[TI] Insuline resistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:13

Tja ooit heb ik op de faculteit het woord magnesium in mijn mond gehad bij een docent voeding. En die had nog nooit gehoord van magnesiumtekorten bij paarden. Terwijl ik daar wel van overtuigd was. Dus ja waarom doen dierenartsen daar niks mee, simpelweg omdat ze het niet weten. Het is dat ik door mijn eigen pony en door mijn huidige werk veel met dit onderwerp in aanraking ben gekomen dat ik er meer van afweet dan de gemiddelde dierenarts. Maar ik ben met je eens dat de reguliere dierenartsen nog weleens op dit gebied wat steekjes laten vallen wat echt heel zonde is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:24

En daar zal niet veel in veranderen ben ik bang...

Neem nu simpelweg dat de waardes bij Fiek de laatste keer verkeerd zijn afgelezen en dat ik eigenlijk het advies kreeg om hem te laten gaan..

Als ik enkele bokkers niet had gekend die er meer van af wisten dan mijn dierenarts dan hadden we misschien wel op gegeven... Dat kun je je toch niet voorstellen....

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:27

Gister mijn Dieseltje laten prikken op insuline, glucose en magnesium. Ik wacht nog op de uitslag, maar ik denk dat ik het goed heb. Wel een hele zoektocht zeg! Ik heb pagina 1 van dit topic gelezen en de laatste 2 maar phoe..wat een info...en idd..ik ben erg benieuwt wat mijn DA zegt als mijn poown ook IR blijkt te hebben. Ik ben nu heftig aan het lezen maar tis zoveel!! Er is ook geen simpel plan en tis ook uiteindelijk fin om veel te weten over voeding en tekorten enzo, maar pff.....wat een zoektocht!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:28

@superroos ik heb niet het hele topic gevolgd maar kun je in het kort beschrijven hoe het fout is gegaan bij het aflezen van de waardes? En wat ze eigelijk hadden moeten doen? Heb je een eigen topic over hoe het allemaal is gegaan bij jou en fiek?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:38

Waar wordt het bloed heen gestuurd, naar de GD in Deventer..
Heb begrepen dat dat in NL het meest betrouwbare lab is..
Is het bloed gekoeld, afgedraaid en daarna bevroren opgestuurd of had je dierenarts netjes het vrieskoffertje laten komen..
Als dit niet goed gaat kunnen waardes verloren gaan en komt je resistentie lager uit dan het is..
Magnesium uit het bloed laten meten is niet altijd de beste manier.. Het laat vaak zien of er in de laatste maaltijd voldoende magnesium aanwezig was.. Een urine onderzoek of een spierbiopt is een betrouwbaarder onderzoek om achter een tekort van magnesium te komen..

Bij mij is het fout gegaan doordat het bloed niet goed verstuurd was.. Dit is de eerste 2 keer gebeurd en de 2e keer kreeg ik dus te horen dat hij nauwelijks resistent meer zou zijn...
Paar weken geleden opnieuw bloed laten prikken, bloed is toen naar duitsland opgestuurd (hier meten ze met andere waardes, GD in Deventer houdt mmol/l aan en Duitsland meet met uU/ml)
Bij fiek kwam een waarde van 71,5 uit en als je dan de waarde van de GD aanhoudt (tussen de 0 en de 10) dan kom je schrikbarend hoog uit..
Dat had mijn arts gedaan, toen ik alles thuis ontving op papier bleek duitsland een normaal waarde tussen de 4.2 en 26 te hebben en dan is 71.5 wel resistent maar iets minder dan de waardes van de GD

Vraag dus altijd je onderzoeken op papier, dan kun je nog meer onderzoek doen en eventueel andere artsen bellen wat zij van die waardes vinden..

Als je het hier in het topic plaatst zijn er ook veel mensen die je kunnen helpen en vertellen hoe ernstig het is en zijn er misschien meer paarden die dezelfde waardes hebben..

Ik moet nu weg, hopelijk even genoeg info voor nu..
Heeft je paard trouwens gevast van krachtvoer voor het bloedprikken, en is het zonder stress afgenomen..
Beiden kunnen namelijk de insuline flink omhoog laten gaan..

Heeft je paard ook veel overgewicht.. Spiek wel even snel in je profiel om wat voor paardje het gaat..
Succes in ieder geval!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:47

Hij is wel veelste dik, heeft 12 uur lang zonder eten gestaan voor het prikken en had geen stress met aftappen.

Afbeelding
deze foto is op 8 september gemaakt.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:59

kheb meteen allemaal nieuwe vragen...

Zoals..hoe zorgen jullie dat je paard afvalt? Welke voeding en vooral de hoeveelheid geven jullie?

Diesel krijgt alleen maar gras en hooi. Kan ik hem daarmee op dieet zetten en zoja hoe dan? Hij heeft al een graaskorf om, maar tiss nu de derde dag en zie hem nogsteeds niet ermee eten. Toch volhouden? of andere graaskorf? of juist helemaal van gras afhalen? Daarnaast krijgt hij dus als ze van de wei afkomen zo einde van de middag hooi (apart van zijn groep) en dan savonds nog een keer (nu wel bij de groep maar ze eten door spijlen en staan dus in kuddeverbaand.

En hoe doen jullie het met bewegen? Hij loopt soms alsof ie over glasscherven loopt..maar de andere keer loopt ie als een tierelier! Laten jullie ze bewegen en zoja hoedan? Gaan jullie wandelen of juist rijden en dan actief in de bak of liever een bosritje?

Ik ga misschien nog dit topic doorspitten maar 70 pagina's aan info is wel heel veel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:54

Kan het zijn dat hij het niet snapt? Dan grasjes door de korf heen voeren, maar ja, als hij moet afvallen.... dan zou ik hem dus van het gras afhalen, zeker septembergras is best gevaarlijk, het krijgt deze maand een laatste groeispurt voor het de winterrust in gaat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:10

peaches schreef:
Hij is wel veelste dik, heeft 12 uur lang zonder eten gestaan voor het prikken en had geen stress met aftappen.

http://i62.photobucket.com/albums/h83/p ... 170111.jpg

Dat je arts dat wist is al een pluspunt!! Wanneer zou je de uitslag krijgen, weet je dat
En weet je wel naar welk lab het gaat, dan zou je zelf de referentiewaardes al kunnen zoeken en schrik je je dus niet dood als de dierenarts het per ongeluk ook verkeerd af zou lezen..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:15

Twee uur per dag op de wei, waar bijzonder weinig staat, klein stukje gras wordt dagelijks bij geprikt. Tussen de 3.5 en 4kg hooi, verdeeld over 3 voerbeurten, 0.5kg Sanequi, met 50gr. Pavo vital brokjes erdoor en een maatschepje lijnzaad, ongekookt.

Verder 45min. per dag beweging, rijden of longeren, meestal zonder longeerlijn in de paddock. (5dagen in de week)

Hier doen mijn paarden het super op.

Als het straks echt koud gaat worden of heel veel regent bij lagere temperaturen mogen ze een beetje extra hooi, kilo'tje ofzo.

Vuistregel is: tussen de 1.2 en 1.5kg hooi per 100kg lichaamsgewicht.

Gras is de grote dikmaker, dus dat eerst beperken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:17

peaches schreef:

Zoals..hoe zorgen jullie dat je paard afvalt? Welke voeding en vooral de hoeveelheid geven jullie?

Diesel krijgt alleen maar gras en hooi. Kan ik hem daarmee op dieet zetten en zoja hoe dan? Hij heeft al een graaskorf om, maar tiss nu de derde dag en zie hem nogsteeds niet ermee eten. Toch volhouden? of andere graaskorf? of juist helemaal van gras afhalen? Daarnaast krijgt hij dus als ze van de wei afkomen zo einde van de middag hooi (apart van zijn groep) en dan savonds nog een keer (nu wel bij de groep maar ze eten door spijlen en staan dus in kuddeverbaand.

En hoe doen jullie het met bewegen? Hij loopt soms alsof ie over glasscherven loopt..maar de andere keer loopt ie als een tierelier! Laten jullie ze bewegen en zoja hoedan? Gaan jullie wandelen of juist rijden en dan actief in de bak of liever een bosritje?

Ik ga misschien nog dit topic doorspitten maar 70 pagina's aan info is wel heel veel.

Ligt straks ook aan de uitslag die je krijgt denk ik.. Bij de ernst van Fiek was het gewoon direct helemaal van gras af en in een zandpaddock.. In de paddock alleen goed hooi (geen hooi van vorig jaar, dit bevat evenveel suiker nog maar verliest de vitamines)
Geen gras meer, ook niet met graaskorf, de suikers die ze binnen krijgen zijn funest..

Bij IR laten de meeste onderzoeken zien dat je het beste een suikerarme bietenpulp of luzerne kan geven aangezien dit wel goed eiwit bevat, enkel om dat je medicijnen of supplement in te geven
Direct van gras op helemaal niks en alleen hooi kan bloedvervetting tot gevolg hebben en dat kan dodelijk zijn, kun je op bokt wiki vinden http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie

Fiek krijgt nu een luzerne, handje per dag om zijn medicijnen over te krijgen
Hij krijgt http://www.nmlhealth.com/p,58,1397/Gluc ... NIEUW.aspx en dat geven een aantal mensen uit dit topic.. Is eigenlijk het enige middel tot nu toe dat iets kan betekenen voor IR naast de hormoontherapie voor de schildklier maar daar staan artsen in NL niet om te springen..

Verder heeft hij dit gehad voor bevangenheid http://www.nmlhealth.com/p,58,1386/Podo-comp-NIEUW.aspx
Jouw paardje klinkt ook erg gevoelig op de hoeven dus zou misschien ook wat bij kunnen zetten..

Bewegen gebeurd enkel alleen rustig in vertrouwde omgeving, rustig stappen, draven en een zacht gallopje.. Teveel stress laat de insuline weer stijgen en ook wanneer je het paard compleet in het zweet werkt heeft dat geen gunstig effect..

Ik geloof dat bij de laatste van de 70 paginas veel nuttige info zit.. Hoef je niet direct alles door te spitten als je nog geen tijd hebt..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:18

Hier was 2 uur gras per dag alsnog een enorme boosdoener.. Ligt weer aan de bodem waar het gras op groeit en hoeveel fructaan het bevat, ook dit is weer afhankelijk van allerlei omstandigheden

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:34

SuperRoos schreef:
peaches schreef:

http://i62.photobucket.com/albums/h83/p ... 170111.jpg

Dat je arts dat wist is al een pluspunt!! Wanneer zou je de uitslag krijgen, weet je dat
En weet je wel naar welk lab het gaat, dan zou je zelf de referentiewaardes al kunnen zoeken en schrik je je dus niet dood als de dierenarts het per ongeluk ook verkeerd af zou lezen..

helaas...ik wist het door mensen die me erop wezen via internet. Ik kreeg toen ik de DA beld gewoon de receptioniste eraan en die vertelde me niks. Ik heb zelfs moeten vragen of ze na 12 uur vasten ook niet te lang wilde wachten met prikken. Dit is goedgekomen maar had meer het idee dat het door geluk kwam en omdat ik hier nog extra voor belde...normaal bellen ze een half uur van te voren, amar dan kunnen ze dus om 9 uur smorgens komen of savonds een keer.

Wanneer ik de uitslag krijg...deze week werd me verteld. Insuline wat later als de rest. Ik weet niet waar het heen is gestuurd maar dit kan ik uiteraard navragen als ik de uitslag krijg. Ik neem aan dat ik die uitslag op papier kan krijgen of per mail? Hebben jullie dit ook gedaan?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:37

Je zou de assistente best nog kunnen bellen dat je benieuwd bent waar het heen gaat, onder het mom van dan kun je vast dingen uitzoeken, zou ik gewoon doen!

Ik kreeg via de eerste arts via de GD alles netjes binnen, via duitsland moest ik er extra om vragen aan mijn arts.. Is dus ook wisselend... Dus wanneer de arts je belt met de uitslag kun je gelijk vragen of je de uitslagen van het lab ook thuis krijgt omdat je alles zelf ook goed bij wil houden (mocht hij het hebben)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:49

Hier staat dus nauwelijks gras, ze moeten het hebben van het randje dat ik bijprik. Als dat op is, is het verder sprietjes zoeken. Verder is mijn ervaring dat het goed gaat als ze verder maar karig gevoerd worden, dus echt niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid hooi.

Ga je daaroverheen, dan zijn die twee uurtjes de bekende druppel.

SuperRoos schreef:
Hier was 2 uur gras per dag alsnog een enorme boosdoener.. Ligt weer aan de bodem waar het gras op groeit en hoeveel fructaan het bevat, ook dit is weer afhankelijk van allerlei omstandigheden

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:54

peaches schreef:

Dat heeft mijn merrie ook. Dit si een van de voortekenen van hoefbevangenheid. Dus zorgen voor goede hoefverzorging en weinig suikers..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:30

mysa schreef:
Hier staat dus nauwelijks gras, ze moeten het hebben van het randje dat ik bijprik. Als dat op is, is het verder sprietjes zoeken. Verder is mijn ervaring dat het goed gaat als ze verder maar karig gevoerd worden, dus echt niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid hooi.

Ga je daaroverheen, dan zijn die twee uurtjes de bekende druppel.

Dat korte gras, die sprietjes, kunnen juist boordevol fructaan zitten maar ik vraag me idd af in hoeverre het langere gras 'beter' is..
Is per grond en grassoort waarschijnlijk weer erg verschillend..
Grazen, ook slechts kleine beetjes, had bij Fiek slecht effect dus voorlopig probeer ik het nog niet weer..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:50

ik merk echt dat het lange gras vervelender is voor mijn paard. het heeeeeele orte gras is ook niet goed, maar zodra je hooi verstrekt zal ze veel minder van het gras eten. dus gaat dat ook goed...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:03

Op kort gras nog nooit een paard bevangen gehad, op lang gras wel. Idem vrienden en kennissen. Voor mij is het dus duidelijk.
Als ik logisch nadenk kom ik ook tot de slotsom dat als ze 1 uur op zeer kort gras staan ze een kwart, zoniet nog minder binnen krijgen dan wanneer ze op dat langere gras staan. Ga je uit van 25% fructaan in kort gras, wat een behoorlijk hoge schatting is, en 10 % in lang gras, dan krijgen ze op kort gras per definitie minder fructaan binnen. Bijv. paard in een uur 1.5kg lang gras, krijgt het 150gram fructaan binnen.

Op kort gras zou het paard dan minder dan een halve kilo gras binnenkrijgen per uur x 25% fructaan is nog geen 100 gram.

Ik weet het, zijn schattingen, maar ik heb bij m'n paarden vaak staan kijken, op lang en op zeer kort gras, en ik denk dat ik er niet ver naast zit. Lange gras gaat hier met mondenvol naar binnen.

En verder heb ik dyscalculie, dus rekenfouten mogen verbeterd worden ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:15

Interessante theorie.. Jammer dat hier weinig professionele onderzoeken naar zijn..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:23

Ja, vond m'n d.a. ook wel interessant, heb van haar een mailadres van een voedingsdeskundige die tegelijk ook d.a. is, die moest ik er eens over mailen, maar dat moet nog steeds.

Ga ik nog wel doen, 't is natuurlijk wel een beetje natte vingerwerk zo.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:13

Ik heb Niek nu 9 jr. en hij doet het ook het best op kort (liefst onbemest) gras.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:22

Mijn paard staat sinds juli op kort gras, en geen problemen meer! Eet zelfs 2x daags 1 kg flexibel move.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:05

En zo reageren ze allemaal anders... gek word je er van ...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:46

Ja idd...

Gelukig is bij ond het land niet bemest met koeienmest, dan wel met gesleept paardenmest. En er is gemaait.

Het gaat gelukkig wel redelijk nu :) ik heb het idee dat ze minder gevoelig begind te worden en dat ze nogsteeds heeeeel langzaam aan aan het afvallen is.

We bikkelen gewoon verder.

Waarneer gaan die van jullie snachts eigenlijk op stal? die van mij rond eind oktober.