[TI] Welke hengst voor dekking 2008?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Re: Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:35

Een 2-jarige zou ik zeker niet laten dekken (mag bij het NSvT niet eens!). Fenore en Cesair zijn nu 2,5 en zien er nog steeds onaf uit. Ik bekijk van het voorjaar of ik ze laat dekken of niet.

Bij Ailin zou Collin denk ik wel goed passen.

Thunder lijkt me wel passen bij Viane. (Baxter staat niet op KI)
Wat waren haar zwakke punten in het juryrapport?

Keeva, bij jou beide merries lijkt Mr. Yenkins me wel passen.

Snowdon, die kleine van jou moet eerst nog maar eens een jaartje groeien voordat ik iets roep Haha!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:38

voor haar draf had ze op de keuring van het ics een 8, voor de rest 9ens en karakter een 10, bij het nts was het ook haar draf die het het minst scoorden. over haar bouw waren weinig aanmerkpunten toen, het gangwerk heeft toen voor de 2de premie gezorgt.

zelf denken we inderdaad sterk aan thunder prachtige hengst met veel behang.

Kailey zal gedekt worden in 2010 en dan in het 2de gedeelte van het dekseizoen, ik heb er nu al zin in, en als ze uitgroeit zoals ik hoop dan weet ik dan ook al de hengst Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:42

ik denk dat ik grainey pas met d'r 4 jaar laat dekken, eerst eventjes lekker uit laten groeien (iig wat meer als een 3 jarige), hoewel ze wel een vroege is (begin maart)..
nouja, kun je toch pas zien als ze een jaar of 3 zijn, ze is nu ook pas 1,5 jaar.
en heb ook echt nog geeeen idee wat er bij haar zou passen, vind haar wel wat lang in de rug (hoewel dat d'r gangen zeker ten goede komt), maar zie ze liever wat geblokt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:45

Ik laat ze wel liever dekken met drie als ze nog niet af zijn dan dat ik ze ga berijden.Volgens mij kan dat meer kwaad en dan bedoel ik niet zadelmak maken, maar echt dagelijks rijden.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:49

Mijn idee, Vasthi, Kyara is ingereden én gedekt met 3.5 (is van januari 2004), en zelfs daar heb ik erg over getwijfeld (hé Leonoor Knipoog ). Ze maakt nu wat recreatieve ritjes maar mag verder lekker zwanger zijn tot volgende zomer Knipoog .

Ha ha Dobbel, jij loopt pas écht op de zaken vooruit Knipoog

Moet zeggen dat ik zelf ook wel wat begin te voelen voor Yenkins, al blijft Drum vooralsnog favoriet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:03

Maddox is ook gedekt toen ze nét 3 jaar was. Nu op 4,5 jarige leeftijd wordt ze pas ingereden.

@Bianca: ik begrijp wat je bedoelt! Toch moet ik als fokker blijven roepen dat bouw belangrijker is als kleur, ook als de markt het niet met me eens is. De mensen zoals jij ze omschrijft zijn er zeker weten, maar wil je voor hun fokken? Ik hoop dat je een hele leuke bonte hengst vind, en dan natuurlijk niet een effen veulen krijgt! (kan altijd nog he!)

@ Keeva: Nu ik Kyara gezien heb vind ik nog steeds Baggio een leuke keuze. Drum vind ik minder goed matchen nu ik haar gezien heb. Zelf zou ik volgende keer een hele andere kant opgaan maar dit komt omdat ik eigenlijk overal een Nuala-type uit wil fokken. Dan weet jij wat ik bedoel Knipoog

Mr.Yenkins... ik heb een totaal onbewezen of onderlegde mening over deze hengst en dat is dat hij heel vreemd loopt met zijn achterbenen. Heb hem nu meerdere malen gezien en ik blijf het zeggen. Zou nooit voor deze hengst kiezen, maar nogmaals dit is feitelijk nergens op gebaseerd, alleen op mijn persoonlijke mening en gevoel.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:14

Dankjullie wel voor de reacties, ik ga ze allemaal nog een keer doorlezen en goed over nadenken. Zitten hengsten bij die al op mijn lijstje stonden, maar ook een paar waar ik zo overheen heb gekeken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:38

Vasthi schreef:
Ik laat ze wel liever dekken met drie als ze nog niet af zijn dan dat ik ze ga berijden.Volgens mij kan dat meer kwaad en dan bedoel ik niet zadelmak maken, maar echt dagelijks rijden.

daar zit idd ook wel wat in ja.. Ja

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:01

Dat van Mr. Yenkins heb ik je eerder horen zeggen Esme.. maar ik kon echt niets ontdekken aan zijn achterbenen...
Andere hengsten liepen veel opvallender vreemd op de laatste shows/keuringen.
Moet ik ook wel zeggen dat Mr. Yenkins nooit echt opvalt in het echt... vind hem op foto wel erg leuk. Maar ik herken hem nooit direct zegmaar.

Ben het overigens ook eens met Vasthi over wanneer wel/niet rijden/dekken bij jonge merries.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:36

Ik vind Baxter voor Viane ook wel erg gaaf.
Ik heb bij Qannick toch maar even gewacht tot ze 3 was, vond het op haar 2e echt nog een puppie, en vind persoonlijk 2 ook te jong, maar snap dat sommige merries al verder "af" zijn op die leeftijd.
Ben wel blij dat ik met Qannick gewacht heb (al vond ik het best moeilijk, wil heel graag veultje Chuckie x Qannick), ze is nu zo mooi uitgezwaard al.
Kleur, tja, een goed paard heeft geen kleur, alhoewel ik wel weer enorm op die heel witte tinks val, wat veel mensen ook weer niet mooi vinden, maar tis maar goed dat smaken verschillen, want anders werd het zo saai Haha!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:50

Nuage schreef:
@ Keeva: Nu ik Kyara gezien heb vind ik nog steeds Baggio een leuke keuze. Drum vind ik minder goed matchen nu ik haar gezien heb. Zelf zou ik volgende keer een hele andere kant opgaan maar dit komt omdat ik eigenlijk overal een Nuala-type uit wil fokken. Dan weet jij wat ik bedoel Knipoog

Een Nuala-type fokken uit Kyara, dat gaat lastig worden ... Clown Haha! ... Ben benieuwd welke kant jou op zou gaan met haar, dan ? Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:45

Nuage schreef:
Mooi bont verkoopt beter idd. Maar ik zou er echt geen hengst voor laten lopen! Mag ik trouwens heel zachtjes zeggen dat ik de beste resultaten heb behaald met effen veulens en ik daarnaast denk dat je op een keuring een voordeel hebt: vlekken kunnen ook de bouw zeer negatief vertekenen!

dat geloof ik graag Knipoog Angel heeft zo'n erg lastige vlek op dr schoft waardoor het soms lijt alsof ze een heel lange rug heeft Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:44

keeva: vond Baggio een goeie match
zou zelf met Kyara niet voor Drum gaan, je zegt oa zelf een iets luxer hoofd te willen en dat is bv een punt wat niet zal lukken met Drum, maar vind hem verder ook niet bij dr passen
Mr yenkins dan weer wel, hij viel me ook echt op op de hk terwijl ik hem vanaf foto altijd maar zozo vond, vond hem ook goed bewegen (en heb dus niets raars gezien) vond hem ook leuk voor Tinkerbell
dan ga je wel weer niet richting heel zwaar en overvloedig behang

leon: Longacre Bro en Selwyn Ja
vind ik beiden goede verervers met mooie bouw, knap hoofdje en uitstraling (Bro nog iets eleganter dan Selwyn), Bro zeker ook met knappe ruime gangen
Was zelf erg tevreden over mijn nakomelingetje van Bro, ga hem zeker en vast nog eens gebruiken, al was het dan een effen veulen, haar bouw iss waauw Vingers aflikken

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:49

Dat over een luxer hoofd had ik Keeva inderdaad ook gepb'd, Frenia.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:36

Bro staat idd hoog in m'n lijstje... Selwyn moet ik toch nog maar eens goed op letten en door zijn kleur heen kijken Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:45

frenia schreef:
chubby: ik beantwoord je pb straks nog of morgen...of wil je liever in dit topic?

Maakt me niets uit Knipoog

Overigens, ik zou het helemaal niet erg vinden een effen veulen te fokken. Het zou de kans dat het veulen blijft ipv verkocht wordt alleen maar vergroten..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:00

Toch verwacht ik niet dat jouw merrie effen veulens geeft Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:09

Nee, ik ook niet Zij zijn groot en ik is klein!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:04

Citaat:
Ik ben me aan het beraden om Chubby komend voorjaar weer te laten dekken, maar wil eigenlijk niet terugvallen op de in NL bekende en veelgebruikte hengsten. Mijn voorkeur gaat uit naar wat zuidelijker, mede omdat dat vanuit Roosendaal ook prima te doen is. Misschien weet jij nog wat potentieels wat in zuidelijk BE of zelfs en France rondloopt.

Mede naar aanleiding van dit topic viewtopic.php?f=98&t=641931&st=0&sk=t&sd=a en jouw kennis van de zuidelijkere hengsten: de foto's die je toen hebt geplaatst van de nakomelingen doen mij denken dat Romeo zijn indrukwekkende hoogte, bone en behang niet doorgeeft. Heb jij daar een andere kijk op of zie ik dat goed? Het leek mij een leuke combi met de minpunten en pluspunten van Chubby.

Zoals je uit bovenstaande begrijpt, wil ik deze keer echt wat zwaarder en zeker meer behang (sok) eruit proberen te fokken. Binnen NL is Drum een potentiele kandidaat, of Chacotay.

Vooraleerst: voor diegene die Roméo niet kennen:
http://www.proximedia.com/catalogue/vie ... &lang_id=1

en wat van mn eigen foto's (die ik even snel kon vinden, HK ICS 2007)
http://i158.photobucket.com/albums/t103 ... border.jpg

Ben ten eerste al geen fan van Roméo... Vind hem té groot, té zwaar, té grof,...
Hij raakt m'n hart ook niet
al sta ik elke keer weer versteld van de souplesse en de elegantie die hij tentoonspreidt als hij gaat bewegen Kwijl

Zijn veulens erven stuk voor stuk zijn zware (en lelijke, sorry Clown Bloos ) hoofd, heb tot hiertoe nog maar één merrietje gezien met een redelijk koppie, de moeder is een fijne tinker met veel welsh-bloed en een bijhorend hoofdje...
Verder vind ik ze vrij lomp en slungelig, grootte vererft hij dus wel.
Beenwerk is smal, sokken middelmatig (voorbeeld: Dilhara (v moes) heeft meer sok met 6 maand dan veel nakomelingen van Romeo als jaarling/tweejaarse)
Heb het even gecheckt via ics: vooral 2de premie veulens, een 3tal 1ste premies, telkens uit een STERmerrie en 2x uit dezelfde merrie (dus volle broer en zus)
Vind ze ook in beweging geen toppers, vaak afhangend kruis en vrij lang in de rug, smal beenwerk voor groot lijf en hoofd buiten proportie.
Vaak erg veel wit, Romeo is homozygoot.

Mijn keuze zou hij dus echt niet zijn...
Toevallig nog een link gevonden met foto's van een veulen van hem wat ik dus echt niks vind Bloos
http://passion-irish-cob.forumactif.com ... ight=romeo
mams is natuurlijk ook geen spetter Bloos
http://meschevaux.skyrock.com/photo.htm ... =580572976

Zou dan eerder aan een hengst als Moes of Killarney gaan denken.
Beiden heterozygoot bont, dus kans op effen veulens in combi met effen/heterozygoot bonte merrie.
Moes geeft wel kans op grotere oren Tong uitsteken en ook vrij zwaar hoofd, met typerende "vierkante" neus en plaatsing van de neusgaten, is geen bewegingstopper. Vind hem persoonlijk over het algemeen erg mooi fokken, sommige veulens zijn ook echte eye-catchers met een flinke portie uitstraling.
Meestal een mooie, compacte bouw, beenwerk oké. Behang wisselt nog wel eens, maar over het algemeen toch meer dan doorsnee. Prima karakter (op een uitzondering na, ken 1 veulen dat een echte draak was, maar eerlijk gezegd is de moeder dat ook Clown )

Aan Killarney denk ik zelf voor Tinkerbell... vind hem moeilijk te beoordelen, maatje groter.
Op de keuringen denk ik altijd van "ja, match met Tinkerbell", maar hij blijft niet echt beklijven in de weken nadien. Als ik dan toevallig weer foto's zie, denk ik opnieuw "ja" en vervolgens verdwijnt hij weer uit m'n gedachten Verward
Weet bijna niks van zijn nakomelingen, al heeft hij er wel een paar.
(vind er 7 bij ICS, slechts 3 geprimeerd: 2x 1ste premie en 1x 2de premie, Moes overigens een 25tal, 5 2de premies (waaronder de mijne Clown ), 9 niet geprimeerd en dus 11 1ste premies)

Moes ligt erg goed in de markt richting buitenland (en binnenland!), Killarney weet ik niet zo goed...

Ga ook nog eens verder overdenken welke hengsten misschien nog in aanmerking zouden komen...
Ga ook Frankrijk nog eens doorspitten...
Als ik het goed begrijp, maakt stamboek je niet uit? Hoeft dus ook niet noodzakelijk ofwel NST ofwel ICS te zijn???

Nu we toch over deze 2 hengsten bezig zijn, wat vinden jullie van de combi van:
Moes met Tinkerbell
en
Killarney met Tinkerbell
???

ps: dit doet er me trouwens aan denken, voor mensen die verder nog wat hengsten willen bekijken: http://s158.photobucket.com/albums/t103/frenia02/

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:32

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:43

Mooie vondst Frenia, alleen wel licht in zijn beenwerk.

Vind je Premie niets voor Tinkerbell?? Zwaar, groot (1.56m op 4 jarige leeftijd) en voldoende behang. (en natuurlijk een mooie papa Haha! )

Hier op 4 jarige leeftijd
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:07

Waar staat die Rob Roy?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 01:00

Al gevonden Clown Ten zuiden van Straatsburg dus...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:00

waar vind je al die knapperds toch altijd, frenia? Haha!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:55

Rob Roy heeft absoluut geen lichter beenwerk dan Premie als ik zo naar de foto's kijk....

Mooie hengst die Rob Roy Ja Apart getekend ook...