[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 12:32

dorientjuh schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar volgens een ander topic (wat ik niet meer kan vinden) hielp dit heel erg goed:

Maak zelf een zalf van zwavelbloem en zonnebloemolie. Zwavelbloem is te koop bij de apotheek en bij de DA drogist. Zeef eerst de zwavelbloem boven een bakje totdat alle klonten eruit zijn. Doe er daarna een beetje olie bij en meng het door elkaar zodat het een stevige pasta wordt. Smeer het er een keer per dag op, het lost dan in die 24 uur vanzelf op. Houd dit net zolang vol totdat de mok weg is (meestal een paar dagen).

Dat zou helpen bij gewone mok, niet bij de mok die de paarden van binnenuit krijgen!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:44

dorientjuh, de volgende keer misschien eerst een beetje het topic doorlezen?? Hetzelfde is net voor jouw reactie nog besproken.

Oa ik gebruik dit dus voor de rasp en het zal vast en zeker ook wel voor de mok goed zijn.
OOK ALS HET VAN BINNENUIT KOMT (irish-lady ) Dat is nl ook het geval bij Snowdon (eiwitgevoeligheid)..

Allleen is het symptoombestrijding en geen oplossing van het probleem, maar het werkt wel erg goed. Het is een goedkope en makkelijke manier om de mok/rasp binnen de perken te houden.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:56

er zit toch wat verschil tussen de gebruiken van Zwavel. De ene is elke dag herhalen de ander is om na 4 dagen herhalen.

Ik wil het toch eens gaan proberen, omdat hij weer een fikse plek heeft RA....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:47

Nuala heeft gelukkig hier geen last van. Ze stampt wel en jeukt soms aan haar sokken, maar ik kan niks ontdekken. Wat ik er aan doe is helemaal niets. Ik was de sokken ook niet, kam ze niet uit, kom er gewoon helemaal niet aan. Ik merk dat de onderkant bij de huid dan echt droog blijft, de sok zelf zorgt voor bescherming.

Ik zag de naam Eveline Hekkenberg vallen. Ik ben daar niet erg tevreden over geweest toen zij bij mij was langs geweest. PB eventueel voor ervaringen.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:01

Tja, ik ben supertevreden over Eveline H. Logisch, anders zou ik niet al 10 jr lang contact met haar hebben. Had haar nu een paar jaar niet nodig gehad en heb haar laatst bij Mira geroepen. Ze heeft zich in die jaren nog veel beter ontwikkeld en veel meer geleerd.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:06

het is maar net wat je ervaring is!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:32

Na 2 weken op een nieuwe stal te staan, is Bonita weer VOLLEDIG genezen van haar mok!! De laatste oude schilfertjes zitten nog los in haar sokken, de rest is WEG!! Het gaat echt hartstikke goed nu! Uit gewoonte schuurt ze nog wel haar achtersokken tegen elkaar als ze zich verveelt, maar na 10 keer checken gisteren was er echt helemaal niks meer te zien! Na de verhuizing heb ik niet meer gesmeerd met hydrocortiderm, omdat je dat spul niet te lang mag gebruiken.

Ze staat nu op 2 kilo Tinkerbrok per dag, 1 kilo Hartog Balance (Muesli, zeer eiwitarm) en onbeperkt grofstengelig hooi.. Moet wel een beetje meer voeren nu, omdat in het hooi veel minder energie zit als in het kuil wat ze kreeg. Ze krijgt ook een mooi lijntje nu!!

Ben echt blij!!!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:16

Fijn Teuntje111!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:20

Zo zie je Teuntje111, dat ander voer wèl helpt. Wees maar blij dat je op die vorige stal weg bent.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:48

hey toevallig, heb voor de mijne ook Hartog Balance gehaald vanmorgen en nu lees ik dat het jou zeer goed bevalt. Ben benieuwd of de mijne er ook zo goed op reageert.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:02

Fijn dat het met Bonita beter gaat!

Na een week smeren met hydrocortiderm was de rasp in Vasthi's knieholtes ook weer onder controle. Er zitten nu nog wel wat korstjes, maar niet meer van die dikke korsten. Helaas had de verergerde rasp dus niets te maken met drachtigheid want ze was gewoon gust.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:23

Jammer Vasthi, van de gust.. Ga je het volgend jaar weer proberen?

Hydrocortiderm heeft bij Bonita maar een heel klein beetje geholpen, het grote verschil zit bij haar in het voer.

Hartog Balance vind ik zelf erg fijn voer. Zitten veel groffere bestanddelen in en weinig van die biksjes. Je ziet van bijna alles wat het is. En het ruikt zo lekker!!

Sox, ik ben ook erg blij dat ze weer beter gaat nu!

Ik heb een voedingswaardetabel gemaakt van de gegevens die ik heb, van haar oude voer (Vente), tinkerbrok en de Hartog Balance..
Klik hier voor de Voedingswaardetabel

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:40

Pavo Liga staat er nu ook bij.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:08

Teuntje111: is er speciaal Tinkerbrok dan? Zo ja, waar te krijgen?

Jessie heeft het al zolang ik haar heb, jeuk en open/kale/schilfer plekken. Dierenarts erbij gehaald en die heeft haar een paar keer gespoten met een bepaald goedje. Dat hielp maar zo-zo. Bovendien kreeg ze er een gigantische hekel aan, zodra ze die man al zag stond ze al op 'r achterbenen. (had ook te maken met zijn manier van die spuit erin jassen maar oke)
Nou was ik haar met een bepaald gif, weet niet hoe het heet. Maar het helpt!
Ook wordt ze nou 5x in de week gereden, is ze hopelijk drachtig, krijgt ze minimaal en arm brok, wordt ze minimaal 2x in de week intensief western getraind en staat ze op kaler land. En jaja, mevrouw haar benen blijven harig en plekjes vrij! Hopen dat het zo blijft.. ze had soms het bloed langs haar benen langs lopen.
Ik hoop zo haar benen leeg te trekken, en hoop dat er zo minder afval stoffen zich in haar benen ophopen.

Toch ben ik wel benieuwd naar die leemkuur.. kan iemand me daar meer over vertellen?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:47

Ja, er is speciaal tinkerbrok Kijk maar op tinkerbrok en dan bij Dealers!

Groetjes Dianne

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:57

gam was na 1 zo'n spuit al immuun voor het goedje, de mok kwam net zo hard weer terug!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:10

Van die spuit kreeg Bonita het alleen maar veel erger!, ik gebruik dat dus nooit meer! Dat "gif" is denk ik Sebacil, of wat anders?

Ik ent trouwens mijn paard zelf, vind dat prettiger.. Moest een keer anderhalve week antibiotica geven, maar vind het prettiger om het zelf te injecteren, dan weet je zeker of ze het binnen hebben gekregen en je hebt geen problemen dat ze de poeder niet lusten.

Als het zo rustig blijft, zou ik zeker doorgaan met het dieet wat je nu geeft.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:17

vd site van paardendrogist www.paardendrogist.nl:

Groene leem
Groene leem is een kleisoort die heel rijk is aan vitaminen, mineralen, sporenlementen en enzymen. De werking berust op het uitwisselen van ionen, het opnemen van gifstoffen en het leveren van bouwstenen voor gezond weefsel.

Bij inwendig en uitwendig gebruik kan groene leem de gezondheid bevorderen en genezingsprocessen ondersteunen. De werking van groene leem is wetenschappelijk aangetoond.

Uitwendig gebruik
Groene leem wordt uitwendig gebruikt bij onder andere dikke benen, wondjes en ter bescherming van de huid van de staart en de manen.

Gebruik op wonden en beschadigde huid is echter niet zonder risico en dient met zorg toegepast te worden. Als de klei te lang blijft zitten kunnen afvalstoffen van de wond "naar binnen slaan" en kan een infectie ontstaan. De klei mag nooit langer dan 12 uur blijven zitten; de hard geworden klei moet dan van de huid verwijderd worden. Meer informatie over het gebruik van groene leem in combinatie met essentiele olien kunt u lezen in het boek Essentiele Olien voor paarden.

Inwendig gebruik
De fijne zuivere groene leem wordt veel gebruikt voor een inwendige reinigingskuur om het lichaam te ontdoen van gif- en afvalstoffen. Dat kan op regelmatige basis (2 x per jaar) of alleen als het dier kwakkelt en regelmatig problemen heeft die kunnen voortkomen uit een "volle" prullebak (zoals mok, eczeem, te vaak verkouden, infecties, schimmel, enz).

Een reinigingskuur met groene leem wordt ondersteund door de toevoeging van essentiele olien. In het boek Essentiele Olien voor paarden staat de volgende beschrijving:
Voor een inwendige reinigingskuur bij paarden gebruikt u tweemaal daags twee eetlepels groene leem en voor honden een halve eetlepel. Hieraan kunt u voor paarden 2 druppels Jeneverbes olie toevoegen en voor honden 1 druppel. Dit doet u twee weken achter elkaar. Om de weerstand te verhogen kunt u ook 2 druppels Tea tree olie en 2 druppels Citroenolie toevoegen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:07

meestal heeft dat AB wel een lekker smaakje, het ruikt iig naar aarbeien/vanille gam vond het altijd heerlijk!!

ik weet niet meer wat er in die spuiten zat, wel iets tegen mok, mijt en wormen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:25

Oh.. dat klinkt wel goed! En dat helpt dus ook?

Ja Jessie reageert wel goed op hoe ik haar nu laat rijden, voer en laat voeren. Maar ja, wát het nou precies is dat haar benen er nou zo mooi bij staan weet ik niet.. en een grote schoonmaak is nooit weg! Zeker niet bij die afvalbak van een Tink die zij is

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:37

sorry voor de dubbelpost!

Maar zit met de handen in het haar, Jessie heeft weer beginnende schilfers. Het is nog niet heel erg, nog maar een paar redelijk kleine plekken. Denk zelf dat het met de "overdosis" kuil die ze gehad heeft, maar die baal stond gewoon in het land, kon het niet echt doseren ofzo.

Mijn laatste redding is die groene leem, maar omdat ze ook drachtig is, en met die chip zit.. Ze is (als het goed is) nog maar vier en een halve maand drachtig en vind het wel link om dat haar zoiets te geven.

Wie kan helpen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:39

geen kuil meer voeren maar hooi, is dat geen optie? en als de schilfers niet echt erg worden zou ik er niks aan doen.

ik weet niet wat haar mok-historie is?

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:50

Weet niet in hoeverre geen kuil voeren een optie is, ze staat nml niet bij mij thuis, maar in een grote kudde bij een vriendin. Een voordeel is dat ze laag in rang staat, dus niet constant bij het kuilvoer staat.

Ze heeft verder nooit mok ofzo gehad, alleen al drie jaar lang die schilfers. Tegen spuiten hielp niet echt (wil ik ook niet meer) wassen met Sebacil vind ik ook niet echt prettig (het blijft gif..).
Heb er nou Lubrication creme opgesmeerd, is dat bekend hier? maar kijken of dat de jeuk wat verlicht.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:05

ik onderhoud het met box mokspray en tea tree soap van de Silverlinde en verder probeer ik me er niet meer druk om te maken tenzij plekken open gaan.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:24

Nee precies, ga het nou onderhouden met die creme, en meer verder op minimaal brok e.d. zetten. Ach, en de kuilbaal is nou op, dus misschien is het grootste "gevaar" geweken. maar het blijft vervelend.