[TI] Welke Tinkerhengst volgend seizoen op je merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:46

Voor Mabel ligt het vrij simpel
idd gewoon aan een vosbonte hengst zetten. Als dan één van de ouders fokzuiver is voor bont, dan heb je daarbovenop nog eens 100% kans op bont ook (bij twee heterozygote ouders geloof ik 75%)
Welke vosbonte hengst je daan neemt, moet je idd van meer factoren laten afhangen: wat wil je precies bereiken qua bouw en gangen, wat zijn de zwakke punten van hengst/merrie,...

Voor Ylean ligt het wat moeilijker zou er bij god geen zinnig antwoord op kunnen geven (maar in de topic over kleurvererving vind je vast wel iets nuttigs)

Wel twee PLAATJES overigens

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:15

frenia en esme_27, Ze MOET niets vwb haar keuze als zij enkel of grotendeels naar de kleur wilt kijken, heeft ze daar het volste recht in!

mabellean: komende hengstenkeuring komt er nog een vosbonte hengst naar de keuring, wellicht is hij (Boy v/d Asheuvel) ook een optie als hij goedgekeurd wordt.

Maar aangezien je graag een vosbonte nakomeling wilt met veel sok, raadt ik Drumshambo op de eerste plaats aan

vwb Ylean, in Noord-Duitsland staat een appaloosa Tinkerhengst Veel zwart met wat witte stippen.. het tegenovergestelde van Ylean dus!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:01

Haha, nee zo was het ook niet bedoeld

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:27

ik wil graag Maxalo erop! ook omdat ie niet zo groot is en mijn tinkie ook niet! ik vind het echt een supermooie hengst! daarnaast staat ie niet al tever van Taryn vandaan.

Ik zou anders ook wel erg twijfelen tussen : Raven ( maar die is wel erg breed en fors) en PItalo, Gwen en Pablo!

maar Maxalo vind ik eigenlijk net zo mooi, dus waarom niet!

groetjes Marjolein

Tinkermuts

Re: Welke Tinkerhengst volgend seizoen op je merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:46

uhhh, Leintje, je smaak loopt wel heel erg uiteen, enne Raven breed en fors
Wel erg mooi, maar juist wat kleiner en minder zwaar met heeeeeeeeeeeeeeeeel veel behang
Vind Pitalo of Glenn ook errug verschillend, misschien moet jeje toch iets meer in verdiepen wat je precies wilt

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:27

Nou ik vind echt dat je dat MOET Leon Als je wilt fokken moet je dat ook serieus nemen. Sorry maar dat is mijn mening.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:38

Esme_27 schreef:
Nou ik vind echt dat je dat MOET Leon Als je wilt fokken moet je dat ook serieus nemen. Sorry maar dat is mijn mening.

Dat is ook mijn mening, vandaar dat ik "moet" gebruikte maar uiteindelijk is het ieders eigen keuze en kan ik dat niet voor anderen beslissen, maar ik geef natuurlijk wel advies naar mijn mening

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:46

Raven is inderdaad niet superfors, wel echt stoer behang!

Pablo (Vanner) en Glenn (Grai) zijn trouwens wel groot hoor, 1.58 en 1.64.. Pitalo is een grote cob van 1.53.

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:42

Sharmila schreef:
Sjee....als ik een merrie had zou ik voor Raven gaan! Jammergenoeg zit ie bij het ICS....en ben ik meer van het NST.

droom droom droom...

Maar een vriendin van mij die in het bezit is van Sjims zusje gaat haar merrie binnen nu en een paar jaar laten dekken door Raven! Ik kan bijna niet wachten!

De tinkers weten niet of ze bij het NTS of ICS zitten hoor. En Raven is erg leuk. ( Een zeer leuk karakter) Als die bij het NTS zou zijn aangesloten is die ook leuk. Hij is namelijk gewoon leuk. Groetjes Ceesje

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:27

ceesje schreef:
Sharmila schreef:
Sjee....als ik een merrie had zou ik voor Raven gaan! Jammergenoeg zit ie bij het ICS....en ben ik meer van het NST.

droom droom droom...

Maar een vriendin van mij die in het bezit is van Sjims zusje gaat haar merrie binnen nu en een paar jaar laten dekken door Raven! Ik kan bijna niet wachten!

De tinkers weten niet of ze bij het NTS of ICS zitten hoor. En Raven is erg leuk. ( Een zeer leuk karakter) Als die bij het NTS zou zijn aangesloten is die ook leuk. Hij is namelijk gewoon leuk. Groetjes Ceesje

Wat je zegt is waar, maar als je graag een veulen met stamboekpapieren wilt fokken (wat het ras uiteindelijk ook ten goede komt), moet je er wel een beetje rekening mee houden!
Ik ben ook van mening dat verschillende NSThengsten erg leuk zijn, maar zou ze nooit kiezen voor één van mijn merries omdat die ingeschreven staan bij ICS, maar dat maakt ze niet minder leuk natuurlijk

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:35

Nou ja het ics heeft op het moment echt geen goed stamboek meer en dus wat bat betreft maakt het niet uit,

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:42

Wat je zegt is waar, maar als je graag een veulen met stamboekpapieren wilt fokken (wat het ras uiteindelijk ook ten goede komt), moet je er wel een beetje rekening mee houden!
Ik ben ook van mening dat verschillende NSThengsten erg leuk zijn, maar zou ze nooit kiezen voor één van mijn merries omdat die ingeschreven staan bij ICS, maar dat maakt ze niet minder leuk natuurlijk
[/quote]
Ja natuurlijk. Kunst is om de paarden en hun karakter en bouw centraal te stellen. Groetjes Ceesje[/quote]

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:04

Nou mag je zeggen van de ICS wat je wilt, maar er zijn daar ook best mooie hengsten (zoals raven bv ) met een superkarakter en een goede bouw.
Het is lekker idealistisch allemaal om karakter en bouw centraal te stellen, maar daarbij letten op de afstamming kan ook helemaal geen kwaad. (voor bv marktwaarde, ...)
Ik zeg ook niet dat je dan maar eender welke hengst moet kiezen als je voor een bepaald stamboek gaat (of dat nu ics of nst is of nog wat anders) maar dat je je keuze moet afwegen naar karakter, bouw en passen bij je merrie...

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:09

O dat er geen mooie hengsten zijn bij het ics dat wordt ook niet gezecht ook ik vind raven een prachtige hengst, en is meschien als hij in januarie goed gekeurd wordt ook bij het NTS te gebruiken

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:56

frenia schreef:
Het is lekker idealistisch allemaal om karakter en bouw centraal te stellen, maar daarbij letten op de afstamming kan ook helemaal geen kwaad. (voor bv marktwaarde, ...)
Ik zeg ook niet dat je dan maar eender welke hengst moet kiezen als je voor een bepaald stamboek gaat (of dat nu ics of nst is of nog wat anders) maar dat je je keuze moet afwegen naar karakter, bouw en passen bij je merrie...

Naar stamboek kijken vind ik echt nog helemaal niets waard eerlijk gezegd... voornl omdat ze 'open' zijn gesteld voor vanalles en nogwat...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 14:43

Ik kijk ook niet echt naar stamboeken hoor.
Shakyra is wel ICS gekeurd, maar Kaylen is geen stamboekveulen en dat maakt hem voor mij niet minder leuk.
En ik denk dat het kwa prijs ook vrij weinig uitmaakt of hij nou een ICS-paspoort of een paardenpaspoort heeft.
Misschien dat dit na 2010 allemaal wel verandert als het stamboek niet meer opgesteld is ( iig bij NST, ik weet eerlijk gezegt niet hoe 't bij 't ICS zit)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:45

Ik vind persoonlijk wel dat het slimmer is om voor een stamboekhengst te kiezen omdat deze op verschillende punten zijn gekeurd, het zegt niet alles maar je speelt wel meer op safe ipv met een wilde hengst te dekken, en dan kun je als je een aantal jaren verder bent wat meer over de afstammingen zeggen.
Ik ben wel van mening dat er zeer veel goede kwaliteit hengsten zijn bij beide stamboeken.
(Vooral de hengsten die voor beide stamboeken gekeurd zijn, , hihi is ff een grapje)

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:46

Ik zeg ook niet dat je al in dezelfde mate naar afstamming enzo kan gaan als bij andere stamboeken, maar als je er nooit eens mee start, kan je net zo goed geen stamboek hebben, want dan heeft het geen nut.

chas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:50

chas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:51

ow ah ze is een i.c.s goedgekeurd voor dekmerrie

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:27

snowdon schreef:
Naar stamboek kijken vind ik echt nog helemaal niets waard eerlijk gezegd... voornl omdat ze 'open' zijn gesteld voor vanalles en nogwat...

aanvulling:

maar dan lijkt mij het beste dat hij wel 'ergens' goedgekeurd is

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:35

chas schreef:
wat denken jullie .welke hengst voor mijn floor ...ze meet 1.43
zoals ik al eerder zei val ik dus op Raven .......
zie foto van floor ,
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4CV6TEHO

gr chas

Hangt ervan af wat jij graag wilt. Hoe moet je veulen zijn? Wat zijn de mindere punten van je merrie die je graag wilt verbeteren? Wat voor kleur, maat, temperament,...........

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:48

Wat ik belangrijk bij het kiezen van een hengst is, juist de minpunten proberen te verbeteren van je merrie. Nikita heeft bijvoorbeeld een korte nek, die zou bijvoorbeeld best ietsje langer mogen. Ook heeft ze een korte rug, dus kun je ook een hengst erop zetten die een wat langere rug heeft. Nikita heeft veel temperament, dus moet je daar niet al te veel temperament op zetten.

Ondanks dat ik veel hengsten echt schitterend vind, moet je wel kijken welke hengst de minpunten van je merrie zouden kunnen verbeteren. Dat vind ik het allerbelangrijkst bij het fokken.

Ook moet je je afvragen wil ik een echte cob met cobkenmerken gaan fokken met veel sokken of een tinker met veel beweging en weinig sokken. Tja, dat zijn twee uiteenlopende fokrichtingen.

Ik krijg het 3e veulen nu van dezelfde combinatie (Nikita x Chester), maar ik heb tot nu toe 2 zeer verschillende veulens gehad. Dus ook al denk je een bepaalde combi te hebben, kan er echt nog van alles uitkomen.

Wat ik wel bereikt heb met het fokken is, Sissi en Romy hebben beide een mooie nek, mooie rug en mooie bewegingen, grote maat, nu nog wat meer kleur en sokken erin fokken, dat zou met Maxolo bereikt kunnen worden.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:58

Nikita, hoe hoog is Maxolo?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:00

Snow

Chas, supermooie merrie, maarre, goedgekeurd als dekmerrie