PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:35

freeride schreef:
frenia schreef:
dat zeg je nu :D tot blijkt dat zowat al je fokdieren het blijken te hebben ;)
die kans bestaat zomaar namelijk (ken zo iemand namelijk, nou die zit mooi in zak en as)

ik zeg ook niet dat je per definitie MOET fokken met PSSM1
ik vind het alleen nog veel te vroeg om fokken ermee alvast te gaan uitsluiten terwijl we er nog onvoldoende over weten
normaal vergaar je eerst kennis vooraleer je besluiten gaat vormen namelijk
uiteraard moet er wel iets ondernomen worden :j


.

Hoe bedoel je, nu we er nog niet genoeg van weten?!?!? neem even een kijkje op het pssm-forum op facebook, wat moet er nog meer geweten over zijn voordat het voor jou voldoende is om niet meer te fokken met pssm-paarden? Sorry dat ik wat giftig reageer, maar Ik ken ALLE effecten van pssm, er bestaan overigens geen dragers, heterozygoot of homozygoot ( n/P1 of P1/P1 )ze zijn allemaal lijders.




Hoe kan het dan volgwns jou dat een homozygoot paard Z dressuur liep?
Volgens je pssm Facebook zou dat niet moeten kunnen. En zo zijn er meer gevallen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:45

Goed nieuws Saskia!

freeride, hebben jullie ook ervaring met PSSM1 bij koudbloeden? (cobs, belgen, shires, shetlanders, etc?)

Anoniem

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:57

Hier enorme twijfel om niet alle 4 de paarden te testen. Geronimo, Charlotte, Haushinka en Suzy. Nu is dit wel direct een grote kost en raak niet echt wijs uit wat nu de beste en goedkoopste manier is. Is er geen mogelijkheid tot een grote inzameling en korting?

fanci_mike

Berichten: 1976
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Kouwekappel!

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:00

Ik sluit me aan bij freeride. Ik wordt er erg droevig van om dit allemaal te lezen, ik heb een paard letterlijk kapot zien gaan aan pssm1, en waarschijnlijk wordt je kijk erop dan toch net en tikkie anders.
Meneer tink ook op laten testen en hij had het gelukkig niet.

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:11

Er wordt gedacht dat de uitwerking bij koudbloeden over het algemeen anders is dan bij bijv de paints. Het kan zijn dat er een soort 'trigger' aanwezig moet zijn die dus bij de paints wel is.
Van de positief geteste tinkers heeft het merendeel geen symptomen. En een best aantal lopen ook gewoon onder het zadel en zelfs ook in de sport.

Dat zou volgens wat de bronnen op internet overal zeggen niet mogelijk moeten zijn. Hoe kan het dan dat het toch echt zo is?

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:23

Mijn ervaring is net als die van fanci_mike en freeride: het is echt verschrikkelijk om in essentie hele fijne, talentvolle paarden aan PSSM1 ten onder te zien gaan. Zelf heb ik er eentje lopen die ik niet meer rijd omdat ze chronische trillingen in haar rug heeft. Dat is mild symptomatisch. Ze is ook zwaar symptomatisch geweest en dat is hartverscheurend geweest. Voor wie daar meer gevoelig voor is voeg ik er nog even aan toe dat het oplappen en goed houden van een PSSM positief paard ook zeer doet in de portemonnee!

En ja, ik ken er ook die onder goed management niet te onderscheiden zijn van gezonde paarden, maar een PSSM1 paard is aantoonbaar niet goed in de spieren, dus waarom zou je dat door willen fokken?? Vooral binnen een ras als de Tinker zijn er voldoende fokdieren voorhanden die het niet hebben. Waarom dan doorfokken met een genetisch defect?

Bij de Belgen is het een groter probleem vwb fokken omdat daar het percentage positieven heel erg hoog ligt en het aantal dubbel positieven ook aanzienlijk is. Waarschijnlijk vanwege hun spiervezeltype en het werk waar ze normaal gesproken voor gebruikt worden hebben zij er minder last van. Ik zeg minder, omdat er wel degelijk ook symptomatische koudbloeden zijn.

Voor diegenen die zeggen "maar mijn paard is niet symptomatisch en loopt Grand Prix dressuur" ... hier is een interessant verhaal over een non-symptomatisch paard:

Tracey WinterisComing Stark op Facebook schreef:
Well had an interesting occurrence today. The mare I posted about that boards with me, Weaver's Lena Miss, had her first big episode today. She's fat, sassy, and pretty much a pasture ornament since her teenage owner lost interest. So we were moving her to the other farm and she decides she doesn't want to load. Has a little bitch fit and sits back and rears up. Not a biggie, spoiled horses don't bother me. She comes down, gets all snorty ( this was how she got her owners to put her up) and rears up again. Right at the top of the rear PSSM hits. I am not kidding you, the muscles spasm hit her hind legs and she fell over flat to her side, gasping and having tremors. Her head thankfully smacked down on the rubber mats we have at the front of the barn. She laid on her side twitching, hind legs out like she was having a stroke and RIPPLES going up and down the big muscles in her forearm and haunches. She finally got up, staggered around and coughed and wheezed and then slowly came back to reality. It was NOT a stroke. There was no facial paralysis, no blood shot membranes and it went away as fast as it had hit.
Scared one of my students, my husband wigged out because he'd never seen an episode before in 23 years of being around horses.
So now the little mare is in a stall, cooled down, medicated and obviously NOT going anywhere any time soon so I can monitor her.
Which brings me to this: There is NO fricking way anyone should be breeding this crap forward. This horse has never had a symptom, never given ANY indication she wasn't 100%. She was literally being stressed less than weanling a foal. She's 2007 horse, so mature enough and had been ridden and worked that she COULD have shown symptoms before now, but didn't.
I do NOT want to hear that someone's horse hasn't every shown any signs as an excuse to breed positive horses. This mare had never shown a single damn symptom. I was going to lease her for breeding prior to testing her. I let my kid ride her to keep her legged up. There is NO fricking way I would have let my child on a horse that was positive if I had known. This episode freaked me out because of the implications. It was proof that it can happen any time and any place. This mare could have thrown a fit at a show, on the trail, at the vet, walking around the pasture. It didn't matter that she was fed correctly, that she has adequate exercise, good vet care, good farrier care. She's well bred ( except for that whole PSSM gene) and if you looked at her standing in front of you you'd think she was the picture of health and good breeding. If she had flipped over on my kid or the teenager that owned her I would have died of shame and I didn't even know the mare had it until tested!

Er is toestemming om dit te delen ;-)

Overigens zijn er mensen vanuit de Paintwereld bezig om te onderzoeken of het mogelijk is het importeren van positieve paarden te verbieden. Ik juich het toe :o .
Laatst bijgewerkt door Mac op 12-07-14 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

fanci_mike

Berichten: 1976
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Kouwekappel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:25

CP Zeg het maar?
Ligt het aan de spier samenstelling? Zit daar een verschil in? Intensiteit van het werk? Werking van het lichaam?
Totdat hier een vee arts in gaat duiken met genoeg test mogelijkheden denk ik dat dat stuk voorlopig gissen blijft.
Maar moet dat een argument zijn om laconiek met een ziekte als deze om te springen?

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:34

Tabelletje van de University of Minnesota:

Univeristy of Minnesota schreef:
The following table describes the number of randomly samples horses that tested positive for the PSSM1 mutation out of the total number of horses tested as well as the % of horses that were positive for the mutation (prevalence).


Number with PSSM1 Prevalence
QH 22/335 6.6%
Paint 15/195 7.7%
Appaloosa 9/152 5.9%
Morgan 2/214 0.9%
Percheron 93/149 62%
Belgian 58/149 39%
Shire 1/195 0.5%
Clydesdale 0/48 0%
Belgian draught 34/37 92%
Trekpaard 17/23 74%
Comtois 70/88 80%
Breton 32/51 63%

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:43

Laconiek met een probleem omspringen is nooit een goed idee, maar alles uitvergroten en wegwerken voordat duidelijk is wat er nu precies aan de hand is, is nog minstens net zo erg.
Laten we zeggen (natte vingerwerk) dat 25% vd tinkerpopulatie aangetast is. Dan zouden we 25% uitsluiten van de fok. De overige 75% dragen ook genetische defecten bij zich (andere ziekten) die soms minder, soms zelfs nog erger zijn dan PSSM1. Deze ga je door de kleinere genenpoel en de bijbehorende grotere inteelt dus ook nadrukkelijker aanwezig laten zijn in je populatie, ga je die ziekten ook uitsluiten, dan houd je mss nog 50% van je populatie over, nog een ziekte en je zit aan nog maar 25% van je populatie die je kunt gebruiken voor je fok, daar gaat je genenpoel. Dit lijkt misschien overdreven, maar kijk eens naar de friezen. Zij zijn het regelrechte resultaat van inteelt met alle problemen van dien.

Is het dan niet voor dit moment een goed idee om iig te stimuleren om dieren te laten testen en eerst eens goed te onderzoeken wat het resultaat van wel/niet fokken met deze dieren zal zijn voor ze volledig uit te sluiten van de fok?
Een merrie krijgt maar 1 veulen per jaar (tinkers zijn niet waardevol genoeg voor embryo's spoelen) en de gemiddelde tinkerhengst zal ongeveer 5 veulens per jaar krijgen. We moeten dit natuurlijk niet jaren uitstellen, maar het is nu ook weer niet zo dat 1 jaar met PSSM1-hengst fokken gigantische populaties met positieve dieren oplevert, zoals dit bijv. het geval is met de quarter hengst Impressive en HYPP.

Genetische afwijkingen blijven altijd bestaan, ook bij wilde dieren. Dat valt gewoon echt niet weg te fokken. Het is alleen zaak om hier zorgvuldig mee om te springen.

fanci_mike

Berichten: 1976
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Kouwekappel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:57

Ik denk dat je met geen enkel genetisch defect moet fokken. Noch inteelt fokken.
Goede hengsten dekken er iets meer dan vijf per jaar, en de verantwoordelijkheid van het wel of niet met een bepaald dier fokken (met wel of geen ziektes, dus echt vrije keuze) moet m.i. niet bij "gelegenheidsfokkers" gelegd worden.
Natuurlijk moet er gedegen onderzoek gedaan worden, maar tot die tijd een slag om de arm zou geen kwaad kunnen.
Tevens neemt bv het ics geen resultaten op in het sb als niet de eigenaar dit zelf doorgeeft, dus bv een raven staat (of in ieder geval tot voor kort) nog steeds als niet getest te boek. Hoe betrouwbaar wordt fokken dan?

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:57

Ik ben "maar" een quarterhorse eigenaar die haar talentvolle sport paard in heeft geslapen na een 2.5 jaar durende lijdensweg van PSSM1 en hij had maar heterozygoot.

Dus ik weet ook niet wat de symptomen bij tinkers zullen zijn.

Een ding weet ik wel: als ze last krijgen dan is de pijn die ze hebben onvoorstelbaar.

En daarom vind ik het heel erg triest hoe bepaalde personen hier over deze ziekte spreken.
Want in sommige posts lees ik heel duidelijk het financiële aspect hoger wordt gezet dan het dieren welzijn.

En los daarvan lijkt me het alleen maar verstandig om te stoppen met fokken van paarden met een serieus dna defect als dit is.
Tenminste, als je van je ras houdt en het gezond wil houden.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:46

Tot nu toe lijkt het zich bij Quarters extremer te uiten dan bij bijvoorbeeld Tinkers.
Een paard kan dus feitelijk een sportieve carrière zonder problemen achter de rug hebben en dan bij iets simpels een aanval krijgen.
Zo'n extreme aanval als in dat verhaaltje beschreven, lijkt meer op een beroerte qua symptomen dan op een spierbevangenheid waarbij een paard stijf staat en geen kant op kan.
Of zijn die spastische bewegingen en rillingen een uiting van pijn?

Ik ben toch wel benieuwd waar hem dat nu in zit.
Is er nog een gen wat de boel triggert?
Zou wel ontzettend interessant zijn om te achterhalen wat dat gen is, ook voor de Quarter wereld.

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:06

Die symptomen zijn wat PSSM met spieren doet of kan doen. Die slaan bij een hele erge aanval op slot of gaan "rollen" zoals de beschrijving hierboven. De trillingen die mijn merrie heeft zijn daar een kleine versie van:

Ze hebben hier geen controle over; hun spieren leiden op dat moment een eigen leven.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:10

Is dat neurologisch of zijn het echt spasmes uit de spieren zelf?

Zoals in dat filmpje heeft het paard daar pijn aan of merkt het er weinig van?

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:38

Ik heb na een "kleine" aanval van mijn paard, lijkt alsof ze koliekachtig zijn, de volgende bloed laten trekken.
De zuurgraad kan je daarmee checken die in de spieren zit.
Mijn paard had een gradatie die meer dan 20x zo hoog was!
En dat is bij een kleine aanval.

Hij heeft ook een keer compleet verzuurd gestaan en toen waren zijn waardes sky high.

Wat een paard toont en hoeveel er werkelijk mis is in het bloed zijn vaak heel verschillende dingen.
Dat een paard niks toont wil niet zeggen dat hij geen pijn heeft.

Een paard gaat dood in de natuur als hij zwakte laat zien. Dus doet hij dat niet tenzij hij eraan onderdoor gaat.

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:41

LBLGypsyCobs schreef:
Is dat neurologisch of zijn het echt spasmes uit de spieren zelf?

Zoals in dat filmpje heeft het paard daar pijn aan of merkt het er weinig van?

Dat zijn spasmes vanuit de spieren zelf door overmatige suikeropslag.

Mijn merrie (die in het filmpje) had het eerst chronisch in haar ooglid en behalve dat het waarschijnlijk wel irritant zal zijn had ze daar voor mijn gevoel geen last van. De trillingen in de rug van het filmpje heeft ze als ze haar hoofd inbuigt dus het belemmert haar niet in haar dagelijkse doen. Maar: dit paard is dus wel gaan bokken nadat ik haar jarenlang zonder enige problemen heb gereden. Bokken zou eerder nog niet in haar op zijn gekomen dus dat is naar mijn mening wel puur uit pijn/ongemak/last of hoe je het wilt noemen ontstaan.

Zoals Mister01 al zegt komen de bloedwaardes vaak niet overeen met het klinische beeld. Mijn merrie heeft altijd wel iets verhoogde bloedwaardes (heb het dan over bv 4 of 500+ waar deze 200+ moeten zijn), maar heeft nooit die bizar hoge waardes gehad waar Mister01 het over heeft. Die waardes ken ik dan weer wel van andere PSSM1 positieve paarden. Een Paint die ik heb gekend (en niet meer leeft) had spierwaardes van vele 1000-en na een aanval. De dierenarts stond versteld dat dit paard nog stond en zelfs nog kon lopen.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:25

LBLGypsyCobs schreef:
Tot nu toe lijkt het zich bij Quarters extremer te uiten dan bij bijvoorbeeld Tinkers.
Een paard kan dus feitelijk een sportieve carrière zonder problemen achter de rug hebben en dan bij iets simpels een aanval krijgen.
Zo'n extreme aanval als in dat verhaaltje beschreven, lijkt meer op een beroerte qua symptomen dan op een spierbevangenheid waarbij een paard stijf staat en geen kant op kan.
Of zijn die spastische bewegingen en rillingen een uiting van pijn?

Ik ben toch wel benieuwd waar hem dat nu in zit.
Is er nog een gen wat de boel triggert?
Zou wel ontzettend interessant zijn om te achterhalen wat dat gen is, ook voor de Quarter wereld.


Ik kan enkel uit eigen ervaring spreken:
Mijn merrie was 6 jaar toen ze haar eerste aanval had bij mij, geloof me, dat ziet er idd uit als koliek met een beroerte gemixt :(. die klapte een aantal keren achter elkaar tegen de grond, leek links een soort verlamt en kroop in de schuilstal in een hoek om haar benen in de lucht te steken, zo zeer deed rechtop staan. Haar veulen was 10 13 maanden toen hij zijn eerste aanval kreeg, hij had last van vliegen en besloot in beweging te blijven, gewoon stappen, na een kwartier knalde hij op de grond en bleef daar liggen, 1,5 uur lang helemaal verkrampt en doodsbang. Ik kende pssm pas toen mijn merrie al dik 6 maanden drachtig was, en heb haar toen direct getest, ze was n/p1, haar zoon ook. zij zijn samen ingeslapen afgelopen januari, omdat ze beiden niet te managen waren en ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om Mike, de jonge hengst, de ellende van zijn ma verliezen en alle ellende van pssm te laten doorstaan zonder uitzicht op een beter leven.
Ieder positief getest paard heeft symptomen, bekijk de bloedwaarden of een biopt van z'n paard op welk moment ook, ze zullen altijd verhoogde CK en AST hebben, en een afwijkend spierweefsel hebben, punt. sommigen gaan er beter mee om dan anderen, maar het belangrijkste is, ze hebben pijn! Ik ken er ook die fantastisch in de sport lopen, zelfs barrelracen op echt hoog niveau, maar zij hebben het geluk dat hun eigenaar hemel en aard beweegt voor de verzorging, kosten van voeding en supplementen en training, en deze eigenaren weten ook dat ze geluk hebben met hun positief paard qua karakter, de zachtere karakters kunnen gewoon echt minder goed omgaan met de pijn en worden bang of agressief, zoals mijn merrie, ze kon haar lijf niet meer vertrouwen, en geloof me, zij was echt het liefste paard dat ik ooit heb gekend. Het forum op facebook zegt nergens dat deze paarden niet hoog in de sport kunnen lopen, en is niet anti-pssm, het is het beste educatieve en informatieve forum over pssm, waar een heleboel zeer intelligente mensen/eigenaren anderen helpen.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:32

Heb vandaag gehoord dat al mijn fokdieren PSSM vrij zijn *\o/* *\o/*

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:41

Al jouw fokdieren? :o?

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:51

Ja en waarom vind je dat blond?

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:56

Nee, ik vind mezelf blond dat ik even niet weet wat jouw fokdieren momenteel zijn.... :o

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:13

O bedoel je zo, ik dacht al :D tja dat hang ik tegenwoordig niet meer aan de grote klok :o

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:40

Oh OK. Ik snap dat het uiteraard om Glen gaat, en dacht misschien Damita en/of Lady, maar dacht verder heb je Fudge en de rest weet ik even niet hoor, sorry...

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:18

Ik ben geen fokker, maar ik vind ook dat het fokken met pssm positieve dieren niet verstandig is. En al helemaal als je het verhaal van hierboven leest.

en dan kan je praten over paniek voetbal..maar ik heb liever een fokker die voorzichtig is dan iemand die het risico wel neemt omdat er niet veel over bekent is.

liever te voorzichtig dan achteraf spijt. En ik vind pssm nou niet te vergelijken met wel of geen mok en aanverwante artikelen.

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:19

Super hengstveulen opgelucht ademhalen en weer genieten van je dieren.