek! Welke therapeute heb je en wat doet ze precies? Of was dat degene die niet met naam genoemd wil worden op bokt?
Ik heb ook begrepen dat met thermografie alleen warmte verschillen kunnen worden gezien, dus geen gekantelde hoefbeentjes.

Ik ben morgen 2 weken bezig met de Gluco balance, maar het volume van het vet neemt (nog) niet af, sterker nog ik vond haar vanochtend weer dik.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:34

Nou, hier ook goed nieuws! Glucose en insuline wardes waren goed! Alleen was er een magnesium te kort! Dus dat gaan we dan maar aanvullen. Ik krijg denk ik morgen of overmorgen het rapport opgestuurd met de waardes, dus ben erg benieuwt!