[TI] Sokloze Tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:09

Je moet natuurlijk wel eerst toestemming vragen of je tinker het oke vind. Die zal er echt mee zitten als je dat zomaar doet

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:13

_Reneee schreef:
Ik vind Tinkers zonder sokken een beetje 'ik wil wel maar ik kan niet'. Chique worden ze er niet van, want ze hebben van die dikke gedrongen pootjes en grote hoeven in verhouding. Mijn connemara zijn sokjes gingen er altijd af, sowieso heel zijn benen opgeschoren want hij was veel te harig en hij werd er wel chiquer van.

Maar bij een Tinker kloppen heel de verhoudingen niet meer :+ Snap wel dat het soms noodzakelijk is, je wilt ook niet dat hij helemaal vol mijt en mok zit. Maar het zou bij mij toch vreselijk pijn doen...

Je hebt 3 verschillende tinkers waarbij de een luxer is dan de ander.
Naar mijn mening klopt jou opmerking niet volledig :o
Er zijn wel degelijk tinkers (type Grai) die er chiquer van worden.
Ik heb niet de meest voordelige foto's uitgekozen, maar mijn tinker is in verhouding gebleven en is een stukje chiquer geworden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:15

Jeetje wat een extreme reacties, jammer hoor.
Het zou wellicht gezelliger zijn als mensen die sokken scheren EN mensen die dat niet willen gewoon hun zegje mochten doen.
Zag niets debiels voorbij komen. Ik ontstip maar want dit is niet gezellig zo.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:57

Saar88 schreef:
HopeMyDay schreef:
Inderdaad in een hunt zijn er zo veel verschillende aspecten waar je aan moet denken en verschillende hindernissen die je moet nemen... Dat is echt niet te vergelijken met springles of een cross.

Verder worden er voor de hunt voornamelijk Irish sport horses gebruikt of kruisingen Tinker, echt volle Tinkers van 1.40 die we in Nederland kennen heb ik daar nog niet aan mee zien doen (alleen bij de mini hunt, lagere hindernissen en vaak jongere kinderen)

Ik wel hoor! De voorbeelden zijn ook allemaal volle Tinkers, geen kruisingen :). Maar: de engelse/schotse/ierse fok is wel beduidend anders dan de Nederlandse.

Zoals ik zei, zoals we die in nederland kennen.
Ik bedoel dus ook de tinkers die we in Nederland kennen heb ik nog nooit mee zien doen, ik dacht dat dat duidelijk was aangezien de foto's al genoeg bewijs waren van de verschillende fokversies van tinkers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:57

Ik vind het stuk van monique heel mooi gezegd :j Zo denk ik er ook over.
Jullie lezen het veel te letterlijk.

Ik weet nog goed dat ik voor het eerst een tinker zag, met die prachtige lange manen en volle sokken die in de wind wapperen, dat gevoel is lastig te beschrijven. En als die sokken er dan af gaan dan gaat je dat gewoon aan het hart, zelfs bij paarden van iemand anders :+

Ik krijg inderdaad ook veel meer complimenten met mijn tinker dan met een warmbloed. Mensen kijken je na, je hoort ze tegen elkaar zeggen dat ze het zo'n mooi paard vinden, er worden zelfs foto's gemaakt.. Met mijn grote belg heb ik dat nog meer zelfs. Maar dat is me bij een warmbloed nog nooit overkomen, dan zeggen mensen je hooguit gedag :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:04

Ik vind het ook zonde om de sokken te scheren, maar wat ieder doet moet hij zelf weten.
Jaren heb ik kwpn-ers met een sportcoupe gereden maar juist bij de tinker vind ik het vele behang mooi.
Voor mij persoonlijk maakt dat het ras extra typisch. Hoe meer sok en hoe voller de manen, hoe groter de penny in mij wordt <3

Gelukkig heb ik bij mijn kwpn-er toch ook meerdere malen te horen gekregen dat hij mooi is door voetgangers op straat.
Maar hij had een heel imposante, uitstraling met een blik op die kop waar je niet om heen kon.
Dus wat dat betreft staat het een niet los van het ander.

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:13

Maar als je niets anders kunt dan de sokken er af te halen voor het welzijn van het paard. Dan heeft al het boven gezegde geen enkele waarde of ze er mooier uitzien met of zonder. Je moet ALTIJD in functie van het paard kijken. Gaat het voor de gezondheid van het paard met sokken tja laat ze er dan lekker aan of er af hangt er vanaf wat je doel is welliswaar. Maar als je een tinker hebt met mok en met mijten en met wondjes die niet willen genezen en meer leed hebben dat je je kan voorstelling met die dikke warme vochtige sokken dan lijkt mij de enigste manier om de sokken er af te halen en dan is het "maar het is zo mooi" niks waard. Ik hoor hier eigenlijk alleen maar (de laatste berichten) IK vind dat niet mooi. MIJN gevoel is dan verkeerd. IK vind dat je dat niet doet bij een tinker want het hoort bij het ras.
En dan nog over het stukje waar staat dat ze anders zonder sokken minder of niet in de modder kunnen rollen is ook zo verkeerd. Als je zelf kan kiezen tussen rollen in de modder met dikke warme sokken die dan vochtig zijn met dikke wondes er onder die maar niet genezen als gevolg OF zonder dikke warmen sokken in de modder rollen zonder pijnlijk gevolg ? Dan weet ik het wel hoor. Lekker zonder de sokken.

Maar goed het is ieders wijze van denken .

bruintje123

Re: Sokloze Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:18

@lisalovekira
Voor mij is gezondheid altijd vanzelfsprekend boven mooi, vandaar dat ik het niet apart benoem.
Wel denk ik dat weide/paddock beheer een grote rol speelt in de gezondheid van het sokkenpaard.
Daarnaast vergeet je dat de sokken juist een goede werking hebben om de huis gezond en droog te kunnen houden, nee niet in een paddock/wei vol modder, maar dan kom je weer op mijn eerdere zin uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:19

lisalovekira schreef:
Maar als je niets anders kunt dan de sokken er af te halen voor het welzijn van het paard. Dan heeft al het boven gezegde geen enkele waarde of ze er mooier uitzien met of zonder. Je moet ALTIJD in functie van het paard kijken. Gaat het voor de gezondheid van het paard met sokken tja laat ze er dan lekker aan of er af hangt er vanaf wat je doel is welliswaar. Maar als je een tinker hebt met mok en met mijten en met wondjes die niet willen genezen en meer leed hebben dat je je kan voorstelling met die dikke warme vochtige sokken dan lijkt mij de enigste manier om de sokken er af te halen en dan is het "maar het is zo mooi" niks waard. Ik hoor hier eigenlijk alleen maar (de laatste berichten) IK vind dat niet mooi. MIJN gevoel is dan verkeerd. IK vind dat je dat niet doet bij een tinker want het hoort bij het ras.
En dan nog over het stukje waar staat dat ze anders zonder sokken minder of niet in de modder kunnen rollen is ook zo verkeerd. Als je zelf kan kiezen tussen rollen in de modder met dikke warme sokken die dan vochtig zijn met dikke wondes er onder die maar niet genezen als gevolg OF zonder dikke warmen sokken in de modder rollen zonder pijnlijk gevolg ? Dan weet ik het wel hoor. Lekker zonder de sokken.

Maar goed het is ieders wijze van denken .

Hoho ik denk dat je toch een aantal berichten verkeerd interpeteert. Ik denk dat iedereen, ook diegene die zeggen "het hoort en het is zo mooi" het in geval van medische noodzaak (mijten/aanwezige mok etc) geen enkel probleem vinden. Tuurlijk is het zonde maar welzijn van het paard is natuurlijk veel belangrijker. Maar de boel er afhalen omdat je een tinker in sportcoupe wilt ja dat is doodzonde (enndat os wat er denk ik bedoelt wordt)

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:24

Mijn tinker stond altijd met sokken, afgelopen paar maand kreeg hij last van jeuk en op advies van de dierenarts moest ik gaan behandelen met byemite. Nu ben ik zo een muts die zich overal in verdiept en nu vond ik de werkzame stof zo een troep dat ik zijn sokken eraf heb gehaald om hem niet onnodig bloot te stellen. Eerst moest ik enorm wennen, maar eigenlijk vind ik het wel heel praktisch. Ik denk dat ik het wat kort hou, maar net wel een beetje langer als nu

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:25

Maar die mijt gaat niet vanzelf weg nu de sokken weg zijn. Of bedoel je dat ook niet :)

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:51

bruintje123 schreef:
Maar die mijt gaat niet vanzelf weg nu de sokken weg zijn. Of bedoel je dat ook niet :)

Nee dat bedoel ik niet. De byemite die ik van de dierenarts heb, die bevat een zeer toxische stof phoxim, waar de mijten van sterven, maar het is wel gore troep. Ik wilde daarom de behandeling juist heel effectief doen en zo de blootstelling juis niet onnodig groot hebben. Zelf wil ik ook niet onnodig blootgesteld worden en wilde ook niet dat zijn hele sok zeiknat gesopt moest worden waar hij vervolgens met zijn mond op gaat jeuken. Nu heb ik het in een plantenspuit gedaan, op die manier heb ik ook geen extra afvalstroom met chemische rommel en heb ik hem wel gewoon goed kunnen behandelen. Ter info, ssebacil schijnt dezelfde werkzame stof te hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:35

Ah zo :D
Ja je hebt helemaal gelijk.
Het is ook erg vieze troep.
De geur alleen al.

Ik heb vorig jaar de sokken met een pipetje tecktonic behandeld.
Dat vond ik erg prettig werken.
De tecktonic zelf is net zo'n gore rommel.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:33

8nnemiek schreef:
Is het dan geen allergische reactie op het voer, wat die schilfers veroorzaakt?
Die van mij krijgt dat van kuilvoer bv, en van pavo koeken heb ik het ook al vaak gehoord. Sowieso alle voer met te veel suikers geeft vaak jeuk.

Aan het voer ligt het ook niet. Ik ben daar heel secuur in aangezien mijn andere paard én zomereczeem heeft en super koliekgevoelig is. Hij krijgt wel kuil, daar heb ik helaas niets over te zeggen. Pavo komt er bij mij niet in en ze staan zo suikerarm mogelijk. Hij komt uit een super dikke vacht die voor veel schilfers en jeuk zorgde ( andere paard wordt geschoren in de winter, heerlijk vindt hij het, maar met anderhalf jarig paard kan ik dat niet doen)

Wassen kan helaas niet in de winter bij ons.

Bloed afgenomen, behandeld tegen van alles, voer wordt op gelet.. het zal vast meerdere factoren hebben, maar de eerder aangehaalde dingen zijn in ieder geval al uitgesloten.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:35

HopeMyDay schreef:
Zoals ik zei, zoals we die in nederland kennen.
Ik bedoel dus ook de tinkers die we in Nederland kennen heb ik nog nooit mee zien doen, ik dacht dat dat duidelijk was aangezien de foto's al genoeg bewijs waren van de verschillende fokversies van tinkers.

Ah sorry, ik dacht dat je bedoelde dat de foto's van Irish Sport Horses en/of kruisingen waren! Verkeerd begrepen :)!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:09

Mijn tinker heeft vandaag ook een complete make-over gehad
Van dit:
Afbeelding
Naar dit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:56

Zouden sokloze tinkers ook minder mijt en dergelijke oplopen?
Ik vind sommige tinkers best leuk ( indien ze lekker
Voorwaarts en pittig zijn) maar zou zelf enorm opzien tegen behandelen van bv mijt.
Zie ze bij ons op stal toch regelmatig wassen enzo.
Ik vind sokloos wel gaaf staan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:18

Tegen mijt behandelen is echt weinig werk als je bv een middel als cydectin pour on gebruikt. Dat doe je gewoon tussen de droge sokken spuiten met een injectiespuit zonder naald en dan zijn ze er minstens drie maanden vanaf.
Geen sokken zorgt er wel voor dat mijten vanuit het gras minder snel omhoog klimmen, maar simpelweg de sokken een cm van de grond opknippen heeft ook dat effect.

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:05

Heb een fries wij laten de sokken altijd groeien. En we hebben nooit problemen gehad

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:43

Afbeelding

mijn tinker heeft sokken, in de winter een snor, altijd baardhaar is lange haren op dr billen haha

ik hou ervan! al vind ik de manen wel veel werk.. een goede vriendin heeft een fries en scheert alles haha se krijgt al de kriebels als ze mijn bolletje haar ziet... ik hoop hoe meer haar hoe beter..

sinds kort mini shet erbij met ook hele lange manen

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:08

Dat ik dit topic nog niet eerder ben tegen gekomen! Mijn tinker gaat ook kaal door het leven :D Alleen staart en voorpluk (al is die ook al aardig ingekort) mag blijven.

Leuk al die andere sokloze tinkers!

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:49

En hebben de soklozen nog mijt?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:47

Geen tinker, maar fries gehad. Alles kort!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 06:25

Leuk om sokloze tinkers te zien. Vind het heel gaaf. Net een wat bredere warmbloed met leuke vlekken.

Vind het ook wat verzorgder aangezien die harige sokken al snel geel kleuren. Maar ieder z'n ding natuurlijk :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 06:40

Bij friezen vind ik het niet lelijk. Wel zonde van die mooie sokken, maar ze hebben van zichzelf al zo'n smalle benen dat het nog redelijk natuurlijk lijkt.
De tinker daarboven vind ik er juist vreselijk lomp door ogen. Sokken en manen maken een tinker juist sierlijk en elegant vind ik altijd. Zonder dat haar houdt je gewoon een knol over :')